1000 SKIS? Ingen som prövat?

Angående bredden så är min uppfattning att skillnaden mellan 65mm och 105mm faktiskt är väldigt liten när det gäller hur kvick den är kant till kant och hur väl den carvar. Mycket större skillnad då mellan 105 och 115.
Jag skaffade i år ett par QST 106 för att ha de dagar det har fallit lite ny snö. Har bara provat dem i pist (Folgefonna) än så länge. Men jag tycker att de känns ganska mycket klumpigare än mina QST 99, skillnaden mellan 99:orna och QST 92 känns inte så stor i pist. Jag skulle egentligen klara mig för mina behov med enbart 99:orna.

Som kuriosa bara angående The Bunch. Jag ser dom lite då och då här på berget.
Jag sa till hustrun vid tillfälle när dom kom och fladdrade förbi: jag tror inte dom kan åka skidor på ett normalt sätt. Sagt med glimten i ögat förstås.
Som gammal ”stelopererad ” gubbe är jag helt förundrad över hur det åks.

Jag skaffade i år ett par QST 106 för att ha de dagar det har fallit lite ny snö. Har bara provat dem i pist (Folgefonna) än så länge. Men jag tycker att de känns ganska mycket klumpigare än mina QST 99, skillnaden mellan 99:orna och QST 92 känns inte så stor i pist. Jag skulle egentligen klara mig för mina behov med enbart 99:orna.
Har nog lite med skidkonstruktionen att göra var brytpunkten går för när skidorna plötsligt känns mycket bredare. Jag åker enbart på skidor med två fulla lager titanal, dvs samma konstruktion som race skidor. Det ger väldigt hårda och vridstyva skidor vilket säkert påverkar att jag tycker att brytpunkten är något bredare än vad du gör.
Tillägg: Sen gillar jag tunga skidor. Tycker vikt ger stabilitet vilket andra kan uppleva som klumpigt.

Senast ändrad:
Jo. Det var tycker jag också låter rimligt. Min plan är väl att montera bindningarna - 3-4 cc. Ska bli otroligt kul att testa på och växa in i dom! Frågan är vilka bindningar jag bör köra på? Dom jag har tittat på är dessa:

Pivot 14 är en bra bindning men Pivot 15 är mycket bättre, helt i metall vilket gör att den håller mycket längre. Finns för samma pris som länkade 14 från flera svenska återförsäljare.

Utan kritik utan mer av nyfikenhet, utöver denna tråden dyker det regelbundet upp liknande där det skall hittas "en optimal skida för allt" och som då ofta tenderar att vara ganska bred. Vad är det som gör att ett andra par skidor mer lämpade/optimerade för piståkning är helt otänkbart?

Vet att det är semi OT men Lorentz kanske är en lämplig person att svara på frågan tänker jag?

Utan kritik utan mer av nyfikenhet, utöver denna tråden dyker det regelbundet upp liknande där det skall hittas "en optimal skida för allt" och som då ofta tenderar att vara ganska bred. Vad är det som gör att ett andra par skidor mer lämpade/optimerade för piståkning är helt otänkbart?

Vet att det är semi OT men Lorentz kanske är en lämplig person att svara på frågan tänker jag?
Har så klart ingen aning om vad Lorentz har att säga om saken men för min del och många andra så har det helt enkelt att göra med att man tycker de bredare skidorna faktiskt är roligare även i pisten. Renodlade pistskidor är såklart bättre i orörd manchester men hur många byter skidor under dagen när det blir uppkört?

Antar att alla kanske inte har råd eller plats med flera par skidor. Då optimerar man för det man tycker är roligast kanske? I mitt tycke så är det roligare att åka på ett par bredare skidor i en uppåkt pist än ett par smalare skidor i offpist. Sen har man ju oftast med sig ett par breda och ett par jättebreda. 🙈

Kan dessutom tycka att det mest är jobbigt att ha för många skidor att välja mellan. Slutar allt för ofta med ett missnöje med att man valde fel för dagen. 😒

Hmm för att svara på din fråga:

Jag försöker inte att hitta en ”optimal skida för allt”. Jag vill utveckla min skidåkning till nästa nivå. Jag har tidigare mestadels åkt på smalare midja men så fort jag tagit det utanför har jag upplevt att de är alldeles för smala. Efter att ha spenderat x antal timmar på bland annat detta forum, YouTube, testarhelger etc har jag personligen kommit fram till att ett par med bredare midja kommer begränsa mig mindre när jag köper endast ett par skidor mot den utveckling i min åkning jag vill.

Jag vill ha något lekfullt men ändå någorlunda bastant som man kan göra lite allt möjligt med. Skidorna behöver inte vara optimalt för något alls, men gärna bra på allt. Därav valet för ”all mountain” modellerna.

Skulle jag enbart söka mig mot pist skidor hade jag ju sökt på mindre midja, kanske lite tyngre skidor för att verkligen kunna trycka o göra stenhårda carving-svängar. Det finns nog ingen optimal skida oavsett underlag, åkstilar eller preferenser. Jag tror att man får testa sig fram och hitta själv. Det jag var ute efter i denna tråden var att höra tankar kring 1000’s skidor om någon testat modellen jag klickat hem. Så verkar inte vara fallet vilket gör det lite extra pirrigt nu när jag vet att dom är på väg.

Att mitt val landade på 1000 är främst magkänslan. Jag har givetvis gjort en research av materialval kring kärna och runt om på själva skidan och lagt ned rätt mycket tid på det. Men det började för 1 år sen när jag var i Åre och hörde talas om de första gången - det var då själva intresset för 1000 väcktes.

Som sagt är jag väl medveten om att vid all mountain skidor får man tumma på någonting. Jag är av tron att med rätt teknik och kunskaper samt kännedom av sina egna skidor kan man nog åstadkomma rätt snygga carving svängar eller en bakåtvolt och hoppa på rails med 75 under foten, bara man övar och lär sig hur skidorna ter sig.

Så med andra ord om jag skulle söka mig mot en pistskida skulle jag köra på renodlade carving skidor. Att enbart hålla mig i preparerade pister är det endast carving som är intressant för min del, ”skiddle turns” eller ”drift-svängar” tycker jag är för ”tråkigt” för min del ifall man får säga så.

Hoppas det var någorlunda svar på din fråga. Osäker på vad du ville få fram men skriv igen gärna! Jag tycker det är kul att det skapas en diskussion kring ämnet!

Man blir ju förjävla sugen på en återkoppling de har levererats och testats. Fortsättning följer
Absolut! Fick mail på att de skickats idag och så fort jag fått dom sticker jag o monterar bindningar sen blir det raka vägen ut i backen 😍

Det är som ett barn på julaftons morgon denna känsla!

Nu när jag läser mitt egna inlägg kanske jag borde formulerat mig lite annorlunda. I mitt tycke så blir det mycket simplare att göra ”allt möjligt” med större midjemått. Därav valet att söka efter en bredare midja. Givetvis blir jag inte begränsad till endast pist med ett mått på 75-95, men det blir ju bra mycket bättre för piståkning. Det finns ju människor för allt och det är säkert dom som åker mest pistorienterade skidor rent off-pist. Men i mitt personliga fall så vill jag ha ett bar bredare!

Vi får helt enkelt se, dessa lagg kanske dras på som handen i handsken, eller så gör dom inte det. Magkänslan efter alla intryck är fortfarande god iallafall

Tror det är ganska få som invänder mot andras val av midjemått, men ibland blir man ju nyfiken, och ibland blir man ivrig att få någon annan att testa det man själv gillar. Men man kanske ska vara försiktig med generella råd, inte minst denna tråd visar ju det. Smaken är som r@ven - klöven, som man säger här i Skåne. För min del önskar jag dock att någon gett mig tips om breda skidor tidigare, vilket kanske avspeglar vad man säger till andra som undrar.

Sen är det ju mycket mer än midjemått som avgör. Ingen nybörjare lär sig carva på ett par för hårda smalskidor, och när man väl är uppe på kant på ett par bredare skidor så... Och den kanten på en bred skida sjunker ju enkelt ner i snöbacken så fort det är det minsta mjukt. Tänker jag. Men det är nog annorlunda för en erfaren duktig finlirare.

Det måste vara nära på omöjligt att få till skärande svängar med en mittmonterad parkskida, det går inte att få trycket på rätt ställe om bindningen är så pass mycket framflyttad. Spelar ingen roll hur duktig man är, det går inte att bryta fysikens lagar för det.
Woooot? Det här blir jag nyfiken på. Varför skulle det inte gå att få till en skärande sväng på ett par mittmonterade skidor? En skärande sväng uppstår när en skida med midja vinklas mot underlaget. Det är vad jag tror fysikens lagar säger (iallafall för mig, men så är jag ju iofs kemist). Om en skida sedan är mer symmetriskt byggd och därmed är tänkt att mittmonteras, så går det väl alldeles utmärkt att även lägga ett visst tryck under sväng. Man måste justera trycket jämfört med hur en vanlig bakmonterad skida beter sig i ingång i sväng samt utgång ur sväng, men det är väl snarare en fråga om åkteknik än om fysik.

Woooot? Det här blir jag nyfiken på. Varför skulle det inte gå att få till en skärande sväng på ett par mittmonterade skidor? En skärande sväng uppstår när en skida med midja vinklas mot underlaget. Det är vad jag tror fysikens lagar säger (iallafall för mig, men så är jag ju iofs kemist). Om en skida sedan är mer symmetriskt byggd och därmed är tänkt att mittmonteras, så går det väl alldeles utmärkt att även lägga ett visst tryck under sväng. Man måste justera trycket jämfört med hur en vanlig bakmonterad skida beter sig i ingång i sväng samt utgång ur sväng, men det är väl snarare en fråga om åkteknik än om fysik.
Tillägg: var trött när jag skrev detta onödigt långa svar, sista meningen sammanfattar det hela ganska bra.

Ja självklart går det utmärkt att få till skärande svängar om skidan är symmetrisk. Kan erkänna att jag faktiskt har väldigt dålig koll på hur pass symmetrisk 1000skis parkskida är eller parkskidor över huvud taget, kanske är de i regel väldigt symmetriska? Isåfall faller ju hela min tes ihop som ett korthus.
Min erfarenhet är dock att det blir väldigt mycket svårare att få till skärande svängar ju längre ifrån ball of foot den smalaste delen på skidan är.
Krävs nog att skidans smalaste del ska vara utanför foten för att det faktiskt ska vara omöjligt att få till bra skärande svängar. Riktigt så långt fram lär ju vara väldigt ovanligt att montera bindningen varför mitt resonemang haltar en aning eller i alla fall är överdrivet.

Det går ju även att sätta trycket utanför foten så i teorin är det ju även möjligt med skärande svängar utan att skidans smalaste del är under foten utan att bryta mot några fysiklagar. Att hålla den balansen i upprepade sammanhållande svängar måste ju i alla fall i praktiken vara helt omöjligt för på så varierat underlag som snö.

Att det faktiskt skulle bryta mot fysiska lagar var antagligen en högst förhastad och ogenomtänkt slutsats. 👍

Det är fortfarande enormt många gånger svårare med skärande svängar om skidorna måste drivas från pjäxornas bakkappor jämfört med om de kan drivas med plöstryck.
Det är mycket lättare med balansen om man har plöstryck jämfört med balansera på hälarna och lyfta främre delen av foten lagom mycket, man har dessutom enormt mycket snabbare reaktioner när man står på tårna jämfört med hälarna.

Senast ändrad:
Innan denna tråd totalt skenar iväg (har typ redan gjord det) så måste jag säga att jag är imponerad över Lorentz resa. Ordentlig undersökning och testning under en lång tid innan inköp av första paret. Precis som jag kan läsa att "vi" uppmanar att man ska göra i de flesta köpguidetrådarna. Att det nu blev 1000 skis och olika midjemått finns det alltid åsikter om men det är fan respekt på det sättet det utfördes. Blir grymt glad av Lorentz inställning och kärlek för skidåkning och väntar med spänning på fortsättningen. Vill du verkligen att det ska skena iväg @Lorentz21 så kan vi utöka tråden till pjäxor och övrig utrustning...hehe

Innan denna tråd totalt skenar iväg (har typ redan gjord det) så måste jag säga att jag är imponerad över Lorentz resa. Ordentlig undersökning och testning under en lång tid innan inköp av första paret. Precis som jag kan läsa att "vi" uppmanar att man ska göra i de flesta köpguidetrådarna. Att det nu blev 1000 skis och olika midjemått finns det alltid åsikter om men det är fan respekt på det sättet det utfördes. Blir grymt glad av Lorentz inställning och kärlek för skidåkning och väntar med spänning på fortsättningen. Vill du verkligen att det ska skena iväg @Lorentz21 så kan vi utöka tråden till pjäxor och övrig utrustning...hehe
Är väl ändå ganska okej att att tråden drar iväg, Lorentz har ju redan köpt skidor.

Tack snälla för orden! Ja det har tagit sin tid men det har varit väldigt kul och otroligt lärorikt. Det känns som att jag aldrig någonsin kommer bli ”fullärd” inom detta och tekniken bakom allt är oerhört spännande.

Det är bara kul ifall tråden spinner vidare på andra saker! Jag köpte pjäxor förra året. Då köpte jag dessa: https://alpingaraget.se/pjaxor/alpi...f6p6h1QpooKm4DV185MeMnrY33dDMVtkaAiYUEALw_wcB

De har fungerat bra tycker jag. Har inte heller supermycket annat att jämföra med än reguljära hyrpjäxor ☺️

Tack snälla för orden! Ja det har tagit sin tid men det har varit väldigt kul och otroligt lärorikt. Det känns som att jag aldrig någonsin kommer bli ”fullärd” inom detta och tekniken bakom allt är oerhört spännande.

Det är bara kul ifall tråden spinner vidare på andra saker! Jag köpte pjäxor förra året. Då köpte jag dessa: https://alpingaraget.se/pjaxor/alpi...f6p6h1QpooKm4DV185MeMnrY33dDMVtkaAiYUEALw_wcB

De har fungerat bra tycker jag. Har inte heller supermycket annat att jämföra med än reguljära hyrpjäxor ☺️
Najs! All in..kan bli en trevlig säsong

Har du köpt bindningar än @Lorentz21 ?
Vill du ha ännu lite bättre än Look Pivot 15 så kom Look med Pivot 2.0 i år. Små skillnader från vanliga Pivot men ändå förbättringar. Största förbättringen för dig är att den äntligen finns i stopperbredd 105 som passar bättre till dina skidor än tidigare stopperbredder.
Finns här för 290€ inkl 25%rabatt:
Finns dock än så länge bara i blått.

Absolut. Det blev en intressant diskussion. Spinn vidare, det är inga konstigheter för mig. Jag kommer komma med en uppdatering också när jag satt skidorna på prov i backen 😎
Anledningen till att jag frågade är att jag själv tidigare enbart ägde och åkte på ett par K2 Hardside som med sina 98mm midja ändå är relativt smala i detta sammanhanget. När det senare var dags att börja lära kidsen åka skidor var de lite otympliga så jag köpte ett par Head Supershape Magnum (radie på ca 13 meter och midja på ca 70mm). Att åka i pisten fick i och med det ett klart uppsving för mig och en helt ny upplevelse när man kan leka runt med tighta carvingsvängar även när det är lite hårt i backen. Jag har ju dock generellt med mig två par skidor och har möjlighet att byta under dagen om så önskas.'
Så det jag funderade lite på var den uttalade begränsningen att det bara skulle vara 1 par skidor för all åkning.

Tilläggas bör ju dock att jag toppturar på 87mm midja(pga ovanligt med bottenlöst puder i sverige/norge, mer vanligt med vindpackat, ev med lite löst uppepå) så jag är väl ingen ambassadör för de allra bredaste skidorna kanske :)

Har du köpt bindningar än @Lorentz21 ?
Vill du ha ännu lite bättre än Look Pivot 15 så kom Look med Pivot 2.0 i år. Små skillnader från vanliga Pivot men ändå förbättringar. Största förbättringen för dig är att den äntligen finns i stopperbredd 105 som passar bättre till dina skidor än tidigare stopperbredder.
Finns här för 290€ inkl 25%rabatt:
Finns dock än så länge bara i blått.
Ja, jag köpte pivot 15 idag när jag hämtade skidorna och lämnade dom på alpingaraget. Jag tror att det blir bra. Jag upplevde dock att servicen hos personalen i verkstaden inte var den bästa och de var inte särskilt hjälpsamma över mina frågor och funderingar - men det kanske inte har med saken att göra. Hur som helst ska jag ut och åka på lördag :cool:

Ja, jag köpte pivot 15 idag när jag hämtade skidorna och lämnade dom på alpingaraget. Jag tror att det blir bra. Jag upplevde dock att servicen hos personalen i verkstaden inte var den bästa och de var inte särskilt hjälpsamma över mina frågor och funderingar - men det kanske inte har med saken att göra. Hur som helst ska jag ut och åka på lördag :cool:
Helt vanlig AG service mao :)

Finns såklart mycket kunskap och erfarenhet på AG men kompetensbrist är ett genomgående problem för hela branschen. Butiksarbetare är ofta unga och jobbar inte kvar länge nog för att bli riktigt erfarna.
AG har dessutom ”problemet” med för mycket kunder vilket gör att det läggs för lite tid på varje enskild kund, lågsäsong lär öka chansen för bra service på AG.

Tillägg: Det finns definitivt ställen i fjällen som har mycket större problem med kompetensbrist än AG då de enbart har säsongsarbetare som sällan är återkommande. Men så finns det också de ställen där folk jobbar länge och där man dessutom i regel får bättre feedback av sina kunder än vad AG får.

Senast ändrad:
Finns såklart mycket kunskap och erfarenhet på AG men kompetensbrist är ett genomgående problem för hela branschen. Butiksarbetare är ofta unga och jobbar inte kvar länge nog för att bli riktigt erfarna.
AG har dessutom ”problemet” med för mycket kunder vilket gör att det läggs för lite tid på varje enskild kund, lågsäsong lär öka chansen för bra service på AG.

Tillägg: Det finns definitivt ställen i fjällen som har mycket större problem med kompetensbrist än AG då de enbart har säsongsarbetare som sällan är återkommande. Men så finns det också de ställen där folk jobbar länge och där man dessutom i regel får bättre feedback av sina kunder än vad AG får.
Jo, du har nog rätt i det du säger. Oftast när jag har hyrt skidor har jag bett om att jag vill ha en viss typ av skida, som passar för denna åkstil exempelvis. Vid såna tillfällen har det märkt mycket av på personalen att kunskapen inte funnits där då det varit 20 åringar som står o hyr ut utrustning. I de flesta fallen lät de mig dock att gå in själv o välja ut ett par jag själv hade intresse av, sen hade jag som vana att själv byta ut skidorna mot andra under dagen. Å andra sidan är det så. Unga är billigare arbetskraft och det finns nog inte supermånga erfarna som vill ha dessa jobb under längre perioder heller. De flesta vill väl säsonga och festa runt o latcha på sin lediga tid, vilket jag förstår.

Jag förstår också att det är en ganska stor kontrast att jämföra AG mot uthyrning av utrustning men problemet blir ju lite densamma.. Och som du nämner att de ägnar för lite tid åt varje kund kan jag också hålla med om, det vart ingen diskussion utan mera rakt på sak och det gjorde mig ganska stressad i situationen även fast det inte var särskilt mycket folk inne i butiken just då.

Jag har sagt det förut men jag säger det igen.
Det är gött att ha promenadavstånd till Åre Skidsport.
Trevlig och kunnig personal som ger sig f.n på att pjuxen ska sitta så bra det går.
Är det lugnt i butiken kan man smita in och bara snacka skit (och pjäxor) en stund.
Svedalas bästa pjäxbutik enl mig

Man blir ju förjävla sugen på en återkoppling de har levererats och testats. Fortsättning följer
Så ja! Jag tog de röda farorna ut på äventyr igår i Romme. Det ligger rätt nära där jag firar jul i år så det blev rätt naturligt att jag åkte dit.

Jag vill poängtera att det var rätt blöt snö då det var plusgrader o detta är mina tankar efter 5 timmars åkning. Som syntes till bilder fanns det inte snö i skogarna eller utanför pisterna o alla var inte heller öppna.

Första intrycket är att skidorna var riktigt vassa, superenkla att få upp på kant trots breda måttet och svängarna blev riktigt sköna. Lekfullheten blandades med stabilitet vilket är vad jag önskat mig. Vid slutet av dagen så vart det ganska isigt fläckvis och det är väl där man behöver öva på tekniken ännu mera för att få dom fastna riktigt ordentligt. Annars i backarna tedde sig skidorna efter mina önskemål. Jag hade ingen aning om att pivot bindningarna var lösa när pjäxan inte var påsatt heller så jag vart rätt förvirrad, haha.

Hittills känner jag mig väldigt nöjd över mitt val - dock behöver jag åka mycket mera för att lära känna skidorna ännu bättre.

Något annat jag märkte var att när jag lyfter foten i pjäxan så sitter inte mina hälar alltid dikt mot sulan på pjäxorna. Finns det något att göra åt det? Jag antar att för bästa kraftöverföring vill vi inte ha ”lösa” fötter i pjäxan, utan att de sitter som dikt emot hela tiden?

Bilagor

• IMG_3539.jpeg
    IMG_3539.jpeg
    969.1 KB · Besök: 121
  • IMG_3507.jpeg
    IMG_3507.jpeg
    1.4 MB · Besök: 119
  • IMG_3505.jpeg
    IMG_3505.jpeg
    746.3 KB · Besök: 116
  • IMG_3508.jpeg
    IMG_3508.jpeg
    962.2 KB · Besök: 115
Något annat jag märkte var att när jag lyfter foten i pjäxan så sitter inte mina hälar alltid dikt mot sulan på pjäxorna. Finns det något att göra åt det? Jag antar att för bästa kraftöverföring vill vi inte ha ”lösa” fötter i pjäxan, utan att de sitter som dikt emot hela tiden?
Ja, ganska enkelt för en bootfitter att bygga på lite för bättre hälgrepp. Som du skriver, hälen ska inte kunna lyfta i pjäxan.

Nu ser jag att jag är sen till kalaset men skriver ändå.

Inte själv testat skidorna men har en polare som har dem. Däremot har han parkvarianten, alltså inte AM-skidan.

Han har inget negativt alls att säga om prestandan på skidan. Tvärtom bara positivt.

Däremot så har nästintill hela kanten på båda skidorna släppt och knäckt på flera ställen. Nu används skidorna såklart flitigt i parken så är väl kanske ingenting att tappa hakan över.

Kompisen tycker inte själv att det är konstigt men han har haft tåligare skidor. Han tycker att skidan kanske till och med är så pass mjuk att det är det som ger hållbarhetsbristen, i och med att skidan tål att böjas mer är kanten.

Med det sagt upprepar jag att det är parkvarianten.

Man kommer rätt så långt med en rulle silvertejp också, även fast en erfaren bootfitter garanterat gör det bättre. Men då kostar det mer än 29:90 ;)

Bilagor

• IMG20241221202514.jpg
    IMG20241221202514.jpg
    472.6 KB · Besök: 59
Tillbaka
Topp