Säsong - Val Thorens, St Anton eller Verbier?

Hej,
Jag och en vän planerar att göra säsong nästa år (24/25). Vi har dock svårt att bestämma var, som rubriken lyder är vi inne på Val Thorens, St Anton och Verbier, i min uppfattning är orterna lika varandra, så jag skulle vara intresserad av veta vad folk har att säga om respektive orter. Jag skulle också uppskatta om någon vet vad en rimlig budget ligger på, Mat och liknande kan man väl i princip göra så dyrt eller billigt som man själv önskar så under främst vad boende kostar och om Verbier verkligen är mycket dyrare än andra orter i fråga, ha en trevlig dag!

Hej,
Jag och en vän planerar att göra säsong nästa år (24/25). Vi har dock svårt att bestämma var, som rubriken lyder är vi inne på Val Thorens, St Anton och Verbier, i min uppfattning är orterna lika varandra, så jag skulle vara intresserad av veta vad folk har att säga om respektive orter. Jag skulle också uppskatta om någon vet vad en rimlig budget ligger på, Mat och liknande kan man väl i princip göra så dyrt eller billigt som man själv önskar så under främst vad boende kostar och om Verbier verkligen är mycket dyrare än andra orter i fråga, ha en trevlig dag!
Jag har varit på alla tre. Gjorde säsong i st anton förra vintern. Besökte Verbier de två sista veckorna då innan jag åkte hem till Sverige, min bror gjorde säsong där, och detta året har jag varit två veckor i Val Thorens.

Jag gillar personligen st anton bäst. Tycker att viben är skönast där - folket sköna, fin by, afterskin 100 gånger bättre än de andra, modernt liftsystem osv. Bra skidåkning, riktigt bra offpist samt fina turer.

Val thorens är en väldigt sliten by, fransmännen relativt otrevliga, afterskin i min mening inte alls lika kul. Fördelen här är dock höjden och snön är generellt bättre. Pisterna är definitivt bättre i Val thorens än både Verbier och St Anton. Dock dyrare än st anton generellt.

Verbier har en väldigt fin by.. liftsystemet är inte jättemodernt men bättre än val thorens och ganska charmigt. Gillar Verbier generellt men ja, det är jävligt dyrt. Man tjänar dock bra som säsongare här. Finns typ ett bra ställe för afterski men långt ifrån samma grej som i st anton ändå.

Budget är extremt svårt att svara på och väldigt individuellt. Om man ska jobba, vad man har för preferenser osv.

Överlag skulle jag nog säga att du kommer ha kul vilken ort du än väljer. Jag själv föredrar dock St Anton.

Hej,
Hej! Jag och min kompis ska med göra en säsong 24/25 och tänkte kolla om ni behöver två till att bo med eller om ni skulle vilja hitta något ihop!!

Tillbaka
Topp