Hyrbil, München

Hyrbil, München
Tyvärr inte. Absolut inte! De där biluthyrarna är alla så stora och seriösa bedragare, at du har inga möjligheter.

P.S. Vi var i början av augusti i Sverige. Köpte mycket öl i Systemet. Jag försökte pruta priset, men, de var inte alls färdiga för det. Jag blev nästan arg.

Senast ändrad:
Hyrbil, München
I den här tråden har det nyss diskuterats en del om hyrbilsdjungeln...

Hyrbil, München
Nån som har några kreativa idéer för att minimera kostnaden för hyrbil från Munchens flygplats?
OK rent a car kostar sällan mer än 20 euro per dygn för en automatare mellanstorlek. Tillkommer gör 10 euro per dygn max 50 totalt i cross border fees.. kruxet är att dem tar typ 1500 euro i dep på kortet .. klarar du det o har ett kreditkort som täcker självrisken/skada på hyrbil så kommer du väldigt billigt undan … i påskas hyrde jag en q2 för 12 euro per dag…

Hyrbil, München
Ja, det här med försäkringar / självriskelimineringar / ”covers” är ju egentligen den springande punkten. Utgör ju ofta ett påslag på typ 50%, men samtidigt har man ju råkat på uthyrare som förklarar att en lykta, blinkers eller backspegel lätt kan gå sönder, ibland redan innan bilen lämnat p-huset, samtidigt som dom nonchalant balanserar ett däckjärn eller ett fälgkors i handen…

Men är man helt täckt om man har ett bra kreditkort?

Hyrbil, München
Ja, det här med försäkringar / självriskelimineringar / ”covers” är ju egentligen den springande punkten. Utgör ju ofta ett påslag på typ 50%, men samtidigt har man ju råkat på uthyrare som förklarar att en lykta, blinkers eller backspegel lätt kan gå sönder, ibland redan innan bilen lämnat p-huset, samtidigt som dom nonchalant balanserar ett däckjärn eller ett fälgkors i handen…

Men är man helt täckt om man har ett bra kreditkort?
Ja precis Handelsbanken black täcker skada på hyrbil upp till 750k sek utan självrisk Handelsbanken platinum lite mindre men räcker fint .. Amex tar dem ej emot på OK rent a car…

Hyrbil, München
Nån som har några kreativa idéer för att minimera kostnaden för hyrbil från Munchens flygplats?
En gammal tråd, men kanske kan hjälpa andra. Jag testar alltid med sajter som Hyrbilar.se eller liknande när jag hyr bil. Bra priser i Sverige och Malaga där jag brukar hyra. Där jämförs priset med en massa andra uthyrare. Sajten funkar över hela världen och är på svenska, men det finns flera olika.

Hyrbil, München
Bra att veta: ERV har en reseförsäkring (typ 150 -300 kr för en Europavecka) där självriskeliminering upp till 25000 kr ingår. Om bara en ska köra bilen så är det värt att teckna den bara för att få självriskeliminering.
De svenska bankkorten brukar maxa ut vid 10-15000 kr. Och i t ex Italien är grundsjälvrisken ofta 3000 euro och ganska mycket kan sparas om man accepterar det (och kompletterar med svensk försäkring)

Senast ändrad:
Hyrbil, München
Bra att veta: ERV har en reseförsäkring (typ 150 -300 kr för en Europavecka) där självriskeliminering upp till 25000 kr ingår. Om bara en ska köra bilen så är det värt att teckna den bara för att få självriskeliminering.
De svenska bankkorten brukar maxa ut vid 10-15000 kr. Och i t ex Italien är grundsjälvrisken ofta 3000 euro och ganska mycket kan sparas om man accepterar det (och kompletterar med svensk försäkring)
Kollade just den försäkringen på deras hemsida och fick fram priset 138 kr för en vecka.
Men jag läste också nedanstående i villkoren. Det är ju just det som man inte gör eftersom basskydd med hög självrisk € 1.500-3.000 oftast ingår i bilhyran?
1726551834636.png

Hyrbil, München
Kollade just den försäkringen på deras hemsida och fick fram priset 138 kr för en vecka.
Men jag läste också nedanstående i villkoren. Det är ju just det som man inte gör eftersom basskydd med hög självrisk € 1.500-3.000 oftast ingår i bilhyran?
Visa bilaga 33659

Edit: Se även inlägg längre ner. Jag ringde dem och kollade.

Ja det ingår nog alltid en sorts grundförsäkring från biluthyraren men oftast med mycket hög självrisk (vilket är problemet). Att det ”ingår i hyran” innebär ju att den finns, har tecknats och betalts av dig.
Och ERVs försäkring gäller alltså inte om det inte finns ens en grundförsäkring. Så jag tolkar det som att det villkoret från ERV har uppfyllts. Annars skulle det ju inte finnas någon självrisk att ”eliminera".

Senast ändrad:
Hyrbil, München
Jag har också varit osäker på om detta har uppfyllts om jag nekar extra-försäkringen. Är det något du har testat fredw? Och är den alltså personlig?

Hyrbil, München
Jag har också varit osäker på om detta har uppfyllts om jag nekar extra-försäkringen. Är det något du har testat fredw? Och är den alltså personlig?

Jag ringde ERV och kollade. Reservation för att jag kan ha missförstått något.

1. Deras reseförsäkringar (både Bas och Plus) täcker självrisker upp till 25000 kr (avser hyrbil).
2. Den klausul som PC ovan undrar över handlar om att det måste finnas en försäkring på bilen, dvs ERVs täcker endast självrisken. Men om det "ingår en försäkring med självrisk XXX" i priset (vilket det alltid gjort vid de minst 100 ggr som jag hyrt bil) så är bilen alltså försäkrad och då gäller ERVs försäkring.
3. ERVs självriskeliminering täcker även skador som understiger självriskens belopp. (Det fanns ju något bankkort som hade en egendomlig policy så att man inte fick ersättning alls om skadebeloppet understeg självriskens nivå.)

Den reservation som som jag fick var att ERVs "självriskeliminering" inte täcker mer skador än den försäkring vars självrisk det gäller. Dvs om t ex skador på däck eller glas inte alls ingår i grundförsäkringen, så täcker ERVs försäkring inte heller sådana skador.

Förutsätter att det räcker att teckna den för bilens förare/hyrestagare men jag frågade inte om det.

Senast ändrad:
Hyrbil, München
Jag ringde ERV och kollade. Reservation för att jag kan ha missförstått något.

1. Deras reseförsäkringar (både Bas och Plus) täcker självrisker upp till 25000 kr (avser hyrbil).
2. Den klausul som PC ovan undrar över handlar om att det måste finnas en försäkring på bilen, dvs ERVs täcker endast självrisken. Men om det "ingår en försäkring med självrisk XXX" i priset (vilket det alltid gjort vid de minst 100 ggr som jag hyrt bil) så är bilen alltså försäkrad och då gäller ERVs försäkring.
3. ERVs självriskeliminering täcker även skador som understiger självriskens belopp. (Det fanns ju något bankkort som hade en egendomlig policy så att man inte fick ersättning alls om skadebeloppet understeg självriskens nivå.)

Den reservation som som jag fick var att ERVs "självriskeliminering" inte täcker mer skador än den försäkring vars självrisk det gäller. Dvs om t ex skador på däck eller glas inte alls ingår i grundförsäkringen, så täcker ERVs försäkring inte heller sådana skador.

Förutsätter att det räcker att teckna den för bilens förare/hyrestagare men jag frågade inte om det.
Härligt, då låter det ju som ett väldigt bra alternativ till de vanliga hyrbilsförsäkringarna eller kreditkorten som man har funderat på att skaffa.

Hyrbil, München
Härligt, då låter det ju som ett väldigt bra alternativ till de vanliga hyrbilsförsäkringarna eller kreditkorten som man har funderat på att skaffa.
Ja jag letade ett kreditkort på hög gräns för självriskeliminering men med reseförsäkring så blir ju den aspekten mindre relevant. Det gäller att komma ihåg att teckna den bara. OBS dock att avbeställningsskydd inte ingår tror jag.

Hyrbil, München
Litet uppdatering, har kollat villkoren för självriskeliminering vid hyrbil utomlands. Detta är något som jag missat i alla år, och många med mig.
Detta gäller den reseförsäkring som man får om man betalar med SHB Allkort. Om man råkar ut för en skada som understiger självrisken (i detta fall max 10000 kr) så får man ingen ersättning och får betala hela beloppet själv. Medan många andra kort (t ex Länsförsäkringars kreditkort) betalar även för skador som understiger självriskbeloppet.

1734614271359.png

Detta är ju ganska märkligt - om skadan är tillräckligt stor får man full ersättning, men om den är "liten" (i detta fall upp till 10000 kr...) så får man betala den själv. Tror det finns många som inte inser denna begränsning.

Hyrbil, München
Haha. "apinaa koijataan" finskt uttryck som betyder att man blir lurad.

En självriskeliminerings försäkring som inte eliminerar självrisken. Har jag förstått rätt ? De (SHB) böhöver alltså aldrig betala något då hyrbilsförsäkringen täcker alla kostnader som överskrider självrisken ?

Ja eller då betalar de ju förstås självrisken om skadan är tillräckligt stor men ändå väldigt konstigt och falskt. Ofta är ju skadorna hyr firmorna debiterar ganska små parkerings skador typ. 5000-10000 kr

Och då jag hyr så är självrisken vanligtvis 1800-2000€ det är ganska mycket pengar om hamnar och betala såna summor själv.

Senast ändrad:
Hyrbil, München
Haha. "apinaa koijataan" finskt uttryck som betyder att man blir lurad.

En självriskeliminerings försäkring som inte eliminerar självrisken. Har jag förstått rätt ? De (SHB) böhöver alltså aldrig betala något då hyrbilsförsäkringen täcker alla kostnader som överskrider självrisken ?

Ja eller då betalar de ju förstås självrisken om skadan är tillräckligt stor men ändå väldigt konstigt och falskt. Ofta är ju skadorna hyr firmorna debiterar ganska små parkerings skador typ. 5000-10000 kr

Och då jag hyr så är självrisken vanligtvis 1800-2000€ det är ganska mycket pengar om hamnar och betala såna summor själv.

Ja lurigt är det. En del andra kort (inkl SHBs dyrare kort Platinum) täcker även skador som understiger självriskbeloppet.

Snödjup

Tillbaka
Topp