Behöver pjäxbatteri till therm-ic ic950 eller rc1200 mm

Lars J

Medlem
Hej!
Efter flera år med knäskador är det nu dags att äntligen testa skidor i vinter igen. Men mina gamla pjäxbatterier från Therm-ic har i stort sett lagt av och det finns inte nya batterier att få tag på. Vet någon var man kan hitta eller har någon ett par fungerande man kan få köpa till en rimlig penning? Har idag ic950 men gissar att varianterna ic1200, rc1200 mm bör funka för de har samma anslutning? Är inte sugen på att lägga pengar på ett helt nytt system med nya sulor mm då jag inte vet om knät håller. Tacksam för tips.

Bilagor

• IMG_1444.jpeg
    IMG_1444.jpeg
    411.6 KB · Besök: 93
Hur ser kontakten ut? Det ser ut att vara samma men lite svårt att se på din bild. Är det samma spänning och kontakt skall det inte vara några problem
Men batterier är den särskilt största delen av kostnaden
Typ 1400kr och sulan 350kr

Helt galen kostnad med tanke på att det troligen är vanliga Litiumjon-batterier inuti, kombinerat med en pryttel som den på sista länken?
Den som sätterihop något sånt kan få hur många mAh som helst, endast begränsat av den fysiska storleken.

Senast ändrad:
Jag har funderat på en sådan lösning men har inte orkat söka efter någon form av ström eller spänningsbegränsare för att få olika effektlägen

Jag har bytt kontakter på pannlampor så jag kan köra dom från USB så jag kan använda vanliga Powerbank istället för dyra batteripack men där sitter regleringen i lampan och inte på batteriet som på Therm-ic

Bättre lösning har Avignon, även om deras handskar kanske inte är av samma kvalitet i övrigt som Thermic. Eller så är de det. Vi har ett par men de har inte provats i skarpt (kallt) läge ännu.

Fördelen är dels att de använder vanliga mini-USB-kontakter, dels att regleringen (iofs bara tre lägen) sitter i handsken. Det går alltså utmärkt att använda vanliga powerbanks (såna som man laddar mobilen med). Antingen att ansluta direkt till handsken, ellelr att ladda upp handskens mindre batterier med under lunchen. Har provat de funktionerna, funkar bra.

Kan vara värt att prova på händerna men kanske blir lite knöligt i pjäxan om han har race fit som verka vara normen här :)

Är det inte hyfsat genomförbart att öppna upp och byta celler då?
Jag har för övrigt likadana och blir förvånad varenda vinter att de fortfarande går igång. Tror det är trettonde säsongen som står för dörren nu.

Kan vara värt att prova på händerna men kanske blir lite knöligt i pjäxan om han har race fit som verka vara normen här :)
Fixas med förlängningssladdar för nån hundralapp så kan man ha stora batterier som räcker hela dagen på maxläge t.ex. i nån ficka längre upp.

Nu tänkte jag inte på batteriet på pjäxan utan handskarna i pjäxan...

Tillbaka
Topp