Dolda pärlor Österrike

Christozzz

Aktiv medlem
Dolda pärlor Österrike
Jag håller på att planera en resa till alperna v 1 2025 för två vuxna och två barn 9-13. Och har ett litet dilemma, man kan kalla det ett i-landsproblem…

Egentligen skulle vi vilja åka till en ort i Italien, tex Alagna, Champoluc eller La Thuille. Vi gillar stämningen på italienska sidan, inte lika effektivt men glada miner och god mat går hem. Gärna ett lite mindre ställe, kvalitet övertrumfar kvantitet - gäller både by och skidåkning. Och afterski och nattliv är underordnat.

MEN vi kommer åka tåg. Då är det så otroligt mkt enklare att åka med det direkttåget som går ifrån Sverige till Österrike (Zell am See - Kitzbuhl - Jenbach - Innsbruck). Då är en ide att hoppa av i Zell am See men bo i Kaprun och åka i huvudsak på Kitzsteinhorn. Inte jättestort för en vecka men som jag ser det riktigt bra åkning för både vuxna och barn/tonåringar, och så kan man ta någon dag i Zell om man vill ha omväxling. Kaprun har kanske inte värsta mysfaktorn men känns helt ok, jag har egentligen bara passerat från och till liften upp på berget. Gärna input på det om någon har åsikter.

Alternativ två är att hoppa av vid något annat stop och sedan ta sig till någon annan ort med transfer. Tex att ta sig till Zillertal-området. Där har jag aldrig varit och det verkar toppen på många sätt, men känns lite väl storskaligt. Så min fråga är väl egentligen om det är någon som har tips på en trevlig by lite utanför radarn? Och just det på krav-specen finns också åkning en bit över 2000m. :)

Eller om någon har ett hack på hur man tar sig till Italienska alperna med tåg utan att behöva byta tre-fyra gånger.

Dolda pärlor Österrike
Jag har bara koll på alternativ 2. Kolla artikeln https://www.freeride.se/innsbruck-alpernas-motsvarighet-till-barcelona/, här finns tips på några mindre orter runt Innsbruck där man inte brukar behöva trängas och där de flesta har åkning över 2000 meter. Stubai och Kühtai är väldigt snösäkra, många andra brukar öppnar sent november, exempelvis Schlick 2000 och Axamer Lizum. Sen kan jag inte uttala mig om hur bra det är att bo på respektive ort, bara åkt över dagen (förutom Kühtai där jag inte lyckats komma iväg till än..).

I Zillertal brukar det vara lugnare i Fügen (Spieljochbahn). Inte så stort men enkelt att ta sig vidare om man vill prova på andra närliggande orter med buss eller tåg.

Brukar vara mycket boende som blir bokat vecka 1, men samtidigt inte så mycket folk i backen.

Dolda pärlor Österrike
IMG_3438.jpeg

Så här mycket trängsel var det i Fügen (Geolsbahn) 7 januari i år efter ett dump på 20-30 cm snö under natten.

Dolda pärlor Österrike
Jag har bara koll på alternativ 2. Kolla artikeln https://www.freeride.se/innsbruck-alpernas-motsvarighet-till-barcelona/, här finns tips på några mindre orter runt Innsbruck där man inte brukar behöva trängas och där de flesta har åkning över 2000 meter. Stubai och Kühtai är väldigt snösäkra, många andra brukar öppnar sent november, exempelvis Schlick 2000 och Axamer Lizum. Sen kan jag inte uttala mig om hur bra det är att bo på respektive ort, bara åkt över dagen (förutom Kühtai där jag inte lyckats komma iväg till än..).

I Zillertal brukar det vara lugnare i Fügen (Spieljochbahn). Inte så stort men enkelt att ta sig vidare om man vill prova på andra närliggande orter med buss eller tåg.

Brukar vara mycket boende som blir bokat vecka 1, men samtidigt inte så mycket folk i backen.
Tack för tipsen! Har sneglat lite på Kühtai tidigare, får läsa på lite om Fügen - Zillertal verkar ju onekligen ha mycket att bjuda på.

Dolda pärlor Österrike
Kappl och See uppfyller kraven. Definitivt ”dolda pärlor”:

Samma fina typ av åkning som hos grannorterna Ischgl och St.Anton, men utan massturismens baksidor 🍺
Ja, Ischgl är helt crazy exploaterat, flera monstruösa byggnader uppe i skidområdet och otroligt mycket folk. Supermoderna liftar håller köerna i schack, men man får hålla sig i de svarta pisterna eftersom det i de övriga är så mycket folk att det känns allt annat än riskfritt att åka pist.
Kappl och See känns så som Österrike gjordes för 25 år sedan, betydligt mindre skidsystem men riktig högalpin terräng och jättefin skidåkning. Och betydligt mindre trängsel.

Dolda pärlor Österrike
Ja, Ischgl är helt crazy exploaterat, flera monstruösa byggnader uppe i skidområdet och otroligt mycket folk. Supermoderna liftar håller köerna i schack, men man får hålla sig i de svarta pisterna eftersom det i de övriga är så mycket folk att det känns allt annat än riskfritt att åka pist.
Kappl och See känns så som Österrike gjordes för 25 år sedan, betydligt mindre skidsystem men riktig högalpin terräng och jättefin skidåkning. Och betydligt mindre trängsel.
Var i Kappl i vintras. Blev mycket positivt överraskad. Högalpint, mycket freeride och lite folk, så plus en på den rekommendationen.

Ett riktigt fränt åk är att droppa ned på baksidan av Kappl, så kan man åka hela vägen till Pettneu (St. Antons grannby). Samma dal som om man droppar ned från Rendl / Arlberger Winterklettersteig.

Dolda pärlor Österrike
Annars så är italienska Kronplatz eller Val Gardena inte överdrivet krångligt med tåg. Om du tar tåget till Innsbruck, är det 2,5 timmar tåg till båda orterna med ett byte vardera.

Dolda pärlor Österrike
Annars så är italienska Kronplatz eller Val Gardena inte överdrivet krångligt med tåg. Om du tar tåget till Innsbruck, är det 2,5 timmar tåg till båda orterna med ett byte vardera.

Ja eftersom ni gillade västra italienska alperna så bör ni förr eller senare ta en titt på Dolomiterna. Det bästa av båda världar med österrikisk-tysk standard och effektivitet för liftar och boenden men italiensk charm i övrigt.

I övrigt instämmer jag med allt positivt om Österrike men tycker även Ischgl är fint. Fantastiskt, vidsträckt liftsystem. Men man kan med fördel bo i Kappl eller See, bara man ser till att ha nära till en skidbusshållplats.

Zillertal är en pärla och perfekt för den tågburne. Man hoppar av tåget i Jenbach och tar lokaltåget ända fram. Dalen upplevs inte som storskalig, snarare genuin men med stora möjligheter till varierad åkning. Mayrhofen är en mysig, genuin by med lift direkt upp från Storgatan. Samma gäller ett par av de ännu mysigare mindre byarna längre upp i dalen.

Senast ändrad:
Dolda pärlor Österrike
Ja eftersom ni gillade västra italienska alperna så bör ni förr eller senare ta en titt på Dolomiterna. Det bästa av båda världar med österrikisk-tysk standard och effektivitet för liftar och boenden men italiensk charm i övrigt.

I övrigt instämmer jag med allt positivt om Österrike men tycker även Ischgl är fint. Fantastiskt, vidsträckt liftsystem. Men man kan med fördel bo i Kappl eller See, bara man ser till att ha nära till en skidbusshållplats.

Zillertal är en pärla och perfekt för den tågburne. Man hoppar av tåget i Jenbach och tar lokaltåget ända fram. Dalen upplevs inte som storskalig, snarare genuin men med stora möjligheter till varierad åkning. Mayrhofen är en mysig, genuin by med lift direkt upp från Storgatan. Samma gäller ett par av de ännu mysigare mindre byarna längre upp i

Zillertal är en pärla och perfekt för den tågburne. Man hoppar av tåget i Jenbach och tar lokaltåget ända fram. Dalen upplevs inte som storskalig, snarare genuin men med stora möjligheter till varierad åkning. Mayrhofen är en mysig, genuin by med lift direkt upp från Storgatan. Samma gäller ett par av de ännu mysigare mindre byarna längre upp i dalen.
👍🏻 Min bild av Mayrhofen som storskalig och överbefolkad kanske inte har så mycket med verkligheten att göra… Men har du någon favorit av de mindre byarna med tanke på mysfaktor?

Dolda pärlor Österrike
👍🏻 Min bild av Mayrhofen som storskalig och överbefolkad kanske inte har så mycket med verkligheten att göra… Men har du någon favorit av de mindre byarna med tanke på mysfaktor?
Om du vill bo i en mindre ort än Mayrhofen och nära till bra skidåkning, så är det i så fall Lanersbach uppe i Tuxertal som gäller. Då åker man också skidor ner till byn. Men jag tycker att Lanersbach som mysig ort är sådär, Neustift i Stubai t ex är trevligare tycker jag.

Dolda pärlor Österrike
Titta på den lilla byn Gerlos som ligger lite vid sidan av Zillertal på lite högre höjd, men samtidigt centralt placerad i Zillertals största och bästa skidområde - Zillertal Arena.

EDIT: Var beredd på att om du åker när holländarna har sportlov, så är Gerlos en nederländsk "koloni".

Dolda pärlor Österrike
Ett minus med Zillertal är att dalen och de flesta byarna ligger ganska lågt, så chansen till snö i byn är mer begränsad än på en del andra ställen.
Smaken är som baken. Mayrhofen är en stor by med en busy huvudgata. Men i hela dalen finns också lokal verksamhet som inte bara har med skidåkning att göra och byn är levande även på sommarsäsongen. Lokaltåget är mysigt och funktionellt. Dalen är vacker. I byns utkant ser man fortfarande bönder som spolar koskiten från trottoaren. Inget som står i resebroschyren kanske men ändå! :) En tågburen skidfamilj bör ge Zillertal minst en chans.

1713937584441.jpeg

Genuint! ;)

1713944370079.png

Senast ändrad:
Dolda pärlor Österrike
Dalen är vacker. I byns utkant ser man fortfarande bönder som spolar koskiten från trottoaren. Inget som står i resebroschyren kanske men ändå! :) En tågburen skidfamilj bör ge Zillertal minst en chans.
Ha, ha! Underbart med lite lantlig ”flavor”. Jo men man kanske inte ska göra det så krångligt. Mayrhofen verkar ändå riktigt trevligt.

Dolda pärlor Österrike
Ja men då var Zillertal v2 bokat. Det blev prio på nära liften, boende precis vid Rosenalmbahn (Zillertal Arena), strax utanför Zell. Det finns ju redan några Zillertaltrådar här på FR men jag slänger ändå ut en liten förfrågan om någon vill dela med sig av några trevliga tips. :)

Har ni några favoritbackar i Zillertal Arena-området? Planen är även någon dag i Hintertux och någon i Hochzillertal - något annat man inte bör missa? Kan man undvika den ökända pist 36 om man ska ta sig till Königsleiten? Är det rimligt att istället ta skidbussen (iaf en del av sträckan) dit? Är några saker jag funderat på...

Dolda pärlor Österrike
Ja men då var Zillertal v2 bokat. Det blev prio på nära liften, boende precis vid Rosenalmbahn (Zillertal Arena), strax utanför Zell. Det finns ju redan några Zillertaltrådar här på FR men jag slänger ändå ut en liten förfrågan om någon vill dela med sig av några trevliga tips. :)

Har ni några favoritbackar i Zillertal Arena-området? Planen är även någon dag i Hintertux och någon i Hochzillertal - något annat man inte bör missa? Kan man undvika den ökända pist 36 om man ska ta sig till Königsleiten? Är det rimligt att istället ta skidbussen (iaf en del av sträckan) dit? Är några saker jag funderat på...
Zillertal Arena är det bästa skidområdet i Zillertal och att bo vid Rosenalmbahn/Karspitzbahn är perfekt. Jag har skrivit otaliga inlägg och tips här på forumet betr. Zillertal (använd sitens sökmotor och sök bland mina inlägg). Här kan du läsa ett: https://www.freeride.se/forum/threa...r-i-1-a-inlagget.149752/page-445#post-1236962
Hintertux och Hochfügen bör inte heller missas.
Vecka 2 blir bra, inte så mycket folk där då.
Trevlig resa!

Dolda pärlor Österrike
Toppen! Jag och mrs fredw gillar även området ovanför Mayrhofen, mest kanske inte grytan vid Penken utan Rastkogel och Eggalm där det inte är lika mycket folk. Vi hann inte utforska alla system i dalen under den vintervecka vi var där men planerar definitivt att åka dit igen. Vår son blev så fäst vid området att han från bilen på vägen hem snackade till sig jobb och logi på Gasthof Zillertal, åkte tåg direkt ner igen, stannade hela resten av skidsäsongen ut och återvände nästa sommar för att springa deras bergsmaraton. Jättefint där på sommaren också!

Z Arena är trevligt, men räkna med att "första gången" får man pinna på litet för att hinna ända fram och tillbaka. Men det måste man inte göra varje dag! Vi hade en dag med snö och dimma där vi faktiskt nöjde oss med att stanna i de väderskyddade backarna "hitom" första krönet. Och nej jag vet inget sätt att undvika den där svarta backen. Den är inte jättebrant men ganska lång och litet uppkörd när vi var där. Den osäkre får ta den i etapper.

Pistcarver ovan var den som inspirerade oss och ett av hans många värdefulla tips var att varna för de bilköer som bildas in till dalen på lördagar. Vi åkte därför in i dalen redan på fredag kväll. Litet bökigt eftersom det blev ett separat en-natts-boende (vid Zell am Ziller faktiskt) men troligen ändå värt besväret plus en extra skiddag.

Dolda pärlor Österrike
Z Arena är trevligt, men räkna med att "första gången" får man pinna på litet för att hinna ända fram och tillbaka. Men det måste man inte göra varje dag! Vi hade en dag med snö och dimma där vi faktiskt nöjde oss med att stanna i de väderskyddade backarna "hitom" första krönet. Och nej jag vet inget sätt att undvika den där svarta backen. Den är inte jättebrant men ganska lång och litet uppkörd när vi var där. Den osäkre får ta den i etapper.
Den svarta pisten 36 ner mot Königsleiten är inte särskilt brant, det är en fin nerfart.☝️

På Königsleiten hittar man sedan skidområdets allra bästa skidåkning (och inte så mycket folk som i övriga delar av systemet!). Saftig nygrillad lunchkyckling🍗😋 på Larmachalms terass i söderläge med fantastisk utsikt!

Senast ändrad:
Dolda pärlor Österrike

Om det toksnöar: Fugen-Hart! Ett litet område, men världsklass skogsåkning vid jätte dåligt väder!

Dolda pärlor Österrike
Blev sugen på See. Snötillgång mitten januari? Mycket utsatt för laviner? (Tänker på Galtur, Spiss). Laviner är ju förstås mycket beroende på lokala förhållanden men Landeck med omnejd omnämns som ett utsatt område. Har ju åkt i St Anton och det ligger inte så långt ifrån heller (för många i pudret där, spåras ju direkt).

Dolda pärlor Österrike
Blev sugen på See. Snötillgång mitten januari? Mycket utsatt för laviner? (Tänker på Galtur, Spiss). Laviner är ju förstås mycket beroende på lokala förhållanden men Landeck med omnejd omnämns som ett utsatt område. Har ju åkt i St Anton och det ligger inte så långt ifrån heller (för många i pudret där, spåras ju direkt).
Hör med @Ivo del Scandi när det gäller See, han har testat avancerad offpist där och har några videos.

See får inte lika mycket snöfall som Kappl och St Anton. För bäst snödjup i See skulle jag satsa på feb/mars. Snön håller bra, det är nordsluttningar jmf med Kappl och St Anton som har sydläge. Norrläge är väl bättre ur lavinsynpunkt? (jag är ingen expert).

Dolda pärlor Österrike
Norrläge är väl bättre ur lavinsynpunkt? (jag är ingen expert).
Nja, som vanligt är svaret: det beror på. Generellt brukar man säga att snön sätter sig bättre/snabbare på sydsluttningar, vilket är en fördel. Framåt våren är ju däremot risken för slasklaviner på eftermiddagen högre där solen ligger på. Långa torra perioder är generellt dåligt också, förklarar varför tex delar av Wallis och Graubünden har lavinproblem vissa år.
Inte heller expert, men finns bra böcker i ämnet. Bl.a. en från SLF som jag läser i då och då.

Snödjup

Tillbaka
Topp