k2 flex Pjäxor lite för små, tips?

al31003s

Medlem
Tjena!

Köpte ett par k2 flex pjäxor som är EU storlek 42,5. Min storlek jag brukar ha på skor är kring 42 2/3 Så tänkte det bör funka. Men förra säsongen så lossna mina stor-tånaglar pga det och börjar undra om det finns nått att göra åt saken eller om jag bara ska köpa ett par nya pjäxor o sälja dem jag har? Storleken över är 44 och funderar om det kan bli aningen för stort? Tips tack…

Ta dig och dina pjäxor till någon bootfitter så hjälper han/hon dig med forma om dina pjäxor.
Ja. Jag värmdeformade (eller vad det heter) pjöxorna när jag väl skaffade dem och har även åkt in dem ett tag säkert + 45h. Kan en bootfitter hjälpa? Känns som att problemet borde typ va löst tbh…

Vad är pjäxorna för storlek i mondo (cm) och hur långa är dina fötter?

Om din fot är 26,5 och du har 27,5cm på pjäxorna har du strax över 3 cm extra utrymme i pjäxorna och tånaglarna blir antagligen blåa av att pjäxan är för stor och foten inte sitter fast som den ska.

Vad är pjäxorna för storlek i mondo (cm) och hur långa är dina fötter?

Om din fot är 26,5 och du har 27,5cm på pjäxorna har du strax över 3 cm extra utrymme i pjäxorna och tånaglarna blir antagligen blåa av att pjäxan är för stor och foten inte sitter fast som den ska.
Hej, Mina fötter är 26,5cm och pjäxxorna är 27,5 så ja det mår va problemet men tycker den sitter på bra och när jag rör mig runt i dem. Det är när jag ska hoppa då jag tycker till där fram för att poppa det blir för trångt…

Hej, Mina fötter är 26,5cm och pjäxxorna är 27,5 så ja det mår va problemet men tycker den sitter på bra och när jag rör mig runt i dem. Det är när jag ska hoppa då jag tycker till där fram för att poppa det blir för trångt…
Då har du för stora pjäxor och det blir väldigt svårt att anpassa dem efter dina fötter. Men det är alltid värt att kolla med en bootfitter innan du köper några andra.

Det är när jag ska hoppa då jag tycker till där fram för att poppa det blir för trångt…

Kanske är det fotvalvet som kollapsar. Om du inte redan har formgjutna sulor eller i alla fall sulor med bra hålfotsstöd så kan det lösa dina problem…
…men egentligen tror jag ju som TopiNieminen att du har för stora pjäxor vilket gör att foten kan röra sig för mycket.

Kanske är det fotvalvet som kollapsar. Om du inte redan har formgjutna sulor eller i alla fall sulor med bra hålfotsstöd så kan det lösa dina problem…
…men egentligen tror jag ju som TopiNieminen att du har för stora pjäxor vilket gör att foten kan röra sig för mycket.
Okej.. Så om min boot passar men pjäxan är för stor, kan jag då stoppa något material mellan booten och pjäxan så att det blir rätt passning?

Okej.. Så om min boot passar men pjäxan är för stor, kan jag då stoppa något material mellan booten och pjäxan så att det blir rätt passning?
Omöjligt att svara på distans, bootfittern är din vän. Men om du inte har en innersula med bra hålfotstöd anpassat för dina fötter så är det svårt att få någon pjäxa att sitta bra. Individanpassad innersula är i princip alltid steg ett i bootfitting och rekommenderas för alla.

Du kan minska volymen på det sättet, men det går inte att säga om det blir rätt ändå. Din pjäxa är onödigt lång för din fot. Du kan absolut prova själv först och sen fråga din bootfitter om du inte lyckas. Det är omöjligt att ge dig absoluta svar från våra stugor om man inte kan se dina fötter och pjäxor. Och de flesta av oss är inte bootfitters.

Du kan minska volymen på det sättet, men det går inte att säga om det blir rätt ändå. Din pjäxa är onödigt lång för din fot. Du kan absolut prova själv först och sen fråga din bootfitter om du inte lyckas. Det är omöjligt att ge dig absoluta svar från våra stugor om man inte kan se dina fötter och pjäxor. Och de flesta av oss är inte bootfitters.
Alright. Ja men då har jag fått lite mer förståelse iallfall. Tack för all er hjälp.

Har du tid, ork och intresse för att experimentera själv så kommer det att öka din förståelse även om du inte lyckas. Lycka till. Det tar tid och erfarenhet att lära sig hur en pjäxa ska sitta.
Åk inte för länge med allt för dåligt sittande pjäxor bara, det kan ge kroniska fotproblem.

Du kan testa lägga i en extrasula under innerskon, typ urskuren ur en gammal tunn skärbräda. Eller testa med dubbla/trippla sulor från typ löparskorna. Se om det blir bättre eller sämre. Om du inte har någon plast hemma, testa med kartong, det lär ju hålla en provtur i alla fall. Tjockare strumpor kanske funkar bättre också.

Tillbaka
Topp