Från Geneve till ?

Från Geneve till ?
Jag och sonen, en 16-årig snowboard-entusiast som helst åker utanför backen, har bokat flyg till Geneve i slutet av februari. Jag tänkte vi skulle åka till Courmayeur, men tänkte att jag skulle lyssna in erfarenheter här. Är det lätt att ta sig dit med tåg/buss? Vi har med egna skidor/bräda. En del att släpa på alltså. Vart borde vi åka och hur ska vi komma dit (utan bil)?

Från Geneve till ?

Från Geneve till ?
Genève är väl den flygplats i Alperna som har bäst kopplingar till olika skidorter eftersom så många britter flyger dit, transferutbudet är också därefter.

Courmayeur är fantastiskt bra, både åkning och by, och enkelt att ta sig till. Annars finns La Thuile på andra sidan dalgången som är en liten pärla.

Det finns ju mängder med bra skidorter inom kort avstånd från Genève, både i Frankrike, Schweiz och Italien, men jag tycker nog dom italienska är lite skönare och lite mindre hektiska.

Från Geneve till ?
La Thuile besökte vi en vecka förra året. Magiskt!
Hade hoppats på lite lägre transferpriser än +300 EUR, men det blir kanske billigare om fler delar.. Hur funkar det i praktiken?

Från Geneve till ?
La Thuile besökte vi en vecka förra året. Magiskt!
Hade hoppats på lite lägre transferpriser än +300 EUR, men det blir kanske billigare om fler delar.. Hur funkar det i praktiken?
Brukar vara minubussar som kan släppa av vid boendet, eller iaf i närheten. Väldigt enkelt och smidigt, så priset blir väl lite därefter såklart.

Från Geneve till ?
Detta bussbolag verkar ha tät, snabb och prisvärd busstrafik mellan Genève flygplats och Chamonix. Sen är man ju nästan framme. Finns andra bussar sista biten till Courmayeur. Iofs enklare förstås med direkt transfer.

Inte aktuellt i detta fall men verkar som att tunneln under Mont Blanc (dvs Chamonix-Courmayeur) är stängd till den 16/12/2024.

Från Geneve till ?
Har de gemensamt liftkort?
Jag ska inte svära på det men tror inte dom "vanliga" liftkorten gäller på bägge orterna. Däremot finns det ett gemensamt för hela Aostadalen med höjdare som Courmayeur, La Thuile-La Rosière och hela Monterosa Ski inkluderat (+ ett gäng fina orter till).

Från Geneve till ?
Jag ska inte svära på det men tror inte dom "vanliga" liftkorten gäller på bägge orterna.

Edit: Sorry, läste frågan fel. Visst helt rätt, La Thuile och Coumayeur har i grunden inte gemensamt liftkort (förutom Aostadalens stora fina samlingskort som du nämner).

Området La Thuile och La Rosière går under namnet "Espace San Bernardo". La Thuile ensamt utan La Rosière hade varit ett ganska litet system. Jag är inte helsåld på området - La Thuiles system är delvis ganska flackt med transportbackar mellan orterna. Litet roligare i La Rosière, som en stor fin solig hylla med utsikt över stora viktiga franska berg - man ser nästan både Val d'Isère, Les Arcs och La Plagne.

Instämmer helt i att Aostadalens stora liftkort är en riktig prisvärd pärla, med fina Pila som "cherry on top".

Senast ändrad:
Från Geneve till ?
Det är lite längre än ex Chamonix/Courmayeur, men till Valdi/Tignes får du betala 108€ för busstransfer tur och retur för, och då åker du till ett ställe som enligt mig är mycket bättre än Chamonix. Inget bussåkande och bara väldigt mycket fantastisk åkning.

Från Geneve till ?
Jag och sonen, en 16-årig snowboard-entusiast som helst åker utanför backen, har bokat flyg till Geneve i slutet av februari. Jag tänkte vi skulle åka till Courmayeur, men tänkte att jag skulle lyssna in erfarenheter här. Är det lätt att ta sig dit med tåg/buss? Vi har med egna skidor/bräda. En del att släpa på alltså. Vart borde vi åka och hur ska vi komma dit (utan bil)?
Rek Paradiski (Les Arcs- La Plange) ni kan ta tåget från flygplatsen till Bourg St Maurice eller själv boka Bens Bus som kör till flera orter funkar kanon.

Från Geneve till ?
Transfer, direkt från Geneva Airport,flera bolag att välja på. Om ni är nyfikna på Chamonix, Flixbus direkt. Stanna 1 natt, sedan buss till Courmayeur genom Mont blanc tunneln.
Björn

Från Geneve till ?
Ett annat upplägg är att hyra bil (golflassen räcker för 2) och sedan åka dit det har snöat. Med bil bor man lika gärna nere i dalen för 5-600/pers m frukost och så bestämmer man varje morgon vart man vill åka (beroende på snö/väder)…..
En möjlighet att se nytt o prova fina små system.

Från Geneve till ?
Ett annat upplägg är att hyra bil (golflassen räcker för 2) och sedan åka dit det har snöat. Med bil bor man lika gärna nere i dalen för 5-600/pers m frukost och så bestämmer man varje morgon vart man vill åka (beroende på snö/väder)…..

Ja det upplägget med t ex Aostadalens stora prisvärda veckoliftkort… Om man ska tro Sig. Magnum Bonum så täcker dalen minst två helt olika vintervädersystem så inom 1,5 timmar finns det stor chans att hitta något fint varje dag.
Vi gjorde det, bodde i La Thuile och hann testa La Thuile, La Rosière, Courmayeur, Alagna/Gressoney/Champoluc, Pila och Cervinia/Valtournenche inom en vecka. Plus en dag i närliggande Chamonix på vägen hem (ingår ej i Aostadalens kort).
Bättre dock att inte bo uppe i La Thuile om man ska göra så.

Från Geneve till ?
Aosta (staden) ligger strategiskt placerad alternativt något längre ner i dalen, kan rekommendera "vår" by Saint-Vincent som ligger vid avfarten upp till Cervinia
Håller med. Aosta ligger "mitt i" och dessutom med direkt tillgång till Pila via en låång gondollift över Autobahn.
Om man mest tänkt sig åka i Courmayeur och La Thuile så kan man ju bo i Courmayeur som ligger invid "stora vägen" i västra änden av dalen. Då får man dessutom skidortskänsla i hemmabyn (Aosta är ju en vanlig liten stad). Men då är det ganska långt att ta sig ända bort till Cervinia över dagen (fast det gjorde vi ändå).

Från Geneve till ?
Var inte rädd för att byta hotell några gånger.
Har man packat smart (rätt?) så tar man på skidkläderna på morgonen vid frukost, har lavinryggan packad med lite extrakläder/goggles/handskar, fika+ har hjälmen hängande på ryggan och tar pjäxorna i ena handen och en liten bag/påse med necessär, byxor, kalsingar och t-shirt. Sen är du ute i bilen och på väg. (Kan behöva hämta skidorna i skidförrådet också om de inte legat kvar i bilen över natten….)

Från Geneve till ?
Håller med om La Thuile, gott om lätt tillgänglig offpist, bra mat i backen. Bodde i Courmayeur men tog skidbussen till LA Thuille varje dag då man snabbt tröttnade på systemet i C.

Senast ändrad:
Från Geneve till ?
1730815547884.png

Från Geneve till ?
Blev nyfiken på detta upplägg. Vi letar bra åkning i slutet av mars och tänker utgå från Genève. Skulle du kunna tipsa om en bra basstation att utgå ifrån. Är det stökigt att hyra bil och sedan ta sig över gränsen in i Frankrike?

Mvh
Andreas

Från Geneve till ?
Blev nyfiken på detta upplägg. Vi letar bra åkning i slutet av mars och tänker utgå från Genève. Skulle du kunna tipsa om en bra basstation att utgå ifrån. Är det stökigt att hyra bil och sedan ta sig över gränsen in i Frankrike?

Mvh
Andreas
Hej Andreas.
Genève är inte alls dumt att utgå ifrån.
Lite dyra hyrbilar, men missa inte att kolla hyrpris på både CH-sidan och FR-sidan. Man landar och kommer ut på CH-sidan men har du hyrt bilen på FR-sidan är det bara att följa skyltarna inne på flygplatsen. När du hyr på CH-sidan får du med vignette (märke för att köra på motorvägarna i CH) men det behöver du köpa till om du hyr på franska sidan. I CH är det också alltid vinterdäck på bilarna. Det kan variera på franska sidan. Från Genève når du stora delar av CH inom några timmar och det är även ett smörgåsbord av franska skidorter inom några timmars åkning. Vilken riktning du väljer beror ju helt på vart det har snöat. Vi flyger ofta ner så vi landar på em/kvällen och bokar första boendet i den riktning där det ser lovande ut. Med booking hittar du ofta hotell för 5-700kr/natt ink frukost längs vägen mot ditt planerade mål. Skönt att helst inte bo mer än ca 45 min körning från första skidområdet man vill åka i….
käka frukost 7.30 ombytt så sitter ni i bilen kl 8 och står i liftkön 9.00.
Under lunchen rekar man var man vill åka nästa dag och bokar hotell för kommande natt….
Upprepa igen och igen.
Vi byter ofta hotell från dag till dag, men visst kan man bo flera nätter på samma ställe och besöka olika anläggningar. Exempelvis bo i Bourg St Maurice, Martigny eller Chur och ha 30-45 min bilkörning till flera bra skidområden!
Lycka till!!⛷️

Från Geneve till ?
För Chur är det nog smartare att flyga till ZRH iofs, drygt 4h körning från GVA. Visp/Brig eller Spiez kan man väl lägga till listan däremot. Bern och Graubünden klart mer sympatiskt än Valais/Wallis tycker jag.

Från Geneve till ?
För Chur är det nog smartare att flyga till ZRH iofs, drygt 4h körning från GVA. Visp/Brig eller Spiez kan man väl lägga till listan däremot. Bern och Graubünden klart mer sympatiskt än Valais/Wallis tycker jag.
Håller med om att flyga till Zürich för Chur, men håller inte med om att Bern & Graubünden är mer sympatiskt än Valais..... ;)

Snödjup

Tillbaka
Topp