Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Ja
För det första så skulle ersättningen vara högre än kostnaden så finns det en affärsmodell. Och det förhållandet gäller oavsett om kostnaden ligger på 10 öre eller på 10kr
Sedan om man nyttjar en produkt den är byggd för så är jag inte säker att alla skulle kalla det kapitalförstöring. Men det låter jag den enskilde avgöra

Ja
För det första så skulle ersättningen vara högre än kostnaden så finns det en affärsmodell. Och det förhållandet gäller oavsett om kostnaden ligger på 10 öre eller på 10kr
Tackar för den grundläggande lektionen i marknadsekonomi.
Du har fortfarande inte kunnat svara på vad det är för incentive att buffra och mata tillbaka energi, även om kostnaden skulle vara nästan noll, måste den finnas, ingen jobbar gratis.
Sedan om man nyttjar en produkt den är byggd för så är jag inte säker att alla skulle kalla det kapitalförstöring. Men det låter jag den enskilde avgöra
Elbilen är byggd för att transportera sig med, övriga funktioner är något man kommit på senare.
Kostnaden utslaget på livslängden för att buffra och mata ut energi ligger på 2 kr/kWh med dagens bilbatterier. Det är billigt för att köra bil med men inte för att mata ut energi på nätet.

Försäljaren som "sålde" vår leasing-elbil (anländer i höst hoppas jag) uttryckte iofs att de som leasar kanske inte är lika rädda om batteriet som de som äger sina bilar. För min del har jag tänkt följa råden, inte minst eftersom det ju kan hända att man vill köpa bilen efter tre år. Om jag inte mött tristess-döden (eller koffein-döden) vid nån laddstation på Autobahn innan dess... ;)

Försäljaren som "sålde" vår leasing-elbil (anländer i höst hoppas jag) uttryckte iofs att de som leasar kanske inte är lika rädda om batteriet som de som äger sina bilar. För min del har jag tänkt följa råden, inte minst eftersom det ju kan hända att man vill köpa bilen efter tre år. Om jag inte mött tristess-döden (eller koffein-döden) vid nån laddstation på Autobahn innan dess... ;)
Det är om du är rädd om batteriet som det klarar 2000 laddcykler med en buffringskostnad på 2 kr/kWh, missköter du det så kostar det mer.
Om det kommer ny batteriteknik som klarar många fler laddcykler så blir det förstås annorlunda.

EDIT:
Du kommer att bli supernöjd med din 85x! En riktigt bra bil.

Jag har en idé om kraftlagring. Enkel och billig teknik. Man hugger ut en enorm bit granit på t ex Hallandsåsens sluttning. Där växer mest skog ändå (den kan få växa kvar eller avverkas och planteras om). Man lyfter upp bergklumpen någon meter och lägger den på räls. Ansluter elmotorer och generatorer. Sen drar man klumpen snett uppåt i sluttningen med hjälp av el från vindkraft och sol, och släpper sakta ner den igen så att den genererar el när det är mulet, vindstilla och/eller när tyskar/danskar betalar bra (det har de råd med).
Kom ihåg var ni läste det först! Man ju bygga en skidbacke ovanpå också om man vill. Funkar ännu bättre där bergen är litet högre (har hört att det finns sådana på tundran norr om Båstad).

Försäljaren som "sålde" vår leasing-elbil (anländer i höst hoppas jag) uttryckte iofs att de som leasar kanske inte är lika rädda om batteriet som de som äger sina bilar.
Vad jag har hört så kommer det att bli mandatory inom EU med SOH (State Of Health) indikering/monitoring i elbilar i framtiden. Det kommer att bli lika avgörande för andrahandsvärdet som körsträckan på en fossilbil.

Det är redan idag ganska enkelt att få en ungefärlig koll på med hjälp av en ODB2 adapter + en mobilapp.

Tackar för den grundläggande lektionen i marknadsekonomi.
Du har fortfarande inte kunnat svara på vad det är för incentive att buffra och mata tillbaka energi, även om kostnaden skulle vara nästan noll, måste den finnas, ingen jobbar gratis.

Elbilen är byggd för att transportera sig med, övriga funktioner är något man kommit på senare.
Kostnaden utslaget på livslängden för att buffra och mata ut energi ligger på 2 kr/kWh med dagens bilbatterier. Det är billigt för att köra bil med men inte för att mata ut energi på nätet.
För en del människor så räcker miljö eller ekonomi som incitament och en del vill ha bägge. Är du inte en av som så, Nä då är det nog inget för dig.
Sedan skulle jag våga påstå att batteriets uppgift är att ta emot laddning och ge i från sig. Att en bil är byggd för att köra stämmer. Men batteriet bryr sig inte om om det är i rörelse eller inte.

Man skulle i å för sig kunna använda bilen för att dra upp stenen igen på Hallandsåsen igen, men känns onödigt.

Sedan skulle jag våga påstå att batteriets uppgift är att ta emot laddning och ge i från sig. Att en bil är byggd för att köra stämmer. Men batteriet bryr sig inte om om det är i rörelse eller inte.
Jag blir så välutbildad i den här dialogen så jag vet inte vad jag ska göra med all ny kunskap.
Jag avslutar debatten för tillfället och önskar en trevlig kväll.

Så här gick det väl antagligen till i Sverige också då Miljöpartiet fick igenom sina egna som styrelseledamöter i Vattenfall och åtföljande kärnkraftsnedläggning på bedrägliga grunder samt vetskap om att det skulle leda till ökade CO2 utsläpp. Allt för att klamra sig fast vid makten då de i åratal misslett och hetsat upp sina mindre vetande väljare och vill visa resultat, kosta vad det kosta vill i miljöförstörelse och utsläpp.

"Förfalskade dokument, ideologisk styrning och åsidosatt klimatarbete. I en exklusiv intervju med TN berättar den granskande journalisten Daniel Graeber hur den tyska regeringen drev igenom kärnkraftsnedläggningen trots att den visste att beslutet skulle innebära mer fossilt och högre elpriser i Europa, inklusive Sverige."

Länk

Jag har en idé om kraftlagring. Enkel och billig teknik. Man hugger ut en enorm bit granit på t ex Hallandsåsens sluttning. Där växer mest skog ändå (den kan få växa kvar eller avverkas och planteras om). Man lyfter upp bergklumpen någon meter och lägger den på räls. Ansluter elmotorer och generatorer. Sen drar man klumpen snett uppåt i sluttningen med hjälp av el från vindkraft och sol, och släpper sakta ner den igen så att den genererar el när det är mulet, vindstilla och/eller när tyskar/danskar betalar bra (det har de råd med).
Kom ihåg var ni läste det först! Man ju bygga en skidbacke ovanpå också om man vill. Funkar ännu bättre där bergen är litet högre (har hört att det finns sådana på tundran norr om Båstad).
Ingen dum idé. Görs flitigt med vatten. Tex så använder tyska järnväg det (DB) för att kunna köra på 100% förnybart. Men jag antar ni visste att det finns. Iaf inte så konstigt att använder sånt till energilagring.

Så här gick det väl antagligen till i Sverige också då Miljöpartiet fick igenom sina egna som styrelseledamöter i Vattenfall och åtföljande kärnkraftsnedläggning på bedrägliga grunder samt vetskap om att det skulle leda till ökade CO2 utsläpp. Allt för att klamra sig fast vid makten då de i åratal misslett och hetsat upp sina mindre vetande väljare och vill visa resultat, kosta vad det kosta vill i miljöförstörelse och utsläpp.

"Förfalskade dokument, ideologisk styrning och åsidosatt klimatarbete. I en exklusiv intervju med TN berättar den granskande journalisten Daniel Graeber hur den tyska regeringen drev igenom kärnkraftsnedläggningen trots att den visste att beslutet skulle innebära mer fossilt och högre elpriser i Europa, inklusive Sverige."

Länk
Du får ursäkta. Men detta inlägg är både tendentiöst och konspiratoriskt.
Det var Vattenfalls ledning som tog beslut om nedläggning av kärnkraftverken i Ringhals på kommersiella grunder. Miljöpartiet har såklart fått igenom sin politik under tiden i regeringen. MEN effektskatten som var ett (1) tungt vägande skäl till nedläggningsbesluten (ett annat var de höjda säkerhetskraven på härdkylning) infördes av Socialdemokraterna, och höjdes av en borgerlig regering (sug på den...) https://second-opinion.se/omdebatterad-karnkraftsskatt-avskaffades-efter-18-ar/

F.ö. så medverkar mig veterligen inte svensk kärnkraft till frekvensreglering (ännu), som du nämnde tidigare. Men nedläggningen av Ringhals har dock påverkat priser i södra Sverige negativt pga försvunnen produktion och försämrad överföringskapacitet. Och självklart så är kärnkraften viktigt för det svenska elsystemet idag. Men den bidrar inte till frekvensregleringen.

Med det sagt så röstar jag för 4G kärnkraft så att vi kan köra slut på det kärnbränsleavfall som finns. Så att vi undviker tusentals år av slutförvar.... Men det är nog rätt många år bort innan det finns något i drift.

F.ö. så har Vattenfall ett pumpkraftverk i Juktan. De har varit avställt länge, men det drivs ett projekt för att kicka igång det igen. Pumpen är på ca 300MW

Länk
I detta fallet får du läsa på lite kring både, tidningen cicero och just den artikeln som din länk handlar om.
De senaste åren har cicero spridit mer och mer högerpopulistisk material och fått mycket kritik, inifrån och utifrån. Det pratas om censuering och spridning av extremistiska åsikter. De fick även rättsprocesser på sig. Artikeln i sig blev granskat av en blog (volkvsverpetzer, på tyska https://www.volksverpetzer.de/faktencheck/habeck-rechte-pseudo-skandal-akw-files/) som visade att mycket i artikeln är fel och mycket som skrivs där har aldrig funnits i akterna de refererar till. Cicero överklagade men förlorade. Dvs jag skulle inte säga att det är en bra källa.
Att tyskland skulle sluta med kärnkraft var en lång process som startades redan under Schröder regeringen, men drevs vidare und (konservativ) merkel regering. Inget som de gröna direkt stod för själva. Nuvarande regering slutförde det som var bestämt sen tidigare, inga konstigheter.
Tyskland har nu en elmix som består av 60-70 % förnybart energi, andelen trappas upp konstant. Förra året var det drygt 60% i snitt. Visserligen ligger priserna högre än här. Men det har de alltid varit, även med kärnkraft. Tittar man på siffrorna för tillväxt ser jag inte direkt nån negativ effekt av detta. Tyskland låg de senaste åren på samma eller högre nivå än Sverige. Eller ser jag det fel? Förra året var Sverige lite bättre med -0.2 vs -0.3 %....
Tyskland har som sagt en massa pumpkraftverk, dvs ägt av tyska järnväg. Inget dumt att har när man har mycket förnybart. Det finns en lösning för allt, men man måste vara villigt att försöka. Vill man inte att nånting händer, så händer inget. Men då får vi än mer klimatproblem, inget nån sund människa kan vara sugen på.

Senast ändrad:
Har du en kran som klarar 1000 ton och ett 500m djupt hål så kan du lagra 1361 kwh. Antagligen överstiger slitaget på vajern värdet av energin.
Efter allt gnissel i lager, vajrar, motorer och generatorer kanske det återstår 1000 kwh. Det finns några sådana försök i gamla gruvhål.

Att pumpa vatten till en högre liggande bassäng är ett annat sätt men det går alltid bort energi pga att verkningsgraden inte är 100% samt att det drar kostnader för pumpar, kranar, generatorer, motorer, inkoppling elnät etc.
Det kan ju fungera i en galen elmarknad där energin är gratis när det blåser men varför en massa nya installationer när kärnkraften är det som släpper ut allra minst CO2? Alla "plåster" som måste till för att komma tillrätta med vindkraftens tillkortakommanden kostar pengar och utsläpp.

Senast ändrad:
varför en massa nya installationer när kärnkraften är det som släpper ut allra minst CO2?
Som tidigare sagt, för att kärnkraften har hög risk och lämnar avfall efter sig som får förvaras på nåt säkert vis I många, många år. Rillkommwr att kärnkraften regleras mycket långsamt.
Och ja, nya tekniker utvecklas, men det kommer dröja många år innan de är redo och testade för att kunna användas på storskaligt nivå. I många projekt, tex de norska forskningsprojekt som pågår, handlar det dessutom inte om stora reaktorer, men väldigt små sådana som ska driva fartyg eller kanske lastbilar. Det kan vara en bra lösning för transporten om det verkligen blir så bra som folk säger. Men om det blir en lösning för hela energisystemet vet ingen än (mig veterligen). Och det kommer som sagt dröja många år och är inte säkert att det blir bra. Därför ska vi använda det vi har nu som alternativ. Dagens kärnkraft är ingen alternativ.

Senast ändrad:

Verkar som att jag har kinesiska gener… Tycker dock det låter vettigare med att ha blocken rullande på en sluttning jämf med att hissa dem rakt upp. Kanske. Verkningsgraden verkar vara typ 80%, inte så dåligt. Oavsett diskussionen om kärnkraft etc så kommer energilagring vara en stor grej globalt. Finns även billiga "sandbatterier" som tagits fram i Finland och Australien som tar jättestor plats men det är ju inte alltid ett relevant problem.

Senast ändrad:
Att pumpa vatten till en högre liggande bassäng är ett annat sätt men det går alltid bort energi pga att verkningsgraden inte är 100% samt att det drar kostnader för pumpar, kranar, generatorer, motorer, inkoppling elnät etc.
Det kan ju fungera i en galen elmarknad där energin är gratis när det blåser men varför en massa nya installationer när kärnkraften är det som släpper ut allra minst CO2? Alla "plåster" som måste till för att komma tillrätta med vindkraftens tillkortakommanden kostar pengar och utsläpp.
Jag antar att du inte har koll på att pumpkraften har utgjort ett "plåster" för icke reglerbar kraft i Tyskland i minst 60 år? Den byggdes ut när det uteslutande fanns kol- och kärnkraft i elsystemet.

Det är såklart verkningsgradsförluster vid pumpning. Men inte jättestora jämför med att köra en fossildriven generator, och ytterst små förluster vid elkraftsgenereringen. Så det är en rätt bra lösning för att skapa reglerförmåga när man inte har ett par Suorva-magasin och Vänern att jobba med för reglering...

Apropå kärnkraft så är det minst sagt fånigt att påstå att den avvecklats av marknadsekonomiska skäl. Hela energisektorn är medvetet genomreglerad av politiska beslut sedan länge, varav vissa uppenbart och uttalat (även i valrörelser etc) var till för att slå ut den av vissa hatade kärnkraften. Det är medvetna politiska beslut som lett till avveckling av svensk kärnkraft. Men visst, det var fler än "de rödgröna" som då satt på den stolen. Idag sitter de flesta partier på ganska många stolar samtidigt...
Å andra sidan är kärnkraft (liksom bl.a. vattenkraft i stor skala) omöjlig att helförsäkra på marknadsmässiga grunder - det krävs politiska beslut som tar det ansvaret etc - så det argumentet kan slå åt båda hållen.

Som tidigare sagt, för att kärnkraften har hög risk och lämnar avfall efter sig som får förvaras på nåt säkert vis I många, många år. Rillkommwr att kärnkraften regleras mycket långsamt.
Och ja, nya tekniker utvecklas, men det kommer dröja många år innan de är redo och testade för att kunna användas på storskaligt nivå. I många projekt, tex de norska forskningsprojekt som pågår, handlar det dessutom inte om stora reaktorer, men väldigt små sådana som ska driva fartyg eller kanske lastbilar. Det kan vara en bra lösning för transporten om det verkligen blir så bra som folk säger. Men om det blir en lösning för hela energisystemet vet ingen än (mig veterligen). Och det kommer som sagt dröja många år och är inte säkert att det blir bra. Därför ska vi använda det vi har nu som alternativ. Dagens kärnkraft är ingen alternativ.
Precis, dagens kärnkraft är inget alternativ. Den räcker inte. Vi behöver bygga ut den i Sverige och EU. Med ny teknik.

Tyskland uppvaktar Sverige gällande att få ansluta ytterligare överföringskablar. De saknar alltså enerigkapacitet.
Sverige vill tillverka CO2 fritt stål. Det saknas el-kapacitet i Sverige för det.

Med ovan sagt så tycker jag inte att skidåkare är miljöomedvetna. Men att vi alla behöver ta fram fysikboken för att på riktigt kunna lösa CO2-frågan och uppvärmningen/snöfattiga vintrar.

Apropå kärnkraft så är det minst sagt fånigt att påstå att den avvecklats av marknadsekonomiska skäl. Hela energisektorn är medvetet genomreglerad av politiska beslut sedan länge, varav vissa uppenbart och uttalat (även i valrörelser etc) var till för att slå ut den av vissa hatade kärnkraften. Det är medvetna politiska beslut som lett till avveckling av svensk kärnkraft. Men visst, det var fler än "de rödgröna" som då satt på den stolen. Idag sitter de flesta partier på ganska många stolar samtidigt...
Å andra sidan är kärnkraft (liksom bl.a. vattenkraft i stor skala) omöjlig att helförsäkra på marknadsmässiga grunder - det krävs politiska beslut som tar det ansvaret etc - så det argumentet kan slå åt båda hållen.
De flesta är nog överens om att avveckla den fungerande kärnkraften i förväg istället för att förlänga tills annan elproduktion va på plats var ett tveksamt beslut.
Men att hals över huvudet skrika på ny kärnkraft utan eftertanke som vi vet i bästa fall kan stå klart om 20år och till mycket hög kostnad käns minst sagt som en tveksam lösning.

De flesta är nog överens om att avveckla den fungerande kärnkraften i förväg istället för att förlänga tills annan elproduktion va på plats var ett tveksamt beslut.
Men att hals över huvudet skrika på ny kärnkraft utan eftertanke som vi vet i bästa fall kan stå klart om 20år och till mycket hög kostnad käns minst sagt som en tveksam lösning.

Ok ska istället försöka skrika med eftertanke i fortsättningen… 🫡😉

Tyvärr är alla lösningar tveksamma på ett eller annat sätt. Och om det tar tid att bygga något så är det väl ett argument för att sätta igång nu. Vi behöver bygga ut många olika energikällor och en infrastruktur som håller ihop dem.

Ok ska istället försöka skrika med eftertanke i fortsättningen… 🫡😉

Tyvärr är alla lösningar tveksamma på ett eller annat sätt. Och om det tar tid att bygga något så är det väl ett argument för att sätta igång nu. Vi behöver bygga ut många olika energikällor och en infrastruktur som håller ihop dem.
👍
Bygga behövs ny produktion
Minska behövs (onödig) konsumtion, behövs än mer.
Frågan vid ny kraft är hur mycket skall den subventioneras av staten?

Skall vi bygga kärnkraft?
Skall vi då bygga "gammal" känd så som Olkiluoto 3
Kan stå färdigt om säg 30år 20 om man är optimist.

Satsa på SMR?
Ja ser ju toppen ut. Men inga i drift, redan nu skenar utvecklingskostnader och nu snackar vi 30 år innan den är på plats.

Generation 4 kärnkraft
Grym lösningen. Köra slut redan använt avfall så det räcker för 1000tals års drift framöver. Om det går att ta tillvara det vi har. Kanske tur att inget land i världen ännu inte har löst va dom skall göra med allt avfall som genererats över 50år.

Fusionskraft
Nu snackar vi ren energi som aldrig kan sina
När är den klar?

Så vad skall vi göra?

Så vad skall vi göra?

Gräva där vi står och göra det bästa av situationen.

För övrigt, apropå hysteriska politiska beslut kring kärnkraften - att lagstifta om att avfallet ska gjutas in, sprängas ner i berget, låsas in och kasta bort nyckeln... När det inte är omöjligt att detta energirika material någon gång i framtiden kan komma att upparbetas och dess energi utvinnas på ett säkert sätt, eller åtminstone slutförvaras på ett rimligare sätt.

Redan efter ett par hundra år är aktiviteten i dagens restavfall så låg att man kan hålla i stavarna med handskar på. Oj vilket gigantiskt problem.

PS jag byggde fusionskraftverk i SimCity redan för länge sedan! ;)
1721222926728.png

Senast ändrad:
Gräva där vi står och göra det bästa av situationen.

För övrigt, apropå hysteriska politiska beslut kring kärnkraften - att lagstifta om att avfallet ska gjutas in, sprängas ner i berget, låsas in och kasta bort nyckeln... När det inte är omöjligt att detta energirika material någon gång i framtiden kan komma att upparbetas och dess energi utvinnas på ett säkert sätt, eller åtminstone slutförvaras på ett rimligare sätt.

Redan efter ett par hundra år är aktiviteten i dagens restavfall så låg att man kan hålla i stavarna med handskar på. Oj vilket gigantiskt problem.

PS jag byggde fusionskraftverk i SimCity redan för länge sedan! ;)
Visa bilaga 32847

Jag har svårt att se dessa idéer växa storskaligt för de många människorna.

Avdrag = rabatt för de med pengar.

Det var väldigt många som sa att elbilen skulle bli billig och de begagnade elbilarna skulle nå vanliga människor.

Det var väldigt många som sa att elbilen skulle bli billig och de begagnade elbilarna skulle nå vanliga människor.
Det tar nog några år till, men visst kommer det att finnas beg. elbilar för under 100’.
Jag ser ett större problem med var alla de människor som bor i vanliga lägenheter i städerna ska få tillgång till billig AC-laddning nära sitt hem. De har sällan en egen P-plats där de kan sätta upp en laddbox.

Det tar nog några år till, men visst kommer det att finnas beg. elbilar för under 100’.
Jag ser ett större problem med var alla de människor som bor i vanliga lägenheter i städerna ska få tillgång till billig AC-laddning nära sitt hem. De har sällan en egen P-plats där de kan sätta upp en laddbox.
Allmänna P-platser längs gator och torg byggs som aldrig förr och det är krav att installera på alla nya och komplettera på befintliga.
Problemet är som alltid att investeringar skall betalas av någon. Och inte sällan slutkunden.
Min laddbox kostade mig +10000 kr den skall också betalas.
Det är många som lever sitt liv utan laddbox hemma men de säger att det trots det blir mkt billigare än ICE bil

Allmänna P-platser längs gator och torg byggs som aldrig förr och det är krav att installera på alla nya och komplettera på befintliga.
Intressant.
Det finns en ganska känd stad som heter Lund nära där jag bor, och i den staden gör sedan ett antal år politikerna sitt bästa för att reducera antalet p-platser och jaga bilburet folk ur staden. Och de platser som finns kvar har dyra p-avgifter. Så var ska lägenhetsfolket parkera och ladda över natten (nära sitt hem)?🤷‍♂️
EDIT: Jag ännu inte sett några laddboxar vid de allmänna p-rutorna längs gatorna där.
Det är många som lever sitt liv utan laddbox hemma men de säger att det trots det blir mkt billigare än ICE bil
DC-laddning är som billigast ca 2,5 ggr dyrare än hemmaladdning.

Senast ändrad:

Ok, det är ju så det ofta låter när man redan har "gjort sitt val", diverse nackdelar förminskas. Men hur resonerar de som ännu inte har elbil? För vinna över större grupper utan tvång så är tillgång till billig hemmaladdning över natten absolut en viktig post. Det täcker de flesta resor för de flesta.
Och som PC indirekt säger, det finns absolut ett dilemma hos en del bilhatande miljömänniskor. Deras grundläggande motstånd mot bilism (välgrundat eller inte) sätter i praktiken även käppar i hjulet för elbilarnas framfart.
Ett dilemma som påminner en smula om dagens dilemma hos kärnkraftshatande miljömänniskor, ett dilemma som man kan förstå (och delvis instämma i) men som tyvärr inte går så bra att diskutera eftersom det förnekas.

Intressant.
Det finns en ganska känd stad som heter Lund nära där jag bor, och i den staden gör sedan ett antal år politikerna sitt bästa för att reducera antalet p-platser och jaga bilburet folk ur staden. Och de platser som finns kvar har dyra p-avgifter. Så var ska lägenhetsfolket parkera och ladda över natten (nära sitt hem)?🤷‍♂️
EDIT: Jag ännu inte sett några laddboxar vid de allmänna p-rutorna längs gatorna där.

Passerade igen den staden i veckan och ja parkering var inte lätt där heller inne i stan som många städer. Karlskrona var föredömligt med gratis parkering 16-9 på vardagar. Hur det såg med laddning på i dessa fick jag inte utforska.
När det gäller laddning på gatan ligger nog Stockholm först med (gratis) laddning på kommunens parkeringar
Har en känsla att hur det ser ut i den staden man bor speglas av den politiska majoriteten som styr?

Intressant.

Jag tror @Bultfeber talar om 1990-talet?

Karlskrona var föredömligt med gratis parkering 16-9 på vardagar. Hur det såg med laddning på i dessa fick jag inte utforska.
Du menar att du la inte märke till om det satt en laddbox eller inte vid varje p-ruta? :rolleyes:
Jag är ganska ofta i Karlskrona och har aldrig sett någon.

Inne i centrum (Trossö) är nästan alla boende tvungna att parkera på gatan. Var inom någon som helst rimlig framtid ska de vardagsladda någonstans?

Vad har dom för politiskt styre?
Ofta kan den gröna omställningen speglas av vad det.
Och då indirekt vad invånarna vill ha.
Om en regering vill satsa på grön omställning och dessutom den viljan finns lokalt så kommer det rimligen gå mycket fortare än vid motsatsförhållande.

Du menar att du la inte märke till om det satt en laddbox eller inte vid varje p-ruta? :rolleyes:
Jag är ganska ofta i Karlskrona och har aldrig sett någon.

Inne i centrum (Trossö) är nästan alla boende tvungna att parkera på gatan. Var inom någon som helst rimlig framtid ska de vardagsladda någonstans?
Nåä det sulle jag kalla idioti att bygga en laddplats på varje plats man kan tänkas parkera en bil.
Jag såg många lediga laddplatser och aldrig någon kö att parkera på de jag passerade.
Men det var bara en ögonblicksbild från läget och jag som besökare har mindre att påverka hur kommunen styrs än vad invånarna kan.
Men jag tycker att det är rätt att som det är på vissa platser att man reserverar dessa platser för att det som har elbil kan ladda och att dessa inte tas upp av bilar som inte laddar eller kan ladda för framdrift.
Så vad kom först? Hönan eller ägget?

Vad har dom för politiskt styre?
Ofta kan den gröna omställningen speglas av vad det.
Och då indirekt vad invånarna vill ha.
Om en regering vill satsa på grön omställning och dessutom den viljan finns lokalt så kommer det rimligen gå mycket fortare än vid motsatsförhållande.
Välkommen att titta på, vad som har hänt i Helsingfors. De Gröna har haft mycket makt i stadsplaneringen. Det har hänt nu länge, och år efter år blir det omöjligare att röra sig med bilen i staden. Parkeringen är inte bara dyrt, men också nästan omöjligt. Det är helt helvete att hitta någon parkeringsruta för bilen. Vägarna förändras till gågator hela tiden.

Jag vågar nuförtiden inte köra i Helsingfors, även jag har bott där. (Och jag kör bil 3000 mil varje år.) Helsingfors är nuförtiden så kass, att jag vill inte ens resa dit. Då och då måste jag köra genom staden för att resa till hamnen för Tysklands och Sveriges färjor. Men också det är fruktansvärt. Butikerna slutar, då de har inga betalkunniga kunder länge i staden. Knarkare och några få cykel hipster kan inte hålla butikerna öppna. Om man vill handla något, man måste resa till de stora affärscentrumen utanför staden. Och tacket går till de Gröna. De gröna har lyckats förstöra flera roliga städer, men det gör ju ingenting. Politiska iden är så stark, att inget annat menar någonting för dem.

Välkommen att titta på, vad som har hänt i Helsingfors. De Gröna har haft mycket makt i stadsplaneringen. Det har hänt nu länge, och år efter år blir det omöjligare att röra sig med bilen i staden. Parkeringen är inte bara dyrt, men också nästan omöjligt. Det är helt helvete att hitta någon parkeringsruta för bilen. Vägarna förändras till gågator hela tiden.

Jag vågar nuförtiden inte köra i Helsingfors, även jag har bott där. (Och jag kör bil 3000 mil varje år.) Helsingfors är nuförtiden så kass, att jag vill inte ens resa dit. Då och då måste jag köra genom staden för att resa till hamnen för Tysklands och Sveriges färjor. Men också det är fruktansvärt. Butikerna slutar, då de har inga betalkunniga kunder länge i staden. Knarkare och några få cykel hipster kan inte hålla butikerna öppna. Om man vill handla något, man måste resa till de stora affärscentrumen utanför staden. Och tacket går till de Gröna. De gröna har lyckats förstöra flera roliga städer, men det gör ju ingenting. Politiska iden är så stark, att inget annat menar någonting för dem.
Finns utredningar som visar att när man minskar/tar bort biltrafik från stadsmiljöer så ökar livet och försäljning i området. Främst då av de som redan bor där. Det säger sig självt egentligen. Ingen vill leva med bilar.

Alla turister flockas kring Gamla stan, ingen vill vara i mall of scandinavia.

Tillbaka
Topp