Shift-tådelen lossnade från skidan

plimpe

Medlem
Hej,

Skulle behöva lite hjälp med vad ni tror.
Var ute och åkte idag och under ett hopp så small tådelen på mina shiftbidningar av från skidan. Samtliga 3skruvar som håller tådelen hade dragit ut ur skidan.

Shiftbindningen är den andra bindningen som sitter monterad på skidan, tidigare har varit en Atomic Warden 13 MNC.

De som jag har frågat hittills har sagt att det kan gå att fixa till att risken är att skidan knäcks.

Så då är frågan, vad är era bästa tips att jag borde göra? Går det att fixa? ska jag plugga hålen och montera tillbaka de första bidningarna? är det bara att köpa nya skidor?

Skidorna är ett par Atomic Vantage 107ti

Bifogat bilder på undersidan tådel, med 2 av 3 skruvar, fästet och den främre skruven är borta, så om ngn vet vart man kan få tag i sånt, eller borde en skidverkstad ha sånt inne?

Bilagor

• IMG_5316.jpeg
    IMG_5316.jpeg
    817.1 KB · Besök: 163
  • IMG_5323.jpeg
    IMG_5323.jpeg
    589.3 KB · Besök: 161
Montera om främre bindningarna lite bakåt om du har mån att ställa om bakre bindningarna eller montera bakåt dem också. Hålen ska man täppa till oavsett.

Av vad jag kan se på bilderna ser hålen inte allt för demolerade ut. Jag hade borrat upp med större diameter och slagit i mässingsplugg. Det håller för långt mycket större krafter än en vanlig montering.

Brickan och skruven längst fram har en del butiker på hyllan

Intressant. Verkligen ovanligt att bindningen slits ut. Varför skulle skidan gå av? Det är förmodligen borrat med en för stor borr eller så har du fått fukt i hålen.

Plugga och Montera om någon cm från de gamla hålen. En skida håller för många hål.

Av vad jag kan se på bilderna ser hålen inte allt för demolerade ut. Jag hade borrat upp med större diameter och slagit i mässingsplugg. Det håller för långt mycket större krafter än en vanlig montering.

Brickan och skruven längst fram har en del butiker på hyllan
Kan de flesta verkstäder fixa sådant eller är det bara "vissa" ställen som skulle göra en sådan lagning?

Intressant. Hur ser en sådan plugg ut och var får man tag i dem? När jag snabbgooglar får jag upp ganska långa pluggar som är längre än skidans höjd. Länka gärna!🙏🏼

Enklast att montera quiver killers. Då kan du köra bindningen på fler par skidor om du vill. Ganska mycket större diameter på dem insertsen och sitter betydligt bättre

Intressant. Hur ser en sådan plugg ut och var får man tag i dem? När jag snabbgooglar får jag upp ganska långa pluggar som är längre än skidans höjd. Länka gärna!🙏🏼
Jag har köpt sådana på Alpingaraget. Men de var inte helt villiga att sälja - ville hellre att jag lämnade in skidorna. De var emot att man satte för många sådana. Jag har köpt sådana tidigare också. Verkar finnas två modeller - en med yttre gängor som man skruvar i och en med piggar som man slår ner och som expanderar när man skruvar ner skruven.

Jag har köpt sådana på Alpingaraget. Men de var inte helt villiga att sälja - ville hellre att jag lämnade in skidorna. De var emot att man satte för många sådana. Jag har köpt sådana tidigare också. Verkar finnas två modeller - en med yttre gängor som man skruvar i och en med piggar som man slår ner och som expanderar när man skruvar ner skruven.
Finns att köpa på vilken järnhandel som helst.

Kan de flesta verkstäder fixa sådant eller är det bara "vissa" ställen som skulle göra en sådan lagning?
De flesta borde kunna fixa det tänker jag, det är en ganska enkel sak. Den enda jag kan säga med 100% säkerhet som gör det är skistore men jag skulle bli väldigt förvånad om inte de andra erkända butikerna gör det.

Som referens har jag monterat flera av mina egna skidor med expanderande mässingsplugg i samtliga hål, ingen av dessa har jag dragit ur. Någon har gått av men det har inte haft med hålen, eller pluggen, att göra. Bindningarna satt tryggt kvar, det hade de förmodligen inte gjort utan pluggen.

Ska du använda den typen av mässingsplugg tänk på epoxy eller liknande på utsidan så det sitter och tätar bra.
Men du måste även ha någon tätande massa på insidan i gängorna mellan skruv och mässingsinsert för annars kommer du riskera fuktproblem långsiktigt.

Jag har monterat quiverkiller på någon skida (rostfritt stål och gängad utsida). Dessa är täta i botten så räcker med gänglåsning (loctite) eller liknande på insidan. Håll bara plastdetaljer borta från gänglåsningen då den kan äta upp plasten och göra den skör...

Dessa borde funka om du ska använda samma hål då diametern. Annars plugga hålen som vanligt och borra nya typ 10-15mm därifrån (c-c).

Tillbaka
Topp