RandoScando
Turtok
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
håller inte med dig när det gäller bilar: [...]
Det här kan bli en intressant diskussion och ett bra tillfälle att lära sig! Jag är långt från väldigt insatt i området, men med min lilla egna research och mina egna hemma-på-stugan-räkning är det inte nödvändigtvis så svart-vitt. Såhär!Håller med. El vs gammal fossilbil är oftast elbilen bättre. [...]
Enligt Buberger et. al. så är CO2-ekvivalenten för produktionsskillnaden mellan en Tesla Model 3 Standard Plus och en VW Passat 2.0 TSI motsvarande 18 000 körda km i passaten. Jag kan inte mycket om bilar, så jag vet inte om de bilarna kan anses vara väldigt "ekvivalenta", men jag arbetar med de siffrorna jag kan få tag på. Om vi antar att deras värde på att en BEV har ungefär 49% mer produktions-CO2-ekvivalens som en bensinare håller här
innebär det att om man kör en Passat (enligt google verkar den aktuella modellen funnits i 10 år, så det rullar nog en hög såna på vägarna) så motsvarar bara produktionen av bilen ifall man skulle byta upp sig till en Tesla Model 3 SRP motsvarande 18000/0.49+18000 km ~ 55 000 km. Jag kör nånstans runt 9000 km per år, så bara produktionen av elbilen motsvarar runt 6 års körande, i alla fall för mig.
Kanske kör jag förhållandevis jättelite bil, kanske är siffrorna helt whack. Men jag ser inte att det skulle vara svartvitt att köpa elbil bara för att köpa elbil! Ska man köpa ny bil för att det behövs så ska det nog mycket till för att det inte är en bra grej med elbil, men att bara låta en helt fungerande bensinare gå i graven för att man har lust med elbil känns inte självklart (för jag tänker att om man säljer vidare bilen så kommer ju bara någon annan fortsätta använda den, dvs på det stora hela har inga utsläpp från bensinbilen "tagits bort", utan allt man åstadkommit då är att en ny elbil skulle produceras).
Hur ser ni på saken?