Flytta bindning på twintip

Frasse-Masen

Aktiv medlem
Hej. Jag har ett par twintip som jag skulle vilja flytta bindningen lite längre bak på. Skidorna är sköna och lekfulla men jag är 50+ och kanske inte lika lekfull. Åker aldrig i parken och switchar och försöker stajla. Bindningen är idag monterad "conventional" (-7 cm) men är ca 10 cm längre fram jämfört med referensskidorna bredvid som bilderna visar. Skidorna flyter fint och är supersköna i svenskt puder men jag har alltid tyckt att jag står lite för långt fram och att jag har för mycket skida bakom bindningen.

Min fråga är hur långt bak kan jag flytta bindningen innan jag blir idiotförklarad och vilka andra åkegenskaper går förlorade med detta tilltag. Är det ett big no-no av att bara tänka tanken?

/mvh Masen

Bilagor

• 456813874_880354263456521_3216214856711485769_n.jpg
    456813874_880354263456521_3216214856711485769_n.jpg
    315.1 KB · Besök: 155
  • 457500327_1693040931581535_4398187532448758730_n.jpg
    457500327_1693040931581535_4398187532448758730_n.jpg
    351.8 KB · Besök: 172
  • 457615573_1067793974963513_2007112848596450231_n.jpg
    457615573_1067793974963513_2007112848596450231_n.jpg
    411.9 KB · Besök: 153
Skulle säga big no-no. - 7 är redan det rätt mkt bakom mittmitt och inte på något sätt anpassat för att åka park eller switch..:-) Behåll och lär dig åka på skidorna som dom är tänkt - en lekfull allmountain (som verkar få väldigt fina recensioner på deras site btw). Att jämföra med dina andra skidor är inte relevant då det är helt andra typer av skidor, framförallt Stance som ju är en helt annan skida och mer pist.

Skulle säga big no-no. - 7 är redan det rätt mkt bakom mittmitt och inte på något sätt anpassat för att åka park eller switch..:-) Behåll och lär dig åka på skidorna som dom är tänkt - en lekfull allmountain (som verkar få väldigt fina recensioner på deras site btw). Att jämföra med dina andra skidor är inte relevant då det är helt andra typer av skidor, framförallt Stance som ju är en helt annan skida och mer pist.
Haha. Totalt idiotförklarad som jag misstänkte. Och jorå, jag har full koll på att de andra skidorna är en annan typ. Men alltid intressant att höra andras åsikter. Tack för input.

Håller med, ser ju mittmonterat ut på bilden. Dvs den som monterade och påstod att de är monterade -7 som ska idiotförklaras (förlåt på förhand om det var du). ;)

Hmm. Bra noterat. Jag lät den hänga lite för att se om någon reagerade. Jag har fått bindningen monterad av välrenommerad skidbutik i Masriket, och bad om conventional montering, men anser att den är mittmonterad, men det beror på att jag faktiskt inte vet vart på bindning man ska mäta ifrån...

Hmm. Bra noterat. Jag lät den hänga lite för att se om någon reagerade. Jag har fått bindningen monterad av välrenommerad skidbutik i Masriket, och bad om conventional montering, men anser att den är mittmonterad, men det beror på att jag faktiskt inte vet vart på bindning man ska mäta ifrån...
Man mäter till mitten av pjäxan när den sitter i bindningen. Sätter du i pjäxan där kommer mitten nog vara rätt nära strecket som idikerar mitten på skidan, eller?

456379958_1675718472996314_3199479257670624584_n.jpg

Så hur ska jag tolka det här? Bindningen är alltså helt mittmonterad och vare sig "Aggressive, -5 cm" eller "Conventional, -7 cm". Korrekt uppfattat?

Betyder det här i så fall att jag visst skulle kunna flytta bak bindningen utan att bli idiotförklarad och ändå bibehålla både värdighet och få en bättre åkupplevelse?

/mvh långlunch...

Bilagor

• 456661278_358805883964822_2966541596213534307_n.jpg
    456661278_358805883964822_2966541596213534307_n.jpg
    242.9 KB · Besök: 58
Visa bilaga 33407

Så hur ska jag tolka det här? Bindningen är alltså helt mittmonterad och vare sig "Aggressive, -5 cm" eller "Conventional, -7 cm". Korrekt uppfattat?

Betyder det här i så fall att jag visst skulle kunna flytta bak bindningen utan att bli idiotförklarad och ändå bibehålla både värdighet och få en bättre åkupplevelse?

/mvh långlunch...
Ja , det skulle jag säga, men mät för säkerhets skull avståndet till strecket framifrån och bakifrån. Men jag är ganska säker på att de är mittmonterade nu. Sen kanske mittmontering inte är exakt på mitten om inte skidan är symmetrisk i formen.
Skiljer c:a 3cm på tip och tail lenght så centerlinjen ligga 1,5cm längre från tip än tail om jag tänker rätt :unsure:

Senast ändrad:
Ja , det skulle jag säga, men mät för säkerhets skull avståndet till strecket framifrån och bakifrån. Men jag är ganska säker på att de är mittmonterade nu. Sen kanske mittmontering inte är exakt på mitten om inte skidan är symmetrisk i formen.
Skiljer c:a 3cm på tip och tail lenght så centerlinjen ligga 1,5cm längre från tip än tail om jag tänker rätt :unsure:

När jag mätte från toppen så var det 90 cm till centerlinjen.

Visa bilaga 33407

/mvh långlunch...

De här skidorna verkar ju ha rejäl rocker (uppåtlyft) och taper (insväng i sidled) både fram och bak så det är nog ganska luddigt vad som "bör" kallas mitten på dem - enklast är nog att lita på det streck som finns där. "True center" är ju lättare att definiera men inte så relevant om man inte ska hoppa och snurra. Så jag tror du lugnt kan flytta dem bakåt enl tillverkarens skrift.

Hur det blir med värdighet och åkupplevelse är en annan sak. Jag tror att mac-o ändå hade en poäng att dessa skidor nog är designade för mer frammontering än t ex dina Stance.

Jag har ett par skidor som påminner mycket om geometrin på dina (mina heter Rossignol Soul7) - också avsedda för nån sorts "modern" framskjuten montering även utanför parkerna men jag kände som du, flyttade tillbaka försiktigt ett par cm och fick bekvämare känsla i djup snö, vågar nu lita mer på spetsarna. Men om du redan nu trivs hyggligt med dem så är 7 cm flytt väldigt mycket.

De här skidorna verkar ju ha rejäl rocker (uppåtlyft) och taper (insväng i sidled) både fram och bak så det är nog ganska luddigt vad som "bör" kallas mitten på dem - enklast är nog att lita på det streck som finns där. "True center" är ju lättare att definiera men inte så relevant om man inte ska hoppa och snurra. Så jag tror du lugnt kan flytta dem bakåt enl tillverkarens skrift.

Hur det blir med värdighet och åkupplevelse är en annan sak. Jag tror att mac-o ändå hade en poäng att dessa skidor nog är designade för mer frammontering än t ex dina Stance.

Jag har ett par skidor som påminner mycket om geometrin på dina (mina heter Rossignol Soul7) - också avsedda för nån sorts "modern" framskjuten montering även utanför parkerna men jag kände som du, flyttade tillbaka försiktigt ett par cm och fick bekvämare känsla i djup snö, vågar nu lita mer på spetsarna. Men om du redan nu trivs hyggligt med dem så är 7 cm flytt väldigt mycket.
Nja. Hyggligt och hyggligt. Jag har ju hittat en åkposition som funkar men det har alltid känts lite avigt. Sedan är det nog som du säger, att 7 cm blir för mycket.

Just nu är jag både glad att jag har fått min tes bekräftad, men också sur för att butiken gjort fel och att jag vaskat två säsonger...(iofs åker jag mest på Deacon 80, precis som du😎)

Blir ändå att åka till Sälen med laggen för en justering nu då..

Tillbaka
Topp