Nyköpta skidor, skötsel, sommarförvaring?

Hej!
Jag har köpt ett par helt nya skidor, mitt första par. Har läst lite om att vissa lägger glidvalla på nya skidor, vissa bara skyddsvalla. Tycker att mina känns lite ”feta” på belaget.
Kommer nog tyvärr inte hinna testa dom innan säsongen är slut. Så nu vill jag ha era bästa tips på hur dom ska förvaras under sommaren, ska jag göra nått slags ”underhåll”, och vad behöver jag göra inför vintern?
Har förstått det som att skidorna gärna ska stå svalt, hushållspapper mellan belagen?
Hjälp mig lite på traven! 😁

Låt dem vara orörda för så har de varit hittills med. Har inte sett så mycket hushållspapper mellan skidorna i affären.:unsure:

Hej!
Jag har köpt ett par helt nya skidor, mitt första par. Har läst lite om att vissa lägger glidvalla på nya skidor, vissa bara skyddsvalla. Tycker att mina känns lite ”feta” på belaget.
Kommer nog tyvärr inte hinna testa dom innan säsongen är slut. Så nu vill jag ha era bästa tips på hur dom ska förvaras under sommaren, ska jag göra nått slags ”underhåll”, och vad behöver jag göra inför vintern?
Har förstått det som att skidorna gärna ska stå svalt, hushållspapper mellan belagen?
Hjälp mig lite på traven! 😁
Ställ dom i garaget, förrådet, källaren eller på vinden eller annan hyfsat torr plats . Skidor tål det mesta utom att stå med blöta stålkanter instängd i ett skidfodral, då rostar de…..

Jag hade personligen sommarvallat dem. Ta en grundvalla, gul eller röd, och lägg på ett lager. Det skyddar belagen och belagen kommer garanterat inte må sämre av det under sommaren. Snarare tvärtom.

Det du vill undvika är att belagen torkar ut. Visst, det kommer de inte göra på en sommar om du ställer dem torrt, svalt och mörkt, men hey, varför chansa med dina nya lagg? Sommarvalla är grejen.

Jag hade personligen sommarvallat dem. Ta en grundvalla, gul eller röd, och lägg på ett lager. Det skyddar belagen och belagen kommer garanterat inte må sämre av det under sommaren. Snarare tvärtom.

Det du vill undvika är att belagen torkar ut. Visst, det kommer de inte göra på en sommar om du ställer dem torrt, svalt och mörkt, men hey, varför chansa med dina nya lagg? Sommarvalla är grejen.
De är visst oanvända skidor. Ska man sommarvalla dem varje vår även om man inte kommer ut till backen med dem?

De är visst oanvända skidor. Ska man sommarvalla dem varje vår även om man inte kommer ut till backen med dem?
Låt sommarvallan ligga på som skydd för belaget tills du ska använda dem. Man kallar det för ”sommarvalla”, men det är ju egentligen en skyddsvalla som ligger kvar till du använder dem. Så om du lagt på det våren 2024 exempelvis men inte åker vinter 24/25 behöver du ju inte lägga på ny skyddsvalla till sommaren 2025 för då har du ju kvar gamla skyddsvallan som hindrar belagen från att torka ut.

@LimpusB så du menar att man ska sommarvalla nya och oanvända skidor? Absolut kan man göra det men det finns absolut inget behov för det. Skidorna är "sommarvallade" om man nu vill kalla det så, redan från fabriken för förvaringens skull.

Beror ju helt på när första åkveckan är. Belag torkar ut med tiden om de inte får lite kärlek.
Därom tvista de lärde. Liksom vad som faktiskt händer med ett belag när tiden går. Om det händer något alls. Möjligen kan ett helt ovallat belag oxidera med tiden. Men ett som kommer vallat direkt ur fabriken?

Senast ändrad:
Belaget torkar inte. Att "skyddsvalla" känns helt onödigt.
Där tror jag vi tänker annorlunda. Men alla får väl helt enkelt göra som de själva vill. Själv har jag sett lite för många torkade, grådaskiga belag hos kompisars icke omhändertagna skidor så jag kör vidare på sommarvallning.

Där tror jag vi tänker annorlunda. Men alla får väl helt enkelt göra som de själva vill. Själv har jag sett lite för många torkade, grådaskiga belag hos kompisars icke omhändertagna skidor så jag kör vidare på sommarvallning.
Den gråa färgen innebär inte att belaget har "torkat".

Tillbaka
Topp