Parkskidor till barn

LimpusB

Aktiv medlem
Parkskidor till barn
Vad ska dottern ha för parkskidor? Själv har jag bara åkt allt annat än park, så just där går min skidkoll totalt bet. Tänker att ni parkrävar här kanske har bra tips :)

Hon har åkt mycket pist, tar sig ned överallt oavsett underlag (manchester, is, pucklar, skog) och har precis upptäckt att det kan vara rätt kul att hoppa. Tyvärr är hennes vanliga pistskidor just det, dvs rätt styva och tunga (Atomic Redster S9 FIS på 116 cm), så tänker att det skulle underlätta för henne med ett par mjukare och lättare för att lära sig hoppa.

Hon är precis fyllda sju år, 122 korta cm lång. Vad passar då? Allt jag hittar när jag googlar verkar vara antingen för äldre kids, eller mer vanliga allmountain-lagg.

Jag tänker att med alla reor så här i slutet av säsong kanske man kan hitta något bra till schysst pris.

Tacksam för tips från alla med mer koll på park än vad jag har.

Parkskidor till barn
Kul med park och det är som du säger viktigt med rätt skidor. En parkskida ska ligga i längd runt ögonhöjd eller snäppet längre. Den här i 119 cm blir perfekt och är en grym skida att börja med. Kom ihåg att mittmontera bindningarna. Så blir det kul att åka switch och lättare att börja snurra lite.

Parkskidor till barn
Kul med park och det är som du säger viktigt med rätt skidor. En parkskida ska ligga i längd runt ögonhöjd eller snäppet längre. Den här i 119 cm blir perfekt och är en grym skida att börja med. Kom ihåg att mittmontera bindningarna. Så blir det kul att åka switch och lättare att börja snurra lite.
Grymt. Tack! Just den där surfade jag in på igår kväll! Japp, mer mittmontering it is!

Parkskidor till barn
Tack! Men med en halvdan eurokurs blev diffen bara 10 sek jmft med garaget. Men nu ligger deras onlinebutik nere, så får försöka svänga förbi den i dagarna istället! Kul!

Parkskidor till barn
Kanske kika på begagnat när barnen är i den åldern och växer snabbt? Åtminstone när jag var i den åldern var parkskidor/twintips det man ville ha och känslan jag har fått är att det säljs mycket begagnat till låga priser.

Edit: Kikade lite på marketplace nära mig och det visade sig att parkskidor runt 120 cm, och speciellt mittmonterade, inte var lika vanligt som jag trodde. Runt 130-150 cm flödade det av dem dock, men det får nog bli nästa par till henne då.

Senast ändrad:
Parkskidor till barn
Kanske kika på begagnat när barnen är i den åldern och växer snabbt? Åtminstone när jag var i den åldern var parkskidor/twintips det man ville ha och känslan jag har fått är att det säljs mycket begagnat till låga priser.

Edit: Kikade lite på marketplace nära mig och det visade sig att parkskidor runt 120 cm, och speciellt mittmonterade, inte var lika vanligt som jag trodde. Runt 130-150 cm flödade det av dem dock, men det får nog bli nästa par till henne då.
Jo, kollat lite där. Utmaningen är att typ allt, som du också såg, är för längre kids. Men köpa på rea och med drygt en minut till hemmabacken så känns det som det vara värt nytt ändå, hinner få in massa åkglädje på dem under säsongen. Och med 119 cm så kommer de funka nästa säsong också.

Parkskidor till barn
Har ett par armada twintip 115 som dottern växt ut om du är intresserad

Bilagor

• 600D7189-032F-4617-B3F1-89755C5A7897.jpeg
    600D7189-032F-4617-B3F1-89755C5A7897.jpeg
    308.2 KB · Besök: 125
Parkskidor till barn
Update (om än något sent). Det blev just de där. Hon gillar dem skarpt. Kul! Tack för tipset.

Tillbaka
Topp