Liftkort Cervinia/ Zermatt

effe10

Medlem
Vi ska till Cervinia en vecka i slutet på Januari. Om man köper liftkort för bara Cervinia kan man köpa till för de dagar man vill åka över till Zermatt eller äre lika bra att lösa internationellt för hela veckan direkt?
Kostar ca 1400:- till för internationellt, tänkte mest om det inte går att ta sig över pga blåst var å varannan dag så äre det rätt bortkastat.

Det är ju ganska skönt att bara ha det internationella direkt så slipper ni köa vid liftkortskassan på morgonen för att lägga till Zermatt för dagen. Det är värt en del pengar tycker jag om man ändå ska över iaf två dagar. Slipper man tänka varje kväll hur man ska göra nästa dag och bara mer avslappnat. Kanske har de ändrat nu så det går att lägga till det online nu, men det gick inte förra vintern.

Befinner mig i samma situation. Åker med Nortlander i mars och där ingår endast italienska sidan i paketet. Såg att man kan gå in i bokningen och uppgradera i förväg för 1500:-. Har efter lite övervägande kommit fram till samma som Chew här, att bättre att köpa till det innan så har man större flexibilitet och bara dra över till andra sidan om man känner för det.

En gång stod vi i Cervinia och skulle köpa liftkort men då hade kassorna havererat och vi förlorade den värdefulla morgontimmen innan det var igång igen, och liften hade redan snurrat upp alldeles för mycket folk när vi väl var uppe.

Jag kom just hem från Zermatt igår och var där v1 2022 också. 2022 köpte vi det internationella tillägget för hela veckan men kom inte över pga blåst. Denna vecka avstod vi från tillägget och hade planerat att åka över till italienska sidan to/fre med dagstillägg (och bland annat äta på Chalet Etoile) men det gick inte för det blåste :). I fredags morse kollade jag med en liftis i bergbanestationen upp till Sunnegga om det var läge men hon föreslog att vi skulle vänta att köpa tillägget till vi kom högre upp under förmiddagen vilket var klokt för...det blåste...och överfarten var stängd.

Oavsett om du köper för hela veckan eller dagstillägg så försök att åka över så tidigt som möjligt så att det hinns med! Våra favoritrestauranger i backarna på Zermattsidan har varit Chez Vrony och Stafelalp om det skulle vara intressant. Vi skulle gärna ätit på Chalet Etoie och Igloo i Italienbackarna. Hoppas ni får en fin vecka, vi har haft fantastisk skidåkning de gånger vi varit där.

Jag kom just hem från Zermatt igår och var där v1 2022 också. 2022 köpte vi det internationella tillägget för hela veckan men kom inte över pga blåst. Denna vecka avstod vi från tillägget och hade planerat att åka över till italienska sidan to/fre med dagstillägg (och bland annat äta på Chalet Etoile) men det gick inte för det blåste :). I fredags morse kollade jag med en liftis i bergbanestationen upp till Sunnegga om det var läge men hon föreslog att vi skulle vänta att köpa tillägget till vi kom högre upp under förmiddagen vilket var klokt för...det blåste...och överfarten var stängd.

Oavsett om du köper för hela veckan eller dagstillägg så försök att åka över så tidigt som möjligt så att det hinns med! Våra favoritrestauranger i backarna på Zermattsidan har varit Chez Vrony och Stafelalp om det skulle vara intressant. Vi skulle gärna ätit på Chalet Etoie och Igloo i Italienbackarna. Hoppas ni får en fin vecka, vi har haft fantastisk skidåkning de gånger vi varit där.
Jag kan bara hålla med i dina resonemang. Var i Cervinia en vecka för 3 år sedan. Flera dagar var det stängt för att åka över. Vi löste kort för de specifika dagarna det var öppet. Två dagar stod liftarna helt pga storm dessutom, dvs inte ens möjlighet att åka i Cervinia. Beror ju på vad man prioriterar, tid eller pengar 😀 Man slipper ju helt klart kö om man köper liftkort för alla dagar direkt, inklusive både Zermatt och Cervinia, men i vårt fall hade det varit en del pengar i sjön. Det var inte så farliga köer för att köpa kort när vi var där, men några minuter fick vi köa på morgonen.

Är i Zermatt just nu, och har inte kunnat åka över på hela veckan pga blåsten. Känns spontant som 60chf rätt i sjön, men det kan man inte veta innan. Om man bara skall köpa för en dag så kostar det 40 chf, så vi resonerade oss fram till att det är lika bra att köpa det direkt, så man slipper tänka på det. Nu var det en nitlott (igen), har på 10 skiddagar här åkt 0 i Cervinia. Känns som att schweizarna är jävligt snabba på att stänga ner överfarten, trots att man kan tycka att förutsättningarna för skidor finns.

Med min erfarenhet hade jag väntat med att lägga till, och lösa det på plats.

40 CHF för en dag, men bara 60 CHF extra för en hel vecka (6 dgr)?

Jag hoppas på bättre väder i mars!
Ja, tror att det är ett knep för att få folk att köpa det direkt och inte vänta per dag.

Önskar dig också fantastiskt väder, vi har haft det väldigt fint och Zermatts område är trots allt väldigt stort och man tröttnar inte i första laget även om Klein Matterhorn är stängd.

Bilagor

• IMG_2623.png
    IMG_2623.png
    92.6 KB · Besök: 59
För att komplicera frågan så händer det att man inte vet förrän framåt 10-tiden om de tänker öppna överfarten eller inte. Och man vill ju inte stå i dalen och vänta på det beskedet, men lite surt om man gett sig iväg utan att lösa tillägg om de öppnar upp. Fast det kanske går att köpa tillägg vid Plan Maison (jag har alltid bott i Cervinia)?

I vilket fall är det också en läggningsfråga. Skidresor kostar totalt ändå så j-a mycket att jag oftast föredragit att köpa ett komplett liftkort för hela området jag tänkt åka i, och sedan vara "fri" att välja åkning under hela veckan utan att försöka optimera liftkortet, även om det i efterhand visar sig att jag betalt litet för mycket. Litet som att ha fria mil på en hyrbil.

Litet senare på säsongen i Cervinia brukar vädret iofs kännas säkrare, men det kan blåsa en del även när himlen är stålblå.

En fråga från en som undrar.
Överfarten mellan Cervinia och Zermatt verkar stängas lika ofta som kabinbanan i Åre, hur ofta händer det att den stängs under en skiddag så att man inte kan komma tillbaka till Cervinia igen?
En schweiztaxi från Zermatt till Cervinia lär ju kosta lika mycket som hela semesterresan? 🥴

And by the way…. hur ”stängs” överfarten? Är man på Testa Grigia så kan man ju glida ner till Zermatt därifrån. Tillbaka blir det ju problematiskt eftersom liftarna måste köra upp till Kl Matterhorn eller Testa släpliftarna.

En fråga från en som undrar.
Överfarten mellan Cervinia och Zermatt verkar stängas lika ofta som kabinbanan i Åre, hur ofta händer det att den stängs under en skiddag så att man inte kan komma tillbaka till Cervinia igen?
En schweiztaxi från Zermatt till Cervinia lär ju kosta lika mycket som hela semesterresan? 🥴

And by the way…. hur ”stängs” överfarten? Är man på Testa Grigia så kan man ju glida ner till Zermatt därifrån. Tillbaka blir det ju problematiskt eftersom liftarna måste köra upp till Kl Matterhorn eller Testa släpliftarna.
Min spontana gissning är att dom inte öppnar överfarten om risken för stängning finns… så känns det iaf efter att dem inte öppnade när det var 41km/h vind på klein Matterhorn.

Har iofs inte hört att någon fastnat på fel sida av *det* skälet (fast har hört de som glömmer tiden och ger sig iväg tillbaka för sent...) men gissar att det hänt. Problemet är nog snarare att de stänger litet "för ofta" just för att förebygga att någon blir "fast" på fel sida. Men situationen är inte helt optimal och ja, det hela påminner litet om den problematiska högzonen i Åre. Man får ställa in sig på att kanske vara utan den.
På vårkanten är vädret dock oftast så stabilt att man inte behöver oroa sig.

Här är en Reddit-tråd som diskuterar just detta:

Jag tycker de borde spränga en tunnel genom berget vid Furggsattel - borde ge en mindre vindkänslig länk mellan orterna.
Verkligen. Cervinia har haft öppet till Testa Grigia varje dag, så då hade man bara kunnat slidea tillbaka till Zermatt igen. Frågan är om schweizarna är mer måna om att hålla åkarna på sin sida?

Jag gillar Zermatt, men kommer nog inte åka tillbaka. Val d’Isere slår högre i många kategorier (främst offpist och att allt alltid var öppet även om det blåste bra mycket mer än vad det gör här).

Vi ska till Cervinia en vecka i slutet på Januari. Om man köper liftkort för bara Cervinia kan man köpa till för de dagar man vill åka över till Zermatt eller äre lika bra att lösa internationellt för hela veckan direkt?
Kostar ca 1400:- till för internationellt, tänkte mest om det inte går att ta sig över pga blåst var å varannan dag så äre det rätt bortkastat.
Hej
Kan vara blåst & avstängt (lavin varning) på Zermatt sidan de är mkt mer noggrana där än på Cervinia sidan!
Absolut värt och lösa t Zermatt det är där den bästa åkningen finns samt tillgång till toppen och hela glaciären!!
/Berra

Men det som är kritiskt, kan den vara öppen på förmiddagen och sedan stängas under dagen så att man fastnar i Zermatt?

För två år sedan när vi åkte över till Zermatt så stängde de överfarten till Cervinia runt lunch väldigt hastigt. Man fick då visa att liftkortet var köpt i Cervinia och sen åkte vi liften i snigelfart. Väl uppe på glaciären blåste det galet. Så man fick kämpa för att ens ta sig framåt samt försöka skydda dottern (då 5 år) från flygande isbitar.

Men tillbaka kom vi och har bara superfina minnen från händelsen, även om det var tufft i stunden. 😅

(Så min lilla erfarenhet är att de försöker få tillbaka gäster till ”rätt sida” så långt det är möjligt)

Tillbaka
Topp