Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vi får se. Jag hade druckit ett par öl i natten, såg en annons om de där bindningarna, och beställde. Mina kära Cartels är redan nästan 10 år gamla.Jag slog till på en sådan på Black friday-rean. Har dock bara åkt med den en dag så här långt och har inte riktigt landat i vad jag tycker om den än.
Mina reflektioner så här långt är iaf att man behöver lägga lite tid på att ställa in bindningen rätt till en början. Framför allt behöver man få in rätt justering på det tredje spännet över foten. Blir den fel så kommer det vara väldigt knöligt att få in fötterna.
Sen krävs det lite tillvänjning. Det blir ju en viss vinkel som man måste få ner foten i, men det lär man sig. Det gick betydligt bättre i slutet av dagen än vid de första åken. Men det går helt klart snabbare. "Tävlade" mot andra snowboardåkare och var klar med bindningen långt före de som kom upp med både en och två stolar före mig.
Sen är det en stor och tung bindning. Det var inget jag märke av så mycket när jag harvade runt på snökanonernas betong-is i Vemdalen, men det kändes när man skulle bära brädan.
Som sagt, begränsad erfarenhet så här långt, men efter en dag så är jag inte helt övertygad om det är värt 5 000 spänn. Men den inställningen kan ju ändras under vintern.
Om det är strl L och du inte riktigt blir kompis med bindningarna så kan jag kanske övertalas till ett begagnatfyndJag slog till på en sådan på Black friday-rean. Har dock bara åkt med den en dag så här långt och har inte riktigt landat i vad jag tycker om den än.
Mina reflektioner så här långt är iaf att man behöver lägga lite tid på att ställa in bindningen rätt till en början. Framför allt behöver man få in rätt justering på det tredje spännet över foten. Blir den fel så kommer det vara väldigt knöligt att få in fötterna.
Sen krävs det lite tillvänjning. Det blir ju en viss vinkel som man måste få ner foten i, men det lär man sig. Det gick betydligt bättre i slutet av dagen än vid de första åken. Men det går helt klart snabbare. "Tävlade" mot andra snowboardåkare och var klar med bindningen långt före de som kom upp med både en och två stolar före mig.
Sen är det en stor och tung bindning. Det var inget jag märke av så mycket när jag harvade runt på snökanonernas betong-is i Vemdalen, men det kändes när man skulle bära brädan.
Som sagt, begränsad erfarenhet så här långt, men efter en dag så är jag inte helt övertygad om det är värt 5 000 spänn. Men den inställningen kan ju ändras under vintern.
Jag gillar vanliga bindningar, och vågar inte ta andra för puderdagar. Veckan 9 i Anton åker jag javisst med mina gamla Cartels. men, här hemma i Finland, kullarna är 100 meter låga, eller ännu lägre, jag åker lift kanske 100 gånger under en dag (hmm... kanske 30), och måste varje gång öppna bakbindningen. För sådana dagar skaffade jag Supermatics. Skall prova dem på nästa söndagen.När den första vågen av step-in dog ut gjorde jag förutsägelsen att när den första generationen snowboardåkare börjar få svårt att knäppa vanliga bindningar på ett smidigt sätt kommer utvecklingen av nya step-in lösningar att ta fart. Jag anser att det var en 100% korrekt förutsägelse.
Själv är jag nu 52 och upplever tack och lov inte än att vanliga straps är ett problem men har definitivt sneglat åt Supermatic. Ska bli intressant att se vad det blir av Fasesystem. Har inte full koll men Burtons Step-On finns väl både hos Union, Flux och DC nu. Kanske fler?
Efter Flow och Supermatic blir Fase tredje Nidecker step-in bindning system.Jag tänkte också beställa men är ganska nyfiken på den den nya lösningen från Fasesystem.com. Verkar vara en lösning där bakkappan fälls bak med strapsen kvar.
Jag hade hoppats på liknande lösning från Union men de valde enkla step-in-branding. Men Jones mfl verkar köra Fase! 2025 kommer de![]()
Inte nöjd alltså? På vilket sätt krånglar det när du ska kliva ur dem?Jag har åkt nu två dagar med supermatics. Jag skall sälja dem. Åkläget: bra! Sätta in pjäxor: ok. Ta ur pjäxor: då och då konstigare. Jag håller mig med cartels för större åkning och gamla flows för åkning på närkullarna.
Tredje dag idag. Inte alls nöjd. Allt för lurigt att att skorna av bindnigarna snabbt, om beläget är inte jämt. Jag klarar mycket fortare, enklare och med färre svett med mina gamla goda Cartels. Jag är färdig att sälja dem mycket billigare än jag betalade, åker nog den här veckan med dem.Inte nöjd alltså? På vilket sätt krånglar det när du ska kliva ur dem?
Jag sålde mina efter 4 åkdagar. Jag var ute i söndags här nära och lade på brädan mina gamla goda flows. Kullen är så låg, att man måste öppna bindningar kanske 100 gånger under dagen. Jag är nöjdare med mina gamla flows, och, till Antons lössnö tar jag vanliga bindningar (Cartels) for sure.Läste precis att Bent Metal och Salomon teamat upp med Nidecker och kommer med ”supermatic-bindningar” nästa år.
www.facebook.com
Hmmm. Inte den enklaste brädan jag har åkt.... Styv som fan, liten radius. Om man har åkt någon gång verkliga fis slalomskidor, man kan få litet likadan upplevelse. Jag, 191 cm, 95 kg har storlek L, så 154, och den räcker mycket väl för mig. XL, 157, är för killar över 100 kg.Nöjd med Supergrisen?
Jag är jättenöjd med dem. Jag har åkt fyra dagar med dem och bindningar fungerar utmärkt med mina Burton Ion.Jag sålde mina efter 4 åkdagar. Jag var ute i söndags här nära och lade på brädan mina gamla goda flows. Kullen är så låg, att man måste öppna bindningar kanske 100 gånger under dagen. Jag är nöjdare med mina gamla flows, och, till Antons lössnö tar jag vanliga bindningar (Cartels) for sure.