Skidresa i slutet på december (Europa/Norden)

SweetDave

Medlem
Hej,

Jag söker tips på skidort

Jag kommer eventuellt få möjligt att åka på skidresa i slutet på december (någon gång kring nyår). I så fall är planen att åka själv.

Mitt mål är att minimera tiden i liftkö men detta är ju en tid på året när många är lediga så jag letar skidort där mer tid kan spenderas i backen och mindre i liftkön. Jag var i Åre över nyår för några år sedan och det var katastrof.

Alla tips välkommnas!

Mvh

Hej,

Jag söker tips på skidort

Jag kommer eventuellt få möjligt att åka på skidresa i slutet på december (någon gång kring nyår). I så fall är planen att åka själv.

Mitt mål är att minimera tiden i liftkö men detta är ju en tid på året när många är lediga så jag letar skidort där mer tid kan spenderas i backen och mindre i liftkön. Jag var i Åre över nyår för några år sedan och det var katastrof.

Alla tips välkommnas!

Mvh
Nyår är HÖGsäsong överallt, men det finns ju skillnader, det gäller att åka till en skidort som har ett liftsystem som är dimensionerat för ett fullbelagt turistboende (och det har inte Åre).

Det finns säkert många lämpliga orter, men jag kan rekommendera Kappl och See i Paznauntal, finfin åkning och lite mindre skidområden, men bra höjd och snöläge. Kappl är speciellt trevligt eftersom skidområdet är sydvänt och badar i sol.
Här några bilder från Kappl när jag var där vid Nyår 22/23.
1725221416966.jpeg

1725221488818.jpeg

Senast ändrad:
Om du vid nyår hittar ett boende i Italien, vilket iofs kan vara svårt/dyrt pga max högsäsong som Pistecarver säger, så tror jag det blir gott om plats i liftarna. Den tiden fylls skidorternas bäddar delvis upp av äldre släktingar och fokus för dem ligger mer på familjeliv och middagar än på skidåkning. Så den som kommer ur säng i rimlig tid bör kunna hitta fin snö i fina backar utan väntetid.

Instämmer i rekommendationen ovan. Undvik orter där den bästa/mesta skidåkningen ligger över trädgränsen - i december är inte alpernas berömda soldagar lika vanliga och dimman ligger ibland tät.

Om du funderar på Italien så ligger orterna sällan så högt som i Frankrike. Men jag skulle undvika Cervinia och Monte Rosa (Champoluc etc). Hela Dolomiterna är fina i december om du hittar boende.

Senast ändrad:
I slutet av december har där alltid funnits snö så vitt jag kan minnas. När de kör WC störtlopp i Saslong i mitten av december varje år så brukar det se fint ut både inom och utom backen (som går ner till dalen). Är det tunt i terrängen så fyller de på med kanonsnö i alla backar. De senaste 50 åren har världscupen där bara flyttats tre gånger, senast pga för kraftigt snöfall.
Jag skulle påstå att Val Gardena är snösäkrare för skidåkning i december än hela Skandinavien.

Detta sagt så visst finns det regioner med mer och tätare snöfall. Suktar man efter 1 meter nysnö i terrängen så är inte Dolomiterna rätt plats. Men vill man ha en mysig nyår bland extremt vackra berg och snö både på granarna och i backarna så, ja.

Bilderna är tagna 2015-12-31 och 2016-01-01. Winter wonderland.

Visa bilaga 33455

Visst och så här (se nedan) såg det samtidigt ut i närheten av Monterosa, Europas näst högsta berg. Vintern 2015/16 började uselt i nästan hela alperna. Fast i Dolomiterna räddades åtminstone pisterna av deras utmärkta snöproduktion (syns på din bild). Antar att det var din poäng? 😉

Man kan ha otur överallt.

1725466190050.jpeg

Visst och så här (se nedan) såg det samtidigt ut i närheten av Monterosa, Europas näst högsta berg. Vintern 2015/16 började uselt i nästan hela alperna. Fast i Dolomiterna räddades åtminstone pisterna av deras utmärkta snöproduktion (syns på din bild). Antar att det var din poäng? 😉

Man kan ha otur överallt.

Visa bilaga 33465
Ja, tom i Engelberg har det sett ut så där i mitten av dec. Aldrig så sent som vid nyår sen jag började åka där för 10 år sen som tur är. Sen har allt känts som sten vid nyår några gånger, men det är en annan femma…

Jag ville säga Kitzsteinhorn och Stubaier Gletscher, då där finns också mycket roligt offpiste åkandet då.

Så är det absolut. Men att påstå att "Val Gardena är snösäkrare för skidåkning i december än hela Skandinavien" är nog lite påhittad.

Jo det var hårddraget men jag skrev ”för skidåkning.” Och med avseende på det trådstartaren menar. Många skidorter i norra Skandinavien har förstås snö i december men bjuder i övrigt på en ganska bister upplevelse. Nästan alla liftar & pister har i tex Val Gardena såvitt jag vet alltid varit öppna till jul. Vilka skandinaviska skidorter kan säga det?

Senast jag var i Åre v 51 (typ 2011) var totalt tre liftar öppna och snön var hård som betong. Men visst, det var mysigt! En av våra finaste skidresor, med nattåg Gbg t o r.

1725514692490.jpeg

Det finns bildmaterial i denna tråd från säsong då de kunde öppna typ 1/3 av backarna. Tex gick det inte att åka från Arabba till Marmolada pga snöbrist.
OK det kände jag inte till. Hoppas där fanns en del att välja på ändå - 1/3 av världens kanske största sammanhängande pist/liftområde med erkänt utmärkt konstsnö blir kanske ändå något även en dålig vinter. Pisten till Marmolada är verkligen ett särskilt sorgebarn i den lägre transportdelen, rena slaskfesten där på vårkanten (fast då är man ju liksom mer inställd på sådant).

Visst finns det orter med mer snö. Men jag skulle inte tveka att boka en skidresa dit i senare halvan av december. Det fanns gott om snö i november och snöade två dagar efter din bild och då såg det ut så här i Seceda-området mitt i Val Gardena (3/1/2016):

1725546518643.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp