Fel med "bra" skidor till nybörjare?

Ross55

Medlem
Jag skall ordna skidor till nybörjare, både barn och vuxna. Låna ut de vi har hemma och köpa några begagnade.
De vi har är pistskidor som antingen är urvuxna eller ersatta med bättre till de som kan åka bra.
Är det ok eller fel att ge "bra" skidor till nybörjarna?

Det beror på vad du menar med "bra". Skidor som är avsedda för bättre eller tyngre åkare kan t.ex. vara alldeles för styva för nybörjare. Och nyare skidor blir allt mer "lättåkta" oavsett kompetensnivå.
Men äldre begagnade nybörjarskidor (max 10-12 år gamla) eller enklare "medelåkar-skidor" kan vara helt ok för nybörjare även om de t ex ser ganska slitna ut. Viktigt är att bindningarna fungerar som de ska - lämna in för koll om du är osäker.
Sedan tycker jag det är viktigt att en nybörjare/ungdom som utvecklas snart (typ efter de första 1- 2 skidveckorna) får chansen att åka på litet bättre skidor som uppmuntrar och belönar god teknik.
Och glöm inte pjäxorna - viktigare än skidorna.
Vi får se vad andra tycker!

Ja, det kan bli totalt fel ... men som @Radler påpekar är vad du menar med "bra" skidor.

Som exempel skulle mina Volkl Racetiger GS 185 cm sannolikt vara en total katastrof för en nybörjare. Det är ett par riktigt bra skidor för stora svängar och hög hastighet. Mer eller mindre värdelösa för kortsväng i låg hastighet och sladdar inte gärna i hastigheter under 36 km/h ... speciellt med nyslipade kanter.

Men eftersom du frågar antar jag att de "bra" skidor du har är bra på en annan nivå. Vad är det för skidor?

Detr finns faktiskt en hel del "bra" friåknings pistskidor som även fungerar för nybörjare. Det beror till stor del på hur skidorna är uppbyggda, skärning, flex och vridstyvhet samt en massa annat hokuspokus. :-)

/MM

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp