Tips på boende Zillertal v.8 2026

MattiasKierkegaard1

Aktiv medlem
Jag vet att det finns flertalet trådar om denna dal men behöver lite specifika råd så jag startar en till.
Vi är två familjer som ska åka med tåg till alperna sportlovet 2026. Resesällskapet består av fyra vuxna och fyra barn, 10 och 13 år gamla. Alla är vana skidåkare men nivån varierar, det kommer nog åkas allt från blått till svart och gärna någon sväng i offpisten om möjlighet ges.Efter lite research har vi landat i att det blir i området Zillertal (vilket verkar sjukt stort). De områden jag fastnat för är Tux, Mayrhofen eller Zell am ziller (men inget är skriver i sten). Tux ligger just nu bra till med tanke på närheten till Hintertux. Jag har varit inne på zillertal.at för att scanna av men personliga tips är ofta bättre.

Utifrån det jag skrivit ovan skulle jag gärna få tips om prisvärda boenden som ni rekommenderar (Länka gärna).

1. Lägenheter med självhushåll. Behövs 2 st för fyra personer i anslutning till varandra. Gärna med promenadavstånd till lift och bykärna (eller är det skidbuss som gäller?)

2. Det andra alternativet är Gasthaus/Hotell med frukost/alt halvpension. Gärna med promenadavstånd till lift och bykärna (eller är det skidbuss som gäller).

Eftersom ni inte har bil så blir valet av boendeort betydelsefullt för vilka skidområden som ni kommer/tänker besöka.
Om man bor uppe i Tuxertal (Hintertux, Madseit, Juns, Lanersbach) så blir det skidåkning i områdena Tuxer Gletscher och Zillertal 3000 (Lanersbach, Finkenberg, Mayrhofen), det är för bökigt att ta sig längre ut i dalen med skidbussarna uppifrån Tux.
Bor man i Mayrhofen/Zell am Ziller eller i byarna däromkring kan man även ta skidbuss/tåg till områdena Zillertal Arena (Zell am Ziller, Gerlos, Königsleiten) och Hochzillertal (Hochfügen, Kaltenbach). Jag tycker att de två områdena är de bästa i Zillertal.
Om en livfull mysig by/stad är viktigt för er välj att bo i Mayrhofen, annars finns det ett prisvärt halvpensionshotell i Hippach, Zillertaler Weinstadl. Skibussen till Mayrhofen stannar 50 m från hotellet och tar ca 15 min till Horbergbahn. Skidbussen till Zell am Ziller stannar 100 m från hotellet och tar ca 20 min till gondolen som tar er upp till det fina skidområdet Zillertal Arena.
Oavsett var ni väljer att bo, se till att det är nära en busshållplats. Zillertal.at som du redan har varit inne på har det största utbudet på boenden. Det är viktigare att bo nära en busshållplats än en lift, om inte ni har tänkt åka i samma skidsystem hela veckan, vilket vore synd när Zillertal har så mycket att erbjuda.
Var beredd på att det är väldigt mycket folk i Zillertal i februari, speciellt holländare.

Senast ändrad:
Eftersom ni inte har bil så blir valet av boendeort betydelsefullt för vilka skidområden som ni kommer/tänker besöka.
Om man bor uppe i Tuxertal (Hintertux, Madseit, Juns, Lanersbach) så blir det skidåkning i områdena Tuxer Gletscher och Zillertal 3000 (Lanersbach, Finkenberg, Mayrhofen), det är för bökigt att ta sig längre ut i dalen med skidbussarna uppifrån Tux.
Bor man i Mayrhofen/Zell am Ziller eller i byarna däromkring kan man även ta skidbuss/tåg till områdena Zillertal Arena (Zell am Ziller, Gerlos, Königsleiten) och Hochzillertal (Hochfügen, Kaltenbach). Jag tycker att de två områdena är de bästa i Zillertal.
Om en livfull mysig by/stad är viktigt för er välj att bo i Mayrhofen, annars finns det ett prisvärt halvpensionshotell i Hippach, Zillertaler Weinstadl. Skibussen till Mayrhofen stannar 50 m från hotellet och tar ca 15 min till Horbergbahn. Skidbussen till Zell am Ziller stannar 100 m från hotellet och tar ca 20 min till gondolen som tar er upp till det fina skidområdet Zillertal Arena.
Oavsett var ni väljer att bo, se till att det är nära en busshållplats. Zillertal.at som du redan har varit inne på har det största utbudet på boenden. Det är viktigare att bo nära en busshållplats än en lift, om inte ni har tänkt åka i samma skidsystem hela veckan, vilket vore synd när Zillertal har så mycket att erbjuda.
Var beredd på att det är väldigt mycket folk i Zillertal i februari, speciellt holländare.
Tack för svar med bra tips och klok input. Är det mycket folk v.8 i hela Österrike, eller tänkte du i Zillertal i synnerhet? Just den veckan är vi styrda till.

Tack för svar med bra tips och klok input. Är det mycket folk v.8 i hela Österrike, eller tänkte du i Zillertal i synnerhet? Just den veckan är vi styrda till.
Det är alltid mycket folk under högsäsong i Zillertal, speciellt vecka 8 eftersom holländarna älskar Zillertal och de har "Krokus-Ferien" v. 7, 8, och 9.
Men det är egentligen inget som bör avråda dig från att åka dit då (har själv varit där ett par ggr vecka 8), liftsystemen är supermoderna (förutom Hintertux som är en mix av gammalt och nytt) med snabba 6- och 8-stolsliftar och gondoler överallt.
Väldigt mycket folk är det i Horbergområdet ovanför Mayrhofen och i backarna direkt ovanför Zell am Ziller. Liftarna är visserligen högeffektiva men det kan bli ganska mycket folk i pisterna.
Bäst skidåkning (och minst folk) är det i Königsleitenområdet i skidsystem Zillertal Arena och Hochfügenområdet i skidsystem Hochzillertal.
I Eggalm och Rastkogel (i skidsystem Zillertal 3000) är det mindre trångt än vid Horberg.
Ett annat tips är också "mellandalarna" mellan Kaltenbach och Hochfügen i skidområde Hochzillertal. De flesta använder dem bara för att transportera sig mellan de två delarna i liftsystemet, men här finns jättefin skidåkning och väldigt lite trängsel. Som här t ex vid liften Wedelexpress:
1735295514834.png

1735295674819.png

I skidområde Zillertal Arena ovanför Gerlos och Königsleiten, ska man en dag med fint väder inte missa att ta lunch på de soliga panorama terrasserna Seppi's (med fantastiska pizzor) eller Larmach Alm med sina färskgrillade kycklingar.

Seppi's:
1735295938793.png

1735296174062.png

Larmachalm:
1735296970344.png

1735296460251.png

Tack återigen @PisteCarver för bra och matnyttig info. Jag blir mer och mer sugen på att inkvartera i Lanersbach och försöka hitta något trevligt ställe med halvpension. Tänker i så fall försöka hitta något med gångavstånd till någon av Eggalm eller Rastkogel. Nu är vi nere på detaljnivå men skulle du säga att det är mer fördelaktigt att bo närmre någon av dessa? Går det att nå Rastkogel från Eggalm (via pist 75, eller lutar den åt fel håll:)) eller måste man ta kabinen Rastkogel för att komma upp dit?

När vi kommer med tåg, är det då byte i Mayrhofen till buss sista delen?

Tack återigen @PisteCarver för bra och matnyttig info. Jag blir mer och mer sugen på att inkvartera i Lanersbach och försöka hitta något trevligt ställe med halvpension. Tänker i så fall försöka hitta något med gångavstånd till någon av Eggalm eller Rastkogel.
Jag har bott många gånger i Lanersbach, den trevligaste byn uppe i Tuxertal där man åker skidor ner till byn, vilket brukar vara svårt nere i lägre belägna Zillertal.
Vill ni bo där kan jag varmt rekommendera Hotel Lanersbacher Hof som ligger tvärs över gatan från Eggalmbahn, och skidbussen till Hintertux stannar också framför hotellet. Hotellet kostar lite mer än standard, men är fantastiskt fint med bra service och en stor inomhuspool. Man bor med 3/4 pension (frukost, eftermiddagsmål och 5-rätters gourmetmeny på kvällen).
Nu är vi nere på detaljnivå men skulle du säga att det är mer fördelaktigt att bo närmre någon av dessa? Går det att nå Rastkogel från Eggalm (via pist 75, eller lutar den åt fel håll:)) eller måste man ta kabinen Rastkogel för att komma upp dit?
För att komma till Rastkogel från Eggalm åker man pist 77 eller 78 till Rastkogelbahn dalstation. Tillbaka till Eggalmbahn kommer man med pist 77b.
Sittliften Eggalm Nord med nästan 700 fhm har fin åkning. De liften måste man också ta på eftermiddagen när man ska tillbaka till Eggalm dalstation (om man inte vill traska 100 fhm upp till pist 77.
Rastkogelområdet är också trevligt eftersom det badar i sol och har öppna breda pister.
Ja, pist 75 lutar från Rastkogel och ner mot Eggalm Nord och Restaurang Vogelnest.
En annan trevlig pist för panoramautsikten är "Route 66" (röd) från toppstationen på kabinbanan 150er Tux.
Lunchtips:
Restaurang Vogelnest vid dalstationen Eggalm Nord.
1735326202896.png

När vi kommer med tåg, är det då byte i Mayrhofen till buss sista delen?
Ja, man tar "Tuxer Sportbus" som går mellan Mayrhofen och Hintertux. Stannar vid Hotel Lanersbacher Hof.
Det finns lika många busslinjer i Zillertal som i en större stad, här kan du hitta de olika tidtabellerna:

Som förstagångsbesökare i Zillertal (efter PCs goda råd) instämmer jag i allt. Som ni redan varit inne på är chansen till ”snö i byn” nog klart större i byarna mellan Mayrhofen och Tux så ni är på rätt spår. Zillertal dalen i sig ligger ganska lågt vilket kanske är det enda minuset, men det är en mycket trevlig dal på många sätt. Även på sommaren.
Vi gillade alla liftsystemen. Det krävs nog många besök innan man tröttnar på något alls. Och Mayrhofen själv är en riktigt genuint levande tyrolsk skidort.

Tack för alla tips. Jag försöker reka boende i Lanersbach, det känns som ett riktigt bra läge. Systemet eggalm och rastkogel ser trevliga ut och sedan möjligheter till utflykter till Hintertux och Mayrhofeb. Finns det någon som har konkret tips på boende med halvpension, för låt säga max 90 eur p.p/natt?

@PisteCarver , jag såg Lanersbacher hof, verkade mycket trevligt men lite utanför vår budget. Jag har fått ett tak på ca 35 per familj för boende, halvpension och liftkort.

En annan fråga, ni gamla Alprävar kanske har koll på när boenden för nästa säsong brukar släppas?

Gott slut tillönskas er alla!

Tack för alla tips. Jag försöker reka boende i Lanersbach, det känns som ett riktigt bra läge. Systemet eggalm och rastkogel ser trevliga ut och sedan möjligheter till utflykter till Hintertux och Mayrhofeb. Finns det någon som har konkret tips på boende med halvpension, för låt säga max 90 eur p.p/natt?

@PisteCarver , jag såg Lanersbacher hof, verkade mycket trevligt men lite utanför vår budget. Jag har fått ett tak på ca 35 per familj för boende, halvpension och liftkort.

En annan fråga, ni gamla Alprävar kanske har koll på när boenden för nästa säsong brukar släppas?

Gott slut tillönskas er alla!
Ser fram emot en liten reseberättelse när ni är hemma igen :)

Tveksamt om du hittar HP i Lanersbach för under 90 Euro/natt, möjligtvis om du tar med barnrabatter i genomsnittspriset. Hotellen brukar ge reducerade priser för barn upp till 17 år.
Sök på zillertal.at och filtrera på dina önskemål. Bokning för 2026 har inte öppnat ännu tror jag, men du kan alltid skriva direkt till hotellen och boka. Bör du göra i vilket fall som helst, använd zillertal.at bara för sökning.

OBS! Tänk på att de billigare HP hotellen bokas slut tidigt.

I Hippach finns enklare HP hotell från ca 75 Euro/natt.

Tveksamt om du hittar HP i Lanersbach för under 90 Euro/natt, möjligtvis om du tar med barnrabatter i genomsnittspriset. Hotellen brukar ge reducerade priser för barn upp till 17 år.
Sök på zillertal.at och filtrera på dina önskemål. Bokning för 2026 har inte öppnat ännu tror jag, men du kan alltid skriva direkt till hotellen och boka. Bör du göra i vilket fall som helst, använd zillertal.at bara för sökning.

OBS! Tänk på att de billigare HP hotellen bokas slut tidigt.

I Hippach finns enklare HP hotell från ca 75 Euro/natt.
Har hört av mig till några hotell i Lanersbach och Hippasch. Återkommer med rapporter med resa, pris och reserapport (även om det är långt kvar tills dess).

Kolla med Christlerhof. Ligger en bit upp i backen. Vi har bott flera gånger på apartalpin.at men det är oftast jätte fullbokat. Men in på google Maps ock kika. Finns många fina boenden precis vid backen.

Har nu hittat ett boende i Madseit med halvpension för 1800 eurs för en familj, könns prisvärt. Boendet har också fått bra recensioner. Min fråga är om det blir lite off att bo i Madseit?

Har nu hittat ett boende i Madseit med halvpension för 1800 eurs för en familj, könns prisvärt. Boendet har också fått bra recensioner. Min fråga är om det blir lite off att bo i Madseit?
Har ni bil tillgängligt? Då är det ju bara 20 min ner till Mayrhofen så det är ju lugnt :) men har ni inte det måste ni ju förlita er på bussarna och har lite dålig koll på hur sent dom går om man nu vill ner och ”göra stan” :)

För fyra personer? Der blir ca € 65/pers/dag med halvpension. Väldigt billigt för högsäsong.
Madseit är trevligt på så sätt att det ligger på 1450 möh och har riktig vinter i byn. Bara några minuter med skidbussen till Hintertux eller Eggalm.
Är promenader i byn med att titta i affärer, shoppa lite eller gå på café viktigt för er?
Om inte, slå till på boendet, bra läge för skidåkning och vinterkänsla.

Har ni bil tillgängligt? Då är det ju bara 20 min ner till Mayrhofen så det är ju lugnt :) men har ni inte det måste ni ju förlita er på bussarna och har lite dålig koll på hur sent dom går om man nu vill ner och ”göra stan” :)
Mellan Hintertux och Mayrhofen och alla byar där emellan är det mer praktiskt att ta bussen än bilen.
Österrikes skidbussar går med perfekt tabellprecision, inte att jämföra med busskaoset i Livigno t ex.

Lite of topic kanske men funderar just nu på att säsonga någonstans i Österike under 25/26. Har kollat lite på Mayrhofen och tycker det verkar intressant. Verkar finnas en del experter på den här tråden så tänkte att man kunde få lite tips kring vart de är bäst att söka boende för en hel säsong, typ mellan december och april.
Eller om ni har några tips på andra orter eller saker man ska tänka på när man planerar en säsong får ni jättegärna skriva det!

Lite of topic kanske men funderar just nu på att säsonga någonstans i Österike under 25/26. Har kollat lite på Mayrhofen och tycker det verkar intressant. Verkar finnas en del experter på den här tråden så tänkte att man kunde få lite tips kring vart de är bäst att söka boende för en hel säsong, typ mellan december och april.
Eller om ni har några tips på andra orter eller saker man ska tänka på när man planerar en säsong får ni jättegärna skriva det!

Titta på gamla Gasthof Zillertal som verkar ha bytt namn… till Chillertal. Där finns en del lösningar med enkel logi plus jobb. Ingen lyx dock.

För fyra personer? Der blir ca € 65/pers/dag med halvpension. Väldigt billigt för högsäsong.
Madseit är trevligt på så sätt att det ligger på 1450 möh och har riktig vinter i byn. Bara några minuter med skidbussen till Hintertux eller Eggalm.
Är promenader i byn med att titta i affärer, shoppa lite eller gå på café viktigt för er?
Om inte, slå till på boendet, bra läge för skidåkning och vinterkänsla.
Ja, för 4 personer men bara 6 nätter (två barn dock), så ca 75 pp.
Tack så mycket för ditt engagemang. Har även hittat ett till intressant boende (ett trevligt hotell) i Juns, lite dyrare (får se om jag kan övertala de andra:)) men känns ändå prisvärt (95) utifrån det jag kikat på i övrigt . Någon större skillnad att bo i Madseit eller Juns? Allt i Lanersbach by landar på minst 120-130 pp.

Ja, för 4 personer men bara 6 nätter (två barn dock), så ca 75 pp.
Tack så mycket för ditt engagemang. Har även hittat ett till intressant boende (ett trevligt hotell) i Juns, lite dyrare (får se om jag kan övertala de andra:)) men känns ändå prisvärt (95) utifrån det jag kikat på i övrigt . Någon större skillnad att bo i Madseit eller Juns? Allt i Lanersbach by landar på minst 120-130 pp.
Juns och Madseit ligger ju båda nära varandra uppe i Tuxertal mellan Hintertux och Lanersbach. Bra kommunikationer med skidbussen, se till att ni bor nära en hållplats så att ni slipper gå många hundra meter med skidor och pjäxor.
Det är ju lite dött i de småbyarna, så om hotellet har lite gemensamhetsytor där ni två familjer kan umgås t ex wellnessavdelning och lekrum för barnen (jag vet inte hur gamla era barn är), så är det säkert en fördel.

Tillbaka
Topp