[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen

håller inte med dig när det gäller bilar: [...]
Håller med. El vs gammal fossilbil är oftast elbilen bättre. [...]
Det här kan bli en intressant diskussion och ett bra tillfälle att lära sig! Jag är långt från väldigt insatt i området, men med min lilla egna research och mina egna hemma-på-stugan-räkning är det inte nödvändigtvis så svart-vitt. Såhär!

Enligt Buberger et. al. så är CO2-ekvivalenten för produktionsskillnaden mellan en Tesla Model 3 Standard Plus och en VW Passat 2.0 TSI motsvarande 18 000 körda km i passaten. Jag kan inte mycket om bilar, så jag vet inte om de bilarna kan anses vara väldigt "ekvivalenta", men jag arbetar med de siffrorna jag kan få tag på. Om vi antar att deras värde på att en BEV har ungefär 49% mer produktions-CO2-ekvivalens som en bensinare håller här
innebär det att om man kör en Passat (enligt google verkar den aktuella modellen funnits i 10 år, så det rullar nog en hög såna på vägarna) så motsvarar bara produktionen av bilen ifall man skulle byta upp sig till en Tesla Model 3 SRP motsvarande 18000/0.49+18000 km ~ 55 000 km. Jag kör nånstans runt 9000 km per år, så bara produktionen av elbilen motsvarar runt 6 års körande, i alla fall för mig.

Kanske kör jag förhållandevis jättelite bil, kanske är siffrorna helt whack. Men jag ser inte att det skulle vara svartvitt att köpa elbil bara för att köpa elbil! Ska man köpa ny bil för att det behövs så ska det nog mycket till för att det inte är en bra grej med elbil, men att bara låta en helt fungerande bensinare gå i graven för att man har lust med elbil känns inte självklart (för jag tänker att om man säljer vidare bilen så kommer ju bara någon annan fortsätta använda den, dvs på det stora hela har inga utsläpp från bensinbilen "tagits bort", utan allt man åstadkommit då är att en ny elbil skulle produceras).

Hur ser ni på saken?

Kanske kör jag förhållandevis jättelite bil, kanske är siffrorna helt whack. Men jag ser inte att det skulle vara svartvitt att köpa elbil bara för att köpa elbil! Ska man köpa ny bil för att det behövs så ska det nog mycket till för att det inte är en bra grej med elbil, men att bara låta en helt fungerande bensinare gå i graven för att man har lust med elbil känns inte självklart (för jag tänker att om man säljer vidare bilen så kommer ju bara någon annan fortsätta använda den, dvs på det stora hela har inga utsläpp från bensinbilen "tagits bort", utan allt man åstadkommit då är att en ny elbil skulle produceras).

Hur ser ni på saken?
Märkligt sätt att argumentera som inte har någon koppling till verkligheten, eller så har jag helt missförstått ditt inlägg.
Nästan alla nya bilar som säljs leder till att en beg bil säljs vidare, inte skrotas. Och det leder i sin tur till att en gammal fossilbil längst ner i kedjan skrotas. Det är ju så som bilflottan på sikt blir fossilfri.

Vad är du ute efter för input?
Kan dela med mig av lite av våra elbils erfarenheter.

Vi kör ej mycket till fjällen med elbil utan snarare bort från fjällen då vi bor i dem. Men att köra långresor med 2 barn och 1 fru och full semester packning har aldrig varit några problem för oss.
Tycker snarare det är ett bekvämare sätt att resa. Man har räknat med och är inställd på stopp för laddning av bilen och då blir kiss, mat eller spring paus inte något som drar ner på planerade restiden. Förutsatt att man gör sina aktiviteter samtidigt som man laddar.
Man blir inte den där stressade föräldern som hetsar att samtliga ska skynda sig så vi kan fortsätta köra som det alltid blev när vi hade bensinbil. Och en stor fördel blir att man efter 10 timmar resa inte är en helt slut och stel människa för att man fått regelbundna pauser för att röra sig. Samt att barnen inte blir lika less.

Angående laddpriser så spelar det ej så jätte stor roll enligt min erfarenhet. Såklart kollar jag "chargefinder" eller liknande så jag tar det billigaste alternativet på platsen, och man lär sig ganska fort vilken app eller liknande man brukar använda för att starta/betala för laddningar. Det är mycket i början då man måste sätta sig in i laddstations djungeln men man lär sig snabbt.

Varför kwh priset på resa inte har så stor betydelse enligt mig är för följande beräkning.
Om vi beräknar 2kwh/mil och man kör 200 mil på resa under ett år och kör 2000 mil på hemma plan så blir det följande:
200 x 2kwh = 400kwh och om man har 1-2 kr dyrare pris per kwh så blir det 400-800 kr dyrare.
Jämfört med på hemmaplan där man har 4000kwh med ett pris på 1 kr/kwh, vilket blir 4000 kr. Då har du en milkostnad på 2 kr milen, jämfört med bränsle som motsvarande bil skulle kosta ca 20 kr milen. (Ska man ha en bil för 4 pers med full packning så behöver det vara en större bil som ofta drar runt liter/milen)
Då helt plötsligt blir de där dyrare priset på 1-2 kr /kwh inte så mycket att prata om.

Idag är laddstationer så pass utbyggt och utbrett vi kan enligt våra erfarenhet köra dit vi vill utan att stöta på problem med att inte hitta ström. Så att behöva oroa sig för att bli stående utan el anser jag vara en fullständigt onödig oro.

Normalt på långkörningar kör vi 1-2h och sedan laddar då bilar tar emot ström snabbast när bilen har lägre procentsats i batteriet. Men detta är ju en smaksak hur man vill göra.

Att vi har hittat en laddstolpe granne till arbetet som har gratis laddning gör ju inte saken sämre för oss. Gratis laddning på hemma plan och betalar nuförtiden endast för ström på resor 😁😁

Låt mig börja med att säga att jag absolut inte är någon trött gammal fossilröv som hatar elbilar. Snarare tvärtom, det lutar åt att min nästa bil blir en elbil. Och jag håller med helt och hållet om det du skriver i första stycket.

Men du är ordentligt snett ute med dina beräkningar av förbrukning och kostnader. För det första är det inte många elbilar som förbrukar bara 2 kwh/mil, inte under "normala" svenska förhållanden och speciellt inte fullastade på vintern (som denna tråden ska handla om). För det andra så är drar du en ordentligt överdriven slutsats att motsvarande fossilbil skulle dra 1L/mil. Eftersom du tar upp extremer som bara drar 2 kwh/mil så kan jag också göra det och påpeka att det finns gott om populära fossilalternativ som bara drar ca. 0,6L/mil. Och att du skulle ha en milkostnad på 2 kr hemmaplan är direkt skrattretande, eller rättare sagt du kanske har det vilket jag i.s.f. gratulerar till. Men som sagt, det är få bilar som du kan räkna med klarar sig på 2 kwh/mil: det finns några som kanske fixar det i 15+, ingen vind etc. men ..... Och att räkna på 1 kr/kwh är också direkt skrattretande. Även om du ALLTID uteslutande laddar hemma så är det inte realistiskt.

Jag har kört lite elbil i höst och eftersom det inte har varit jag som har betalat så har jag skitit i kostnaden men kostnaden har legat mellan 3-9 kr/kwh så förutom att ditt exempel på förbrukning är mer än duktigt skev så är även ditt påstående om 1-2 kr extra per kwh ordentligt skevt.

Men jag håller med om att det sannolikt inte skulle vara några problem att hitta laddstolpar på långresa i europa. Däremot så det som skiljer elbilsfantaster på nätet från mina vänner och kollegor är att det i princip bara är elbilsfantaster på nätet som försöker låtsas som att det inte skulle vara några problem alls med infrastrukturen kring laddstolpar. Alla jag känner är ordentligt less på kraftigt varierande priser, strulande appar, bristande kompabilitet, div. abonnemang etc.

Som sagt, det lutar åt en elbil för mig men lika less som elbilsägare är på laddjungeln är jag på elbils-kulten som liknar just en kult som har väldigt svårt att vara ens i närheten av objektiva och sanningsenliga.

Låt mig börja med att säga att jag absolut inte är någon trött gammal fossilröv som hatar elbilar. Snarare tvärtom, det lutar åt att min nästa bil blir en elbil. Och jag håller med helt och hållet om det du skriver i första stycket.

Men du är ordentligt snett ute med dina beräkningar av förbrukning och kostnader. För det första är det inte många elbilar som förbrukar bara 2 kwh/mil, inte under "normala" svenska förhållanden och speciellt inte fullastade på vintern (som denna tråden ska handla om). För det andra så är drar du en ordentligt överdriven slutsats att motsvarande fossilbil skulle dra 1L/mil. Eftersom du tar upp extremer som bara drar 2 kwh/mil så kan jag också göra det och påpeka att det finns gott om populära fossilalternativ som bara drar ca. 0,6L/mil. Och att du skulle ha en milkostnad på 2 kr hemmaplan är direkt skrattretande, eller rättare sagt du kanske har det vilket jag i.s.f. gratulerar till. Men som sagt, det är få bilar som du kan räkna med klarar sig på 2 kwh/mil: det finns några som kanske fixar det i 15+, ingen vind etc. men ..... Och att räkna på 1 kr/kwh är också direkt skrattretande. Även om du ALLTID uteslutande laddar hemma så är det inte realistiskt.

Jag har kört lite elbil i höst och eftersom det inte har varit jag som har betalat så har jag skitit i kostnaden men kostnaden har legat mellan 3-9 kr/kwh så förutom att ditt exempel på förbrukning är mer än duktigt skev så är även ditt påstående om 1-2 kr extra per kwh ordentligt skevt.

Men jag håller med om att det sannolikt inte skulle vara några problem att hitta laddstolpar på långresa i europa. Däremot så det som skiljer elbilsfantaster på nätet från mina vänner och kollegor är att det i princip bara är elbilsfantaster på nätet som försöker låtsas som att det inte skulle vara några problem alls med infrastrukturen kring laddstolpar. Alla jag känner är ordentligt less på kraftigt varierande priser, strulande appar, bristande kompabilitet, div. abonnemang etc.

Som sagt, det lutar åt en elbil för mig men lika less som elbilsägare är på laddjungeln är jag på elbils-kulten som liknar just en kult som har väldigt svårt att vara ens i närheten av objektiva och sanningsenliga.
I julas när jag åkte med takbox till Borlänge från Danmark hade jag en förbrukning på 0,54 l/mil. Så det där med 1l/mil låter konstigt Så håller med dig där. På autobahn ner till Schweiz ligger den på 0,67 L/mil. (Kör i och för sig i 120-130 som Max där.)

Senast ändrad:
I julas när jag åkte med takbox till Borlänge från Danmark hade jag en förbrukning på 0,54 l/mil. Så det där med en mil låter konstigt Så håller med dig där. På autobahn ner till Schweiz ligger den på 0,67 L/mil. (Kör i och för sig i 120-130 som Max där.)
Japp, lite det som är grejen att det skarvas ordentligt när elbilens lov ska sjungas. Jag lutar som sagt själv åt att byta till elbil och slukar därför "elbilsmedia" och därför är det ganska lätt att syna såna tveksamma jämförelser som ovan.

Och..... man behöver knappast äga eller vara intresserad av elbilar för att syna påståendet att en elbil som drar 2 kwh/mil skulle ha en milkostnad på 2 kr/mil 😄

Du har rätt i mycket av det du skriver, elbilen har många nackdelar och du har nog fått med de flesta. Nu har jag förra året tagit steget fullt ut med att byta familjens båda kombidieslar till två rena elbilar - så det är bara att gilla läget och göra det bästa av det!
För vardagspendling ser jag nästan bara fördelar, man laddar bilen hemma en gång i veckan ungefär och slipper köra till macken (laddhybrid var jag helt på det klara med att jag inte skulle ha). Värmen kommer alltid bums när man startar bilen och är igång när man står parkerad och väntar på någon, och bilen erbjuder bättre komfort och körbarhet.
För långresor krävs det ett jädrans planerande för att hålla restiden nere så mycket som möjligt, så att inte tidsförlusten blir alltför stor. Det stör iofs inte mig så mycket eftersom jag tycker det är ganska roligt med det här laddplanerandet, men många upplever det säkert som jobbigt. Bilarnas ”navi-charging-management” tar iofs hand om det där ifall man använder bilmärkets egna laddnät/infrastruktur, gör man inte det så får man göra det själv manuellt.
Jag tror att mycket av det här kommer att förbättras allteftersom, både när det gäller bilarnas laddtider och allmän och enkel tillgång till betalning på laddstationer.

Mina förbrukningssiffror:
Med sommardäck från april till november hade jag en snittförbrukning på 1,6 kWh/mil.
Med vinterdäck från november fram till just nu ligger jag på 2,47 kWh/mil i snitt.
Min elsuv har AWD och väger 2,3 ton.

EDIT: Vid AC laddning hemma får man lägga till laddförluster på ca 10%.
För DC snabbladdning är laddförlusterna mindre.

Senast ändrad:
Jämfört med på hemmaplan där man har 4000kwh med ett pris på 1 kr/kwh, vilket blir 4000 kr. Då har du en milkostnad på 2 kr milen, jämfört med bränsle som motsvarande bil skulle kosta ca 20 kr milen. (Ska man ha en bil för 4 pers med full packning så behöver det vara en större bil som ofta drar runt liter/milen)

Detta t.ex. :unsure: Som att 2 kWh skulle kosta 2 kr 😄 Och även om det inte hade varit rena fantasisiffror så förutsätter det att man alltid laddar hemma. Det är varken realistiskt eller speciellt rättvist i en rak jämförelse med en fossilbil. Och 2 vs. 20 kr milen 😄

Jag skruvar upp förbrukningen en aning till lite mer rimliga 2,3 kWh/mil. Inte påläst på aktuellt pris på el men mellan 1,75 - 2,5 kr/kWh verkar rimligt vid en snabb googling. Om man dessutom väger in att alla inte kan ladda enbart hemma, kanske i arbetsplatsens/BRF'ens laddstolpe med visst påslag etc. och att billigaste pris om man nytecknar abonnemang verkar vara ungefär 4 kr/kWh så påstår jag att 3,5 kr/kWh är rimligt. Fossilbil i storlek nånstans mellan golfkombi - Passat ca. 0,7L/mil och soppan kostar ganska prick 18 kr/litern. Kanske skulle räkna lite lägre då man genom att hålla sig till en kedja kan sänka priset med 50 öre :)

8,05 kr/mil för elbil
12,6 kr/mil för fossilbilen

Nu är detta förstås långt ifrån säkra siffror men det är betydligt mer realistiskt än tidigare fantasikalkyler. Och märk väl att detta är på hemmaplan.

8,05 kr/mil för elbil
12,6 kr/mil för fossilbilen

Nu är detta förstås långt ifrån säkra siffror men det är betydligt mer realistiskt än tidigare fantasikalkyler. Och märk väl att detta är på hemmaplan.
För att det ska vara vettigt ekonomiskt med elbil så krävs det att man kan ladda hemma eller billigt/gratis på jobbet.
Min kostnad ligger nog under 8 kr/mil även om jag bor i Elområde 4. Sedan i våras har elpriset legat på 1,5-2 kr/kWh, vilket ger en milkostnad på ca 3-4 kr.
För alpresan blir milkostnaden ca 10 kr, och norgeresan ca 6-7 kr. Laddning är dyrare på kontinenten.

Fossila bränslen är, näst kokain, den värsta produkten du kan köpa; bidrar både till co2 utsläpp och vidriga diktaturer
Det där med beroende av diktaturer borde framhållas ännu mer. Det gäller ju även tillverkningen av bilarna (och annat). Där finns en hel del att förbättra och så vitt jag förstår kommer nästa generations elbilsbatterier bli betydligt bättre på den punkten.

Edit: Tycker inte det är helt lätt att svara på frågan om det ur miljösynpunkt är bättre att "köra sin gamla dieselbil i botten" eller sälja den och skaffa elbil. Det finns faktorer som går åt olika håll att ta hänsyn till. Om jag säljer min dieselbil så köps den ju av någon annan som "kör den i botten", samtidigt som det för mig måste tillverkas en ny elbil (med X000 mil innan batteritillverkningens negativa miljöeffekter tjänats in). Ett alternativ kan ju vara att frivilligt tanka HVO-bränsle tills dieselbilen skrotas. Risken med den strategin är iofs att det faktiskt inte blir gjort.

Något som inte utvecklats särskilt snabbt är bilpoolsalternativet. De flesta svenskar bor så tätbebyggt att det borde gå att utveckla. Varje familj som kan kan gå ner från 2 till 1 bil (eller från 1 till noll etc) gör en betydligt större miljövinst än om man köper en elbil till.

Senast ändrad:

Jag skulle säga att du har rätt i mycket. Men vår väldigt stora och tunga elbil ligger faktiskt runt 2 kwh/milen på sommaren och kanske runt 2,7 kwh/milen på vintern med takbox och fullt lastad. Vi laddar hemma för 1,5 kr/kWh. Tecknade ett fast elavtal vid rätt tidpunkt liksom. Du kan säker få det billigare högre upp i Sverige.
Angående laddning så har jag ett kort och en app. Jag har ett kort från BMW som jag har dragit igång alla möjliga laddare i många olika länder med. Att ha ett kort skulle jag säga är ett krav eftersom det i många länder krävs för att få igång laddaren. Sen har jag en app från Tesla som alltid funkar. Med dessa två betalningsmetoder har jag rest flera tusen mil i både i Europa samt i Sverige och aldrig misslyckats med att ladda.
Mina tips förutom de ovan är:
• Köp en bil med förvärmning av batteriet.
• Skit i maxeffekt på laddning och kolla på en platt laddkurva istället och att bilen faktiskt laddar detta i alla väder. (Ärligt, hur många laddstationer kommer att knuffa ut 300 kwh?
• Se till att bilen har ett gränssnitt som funkar och är testat på riktigt.

I övrigt är det mesta tycke och smak. :)

För att det ska vara vettigt ekonomiskt med elbil så krävs det att man kan ladda hemma eller billigt/gratis på jobbet.
Min kostnad ligger nog under 8 kr/mil även om jag bor i Elområde 4. Sedan i våras har elpriset legat på 1,5-2 kr/kWh, vilket ger en milkostnad på ca 3-4 kr.
För alpresan blir milkostnaden ca 10 kr, och norgeresan ca 6-7 kr. Laddning är dyrare på kontinenten.

Med timpris hemma och nattladdning kan man komma ännu lägre men det kräver ju separat abonnemang. Kanske bara lämpligt för BRF med gemensamt abonnemang för laddstolparna. Vårt snittpris blev ca 1:58 kr/kWh under 2023 (se nedan kr/kWh inkl moms dec 2022- dec 2023, elområde 4)

1705921912091.png

Kul att höra att ni (@PisteCarver @fredw och @StefanAaroe ) har så pass låga genomsnittspriser och förhållandevis låga förbrukningssiffror men jag tror dessvärre inte att det är speciellt många som kan matcha dom siffrorna eller den förbrukningen. Följer ett gäng olika elbilskanaler, bl.a. elbilsmagasinet, Peter Esse och han den norska elbils-gudfadern och från dom känner jag inte igen så låga förbrukningar annat än i undantagsfall.

Något som inte utvecklats särskilt snabbt är bilpoolsalternativet. De flesta svenskar bor så tätbebyggt att det borde gå att utveckla. Varje familj som kan kan gå ner från 2 till 1 bil (eller från 1 till noll etc) gör en betydligt större miljövinst än om man köper en elbil till.

Det här är intressant. Under tiden jag var på intensivkursen och fixade lappen kollade jag upp dom bilpoolsalt. som fanns tillgängliga för mig och då var det bara dom lite större kommersiella och hur jag än räknar på det så är kostnaden inte försvarbar. Det som är märkligt är att inte "communitybaserade" bilpooler är vanligare. Med community menar jag t.ex. en BRF eller en lokal idrottsförening etc.

Konstigt nog tror jag att bilpoolar passar bättre på vischan. I den hålan dit jag planerar att flytta är man van att planera inköp, ärenden etc. betydligt bättre än i stan där man har nära till det mesta. Där är det rel. vanligt att man frågar i lokala FB-gruppen om någon ska in till stan dom närmaste dagarna och kan tänka sig att ........ Där tänker jag att en liiiiten bilpool skulle funka utmärkt.

Kul att höra att ni (@PisteCarver @fredw och @StefanAaroe ) har så pass låga genomsnittspriser och förhållandevis låga förbrukningssiffror men jag tror dessvärre inte att det är speciellt många som kan matcha dom siffrorna eller den förbrukningen. Följer ett gäng olika elbilskanaler, bl.a. elbilsmagasinet, Peter Esse och han den norska elbils-gudfadern och från dom känner jag inte igen så låga förbrukningar annat än i undantagsfall.
Då var det ju som du säkert vet -25C i januari vid vissa tillfällen. 😉

Bilagor

• IMG_8359.png
    IMG_8359.png
    66.6 KB · Besök: 62
Elpriset är mitt månadspris rörligt pris inkl. spotpris, påslag, elcertavg., moms, elskatt och nätöverföringsavgift för EO4. Ett månads spotgenomsnittpris på 80 öre ger ca 1,80 kr/kWh inkl. ovanstående. Sedan mars 2023 har månadsspot legat mellan 36 öre och 103 öre.

Förbrukningen är från min färddator, startad i början på april med sommardäck och omstartad i början på november med vinterdäck. Att den stämmer bra vet jag eftersom jag har jämfört med hur mycket laddboxen matar ut.
Förbrukningen är ändå klart högre än angiven WLTP (men det är den alltid). Jag har kanske också hjälp av att vädret är varmare i Skåne än längre upp i landet (igår hade vi t ex +3 när det var -20 i Västerås.

Då var det ju som du säkert vet -25C i januari vid vissa tillfällen. 😉
Jag har försökt att nörda in mig på sånt här åtminstone dom två senaste åren så .... :)
Elpriset är mitt månadspris rörligt pris inkl. spotpris, påslag, elcertavg., moms, elskatt och nätöverföringsavgift för EO4. Ett månads spotgenomsnittpris på 80 öre ger ca 1,80 kr/kWh inkl. ovanstående. Sedan mars 2023 har månadsspot legat mellan 36 öre och 103 öre.

Förbrukningen är från min färddator, startad i början på april med sommardäck och omstartad i början på november med vinterdäck. Att den stämmer bra vet jag eftersom jag har jämfört med hur mycket laddboxen matar ut.
Förbrukningen är ändå klart högre än angiven WLTP (men det är den alltid). Jag har kanske också hjälp av att vädret är varmare i Skåne än längre upp i landet (igår hade vi t ex +3 när det var -20 i Västerås.
Nu verkar det som att du tror att jag ifrågasätter dina siffror men det gör jag verkligen inte :cool: Men ja att du bor i Skåne påverkar garanterat förbrukningen ett normalt år/en normal vinter.

Men jag ska sluta tjata, lovar 😇 Ville bara nyansera "siffrorna" i frankbolsoys verklighetsfrånvända inlägg en aning.

@MKOL
Dags att vakna upp i verkligheten....

Snitt kwh/mil på vår Tesla Y som vi hade i 1,5 år låg på 1,77 kwh/mil och den blev nollad när vi köpte den. Körde från 24xxx km til 53xxx km. Den är 1 sommar och 2 vinter säsonger.
Runt det samma ligger de 13 st bekanta och släkt som kör Modell Y. Så 2kwh per mil är verkligen ingen fantasi. Snarare du som ligger efter och behöver vakna upp.

Och ska man ha en likvärdig bilisom Model Y i storlek så vet jag faktiskt inte vilken du ska välja. Model Y har ~850 l bagage, jämför du med Passat som de flesta kan relatera till så har den bara 690 l bagage utan att fälla sätena.
Så likvärdig bil, som en rymlig elbil som du vill åka till Alperna frivilligt och bekvämt med. Då ska du ha en av de större SUVar eller liknande, och om du ska ha en sådan fullpackad att dra 0,7l mil så får du bara köra i medvind och nedförsbacke.

Idag kör vi en IdBuzz som är som ett gigantiskt vindmotstånd, så har den dragit 2,4kwh/mil i snitt på de 1300 mil vi kört och då fick vi denna i höst i norr (dvs kallt).
Du kan ju inte räkna ett snitt förbrukning om du nollar en gång i veckan. Du måste ju dra ett snitt på lång tid om du vill ha tillförlitlig data.

Och 1kr kwh är långt ifrån orimligt. Speciellt inte i norr.
Inte ens i elområde S3 om du håller koll på spotpriserna och har timavtal. Idag tex så ligger spotpriset på 5 öre på natten. Så klart du kan få ett billigt snitt om du vill.
Självklart laddar man hemma om man har elbil, vad är vitsen annars? Otroligt korkat att inte göra det, ny laddat varje morgon man önskar. Du laddar ju på stationer endast i undantag, så de priserna är försumbara.

Att räkna bensinpris på 18 kr litern är för mig ingen naturlag. Nuvarande regerings drivmedelspolitik är allt annat än imponerande och kommer snart behöva justeras. Uppåt.

Att räkna bensinpris på 18 kr litern är för mig ingen naturlag. Nuvarande regerings drivmedelspolitik är allt annat än imponerande och kommer snart behöva justeras. Uppåt.
Jag tror att många i glesbygden är mycket nöjda med den, att du inte är det vet vi redan.

Jag har försökt att nörda in mig på sånt här åtminstone dom två senaste åren så .... :)

Nu verkar det som att du tror att jag ifrågasätter dina siffror men det gör jag verkligen inte :cool:
Nej, det trodde jag inte.
Ville bara visa dig att siffrorna är riktiga och inget konstigt.
Men jag ska sluta tjata, lovar 😇 Ville bara nyansera "siffrorna" i frankbolsoys verklighetsfrånvända inlägg en aning.
”Tjata” gärna vidare, jag delar gärna med mig av mina erfarenheter.:)

Osäkert visst men elpriserna varierar minst lika mycket och styrs inte heller av naturlagar. Oavsett vad man tycker om det tror jag det blir politiskt svårt för en ny regering att höja priset med 4-5 kr/liter.
Elbilar är redan klart billigare att köra än fossilbilar så jag tror att både morötter och piskor i detta läge gör mer nytta på andra faktorer.

Jag har kört min Q4 40 i 8900 mil under snart två år och skulle säga snittförbrukning ligger på strax under 2 kWh/mil sommartid och strax under 2,5 kWh/mil vintertid. Det tråkiga är att den laddar skitdåligt på vintern då den saknar förvärmning. Har man tur kommer man upp i 90 kW, normalt ligger man runt 70 kW. Under sommaren laddar den bra med max 135 och man ligger över 130 till ca 50% och den går inte under 100 kW förrän vid 75%.

Jag har kört min Q4 40 i 8900 mil under snart två år och skulle säga snittförbrukning ligger på strax under 2 kWh/mil sommartid och strax under 2,5 kWh/mil vintertid. Det tråkiga är att den laddar skitdåligt på vintern då den saknar förvärmning. Har man tur kommer man upp i 90 kW, normalt ligger man runt 70 kW. Under sommaren laddar den bra med max 135 och man ligger över 130 till ca 50% och den går inte under 100 kW förrän vid 75%.
Har du märkt någon degradation av batteriet efter 8900 mil?

Har du märkt någon degradation av batteriet efter 8900 mil?
Inte allt för mycket så jag märkt det på körsträckan. I maj förra året kom jag 38 mil på en laddning med hastigheter mellan 80-110km/h och kommer fortfarande mellan 25-30 mil vintertid med normala vintertempertur för Mälardalen. Var ute och åkte i -20 för några veckor sen och kom 21 mil då innan det var dags att ladda vid 7%.

Inte allt för mycket så jag märkt det på körsträckan. I maj förra året kom jag 38 mil på en laddning med hastigheter mellan 80-110km/h och kommer fortfarande mellan 25-30 mil vintertid med normala vintertempertur för Mälardalen. Var ute och åkte i -20 för några veckor sen och kom 21 mil då innan det var dags att ladda vid 7%.
Har du märkt om den tar upp färre kWh om du laddar t ex 10 till 100%, eller 10 till 80%, jmf med när den var ny?

Har du märkt om den tar upp färre kWh om du laddar t ex 10 till 100%, eller 10 till 80%, jmf med när den var ny?
Jag kollade en laddning jag gjorde innan jul, fakturan säger att jag laddade 30,7 kWh. Appen säger att jag laddade bilen från 25-65%. 77x0,4=30,8 vilket känns orimligt med tanke på värmeförlust som bör vara med. Har för mig Tesla Björn räknat ut att MEB bilarna ofta ligger på 72-75 kWh nya.

Jag kollade en laddning jag gjorde innan jul, fakturan säger att jag laddade 30,7 kWh. Appen säger att jag laddade bilen från 25-65%. 77x0,4=30,8 vilket känns orimligt med tanke på värmeförlust som bör vara med. Har för mig Tesla Björn räknat ut att MEB bilarna ofta ligger på 72-75 kWh nya.
Laddförlusterna är ganska små vid DC-laddning, störst är de vid AC-laddning med låg effekt <5 kW. Likriktaren i bilen har förluster.
Låter som din bil har hållit sig bra.

Laddförlusterna är ganska små vid DC-laddning, störst är de vid AC-laddning med låg effekt <5 kW. Likriktaren i bilen har förluster.
Låter som din bil har hållit sig bra.
Har haft mycket andra problem med bilen sen jag fick uppdatering av mjukvaran dem fick i somras. Nu när det varit riktigt kallt i december och januari så har bilen stått mer på verkstad och jag har haft lånebil. Så kul att batteriet verkar hålla bra 😊

Tänkte eg inte ge mig in i debatten men har lite input från verkligheten; kör q4 etron. Bor som kanske många vet i obyggden. Är civilingenjör bla. ( har det ngt med saken att göra?) Kör kanske 40-45k i året. Medeltemperaturen i januari hittills -17. I lördags körde jag ca 30mil t/r. Startade med batteri på 98% Fick stanna o ladda fanskapet 2/3 in på resan i 45 min då bilen var kall.frusen o jag inte fick på förvärmningen. Kom upp till kanske 60%. Detta kostade ca 80 kr och det skedde på enda möjliga laddplatsen. Här runt kan man inte vara så petig med laddställe och man skall inte chansa på räckvidden, då sitter man sgs i skiten(länge!) Temperaturen låg mellan -18 o -28. Njöt jag av turen? Saknade ja min bensindrivna a3? Oja.
Kom 40 min sen till möte 2 pga ovannämnda orsak. Tror björn ferry sa ngt i stil med att om laddningen är ett problem, då har man problem med att planera sitt liv. Vilket jag i princip håller med om, men de e inte lätt alla gånger i laddstationslöst land. Kom hem och meddelade maken att jag vill ha en riktig bil med v8.

Bor nog ”för centralt” för bilpool. Alla här kör en massa för att komma nånstans härrunt, tror inte ngn förvärvsarbetande med familj kan tänka sig ett bilfritt liv. Jag har tänkt att bilpooler är för stadsbor som har alternativ till färdmedel o har cykelavstånd till ica. Men vad vet jag, det är 12 år sen jag bodde i en ”stad”.

Men skulle jag ställa in audins nos mot alperna? Aldrig. Mina nerver o semestern räcker nog inte.
Men inatt laddar den i princip gratis, alltid nått.

Senast ändrad:
Tänkte eg inte ge mig in i debatten men har lite input från verkligheten; kör q4 etron. Bor som kanske många vet i obyggden. Är civilingenjör bla. ( har det ngt med saken att göra?) Kör kanske 40-45k i året. Medeltemperaturen i januari hittills -17. I lördags körde jag ca 30mil t/r. Startade med batteri på 98% Fick stanna o ladda fanskapet 2/3 in på resan i 45 min då bilen var kall.frusen o jag inte fick på förvärmningen. Kom upp till kanske 60%. Detta kostade ca 80 kr och det skedde på enda möjliga laddplatsen. Här runt kan man inte vara så petig med laddställe och man skall inte chansa på räckvidden, då sitter man sgs i skiten(länge!) Temperaturen låg mellan -18 o -28. Njöt jag av turen? Saknade ja min bensindrivna a3? Oja.
Kom 40 min sen till möte 2 pga ovannämnda orsak. Tror björn ferry sa ngt i stil med att om laddningen är ett problem, då har man problem med att planera sitt liv. Vilket jag i princip håller med om, men de e inte lätt alla gånger i laddstationslöst land. Kom hem och meddelade maken att jag vill ha en riktig bil med v8.

Bor nog ”för centralt” för bilpool. Alla här kör en massa för att komma nånstans härrunt, tror inte ngn förvärvsarbetande med familj kan tänka sig ett bilfritt liv. Jag har tänkt att bilpooler är för stadsbor som har alternativ till färdmedel o har cykelavstånd till ica. Men vad vet jag, det är 12 år sen jag bodde i en ”stad”.

Men skulle jag ställa in audins nos mot alperna? Aldrig. Mina nerver o semestern räcker nog inte.
Men inatt laddar den i princip gratis, alltid nått.
Nu vet jag inte hur gammal din bil är, men det är endast de uppdaterade Q4 från årsmodell 2024 som har möjlighet till förvärmning inför snabbladdning.

Märkligt sätt att argumentera som inte har någon koppling till verkligheten, eller så har jag helt missförstått ditt inlägg.
Nästan alla nya bilar som säljs leder till att en beg bil säljs vidare, inte skrotas. Och det leder i sin tur till att en gammal fossilbil längst ner i kedjan skrotas. Det är ju så som bilflottan på sikt blir fossilfri.
75-80% av en elbils miljöpåverkan sker innan folk rullar ut dom ifrån bilförsäljaren.
En bilflotta kan aldrig bli fossilfri så länge det tillverkas nya bilar.
Skillnaden i utsläpp på en "gammal fossilbil" och den senaste elbilen är inte tillräcklig för att göra bytet fördelaktigt för miljön, tvärtom.

Lägger man till att ämnena som krävs för batterierna utvinns under förhållanden som får asiatiska-barnarbetare att framstå som välbehandlade och att samma ämnen bidrar till krig och folkmord så finns det inget som helst argument för elbilar annat än bilindustrins förtjänster och dåliga, men hårt marknadsförda, 'argument' för folk som tycker det är viktigt att köpa/köra en ny bil.

Ni vet, samma människor som hjälper till att sprida bilindustrins propaganda tills de blir accepterade sanningar.
#snö #fred

Nu har jag inte kollat på någon Q4 2024, men på VW Id7 och Skoda Enyaq kan man ju starta förvärmningen manuellt. Det enda som kan ställa till det är om batterinivån är för låg.
Du kan starta manuellt eller via app. I dethär fallet fick jag inte startat i appen kunde inte gå ut å starta manuellt pga annat program. Gissar på kölden som problemet. Det var ju detdär om att planera sitt liv. Men ibland kommer verkligheten emot

75-80% av en elbils miljöpåverkan sker innan folk rullar ut dom ifrån bilförsäljaren.
En bilflotta kan aldrig bli fossilfri så länge det tillverkas nya bilar.
Skillnaden i utsläpp på en "gammal fossilbil" och den senaste elbilen är inte tillräcklig för att göra bytet fördelaktigt för miljön, tvärtom.

Lägger man till att ämnena som krävs för batterierna utvinns under förhållanden som får asiatiska-barnarbetare att framstå som välbehandlade och att samma ämnen bidrar till krig och folkmord så finns det inget som helst argument för elbilar annat än bilindustrins förtjänster och dåliga, men hårt marknadsförda, 'argument' för folk som tycker det är viktigt att köpa/köra en ny bil.

Ni vet, samma människor som hjälper till att sprida bilindustrins propaganda tills de blir accepterade sanningar.
#snö #fred
Det finns säkert en del sanningar i det där. Även om många av dessa argument också börjar tappa kraft. Dock är det ju som jag sa förut. En stor del av alla beslut man tar baseras på ekonomi eller andra faktorer. Och om du ändå ska köpa en ny bil (för i Sverige är det sjuk är mycket mer lönsamt att byta din leasingbil än att ha kvar den gamla) så är det fortfarande bättre att köpa en elbil än t.ex än ny hybrid. Du kan ju också försöka välja att köpa från ett bilmärke som försöker att minska användningen av metaller som bryts på t.ex Madagaskar. Krasst sett så ska man ju helst inte köpa något nytt alls så klart. Eller göra något alls heller för den delen. 😉

Angående bilpooler så antar jag att efterfrågan mest kommer att vara omvänt proportionell mot hur många som behöver bilen för daglig jobbpendling.

Du har ju 100% fel och har inte fattat vad jag skriver.
Jag argumenterar bara för att det kan vara dumt att köpa elbil om man inte ska byta bil oavsett.

Tillbaka
Topp