Elbilar är bra på mycket, men det som dom är allra sämst på är resor över 70 mil under tidspress på motorvägar. Det går alldeles utmärkt ändå ska sägas, men rent praktiskt är det markant sämre än med en bensin- eller dieselbil på den typen av resor, men det är också allt. Jag har både och efter ett ingifte av en dieselbil som nuvarande sambon bidrog med till hushållet, och har så haft i fem år ungefär. Ska man åka 70 mil eller mer, har bråttom och inte har behov av att stå still någon längre stund längs vägen för att sova vinner dieseln för själva körningen på vägen dit.
Men i ärlighetens namn så är elbilen otroligt mycket bättre i alla andra sammanhang och för de allra flesta är det just andra sammanhang än att pressa 120 mil autobahn som är den vanliga användningen av bilen. Jag blev just påmind genom att ha elbilen inne för fix av en lackskada i en vecka, så nu har jag åkt diesel i hemorten i fem dagar. Det är i jämförelse kass, det går inte att säga något annat. Man vänjer sig vid en mycket bättre användbarhet och mångsidighet med en elbil till den grad att det inte ens är rättvist att jämföra med dieselbilen. Dieseln blir i det närmaste förnedrad i sammanhanget. För kortare resor upp till 30 mil, inkl allt i vardagen med handling, hämtning, körning till träningar osv är elbilen fullständigt överlägsen, särskilt på vintern och på sommaren. Snabb direkt värme eller kyla utan rök eller nedsotning, även för korta perioder på ett sätt som man inte kan göra med en dieseldriven värmare. Och den kan stå på i timvis eller i en vecka om man skulle vilja. Det är som att ha ett litet mini-hotellrum med sig jämnt i princip i klimatmässig sovkomfort. Även på jobbresor är det oslagbart att ha ett mobilt luftkonditionerat kontor med sig dygnet runt, var som helst när som helst. Om man tröttnar på en soloräd upp till bergen så är det bara att stanna på kvällen, fälla sätet och lägga sig och sova i T-shirt i 20 minusgrader (om man har stillastående klimatläge vill säga, vilket alla märken förvånande nog inte har). På semester med taktält är det också kanonbra att ha värme i taktält eller i vanligt tält med en kabel från bilen, förutsatt att bilen har Vehicle to Load. Är det regniga dagar gör det mycket att ha värme i tältet, plus att vi kör en liten varmvattenberedare för dusch osv. Det är också smidigt att kunna koppla upp belysning, maskiner, värme i jaktstugan utan att behöva elda eller göra precis vad som helst som kräver el. Det går ju att göra med ett elverk också, men det är det nog ingen som orkar släpa med sig och underhålla när det finns VTL i bilar numera. Jag skulle aldrig värdera en tidsvinst på nån knapp timme för per 100 mil för dieselbilen högre än allt annat positivt med elbilen. Jag kör de där alpresorna alldeles för sällan för att acceptera en sämre vardag.
Så jag skulle säga:
0-30 mil - elbilen helt överlägsen.
31-70 mil: Likvärdigt, så länge man inte ska använda bilen på destinationen eller sova på vägen för då vinner elbilen.
Över 70 mil: Dieseln är klart bättre.
Husvagn längre än 20 mil: Dieseln är helt överlägsen.