välja rätt längd för twin tip skidor till barn? Längd twintip barnskidor, samma som barnet?

Berry

Medlem
välja rätt längd för twin tip skidor till barn? Längd twintip barnskidor, samma som barnet?
Hej!
Fråga 1:
längd twintip skidor barn, samma längd som barnet eller -5 cm?
Det vore ganska skönt att inte behöva köpa nya skidor varje år.. Kan man köpa samma längd som barnets nuvarande längd om man köper twintip?
Fråga 2:
Vad finns det för twintip skidor till ca 120 cm långa barn, dvs som allra kortast 115 cm lång skida tänker jag.
Skicka gärna tips! / länkar :) om någon har någon review / översikt att tipsa om mottages detta varmt!

Min dotter fastnade förra året för det här med "skidmärken" och åkte mer än gärna mkt baklänges och låda, då kunde hon ju få ett skidmärke :)
Lättare att åka baklänges med twintip tänker jag.
Åker snowboard själv, dålig koll på skidor.
Hon är 7 år gammal, 120 cm lång, hon åker några enstaka dagar +1 vecka sammanhängande / år. Kunde förra året åka baklänges 50 m, på låda, över en del gupp.. men hoppade inte riktigt, åker lift själv, dvs någon sags mellannivå(?).
Tack på förhand!
Vänliga hälsningar
Bertil

Om barnet växer 5cm/år så måste man köpa nya skidor varje år oavsett om man vill ha det tilltänkta längd på skidorna. Vad jag har förstått så ska man ha skidor med kroppslängd. Har bara haft betalande roll när det gäller parkskidor.

Jag var lite i samma sits med min 7-åring förra säsongen. Vi hade hyrt prylar i ett par säsonger och han skulle få sina första egna skidor. Helst skulle de ju vara coola osv.
Det blev ett par K2 Juvy i 129 cm längd, han själv var runt 130 cm.

Jag var lite orolig att det skulle bli en stor omställning med lite längre skidor än han var van vid men det blev snarare tvärtom. Gick skitbra från dag 1 och han ville inte åka på några andra skidor.

Sen är det ju individuellt och många faktorer spelar väl in så klart, men de funkade riktigt bra för honom åtminstone.
Jag vet att tomten kommer med ett par nya lagg åt honom i år, men jag tror Juvy kommer användas en del även den här säsongen.

K2 Juvy finns i 119 längd och brukar gå att hitta både beggat men även på reor för rimlig peng.

Völkl Revolt och Armada ARV brukar ligga bra i pris. När det är så små så går det bra med begade twintips av vilket märke som helst. Vid 10-11år när de börjar få mer muskler och kanske jobbar på lite svårare trix så kan det vara värt att titta på märken och dess olika egenskaper. Det är sjuk omsättning på små skidor eftersom att de växer snabbt. Inga problem att hitta ok komplett utrusning under 1000kr

Tack för alla tips hittills, läst en del recensioner för att försöka göra ett klokt val, sammanfattar: K2 Juvy och Völkl mantra har av en dels sågats för att de slits onödigt snabbt, ex att beläggen ovanpå skidan skavs/går sönder lätt. Armada har jag inte hunnit se över riktigt än.
Längd: samma som barnet verkar funka för flera när det gäller twintip.
Priser begagnat: kollat runt en del på (slitna skidor) som går för ca 1000kr, verkar alltså som att man kan få ett par nya skidor använda dem ett år och sälja dem och då betala ungefär lika mycket som man betalar för att hyra en vecka (och då kanske inte få välja skida på samma sätt och inte få nya skidor). Inte räknat in pjäxor i den kalkylen.

Fokuserar på längd runt 120 +- någon några cm vilket begränsar urvalet.
Armada är dyrt.
Två länkar:

Något för kort (113 cm) med rabatt hos Skistar:

Gällande Völkl, hur är det nu med kvaliteten? Är det här skidor som håller eller går sönder? Jag skulle bli väldigt besviken om beläggen på ovansidan gick sönder för att någon kom åt dem i liftkön OCH det är är ju skidor till ett barn...:

"Lite tyngre skida, grafiken på ovansida lossnar lätt, har bättre erfarenhet av Völk Mantra JR, de kommer till skillnad från dessa gå att sälja begagnade."

Gällande Völkl, hur är det nu med kvaliteten? Är det här skidor som håller eller går sönder? Jag skulle bli väldigt besviken om beläggen på ovansidan gick sönder för att någon kom åt dem i liftkön OCH det är är ju skidor till ett barn...:

"Lite tyngre skida, grafiken på ovansida lossnar lätt, har bättre erfarenhet av Völk Mantra JR, de kommer till skillnad från dessa gå att sälja begagnade."

Min son körde förrförra säsongen, ca 25 åkdagar) på K2 Juvy och jag kan inte påstå att de är känsligare än andra skidor, mer än att de såg lite matta ut i färgen.

Nu har han kanske 30 åkdagar förra säsongen på Revolt (i samma längd som han själv) och när jag studerar dem så har de så klart något skav men inget att klaga på, och absolut inte så att man borde undvika Völkl. Framför allt så gillar han skidan skarpt och åker överallt; pist, park, offpist osv och har aldrig klagat. Dessutom är den ju grymt snygg. Nu står ett par Mantra och väntar på inkörning i Kläppen i helgen.

462566552_1996834817495225_2614985664902718276_n.jpg

Min son körde förrförra säsongen, ca 25 åkdagar) på K2 Juvy och jag kan inte påstå att de är känsligare än andra skidor, mer än att de såg lite matta ut i färgen.

Nu har han kanske 30 åkdagar förra säsongen på Revolt (i samma längd som han själv) och när jag studerar dem så har de så klart något skav men inget att klaga på, och absolut inte så att man borde undvika Völkl. Framför allt så gillar han skidan skarpt och åker överallt; pist, park, offpist osv och har aldrig klagat. Dessutom är den ju grymt snygg. Nu står ett par Mantra och väntar på inkörning i Kläppen i helgen.

Visa bilaga 35583
Stort tack! Det är väldigt tacksamt med sån här typ av input :) typ det bästa man kan önska sig av en sån här tråd.
Fråga: skillnad K2 Juvy och Völkl revolt i hans upplevelse / i din upplevelse av hans upplevelse och i kvalitet?
(Det är också tacksamt att han har fler åkdagar än en vecka +2 el 3 dagar som jag tänker är genomsnitt för de flesta som inte bor vid skidort eller tränar alpint)

Frågan är ju hur hårt hon kör. Ska det köras på låda och rail och lite lek i skogen så slits de snabbt. Sedan är ofta twintip lättare i konstruktionen av den självklara anledningen att de ska vara lättare att trixa med för ett barn. Har sett att det är lättare att hitta allmountain begagnade i ok skick. Fundera med dottern. Mantra är ju en lite pistigare twintip och Revolt är mer åt parken.

Stort tack! Det är väldigt tacksamt med sån här typ av input :) typ det bästa man kan önska sig av en sån här tråd.
Fråga: skillnad K2 Juvy och Völkl revolt i hans upplevelse / i din upplevelse av hans upplevelse och i kvalitet?
(Det är också tacksamt att han har fler åkdagar än en vecka +2 el 3 dagar som jag tänker är genomsnitt för de flesta som inte bor vid skidort eller tränar alpint)
Både Juvy och Revolt är ju en twintip och skillnaden i upplevelse är nog endast att man går upp en dm på skidlängden när det kommer en ny säsong och man har växt ungefär motsvarande.

Det har varit både slump, tur och en hel del googlande att det blev just dessa (och andra skidor). Jag handlar bara när det är rea, vilket det är med jämna mellanrum. Revolten hittade jag t.ex hos Roupéz för ca 1850:- , då den låg på ca 2500:- hos andra butiker.

Mantran hittade jag också ovanligt billigt i våras och passade på. Den funkar nog två säsonger då han inte riktigt växt ikapp den.

Atomic Bent finns från 110 och uppåt, såg att dom hade rätt bra deals hos atomic under blackweek, vet inte hur det ser ut nu. min dotter är 127cm och kommer åka på 120 varianten i år.

@Berry då får vi se om din dotter och min blir nöjda med vårat val 🤣
Min grabb kör på chetler , gick upp från en 2dm kortare och nästan 2cm smalare skida. Blev ett otroligt lyft, vågade åka snabbare, mindre plogande.
Hoppas ni får samma respons.

Tillbaka
Topp