Bör kvinnor ha samma lön och andra privilegier resp skyldigheter som män?

Jag tycker det är trevligt om Alipngaraget ordnar kvinnokvällar. Och jag ser ett behov. Nu vet jag inte riktigt vad de gör på dessa events men kan tänka att det mer lyfts fram skidmodeller anpassade för kvinnor och dyl. Positiv diskriminering kallas detta. Ag vill väl ordna trevliga evenemang för sina kunder, å om nu evenemanget fortsätter tyder det ju på att det finns ett behov.Sen förstår jag inte vad detta har för koppling till ens lön.
Varför skulle en säljare på AG ta fram en herrskida till en kvinnlig kund?

Varför finns det behov av detta?

Poängen är att om "lika lön" ska vara ett giltigt argument måste det bygga på att könen är lika i för lönesättning relevanta faktorer. Och då finns det ingen anledning att ha evenemang bara för kvinnor (om man inte samtidigt ser ett behov av evenemang bara för män).

År 2022 uppgick kvinnors löner i genomsnitt till 90,1 procent av männens. Det betyder att det ojusterade lönegapet var 9,9 procent. Tar man hänsyn till skillnader i ålder, utbildning, yrke, sektor och arbetstid minskar dock lönegapet till 4,7. Det ojusterade lönegapet var oförändrat från föregående år men det standardvägda ökade sedan 2021.
Fast man har inte justerat för bla dessa faktorer:

Variabler som man inte lyckats mäta är t.ex. arbetsledande position, erfaren-
het och utbildning genom arbete samt olika sociala omständigheter.
Dessutom skulle förmodligen variabeln yrkesgrupp ha ett större för-
klaringsvärde om den vore tillgänglig med större detaljeringsgrad.
Du tror inte erfarenhet resp utbildning genom arbete påverkar lönen?

Skulle löneskillnaderna vara irrationella, alltså grundade på andra faktorer än produktivitet, skulle man kunna göra arbitrageaffärer, vilket skulle medföra att dessa skillnader försvinner med tiden. Om skillnaden legat konstant i 20 år så är nollhypotesen att den är rationell. Jämför typ bostadspriser i Stockholm och Göteborg - Stockholm är väl (gissar jag) 50-100 % dyrare, och så har det "alltid" varit. "Produktiviteten" i boende i Stockholm är alltså högre.

Det kan inte vara så att det är männen (på strukturell nivå) som är problemet:)?

Skyldigheter i vad de får göra/förväntas av dem. Jag anser att vi måste skilja på det formella och hur det fungerar i praktiken.

Tjejer behöver exempelvis vara bättre formellt för att bedömas likvärdigt. Det är skillnad i skyldigheter.

Nej, det måste de inte alls vara. Många skyller sina misslyckanden på det men kan inte belägga det. Ta en enkelt mätbar sak som idrott. Pojkar i 15-årsåldern är i många sporter bättre än elitdamer. Damerna får normalt sett mycket mer betalt än pojkarna. Om en P15-fotbollslag slår svenska damlandslaget borde P15 ha minst samma ersättning som damerna. Har de det?

Nedan följer en kort utdrag från en studie

"I en amerikansk studie sökte de två fiktiva karaktärerna Jennifer och John båda tjänsten som laboratoriechef. Deras ansökningar såg, förutom namnen, exakt likadana ut. Ändå bedömde 127 sakkunniga professorer att John var mer kompetent och förtjänade såväl högre lön som mer mentorskap än Jennifer, berättar Nanna Gillberg."
Källa?

A Famous Study Found That Blind Auditions Reduced Sexism in the Orchestra. Or Did It?

Blind recruitment trial to boost gender equality making things worse, study reveals - ABC News

Did blind orchestra auditions really benefit women? | Statistical Modeling, Causal Inference, and Social Science

Tjejer får fler ”snällbetyg” än killar | SVT Nyheter

Jag har hittills inte sett en enda studie med resultat i linje med din beskrivning som senare inte vederlagts.

Om alla vi män bara backade tillbaka ett steg, tog til oss lite ödmjukhet och empati så skulle det nog bli en stor förbättring.
Vi pratar vuxna människor, inte barn, här. Varför ska en vuxen människa förneka sig själv möjligheter hon själv har uppnått bara för att någon annan inte är lika driven?

Fyll förståelse för att kvinnor inte alltid orkar med män.
Jag har aldrig varit med om att en kvinna ska förklara för mig trots att jag inte frågat. Många är gångerna där en man känt att jag behövt hjälp. Allt från att jag kanske haft för tunga skidor vid topptur till att jag inte borde cykla i bomullströja. Verkar som män har ett behov av att visa sig duktigt och kunniga, framför allt gentemot kvinnor.
Fråga någon kvinnlig kompis/syster/fru/granne … så har dom säkert varit med om tillfällen då vi män tydligen behövt hjälpa en stackars okunnig kvinna…
Och varför skulle män orka med neurotiska, konflikträdda och intrigerande kvinnor som inte vågar ha en åsikt trots att de har goda grunder för den?

Strålande initiativ av AG! Tänker att det är ett rent kommersiellt drivet projekt för att öppna en större marknad, killar köper ju mer prylar än tjejer så där har de identifierat en lågt exploaterad marknadsandel. Killar kan gå alla andra kvällar i veckan. Känns det jobbigt för dig så kan du alltid starta en egen butik!
Visst, men då kan de inte argumentera för att kvinnor och män ska ha lika höga löner - vilket var var tråden startade.

1708358251988.gif

Kan inte svara på det för jag har träffar inte speciellt många såna kvinnor.
Kvinnor är mer neurotiska än män, det är ett väletablerat faktum. Detta i sin tur leder till konflikträdsla, intriger mm. Om du inte tror att du inte träffat sådana kvinnor så beror det på att du tolererar mer av den sortens dåliga beteende hos kvinnor än män (eller är en incel).

Detta är ännu ett exempel på de låga förväntningars sexism visavi kvinnor.

Kvinnor är mer neurotiska än män, det är ett väletablerat faktum. Detta i sin tur leder till konflikträdsla, intriger mm. Om du inte tror att du inte träffat sådana kvinnor så beror det på att du tolererar mer av den sortens dåliga beteende hos kvinnor än män (eller är en incel).

Ville du nu berätta oss, vad har någon kvinna gjort för dig? Det måste vara något jätte ont och elakt!

Du verkar rolig att ta en öl med…

Gör inte AG säsongarkvällar oxå fortfarande? De gjorde det förut. Det borde vara diskriminerande för alla säsongare då?

Känns oavsett rimligt att tjejer får så många såna evenemang de bara kan gå på när de ändå har lägre lön. Inte som att det går att förvänta något annat innan lönegapet försvinner.

Jag har inte sett någon som helst forskning som tyder på att ev löneskillnad är osaklig, dvs inte är kopplad till produktivitet etc. Det är liksom det som är poängen i SCB-rapporten i trådstarten.

Jag tycker det är trevligt om Alipngaraget ordnar kvinnokvällar. Och jag ser ett behov. Nu vet jag inte riktigt vad de gör på dessa events men kan tänka att det mer lyfts fram skidmodeller anpassade för kvinnor och dyl. Positiv diskriminering kallas detta. Ag vill väl ordna trevliga evenemang för sina kunder, å om nu evenemanget fortsätter tyder det ju på att det finns ett behov.Sen förstår jag inte vad detta har för koppling till ens lön.

Man köper även skidor utifrån vikt, längd, nivå mm. De har aldrig evenemang för korta åkare (jag tror de har evenemang för de som tävlar).

Kopplingen till lön etc är att vuxna människor som inte klarar att ta "initiativ" ens i triviala sammanhang knappast kan förvänta sig att komma någonstans i konkurrensutsatta miljöer.

Frågan till dig är om du köper att kvinnor som grupp är sämre på detta än män som grupp? Jag skulle gissa att ditt svar är "nej", och följaktligen bör du vara kritisk till AG:s initiativ. Varför skulle det behövas om alla är lika försigkomna? AG skickar ju budskapet att de inte tror på kvinnors förmåga med sina arrangemang.

"I en amerikansk studie sökte de två fiktiva karaktärerna Jennifer och John båda tjänsten som laboratoriechef. Deras ansökningar såg, förutom namnen, exakt likadana ut. Ändå bedömde 127 sakkunniga professorer att John var mer kompetent och förtjänade såväl högre lön som mer mentorskap än Jennifer, berättar Nanna Gillberg."

Söker jag efter det där stycket får jag två träffar, den här sidan resp en artikel i min gamla alma maters tidning, men där saknas källhänvisning. Det finns flera exempel på att anonymiserade ansökningar gynnar män

Tjejer behöver exempelvis vara bättre formellt för att bedömas likvärdigt. Det är skillnad i skyldigheter.

Verkligen? Jag har stött på det påståenden hela mitt vuxna liv och har efterlyst belägg för det i åratal, utan att någon lyckats prestera något. Fråga dig själv, hur mycket tålamod skulle du ha med en man som bromsar hela gruppen pga svag skidåkning jämfört med en kvinna?

Här är hur det ser ut i skolan på den här fronten

Vederlägger ditt påstående, i alla fall i skolan.

Fyll förståelse för att kvinnor inte alltid orkar med män.
Jag har aldrig varit med om att en kvinna ska förklara för mig trots att jag inte frågat. Många är gångerna där en man känt att jag behövt hjälp. Allt från att jag kanske haft för tunga skidor vid topptur till att jag inte borde cykla i bomullströja. Verkar som män har ett behov av att visa sig duktigt och kunniga, framför allt gentemot kvinnor.
Fråga någon kvinnlig kompis/syster/fru/granne … så har dom säkert varit med om tillfällen då vi män tydligen behövt hjälpa en stackars okunnig kvinna…

Du inser att ditt resonemang bygger på låga, sexistiska, förväntningar på kvinnor? Om du råkar ut för en tjatig person - vad gör du då? Säger ifrån? Lämnar platsen? Varför tror du inte kvinnor klarar detta? Å andra sidan, om du har rätt i premisserna för ditt resonemang - då är vi tillbaka till lönefrågan osv. Varför skulle en grupp som uppenbarligen inte är lika driftig mm få samma utfall som en grupp som är driftigare? Det är fullkomligt kontraintuitivt, och behöver en stark motivering om man ska tro på det.

Strålande initiativ av AG! Tänker att det är ett rent kommersiellt drivet projekt för att öppna en större marknad, killar köper ju mer prylar än tjejer så där har de identifierat en lågt exploaterad marknadsandel. Killar kan gå alla andra kvällar i veckan. Känns det jobbigt för dig så kan du alltid starta en egen butik!

Det är möjligt, men samtidigt är det sexistiskt. Och det är det tråden handlar om.

Du verkar rolig att ta en öl med…
Beror väl på om man på typiskt kvinnligt manér vill undvika konflikter till varje pris, även när det är befogat, eller tycker en rejäl diskussion är intellektuellt givande.

Jag har inte sett någon som helst forskning som tyder på att ev löneskillnad är osaklig, dvs inte är kopplad till produktivitet etc. Det är liksom det som är poängen i SCB-rapporten i trådstarten.
Blev det jobbigt med mothugget i den din andra årliga (om ån något tidiga den här gången) tråd? Känner du att du behöver ett safespace från alla hemska woke:isar som är dumma mot dig?

Blev det jobbigt med mothugget i den din andra årliga (om ån något tidiga den här gången) tråd? Känner du att du behöver ett safespace från alla hemska woke:isar som är dumma mot dig?
Nej då, jag hade glömt bort den här tråden. Jag återkommer i andra tråden. De får gärna slås ihop.

Tillbaka
Topp