Någon som köpt Carv 2?

Chew

Aktiv medlem
Någon som köpt Carv 2?
Är det någon som köpt den nya versionen av Carv, Carv 2? Jag var inte särskild intresserad av första generationen eftersom den krävde en sula jag inte har plats för i en pjäxa och var endast till för nypistade backar. Läste att den nya generationen fästs utanpå pjäxan och kan ge tips för olika förhållanden som puckelpist och lössnö också. Så jag köpte ett av deras early bird erbjudanden där prylen ingår i medlemskapet. Bara därför jag köpte för jag är helt emot en pryl som kräver medlemskap att användas egentligen. Får se om det blir mer än ett år, får ju prova först. Inte gjort mer än att fästa på pjäxan än och ladda enheterna. Måste säga direkt att det är knepigare att knäppa och knäppa upp pjäxan med carv 2 enheterna fastklämda på resårbandet.

Jag kommer lämna en längre recension här när jag använder det första gången om två veckor. Om det är någon som redan nu funderar på att köpa eller har bestämt sig för att köpa har jag en länk som ger rabatt, skicka ett PM så skickar jag den.

Kommer det hjälpa mig med mina problem med medvridning och bakåtvikt? Vi får se. Jag ska gå lite skidskola nu i början av säsongen ändå för att sen se om Carv hjälper med feedback efter och under lektionerna. Så kommer testa det ordentligt, även om det nu kanske bara blir i pisten då så här i början av säsongen.

Någon som köpt Carv 2?
Grattis! Carv är riktigt roliga att åka med. Jag har kört med dem tre säsonger nu och har på det hela taget varit väldigt nöjd med dem. I veckan fick jag hem uppgraderingen till Carv 2 helt gratis mot att jag förlängde abonnemanget i två år så nu kommer det att bli åtminstone tre säsonger till - och säkert många fler. Det jag har uppskattat mest med Carv är att den går att använda på så många olika sätt. Allt från att köra med lurar i öronen och få varenda sväng bedömd till att bara koppla på den på morgonen och sedan på lunchen eller kvällen kunna se vad som kan vara värt att fokusera på härnäst.

Det enda jag egentligen kan klaga på är att texten i appen kan vara aningens för liten för att jag ska kunna se den utan läsbrillor på näsan. Och så förstås att den fram till nu bara har fungerat riktigt bra i välpreparerade pister även om man får ut en del nyttigheter även i uppkörda backar eller utanför pisten. De uppdateringar som görs av mjukvaran inför varje säsong tycker jag gott och väl motiverar att de har en prenumerationsmodell. I synnerhet som de nu bjuder på uppgraderingen av hårdvaran.

Klokt av dig att ta vanliga lektioner också. Carv "ser" ju bara vad som händer med pjäxorna och är därför inte på något vis en ersättning för vanliga lektioner. Men den är ett riktigt bra komplement mellan lektionerna. Och att få ett kvitto på min utveckling lik väl som att få reda på att det finns utrymme för mer utveckling har fått åtminstone mig att ta fler lektioner än vad jag hade gjort annars.

Någon som köpt Carv 2?
Grattis! Carv är riktigt roliga att åka med. ...

Låter ju väldigt bra att få hårdvaran när man förlänger abonnemanget! Måste se hur jag ska göra med hörlurar. Behöver köpa någon platt variant typ som man har till motorcykel, har sett de andra trådarna om det, bara inte köpt något än. Men kul att få lite perspektiv från någon som har använt Carv tidigare. Blev ju förfärad när jag såg min åkning på video förra säsongen så måste göra något åt det :ROFLMAO: . Då har jag ändå åkt skidor sen jag var 10 år men eftersom jag aldrig gått skidskola förrän förra året så blir man ju inte bättre. Jag tycker det är kul att åk till lokala backen också och då tänker jag det blir roligare med feedback och jaga lite siffror.

Någon som köpt Carv 2?
Blev ju förfärad när jag såg min åkning på video förra säsongen så måste göra något åt det :ROFLMAO:.

Be någon kompis att ladda ner appen på sin telefon och filma dig så får du video med bedömning sväng för sväng av Carv. När man ligger och nöter samma ofta allt för korta och oinspirerande backe åk efter åk så blir det definitivt roligare av att få något mätbart att jaga.

Någon som köpt Carv 2?
Är det någon som köpt den nya versionen av Carv, Carv 2? Jag var inte särskild intresserad av första generationen eftersom den krävde en sula jag inte har plats för i en pjäxa och var endast till för nypistade backar. Läste att den nya generationen fästs utanpå pjäxan och kan ge tips för olika förhållanden som puckelpist och lössnö också. Så jag köpte ett av deras early bird erbjudanden där prylen ingår i medlemskapet. Bara därför jag köpte för jag är helt emot en pryl som kräver medlemskap att användas egentligen. Får se om det blir mer än ett år, får ju prova först. Inte gjort mer än att fästa på pjäxan än och ladda enheterna. Måste säga direkt att det är knepigare att knäppa och knäppa upp pjäxan med carv 2 enheterna fastklämda på resårbandet.

Jag kommer lämna en längre recension här när jag använder det första gången om två veckor. Om det är någon som redan nu funderar på att köpa eller har bestämt sig för att köpa har jag en länk som ger rabatt, skicka ett PM så skickar jag den.

Kommer det hjälpa mig med mina problem med medvridning och bakåtvikt? Vi får se. Jag ska gå lite skidskola nu i början av säsongen ändå för att sen se om Carv hjälper med feedback efter och under lektionerna. Så kommer testa det ordentligt, även om det nu kanske bara blir i pisten då så här i början av säsongen.
Hej, skicka gärna länken.

Någon som köpt Carv 2?
Nu har jag provat Carv 2 förra helgen i Trysil och för mig som är en analyserande person var det perfekt.

Börjar med det intressantaste direkt. Blev jag en bättre åkare? Svar ja, och då använde jag kanske bara hälften av funktionaliteten. På grund av miss från mig glömde jag aktivera synka mot mobildata i settings i början och då går det inte att se datan från sina åk. Det fixade jag inte förrän sista dagen, så jag tappade ganska mycket på det, men det är mitt fel. Jag hade inte heller någon hörlur som passade under hjälmen med mig (ska fixa, finns bra tips i andra trådar på freeride) och filmade inte heller mina åk något.

Så trots att jag klantade mig lite gillade jag verkligen Carv, det är väldigt mycket data men i appen får man fokusområden och tips och det där går att ställa in. Jag ville såklart bara vinkla skidorna så mycket som möjligt, men för att kunna göra det måste man antagligen fokusera på någon annan del (för mig var det turnshape i början).

Jag gick från Ski IQ 125 till 130, men det var en ganska social resa så åkte inte lika mycket som jag brukar göra, så tittade inte så mycket i appen under åkdagarna, mer när jag kommit hem nu. Det var kul att titta i community fliken och se Jesper Haylands åkning och data för vet ju hur han åker från freerides tester av skidor.

Det känns lite som när launchmonitors kom till golfen. Jag tror potentialen här är enorm för skidlärare att använda detta tillsammans med video.

Någon som köpt Carv 2?
Jag tror potentialen här är enorm för skidlärare att använda detta tillsammans med video.

Precis vad jag tror också. Vet att det finns flera skidskolor, ofta på lite mer kostsamma skidorter, som har använt Carv i undervisningen. Kommer nog att bli fler nu i och med att Carv 2 inte längre behöver någon sula inne i pjäxan utan att det bara att knäppa fast sensorn på pjäxan.

När Carv lanserades var det mycket skepticism från skidlärarhållet. Kanske inte så konstigt med tanke på att den marknadsfördes som en digital pryl som kunde ersätta dyra lektioner. Nu verkar det som att dels har skidlärarna fattat att de inte kommer att bli ersatta av en app och dels har Carv fattat att det är bättre att jobba med skidlärarna än att försöka ersätta dem - för det går ändå inte. Tvärtom så driver Carv kunder till skidlärarna eftersom alla förr eller senare hamnar på en platå där ens Ski:IQ stagnerar och då behövs det en skidlärare om man vill komma vidare.

Någon som köpt Carv 2?
Har köpt ett par Carve 2 sensorer, eller egentligen ett års abonnemang och fick sensorerna på köpet.

Jag körde mina första åk idag i Romme Alpin och måste säga att analysen av min åkning verkar stämma bra … riktigt kul faktiskt.

Intressant var att jag fick högst IQ på mitt första åk, skulle inte säga att det var det som kändes bäst, men tillskillnad från övriga åk var jag först i pisten och kunde lägga min egen linje utan att behöva ta hänsyn till någon annan.

När barnfamiljerna och bakviktsåkarna strax därefter samlades i pisterna blev det betydligt svårare …

Sammanfattningsvis efter två timmars åkning
(inkl, köande, lift och fika) kan jag säga att upplevelsen var odelat positiv, Carv 2 alltså …

Nu måste jag valla och slipa för att lunna pressa hårdare i morgon … 😎

/MM

Någon som köpt Carv 2?
Har köpt ett par Carve 2 sensorer, eller egentligen ett års abonnemang och fick sensorerna på köpet.

Jag körde mina första åk idag i Romme Alpin och måste säga att analysen av min åkning verkar stämma bra … riktigt kul faktiskt.

Intressant var att jag fick högst IQ på mitt första åk, skulle inte säga att det var det som kändes bäst, men tillskillnad från övriga åk var jag först i pisten och kunde lägga min egen linje utan att behöva ta hänsyn till någon annan.

När barnfamiljerna och bakviktsåkarna strax därefter samlades i pisterna blev det betydligt svårare …

Sammanfattningsvis efter två timmars åkning
(inkl, köande, lift och fika) kan jag säga att upplevelsen var odelat positiv, Carv 2 alltså …

Nu måste jag valla och slipa för att lunna pressa hårdare i morgon … 😎

/MM
Varför skriver du inte när du åker på mitt hemmaberg din gamle mas. :)

Någon som köpt Carv 2?
Jag var med tidigt med på crowd funding tiden. Fick köpa Carv 1 och så ingick livstids prenumeration på appen, riktigt trevligt att de tog hand om sina första lojala kunder, fortfarande flera år senare. Kört med den i flera år och kan intyga att min åkning har förbättrats. Mycket psykologi att man inte "slapp-åker" utan alltid tänker och utmanar sig själv.

Fick en uppsättning Carv 2 som jag nu kört över jul/nyår. Att slippa sulan är ett riktigt lyft, hade faktiskt lite problem med Carv 1 då mina redan tajta pjäxor blev lite väl för trånga. Saknar dock tryckvärderna som nu ersatts med G-krafter i Carv2.
Mina Carv 1 finns förövrigt ute på Tradera rätt billigt ifall nån är sugen :)

Alla träningar/drills är borta/förändrade, något jag också saknar i nya appen, men misstänker att det beror på att utvecklarna ännu inte hunnit anpassa appen till de nya sensorerna.

Ska upp igen till Åre nästa helg och ser fram emot att fortsätta jobba och att hitta några grader lutning till och se om jag kan få upp g-krafterna lite till.
8:a i åttan på nypistad manchester är ett krav för att få de höga poängen.

Jag gillar dem, kan varmt rekommendera både 1:an och 2:an. Otroligt mycket träningsvideos och inspiration på deras Youtube kanal, och kul att sitta och titta på all data tillsammans med den obligatoriska afterski ölen...om man är lagd åt det hållet.

Någon som köpt Carv 2?
Alla träningar/drills är borta/förändrade, något jag också saknar i nya appen, men misstänker att det beror på att utvecklarna ännu inte hunnit anpassa appen till de nya sensorerna.
Varit många upprörda inlägg om det i Facebook-gruppen ochi dagarna kom det ut en förklaring till det från VD:n. De hade valt bort de olika träningslägena eftersom de används väldigt liten del av tiden vilket de tolkat som att användarna inte uppskattade dem. Observationen är korrekt tror jag för ska jag ut och åka med andra så låter jag bara Carv rulla på och tittar bara på resultaten om jag känner att svängarna har suttit riktigt bra eller i slutet av dagen. Alla olika träningslägen använder jag "bara" när jag åker seriöst och då ofta på egen hand vilket förstås bara blir några procent av tiden. Flera av träningslägena ska dock komma tillbaka i omgångar under andra halvan av januari.

Någon som köpt Carv 2?
Kört 30 minuter med Carv 2 idag. Efter dessa känner jag att man snabbt kan bli beroende av att förbättra sig. Körde utan coach tips idag. Tänkte sätt i hörlurarna imorgon förmodligen och testa de.

Någon som köpt Carv 2?
Körde en vecka uppe i Åre med Carv 2 nästan varje dag. Nöjd, höjde min Skiiq. Gillar att den stoppar varje segment när du stannar, passar Åre förhållandena då backarna varierar i lutning. Trist och få till ett bra segment bara för att komma ut på ett flackare parti i backen och helt pajja resultatet.

En airpod pro i ena örat är att rekommendera. Båda istoppade och brusreducering är inte att rekommendera, du tappar för mycket uppmärksamhet runt omkring.

Lundsrappet/Gästrappet och Hamrebacken i Duved är bra för att jaga poäng. Sadeln är bra för att träna.

Körde mycket monitor för att få score uppläst varje sväng, funkar för mig, kanske blir för mycket input för andra men jag gillade att få högt poäng och sedan försöka ”hålla i känslan” till nästa sväng.

Håller tummarna att snön håller till påsk tills nästa gång jag är uppe. Är bara 2 poäng bort från nästa level 😂

Någon som köpt Carv 2?
Och Ski -iQ korrelerar alltså med - vaddå? God teknik? Man blir verkligen bättre skidåkare? Eller man lär sig åka på ett visst sätt som Carv2 gillar?

Är skeptisk av naturen, sorry 😉

Någon som köpt Carv 2?
Och Ski -iQ korrelerar alltså med - vaddå? God teknik? Man blir verkligen bättre skidåkare? Eller man lär sig åka på ett visst sätt som Carv2 gillar?

Är skeptisk av naturen, sorry 😉
Ja, ja och ja. Man blir en bättre skidåkare på det sätt som Carv gillar, men det är samtidigt en bra grund för det mesta inom skidåkning. Och omvänt. Ett av mina rejäla kliv uppåt i Ski:IQ kom efter ett par dagars fluffåkning i Björkliden.

Någon som köpt Carv 2?
Måste säga att det största problemet när jag använde det en vecka i Les Arcs är precis som Jesper skriver i början av artikeln att hitta en slät, lagom lutande, tom backe. Mitt bästa resultat kom när jag transporterade mig i en tom pist första åket en morgon utan attt tänka på hur jag åkte.

Det är svårt att göra storslalomsvängar om det inte är helt tomt. Så fort man anpassar sig till någon blir det åkets Ski:IQ lägre eftersom den räknar ihop alla svängar. Kan ju se att vissa svängar har väldigt mycket högre betyg än hela åket. När jag tittade i topplistan såg att jag att de som ligger etta har åk på hela 50-100 fhm. Då ökar sannolikheten för ett bra åk såklart. Brukar inte vara längre än så som det är en bra lutning och hyfsat tomt när man har tur.

Så tar gärna tips på skidorter med långa, breda, hysat branta men inte för branta backar som är tomma. En av de bästa carvingbackarna enligt mig i Sverige är nog Kodiak i Björnrike i lågsäsong. Men tar gärna tips på bra orter i alperna också. Jag börjar ge upp på puderåkning nu, kräver för mycket tur med snöfall när det är så varmt hela tiden.

Någon som köpt Carv 2?
Så tar gärna tips på skidorter med långa, breda, hysat branta men inte för branta backar som är tomma. En av de bästa carvingbackarna enligt mig i Sverige är nog Kodiak i Björnrike i lågsäsong. Men tar gärna tips på bra orter i alperna också. Jag börjar ge upp på puderåkning nu, kräver för mycket tur med snöfall när det är så varmt hela tiden.

Kronplatz i norra Dolomiterna (bild 1) har enormt breda röda pister där några är uppemot 3 km långa. Livigno (bild 2) har några svarta pister som är breda och hyggligt folktomma för det mesta. Perfekt pistat för det mesta.

1741069883098.webp

1741069943896.webp

Någon som köpt Carv 2?
Verkar jobbigt att försöka hitta bra pister och hoppas på lite folk "hela tiden".

Tycker det verkar vara ett dåligt val i algoritmen om man hela tiden räknar på hela åk med tanke på att man oftast faktiskt inte är själv i backen.

Någon som köpt Carv 2?
Verkar jobbigt att försöka hitta bra pister och hoppas på lite folk "hela tiden".

Tycker det verkar vara ett dåligt val i algoritmen om man hela tiden räknar på hela åk med tanke på att man oftast faktiskt inte är själv i backen.
Nu har jag bara kört två dagar med den som sagt. Inte varit ute efter det alls. Jag har kört i de pister jag har här och kört i de bara.

Sen kan man välja och stänga av den och inte ha de på hela tiden. Eller stanna när det blir mycket folk så slutar den att mäta.

Någon som köpt Carv 2?
En av de mest efterfrågade funktionerna är just att själv kunna trimma bort delar som inte är representativa för åket. Den gör det till viss del automatiskt om man åker crap i jämförelse med resten, men det vore bättre att kunna trimma bort eller dela upp manuellt. En annan idé som varit på tapeten är att kunna få ett glidande medelvärde över t.ex. 10 svängar. De flesta med riktigt höga Ski:IQ har ändå stannat efter ett tiotal svängar.

Någon som köpt Carv 2?
Nån som märker skillnad på vilka skidor ni åker på? Jag får högst resultat på mina Formula 88. Testa mina raceskidor och de. Betydligt högre på Formulan. Måste testa de andra imorgon igen.

Någon som köpt Carv 2?
Nån som märker skillnad på vilka skidor ni åker på? Jag får högst resultat på mina Formula 88. Testa mina raceskidor och de. Betydligt högre på Formulan. Måste testa de andra imorgon igen.
Absolut. Började använda CARV först på ett par Black Crowes Atris, alldeles för breda och kräver duktig åkare för att carva på. Har genom året provat massvis med skidor och genom året smalnat midjorna markant, ser tydligt att mer renodlade carv/pistskidor gör det enklare att få höga poäng, vilket är ju helt rimligt…

Ett par smala pistraketer, morgonåkning på hård manchester och innan folk vaknat är tricket 😀

Formula 88 är riktigt rolig och helt klart en skida jag funderar på att köpa.

Någon som köpt Carv 2?
Litet det jag befarar, att man börjar anpassa val av backar och skidköp för att behaga Carv2-algoritmen… 😂
Njae...att få hög poäng är ju bara för att tillfredsställa ditt eget ego. De perfekta åken i perfekt pistade backar är ju själva "belöningen" på all träning och beviset på att du faktiskt blivit bättre än förra säsongen. Och jag är en tävlingsmänniska som gillar att utmana mig själv :)

Å precis som när du spelar ett spel så vill du ju lära dig trixen att få högre poäng.

Hela grundidén är ju att CARV skall analysera din åkning och komma med konkreta personlinga förbättringsområden och ge dig råd och tips på övningar som du skall göra för att bli bättre. Denna analys/träning sker ju oavsett förhållande och utrustning. Om jag är ute och myskör med min dotter så kan jag komma till en trevlig backe och tänka här är ett bra tillfälle att träna lite på early edge och forward movement så slår jag på carv. Jag är ju inte ute jämt och bara jagar höga poäng.

om man är en person som gillar att utvecklas, som är villig att lära sig nya saker och utmana sig själv. Och om man dessutom gillar tävlings/gamification delen och försöka förstå vad som skiljer en bra mot en dålig sväng. Och om man gillar att nörda ner sig i datapunkter då är CARV skitkul.

Självklart är lärarledda lektioner med duktig lärare eller duktiga kompisar som kan coacha är såklart det bästa alternativet, men Carv är ett kul komplement.

Och jag är onekligen en bättre åkare idag än innan CARV, eller iallafall enligt mina poäng... :ROFLMAO:

Någon som köpt Carv 2?
Absolut. Började använda CARV först på ett par Black Crowes Atris, alldeles för breda och kräver duktig åkare för att carva på. Har genom året provat massvis med skidor och genom året smalnat midjorna markant, ser tydligt att mer renodlade carv/pistskidor gör det enklare att få höga poäng, vilket är ju helt rimligt…

Ett par smala pistraketer, morgonåkning på hård manchester och innan folk vaknat är tricket 😀

Formula 88 är riktigt rolig och helt klart en skida jag funderar på att köpa.
Jag får högre i förhållanden här med Formula 88 än mina riktiga raceskidor.

Någon som köpt Carv 2?
Det börjar dra ihop sig …

Jag har fått ett erbjudande om att förlänga mitt carvabonnemang ytterligare ett år. Ordinarie pris 249 €, senast 2 december 199 € …

Samtidigt ett Black Friday erbjudande för alla med ett års abonnemang inklusive sensorer för 199 €.

Dvs jag kan få med eller utan sensorer till samma pris! Eller … någon som vet?

/MM

Senast ändrad:
Någon som köpt Carv 2?
Det börjar dra ihop sig …

Jag har fått ett erbjudande om att förlänga mitt carvabonnemang ytterligare ett år. Ordinarie pris 249 €, senast 2 december 199 € …

Samtidigt ett Black Friday erbjudande för alla med ett års abonnemang inklusive hårdvara för 199 €.

Dvs jag kan få med eller utan hårdvara till samma pris! Eller … någon som vet?

/MM

Har ej Carv (ligger till höger på kurvan nedan...) men antar att hårdvaran är värdelös utan abonnemang?

1764246635428.webp

Någon som köpt Carv 2?
Dvs jag kan få med eller utan sensorer till samma pris! Eller … någon som vet?
Tänkte att det kan vara bra att ha ett par sensorer i reserv …

Förr köpte man en pryl och så var det bra med det tills den inte var cool längre och man var tvungen att köpa nästa coola pryl. Tänk mobil på 90- och 00-talet. Mjukvaran uppdaterades aldrig.

Sedan har prylarna blivit smartare men vi har fortsatt att köpa prylen och förväntat oss att få den smarta mjukvaran på köpet. Tänk mobil på 10- och 20-talet. Android och Ios uppdateras så att en fem år gammal mobil kan ha (nästan) samma funktionalitet som en ny.

Carv har tagit nästa steg och tar istället betalt för tjänsten och låter prylen följa med på köpet. Var man kund sedan tidigare så fick man Carv2 på köpet när man förlängde förra året. Och av vad som skrivs i Facebook-gruppen så verkar de byta ut trasiga sensorer väldigt snabbt och smidigt.

Fullkomligt logiskt med tanke på att sensorerna nu består av en gyro-sensor som finns i varenda mobil, en Bluetooth-krets som sitter i än fler prylar och ett batteri. Således billig hårdvara. Medan de lägger massor av resurser på att utveckla appen inför varje säsong.

Men det förstås, det är ju alltid bättre att ha med sig ett par i reserv. Eller för att kunna använda buddy-passes utan att behöva låna ut sina egna. Jag har faktiskt sparat mina gamla sensorer just för att kunna låna ut dem till kompisar, men det har aldrig blivit av.

Tillbaka
Topp