[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen

Nä, ingen av oss två verkar ju fatta vad den andre skriver.

Då argumenterar du mot vad de flesta styrande politiker i de flesta länder försöker att åstadkomma, men du vet säkert bäst.
Har du någon källa eller resonemang för att backa upp det påståendet? För jag tycker det låter helt uppåt väggarna.

Och oavsett; menar du att man inte ska kritisera politiker och/eller när en majoritet av alla politiker bestämmer något så är det korrekt? Samma politiker som i (så långt jag vet) i alla länder med oljeutvinning arbetar ganska hårt för att utöka oljeprospekterandet och -utvinnandet? Jag antar också att du är starkt kritisk till svenska och norska regeringarna som respektive tagit bort/kraftigt minskat på elbilssubventionerna senaste åren?

Du får nog förklara vad du försöker säga lite mer utförligt, för jag begriper det över huvud taget inte...

Senast ändrad:
Elbilsägare som parkerar över två parkeringsfickor för att sno åt sig högre hastighet, så man slipper dela. Dödsstraff! Eller åtminstone möjligt att rapportera och ge ett högre kw pris.

Ja av alla dyra projekt som kommuner och regioner ägnar sig åt så borde ju att smälla upp några dussin laddstolpar på en billig grusplan nära huvudvägarna vara en no-brainer.

Ja av alla dyra projekt som kommuner och regioner ägnar sig åt så borde ju att smälla upp några dussin laddstolpar på en billig grusplan nära huvudvägarna vara en no-brainer.
Vad jag har förstått så är tilldelningen av effekt det största problemet. Därför blir jag personligen lätt skeptisk till dessa reklamlöften om 300 kW laddning etc. Hur många sådana laddpunkter kommer det att finnas egentligen? Och om de finns kommer man att ha Ionity-problemet där det finns sex platser varav 3 tas upp av diverse bilar som laddar med 50 kW max. 🙈😂

Elbilsägare som parkerar över två parkeringsfickor för att sno åt sig högre hastighet, så man slipper dela. Dödsstraff! Eller åtminstone möjligt att rapportera och ge ett högre kw pris.
Jag antar att du menar dom som inte har Tesla men vill ladda på deras stationer?
Vänta bara tills jag kommer med elbil och husvagn då tar jag upp sex platser och dessutom var annan timme

Vad jag har förstått så är tilldelningen av effekt det största problemet. Därför blir jag personligen lätt skeptisk till dessa reklamlöften om 300 kW laddning etc. Hur många sådana laddpunkter kommer det att finnas egentligen? Och om de finns kommer man att ha Ionity-problemet där det finns sex platser varav 3 tas upp av diverse bilar som laddar med 50 kW max. 🙈😂
Den problematiken är lätt löst med minuttaxa utöver pris på energin
Mer har något sådant

Den problematiken är lätt löst med minuttaxa utöver pris på energin
Mer har något sådant
Fast du kommer fortfarande bara få 6 platser. Även om du laddar med 300 kW så kommer du att behöva köa. Personligen tror jag att Teslas variant där du har massor av plaster men där effekten varierar beroende på hur många som laddar är bättre. Vad jag har förstått så är det svårt att få mer än 2 mw till en laddplats.

Jo men även det beror väl i grunden just på allmänt underskott på laddplatser. Jag kanske underskattar vad de kostar att bygga (inkl elnät dit) och jag förstår att man knappast kan bygga ut laddstolperiet norr om Sveg bara för att fullt täcka behovet i vecka 7, 8 och 9.

Jo men även det beror väl i grunden just på allmänt underskott på laddplatser. Jag kanske underskattar vad de kostar att bygga (inkl elnät dit) och jag förstår att man knappast kan bygga ut laddstolperiet norr om Sveg bara för att fullt täcka behovet i vecka 7, 8 och 9.
Jag tror att problemet är att det inte finns effekt i nätet. Man kan inte få mer el dit helt enkelt för nätet klarar inte av det. Elnätsbolagen skulle ju egentligen tagit sina vinster och investerat i näten. Men det har man väl kanske inte riktigt gjort så som tänkt. Kanske finns någon annan som har mer kunskap om hur det är mer norr över men min uppfattning är att det största problemet är att få dit effekten.

Jag antar att du menar dom som inte har Tesla men vill ladda på deras stationer?
Vänta bara tills jag kommer med elbil och husvagn då tar jag upp sex platser och dessutom var annan timme
I det här fallet var det en Tesla ägare som parkerade på en Mer 150 kw station med 2 uttag.

Batteridegradation

Eftersöker erfarenheter från dem som har kört elbil längre än jag.
Har ni märkt (mätt upp batteridegradation)?

Jag har kört min Enyaq 80x nu 3000 mil och 16 mån, och kan helt klart konstatera att batteriet har tappat kapacitet.
Jag får inte i lika mycket laddning längre som tidigare när jag laddar, och sedan 3 mån har jag även kollat bilen lite då och då med en ODB2 adapter och Carscanner appen. Tyvärr har jag inga egna uppmätta värden längre tillbaka än 3 mån, men kan konstatera att även under de tre senaste månaderna så har batteriet degraderat.

Uppmätta värden den 8 april samt idag i bilderna nedan.
Enligt tekniska data ska bilen ha en nettokapacitet på 77 kWh.
De senaste 3 mån har batteriet tappat 73000-71850=1150Wh, 1150/77000=1,5% degradation på 3 mån.
Teoretiskt sedan 16 mån: 77000-71850=5150Wh; 5150/77000=6,7%

Med mitt kör-/laddmönster (2/3 AC och 1/3 DC) degraderar den ca 5-6% per år. Det är en räckviddsförlust som jag gärna hade sluppit, ska köra bilen drygt 2,5 år till innan det är dags och lämna tillbaka den.

Batteriet har 288 celler och både spänning och laddmängd för den högsta respektive den lägsta cellen är nästan identiskt (som man kan se nedan), så inga enskilda celler är "kaputt".

Erfarenheter från andra elbilsförare?

1720286098133.png

Senast ändrad:
Folk brukar bli kränkta när jag gör det , men jag får nog hänvisa dig till annat forum för att få vettiga svar: testa Ny Teknik eller Tesla forum 🤷

Jag har ju kört elbil längre än dig (men är inte på långa vägar så tekniknördig). Upplevde ingen märkbar försämring av batteriet i min ID3:a under tre år och 6000mil (dock utan din typ av mätning) ID3 och Enyaq är ju ”samma bil”

( nu kör jag CUPRA Born = ID3 i spansk kostym)

6.4% degradering på min Tesla Model 3 2019, knappt 17 000 mil. Ca 11 000 mil laddat på Supercharger. Mest degradering första 2 åren. Får stanna i Orsa istället för Mora när jag ska söderut från Åre (men snabbare laddare där så egentligen snabbare resa), annars ingen märkbar skillnad när man är ute och kör till skidåkning (och annat).

Folk brukar bli kränkta när jag gör det , men jag får nog hänvisa dig till annat forum för att få vettiga svar: testa Ny Teknik eller Tesla forum 🤷

Jag har ju kört elbil längre än dig (men är inte på långa vägar så tekniknördig). Upplevde ingen märkbar försämring av batteriet i min ID3:a under tre år och 6000mil (dock utan din typ av mätning) ID3 och Enyaq är ju ”samma bil”

( nu kör jag CUPRA Born = ID3 i spansk kostym)
Om man får evighetsdiskutera global miljöpolitik på den här siten så kan man väl få diskutera det här ämnet i just den här tråden? ;)
Jag vet att det finns ganska många elbilsförare här på freeride.se, och det är ju en synnerligen intressant frågeställning eftersom vi åker på skidresor (=långresor) med bilarna, och där är ju räckvidden av betydelse. Eller hur @fredw ?

I ditt fall Ivo, så tror jag inte att den ”vanlige” elbilsföraren märker en räckviddsförlust på 5-6% om man inte mäter upp det som jag har gjort (ja, jag har alltid varit lite tekniknördig, jag vet 🤓:)).
MEN, om man efter en 4 år eller så har en degradation på 20%, så kommer folk att märka det och de som har köpt bilarna kommer att få se andrahandsvärdet falla.

För info:
Jag följer också tyska forum kring elbilar.

6.4% degradering på min Tesla Model 3 2019, knappt 17 000 mil. Ca 11 000 mil laddat på Supercharger. Mest degradering första 2 åren. Får stanna i Orsa istället för Mora när jag ska söderut från Åre (men snabbare laddare där så egentligen snabbare resa), annars ingen märkbar skillnad när man är ute och kör till skidåkning (och annat).
Det är ju väldigt bra får jag säga, har du varit försiktig och bara laddat till 80% på Supercharger?

Låter som en normal degradering av ett batteri på den tiden (16 månader), vanligtvis är den som störst första åren innan den planar ut kring runt 10% och därefter är generellt normalt att batteriet tappar ytterst lite per år beroende på användning och laddning.
Ser alltså inte ut som något ovanligt med ditt batteri.

Sedan är det ju inte ovanligt att batteriets kapacitet förändras lite över kortare perioder och det kan både gå upp och ner beroende på batterikemi och sammansättning.

Låter som en normal degradering av ett batteri på den tiden (16 månader), vanligtvis är den som störst första åren innan den planar ut kring runt 10% och därefter är generellt normalt att batteriet tappar ytterst lite per år beroende på användning och laddning.
Ser alltså inte ut som något ovanligt med ditt batteri.

Sedan är det ju inte ovanligt att batteriets kapacitet förändras lite över kortare perioder och det kan både gå upp och ner beroende på batterikemi och sammansättning.
För långresor i Skandinavien där man inte får köra så fort är räckvidden fullt tillräcklig, man behöver själv paus innan batteriet. Det är på Autobahn resorna det märks om etapperna blir för korta, speciellt vintertid där vinterdäcken ökar förbrukningen ganska mycket.
Har under 16 mån åkt med bilen på 4 Norgeresor och 2 Alpresor.

Nu ska jag inte på långresa förrän tidigast i höst och kommer bara att ladda AC, ska se om det påverkar degraderingen jmf med värden från idag.

För långresor i Skandinavien där man inte får köra så fort är räckvidden fullt tillräcklig, man behöver själv paus innan batteriet. Det är på Autobahn resorna det märks om etapperna blir för korta, speciellt vintertid där vinterdäcken ökar förbrukningen ganska mycket.
Har under 16 mån åkt med bilen på 4 Norgeresor och 2 Alpresor.

Nu ska jag inte på långresa förrän tidigast i höst och kommer bara att ladda AC, ska se om det påverkar degraderingen jmf med värden från idag.
Jag kan köpa att det inte är så jättekul att köra på genom Tyskland på autobahn under vintern med elbil när det går snabbt och är lite kallare. Men om du har 6-7% degradering på batteriet så är det ärligt talat inte det som gör den stora skillnaden på den totala restiden. Det är snarare kombinationen av bilens effektivitet och batteriets storlek från början som inte uppfyller dina förväntningar.

Det går ju att leka lite i abrp och jämföra vad en motsvarande resa hade tagit med en annan elbil på samma sträcka, t.ex. en Ioniq 5 eller tesla model 3 för att få sig en uppfattning om hur andra bilar kan prestera teoretiskt på samma sträcka och förhållanden.

Jag kan köpa att det inte är så jättekul att köra på genom Tyskland på autobahn under vintern med elbil när det går snabbt och är lite kallare. Men om du har 6-7% degradering på batteriet så är det ärligt talat inte det som gör den stora skillnaden på den totala restiden. Det är snarare kombinationen av bilens effektivitet och batteriets storlek från början som inte uppfyller dina förväntningar.

Det går ju att leka lite i abrp och jämföra vad en motsvarande resa hade tagit med en annan elbil på samma sträcka, t.ex. en Ioniq 5 eller tesla model 3 för att få sig en uppfattning om hur andra bilar kan prestera teoretiskt på samma sträcka och förhållanden.
Ionic 5 och KIA EV6 har samma räckvidd som Enyaq, men är för små bilar för mina behov. Tesla Model Y är rymlig, och har i long range version några mil längre räckvidd. För komfort + utrymme (och räckvidd) är Enyaq fortfarande rätt bil för mig, så länge inte batteriet tappar mer kapacitet.
Har en kollega som kör Tesla Y, skulle aldrig byta min Enyaq mot den (så länge degraderingen av batteriet inte fortsätter).
Tesla Mod 3 är för liten.

Senast ändrad:
Man kan ju också kompensera för lite degradation, numera laddar jag ofta till 90% på DC stationerna för att sträcka ut på etapperna och kör till under 10% innan stopp.

@larchii , hur har du mätt upp din degradation?
Med appen Tessie, bör va hyfsat korrekt efter ett par år. Stämmer också ganska bra med vad bilen visar i km jämfört med när den va ny (visar iofs lite för mycket men beror på att bilen blivit energisnålare med uppdateringar).

Hade en Leaf från 2012 parallellt ett tag, den hade typ 55% degradering 😅

Det är ju väldigt bra får jag säga, har du varit försiktig och bara laddat till 80% på Supercharger?
Njaa, har nog köttat på lite mer ibland, speciellt i starten, hade gratis laddning i 3 år och bodde då hyfsat nära en SuperCharger så brukade ladda upp den till 90% kanske. Iofs körde jag bort 5% med en gång. Men långresor är nog 80% max, tycker det är goare att stanna ofta, plus att det går snabbare att ladda vid lägre %. Idag körde jag t.ex Åre - Lidköping, 5 min stopp i Åsarna, 10 min i Orsa och 10 min i Kristinehamn, så inga stopp över 80%.

Hemma laddar jag i vanligt schuko 230v på mellan 8-10A (ca 2kw).

Ligger väl något bättre än snittet på bilar som är lika gamla/gått lika långt, så har nog haft lite flax med bil. Verkar mer vara ålder som påverkar än kör/laddning på Teslas bilar iaf (om man inte misshandlar med att lämna bilen på 100% eller 0% längre tid)?

Verkar mer vara ålder som påverkar än kör/laddning på Teslas bilar iaf (om man inte misshandlar med att lämna bilen på 100% eller 0% längre tid)?
Ja, tror inte heller att det skadar om man DC-laddar till 90-95% när man kör iväg direkt efteråt och inte låter bilen stå parkerad fulladdad. Laddning 10-80% går ändå för fort för ett lunch- eller middagsstopp. Körde för ett par veckor sedan upp till Herand/Folgefonna som är 92 mil från hemmifrån, och laddade vid lunch och middag i Uddevalla och Seljord. Hade räckt ända fram men fyllde på vid Röldal Supercharger för att vara hyfsat laddad inför nästa morgon upp till glaciären. Drar mycket uppför, ner från glaciären återladdade batteriet 6% varje dag.

Läste någon mångårig test från Tesla att det är så att man inte kunde fastställa att DC-laddning degraderar mer än AC-laddning. Men Tesla har ett antal fler års erfarenhet av det här än övriga traditionella biltillverkare, så vi får väl se.

Nissan Leaf har ju kända degraderingsproblem, hade väl inte vätskekylt batteri tror jag.

Men, vintertid med vinterdäck så ligger förbrukningen ganska mycket högre på min bil när man kör Autobahn, tyvärr.

Senast ändrad:
I flera artiklar så har det tagit upp att AC laddningen sliter met på batteriet än DC samt att laddförlusterna är högre.

Ja nu när jag signat upp för tre års leasing av elbil (med leverans f@n vet när…) så kan vi äntligen på allvar börja diskutera problem och nackdelar! 😉😂

Faktum är att psykologin i detta är intressant. Jag har redan nu börjat göra reklam för elbilar i fikarummet på jobbet. 🫡

Ska dock försöka ligga lågt tills jag fått litet egen erfarenhet men har redan ”torrkört” diverse långresor med ABRP med olika bilar och olika preferenser (inkl varierande ”extratid” vid laddstopp etc).
Och kommit fram till att
1. även med en bil med ”lång räckvidd” så blir den optimala körtiden på Autobahn mellan laddstolpar oftast inte mer än två timmar.
2. Om man verkligen kan snabbladda med hög effekt så är laddtiden knappast längre den begränsande faktorn, utan just räckvidden.
Teoretiskt alltså och synpunkter välkomna. Ser fram emot att köra själv!

Ja nu när jag signat upp för tre års leasing av elbil (med leverans f@n vet när…) så kan vi äntligen på allvar börja diskutera problem och nackdelar! 😉😂

Faktum är att psykologin i detta är intressant. Jag har redan nu börjat göra reklam för elbilar i fikarummet på jobbet. 🫡

Ska dock försöka ligga lågt tills jag fått litet egen erfarenhet men har redan ”torrkört” diverse långresor med ABRP med olika bilar och olika preferenser (inkl varierande ”extratid” vid laddstopp etc).
Och kommit fram till att
1. även med en bil med ”lång räckvidd” så blir den optimala körtiden på Autobahn mellan laddstolpar oftast inte mer än två timmar.
2. Om man verkligen kan snabbladda med hög effekt så är laddtiden knappast längre den begränsande faktorn, utan just räckvidden.
Teoretiskt alltså och synpunkter välkomna. Ser fram emot att köra själv!
Anledningen till att jag tog upp degradation är just den att man INTE vill förlora räckvidd, eftersom just det (ännu) är akilleshälen.
På mina Norgeresor förlorar jag i stort sett ingen (eller väldigt lite) tid jmf med tidigare - jag måste ju ändå stanna och äta mm. efter fyra timmar eller så. Nackdelen är att jag måste äta där jag laddar, kan inte välja någon annan trevlig restaurang där det inte finns laddare.

På Autobahn är det annorlunda (har skrivit här tidigare att jag förlorar ca 2-2,5h på en alptur), framför allt på vintern. Jag försöker att sträcka ut på etapperna så att jag laddar vid <10% SOC.
Det är inte bara tempen (de flesta elbilar har värmepump som hjälper en del), jag upplever att vinterdäcken drar mycket mer än elbilarnas Eco-sommardäck. Man ser det tydligt på momentanförbrukningen två ggr om året när man byter däck. Efter 1-2 laddcykler syns det också tydligt på bilens räckviddsberäkning.

Autobahn har slätare asfalt (eller betong) än våra svenska vägar, och mitt intryck är att förbrukningen i 120-130 km/h där, motsvarar 110 km/h i Sverige, ljudnivån är också lägre. Men det lönar sig inte att hålla 140-150 som man gärna gjorde tidigare, det blir för korta etapper.
MEN, det är mycket skönare att köra elbil. :)

Om elbilarna hade 20 mil längre räckvidd så skulle man inte behöva bry sig om degradation. Jag ska fortsätta att hålla koll på min och lägga upp data här framöver.

@fredw , du ska ha en 85x som har en ny och förbättrad cellkemi jmf med 80x.

Var har du läst det?
Jag har bara sett motsatsen.
En snabb googling gav dessa
Men även denna som ger lite motsatt

Jag tror inte man behöver vara speciellt orolig för det med en nyare elbil

En snabb googling gav dessa
Men även denna som ger lite motsatt

Jag tror inte man behöver vara speciellt orolig för det med en nyare elbil
Den första länken som går till en Tesla-undersökning har jag läst tidigare, och den säger att man inte kan utläsa ifall DC laddning sliter mer än AC.

Den andra artikeln ligger bakom betalvägg.

Den tredje artikeln säger att man ska undvika onödig DC laddning pga slitage, dvs motsatsen av vad du säger.

Ingenstans står det att AC laddning skullle vara skadligare, vilket du skrev i ditt tidigare inlägg.

EDIT:
Det som hade varit intressant att få veta är om det verkligen innebär ökat slitage när man DC laddar till 90-95% i stället för 80%. Då kör man ju iväg igen direkt efter laddning.
Eller om det bara är när bilen blir stående med hög laddning (i värme) som det stressar batteriet?
Men det krävs nog någon med expertkunskaper för att svara på det, jag vet inte.

Har laddat min bil totalt knappt 10 ggr till 100% med AC, och varje gång kört iväg utan dröjsmål.
Degradation får man nog oavsett hur väl man tar hand om batteriet.

Senast ändrad:
Jag skall se om jag kan hitta fler
Eller klippa ur text
Jag brukar följa det dom skriver på Mestmotor och Teknikensvärld

Men det ligger bakom betalvägg.

Pratade elbil med några släktingar och snacket var att det inte var idé att köpa nu eftersom det skulle komma ny batteriteknologi om 2 år, "solid state" hördes över nejden. Är detta BS?

Pratade elbil med några släktingar och snacket var att det inte var idé att köpa nu eftersom det skulle komma ny batteriteknologi om 2 år, "solid state" hördes över nejden. Är detta BS?
Det skrivs även om graphen batterier, men det ligger nog ännu längre fram. Sen finns det ju idag vissa modeller med Lithium-järn-phospate batterier som tål fler laddcykler än dagens standard Li-Ion. Nackdelen är att spänningskurvan droppar brant vid ca 10% och det blir svårt för BMS att beräkna SOC. Förare har blivit stående vid vägkanten när de har trott att de hade ett antal mil kvar att köra.

Jag anser själv att man inte ska köpa en elbil pga de generellt utvecklas så fort att de är mer eller mindre ”dated” efter ett par år. Stor investering med mycket osäkert andrahandsvärde. Jag har haft min Enyaq 80x i 16 mån nu, och tyckte den var perfekt när jag fick den. Mindre än ett år efter det släppte man uppdateringen 85x som är så förbättrad att jag skulle vilja byta nu.
Vill man köpa en elbil för att äga länge (och inte bryr sig om att den blir ”dated”), så tror jag att en KIA med sin unika 7-års fabriksgaranti är ett bra val.

Men om man väntar generellt på att någon annan teknik kommer innan man skaffar sin elbil, då lär man bli kvar med sin fossilbil.

Troligen som PC skriver får man vänta längre innan det blir något "kvantsprång" för t ex räckvidden men har själv valt att leasa istf att köpa av liknande skäl. Elbilarna är i en helt annan utvecklingsfas nu än vanliga bilar som har haft ett sekel på sig att utvecklas (jo jag vet att det fanns elbilar redan då men...)
Även de små förbättringar som sker på samma modell av elbil år från år kan göra märkbar skillnad. Mycket snack på olika forum även om mjukvaru-uppdateringar som gör skillnad men som tydligen är svåra att implementera på äldre och i övrigt liknande modeller även om det i teorin borde gå.
Jag tror iofs inte det är helt galet att köpa nu heller, det verkar som att elbilarnas andrahandsvärde håller hyggligt. Särskilt när det gäller "andrabilar" eller "stadsbilar" där räckvidden inte är lika viktig och det inte handlar om lika många nollor i priset. Men visst är det en omogen marknad.

Troligen som PC skriver får man vänta längre innan det blir något "kvantsprång" för t ex räckvidden men har själv valt att leasa istf att köpa av liknande skäl. Elbilarna är i en helt annan utvecklingsfas nu än vanliga bilar som har haft ett sekel på sig att utvecklas (jo jag vet att det fanns elbilar redan då men...)
Även de små förbättringar som sker på samma modell av elbil år från år kan göra märkbar skillnad. Mycket snack på olika forum även om mjukvaru-uppdateringar som gör skillnad men som tydligen är svåra att implementera på äldre och i övrigt liknande modeller även om det i teorin borde gå.
Jag tror iofs inte det är helt galet att köpa nu heller, det verkar som att elbilarnas andrahandsvärde håller hyggligt. Särskilt när det gäller "andrabilar" eller "stadsbilar" där räckvidden inte är lika viktig och det inte handlar om lika många nollor i priset. Men visst är det en omogen marknad.
Tack för svaren, @PisteCarver också. Det är nog inte så revolutionerande (eller närliggande i tiden) då som mina närstående förståsigpåare ville låta förstå!
Det var allvarligt snack om att det var vansinne att köpa i dagsläget eftersom det väntade stora tekniksprång om två år, ja nästan exakt två år!
(Det var min fru som står i begrepp att köpa, själv är jag fortfarande traumatiserad av elbilen jag hade för ett antal år sedan.).

Tack för svaren, @PisteCarver också. Det är nog inte så revolutionerande (eller närliggande i tiden) då som mina närstående förståsigpåare ville låta förstå!
Det var allvarligt snack om att det var vansinne att köpa i dagsläget eftersom det väntade stora tekniksprång om två år, ja nästan exakt två år!
(Det var min fru som står i begrepp att köpa, själv är jag fortfarande traumatiserad av elbilen jag hade för ett antal år sedan.).
Spana efter rabatterade leasingkampanjer och slå till när de dyker upp. Finns antagligen inte en chans att slå den kalkylen genom att köpa och äga, och man tar ingen risk med andrahandsvärdet, behöver inte köpa några nya däck (dyrt till SUVar) eller betala service och reparationer.

EDIT:
Och när de tre leasing åren är förbi så har kanske nästa teknikgeneration kommit i kommersiell produktion, och då kan du byta till den (och någon annan kör vidare med din begagnade elbil i stället för fossilbränsle).

Senast ändrad:
Någon som testat dra husvagn med sin elbil?
Har en vagn med totalvikt 1600kg vilket är mer än vad majoriteten av elbilar får dra.
Är det rimligt att förvänta sig 40+ mils räckvidd sommartid med någon elbil öht?
Med dieselvolvon tar jag mig med lätthet 60 mil på en tank

Någon som testat dra husvagn med sin elbil?
Har en vagn med totalvikt 1600kg vilket är mer än vad majoriteten av elbilar får dra.
Är det rimligt att förvänta sig 40+ mils räckvidd sommartid med någon elbil öht?
Med dieselvolvon tar jag mig med lätthet 60 mil på en tank

+400km tar du dig med många elbilar utan stopp för laddning
+400 km kommer krävas minst ett laddstop med husvagn

Finns flera tester med husvagn och släp med elbil

Det kommer alltid finnas "banbrytande" teknologi på horisonten, väntar man ut en sådan kommer en ny finnas lika långt bort. Behöver man en produkt och den som finns nu fyller ens krav finns det få anledningar att vänta

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp