Utan kritik utan mer av nyfikenhet, utöver denna tråden dyker det regelbundet upp liknande där det skall hittas "en optimal skida för allt" och som då ofta tenderar att vara ganska bred. Vad är det som gör att ett andra par skidor mer lämpade/optimerade för piståkning är helt otänkbart?
Vet att det är semi OT men Lorentz kanske är en lämplig person att svara på frågan tänker jag?
Hmm för att svara på din fråga:
Jag försöker inte att hitta en ”optimal skida för allt”. Jag vill utveckla min skidåkning till nästa nivå. Jag har tidigare mestadels åkt på smalare midja men så fort jag tagit det utanför har jag upplevt att de är alldeles för smala. Efter att ha spenderat x antal timmar på bland annat detta forum, YouTube, testarhelger etc har jag personligen kommit fram till att ett par med bredare midja kommer begränsa mig mindre när jag köper endast ett par skidor mot den utveckling i min åkning jag vill.
Jag vill ha något lekfullt men ändå någorlunda bastant som man kan göra lite allt möjligt med. Skidorna behöver inte vara optimalt för något alls, men gärna bra på allt. Därav valet för ”all mountain” modellerna.
Skulle jag enbart söka mig mot pist skidor hade jag ju sökt på mindre midja, kanske lite tyngre skidor för att verkligen kunna trycka o göra stenhårda carving-svängar. Det finns nog ingen optimal skida oavsett underlag, åkstilar eller preferenser. Jag tror att man får testa sig fram och hitta själv. Det jag var ute efter i denna tråden var att höra tankar kring 1000’s skidor om någon testat modellen jag klickat hem. Så verkar inte vara fallet vilket gör det lite extra pirrigt nu när jag vet att dom är på väg.
Att mitt val landade på 1000 är främst magkänslan. Jag har givetvis gjort en research av materialval kring kärna och runt om på själva skidan och lagt ned rätt mycket tid på det. Men det började för 1 år sen när jag var i Åre och hörde talas om de första gången - det var då själva intresset för 1000 väcktes.
Som sagt är jag väl medveten om att vid all mountain skidor får man tumma på någonting. Jag är av tron att med rätt teknik och kunskaper samt kännedom av sina egna skidor kan man nog åstadkomma rätt snygga carving svängar eller en bakåtvolt och hoppa på rails med 75 under foten, bara man övar och lär sig hur skidorna ter sig.
Så med andra ord om jag skulle söka mig mot en pistskida skulle jag köra på renodlade carving skidor. Att enbart hålla mig i preparerade pister är det endast carving som är intressant för min del, ”skiddle turns” eller ”drift-svängar” tycker jag är för ”tråkigt” för min del ifall man får säga så.
Hoppas det var någorlunda svar på din fråga. Osäker på vad du ville få fram men skriv igen gärna! Jag tycker det är kul att det skapas en diskussion kring ämnet!