[Artikel] Pjäxor helt utan spännen – dubbel-BOA är här

Redaktionen

Aktiv medlem
unnamed-7-1-1000x625.jpg

Är pjäxor utan spänne framtiden? Nu lanseras dubbel-BOA!

Läs hela artikeln:

Jag kör boa just nu och det enda lilla problemet jag har är att efter en dag i backen så fungerar "snabb-releasen" så där. Inomhus är det ett distinkt klick och vajern släpper tydligt taget, men efter ett tag utomhus så är det inget klick och vajern rör på sig motvilligt.

Det går att få ut foten ändå - men om samma sak händer med övre delen av pjäxan så kanske det blir frustrerande att haka av vajern som man verkar göra på den nya lösningen.

Jag kör också BOA. Andra säsongen på Atomic Hawx Ultra XTD 130 BOA GW (längsta namnet på en pjäxa någonsin?). Valde BOA mest pga nyhetens behag tror jag.

Upplever likt dig @JEZ-revived att boahjulet och vajern ibland krånglar. För mig verkar det vara när det är is/snö, särskilt där vajern går in i hjulet. Det är frustrerande att inte kunna släppa på spänningen över foten som man vill under liftfärd för att slippa tryck och kalla tår. Problemet verkar för min del främst uppstå när det är riktigt kallt och då i kombination av is/snö.

Måste faktiskt säga att jag inte är helt såld på BOA, och skulle inte gärna ha det även över benet. Över foten kan jag tycka är en annan sak. Över benet behåller jag gärna spännen. Hade jag köpt nya pjäxor idag hade det nog blivit spännen genomgående tror jag.

Någon av er som upplevt att trycket från spännena fördelas bättre över foten? Jag har aldrig förstått det argumentet för BOA eftersom antalet tryckpunkter snarare blir färre än på traditionella pjäxor.
På artikelns bilder av dubbel-BOA-pjäxor så är det t ex bara fem tryckpunkter på själva foten. Premiumpjäxor utan BOA har ju oftast tre spännen med två fästen för var spänne = sex tryckpunkter på framfoten vilket enligt mig borde ge minst lika bra tryckfördelning. Plus bättre möjlighet till individuell reglering av de olika spännena jämfört med BOA.

Någon av er som upplevt att trycket från spännena fördelas bättre över foten? Jag har aldrig förstått det argumentet för BOA eftersom antalet tryckpunkter snarare blir färre än på traditionella pjäxor.
På artikelns bilder av dubbel-BOA-pjäxor så är det t ex bara fem tryckpunkter på själva foten. Premiumpjäxor utan BOA har ju oftast tre spännen med två fästen för var spänne = sex tryckpunkter på framfoten vilket enligt mig borde ge minst lika bra tryckfördelning. Plus bättre möjlighet till individuell reglering av de olika spännena jämfört med BOA.
Tre spännen över foten existerar väl knappast längre? Standard är väl två vilket skulle ge 4 tryckpunkter. Men vet inte om det kan ha att göra med att tryckpunkterna blir mer jämnt fördelade längs med fotryggen/smalbenet med BOA?
Oavsett känns ovanstående problem med att hjulet och vajern krånglar helt klart sådär... Det som gör mig mest tveksam är just det med den individuella regleringen, jag kör tex med främre spännet i princip helt ospänt.

Jag tror likt @P-A att det nära nog alltid är som mest två spännen över foten på dagens pjäxor. Kan inte minnas att jag sett tre någon gång faktiskt.

BOA har fem fästpunkter över foten, dvs. en till jämfört med de flesta pjäxor med spännen. Tror dock det huvudsakliga argumentet är att BOA ska vara bättre på att omsluta foten (som en burrito), istället för att som spännen mest bara trycka ner på foten.

Jag personligen har dock svårt att säga att jag upplever en märkbart bättre tryckfördelning över foten med BOA. Kan faktiskt också sakna möjlighet till att reglera trycket mellan tår och fotrygg, vilket man kan med spännen.

Oavsett tror jag att passform är det viktigaste. Råkar det sitta BOA över foten på de pjäxor som passar bäst är det kanske de man ska köra på. Men finns det en valmöjlighet mellan BOA och spännen på samma pjäxa (som det finns på mina Atomic Hawx Ultra XTD), hade jag själv valt spännen om jag hade fått göra om köpet. Inte för att BOA äver foten är helt kasst, men det kostar mer än vanliga spännen och jag upplever inte att det är bättre.

Senast ändrad:
Jag är inte den bästa att jämföra med traditionella pjäxor eftersom jag innan boa hade ett par rätt kassa och något förstora pjäxor alldeles för länge.

Huvudanledningen till att jag valde dem var att de pjäxorna (Salomon shift pro) var de enda jag kunde gå ner en storlek i så hälen satt fast men utan att resten av foten gjorde ont. Hur mycket just det hade med boa kan jag inte svara på.

Överlag är jag nöjd. Lätt att justera hur tight de sitter. De gångerna vajern "fryser" så kan jag få den att ändra sig genom att flexa skon. Det är dock lite krångligt när man väl sitter i en lift.
En tanke med boa är väl just att slippa tryckpunkter - den blir mer som att skalet omsluter foten. Jag tycker det fungerar bra, men kan inte säga hur stor skillnad det är mot spännen.

Sen är det väl lite kul att prova nya saker också.

Av dom jag testade kändes trycket jämnt fördelat. Största skillnaden i känsla var att BOA spänner åt mer från sidan och traditionella spänner neråt mer. Med mina platta fötter gillar jag traditionella spännen bättre.

Ok tack för erfarenheter och synpunkter. Ja jag tänkte fel om antalet tryckpunkter som ju ökar från fyra till fem över foten. Samtidigt kan det ju knappast vara avgörande eftersom man annars hade kunna behållit tre spännen = sex tryckpunkter som på äldre pjäxor. Och ja jag funderar mest på fot-delen, inte skaftet.

Förstår dock fortfarande inte varför traditionella spännen "trycker ner" mer - åtminstone inte i teorin - jämfört med BOA. Krafterna går ju i spännenas/vajrarnas riktning i båda fallen. OM BOA-vajrarna liksom legat emot pjäxan längs hela sin längd (som på vanliga mjuka skor t.ex.) hade det varit en annan sak. Därför förstår jag mycket bättre BOAs fördelar med snowbordboots som ju är mjukare utan ett hårdplastskal som fördelar krafterna. På BOA-skidpjäxor ser det ut som att vajern endast "drar ihop" fästpunkterna på samma sätt som ett vanligt spänne utan att fördela trycket mer än så.

Möjligen kan krafterna bli dynamiskt jämnare fördelade över tryckpunkterna (med vajern som löper fritt) men det ger som sagt också nackdelen att man inte kan justera framfot och vrist separat.

Däremot är en nackdel med traditionella spännen att de "klämmer till" litet extra när de spänns åt, vilket kan vara jobbigt när/om man verkligen vill dra åt dem hårt.

Tror jag avvaktar med BOA och tänker att sista ordet inte är sagt... "Late adopter" som jag är! :) BOA känns för mig litet som en lösning i jakt på ett problem. Möjligen är det problemet att pjäxtillverkarna inte får ut så många nya pjäxor som de önskar...

BOA känns för mig litet som en lösning i jakt på ett problem. Möjligen är det problemet att pjäxtillverkarna inte får ut så många nya pjäxor som de önskar...
BOA känns för mig som en produktutveckling för att få fler personer att tro att de behöver köpa nya pjäxor.
En riktigt tillpassad pjäxa sitter ordentligt fast runt hela foten bara man trycker ner den i pjäxan, och man ska ”nästan” kunna åka med pjäxan bara man drar åt kardborrbandet högst upp i skaftet. Spännena ska bara hålla ihop pjäxsskalet och behöver man spänna spännena rejält för att få foten fixerad så är pjäxan för stor.
Så tycker jag, jag har aldrig ont, känner inga tryckpunkter och har bara läge ”0” och ”1” som alltid är samma på mina spännen. Det ska kännas som att en form är gjuten runt foten, har man väldigt ”knepiga” fötter så lägg pengarna på en formsprutad pjäxa i stället.
Dessutom tror jag att en pjäxa med spännen är mekaniskt tåligare och mer långlivad än en med BOA mekanism.
Nu har jag iofs aldrig provat en BOA pjäxa, men den är ju likadan som en traditionell, det är bara en annan sorts mekanism som drar ihop skalet. Då var det konstruktionsmässigt betydligt större skillnad mot bakistegspäxorna.

BOA känns för mig som en produktutveckling för att få fler personer att tro att de behöver köpa nya pjäxor.
En riktigt tillpassad pjäxa sitter ordentligt fast runt hela foten bara man trycker ner den i pjäxan, och man ska ”nästan” kunna åka med pjäxan bara man drar åt kardborrbandet högst upp i skaftet. Spännena ska bara hålla ihop pjäxsskalet och behöver man spänna spännena rejält för att få foten fixerad så är pjäxan för stor.
Så tycker jag, jag har aldrig ont, känner inga tryckpunkter och har bara läge ”0” och ”1” som alltid är samma på mina spännen. Det ska kännas som att en form är gjuten runt foten, har man väldigt ”knepiga” fötter så lägg pengarna på en formsprutad pjäxa i stället.
Dessutom tror jag att en pjäxa med spännen är mekaniskt tåligare och mer långlivad än en med BOA mekanism.
Nu har jag iofs aldrig provat en BOA pjäxa, men den är ju likadan som en traditionell, det är bara en annan sorts mekanism som drar ihop skalet. Då var det konstruktionsmässigt betydligt större skillnad mot bakistegspäxorna.
Det är livstids garanti på Boa har jag för mig. Jag fick nya delar i december till mina cykelskor som är 4 år gamla utan problem.

Finns det reservdelar på alla skidorter, eller kan man få ut nya delar i förskott?
Annars är man ju ganska rökt om de pajar.
Lika rökt som om skidshopen inte har ditt spänne. Tyvärr så passar inte alla spännen på alla pjäxor. Stått i den sitsen ett par gånger.

Har faktiskt ingen aning hur det ser ut i butikerna. Har boa på cykelskorna och på mina nya snowboard skor så har inte tänkte på det. Cykelskorna fick jag nya delar till dagen efter de gick sönder så det var grym service.

Förstår dock fortfarande inte varför traditionella spännen "trycker ner" mer - åtminstone inte i teorin - jämfört med BOA. Krafterna går ju i spännenas/vajrarnas riktning i båda fallen. OM BOA-vajrarna liksom legat emot pjäxan längs hela sin längd (som på vanliga mjuka skor t.ex.) hade det varit en annan sak. Därför förstår jag mycket bättre BOAs fördelar med snowbordboots som ju är mjukare utan ett hårdplastskal som fördelar krafterna. På BOA-skidpjäxor ser det ut som att vajern endast "drar ihop" fästpunkterna på samma sätt som ett vanligt spänne utan att fördela trycket mer än så.
Jag tänker precis i samma banor. Jag testade några Boa-pjäxor i fjol (Hawx Ultra XTD, K2 MB) men jag fick ingen aha upplevelse.

A nä kommer aldrig bli ett fan av boa. Mycket bättre att kunna reglera själv och så gött när man kan ställa spännena lika hela tiden.

Gimmick som kan få dö illa kvickt.

A nä kommer aldrig bli ett fan av boa. Mycket bättre att kunna reglera själv och så gött när man kan ställa spännena lika hela tiden.

Gimmick som kan få dö illa kvickt.
Varför är det en gimmick? Bästa jag har haft på cykelskorna och snowboardskorna än så länge. Jag spänner bägge två likadant hela tiden. Så förstår inte det problemet?

Nu har jag inte testat på pjäxor än men hoppas kunna göra det snart.

Av de två pjäxmodeller jag provat med både spännen och boa så satt boa bättre i båda fallen. Vet inte varför folk verkar vara emot boa? Vill man inte ha en pjäxa som sitter bättre? Men sen kommer jag på att folk i allmänhet inte vill ha det bättre, de vill ha det likadant :)

EDIT: vore intressant att se om övre boan ger någon skillnad i åkningen. Den nedre ska tydligen vara för passform, den övre för bättre prestanda.

EDIT: vore intressant att se om övre boan ger någon skillnad i åkningen. Den nedre ska tydligen vara för passform, den övre för bättre prestanda.
K2 produktledare (@tompietrowski) beskriver skillnaden så här:
Boa on the lower is mainly a comfort thing. So if you already had a good fit then I could see it may not feel like a big upgrade. However many many people suffer with badly fitting boots so this is why boa on the lower has been very well received so far by many people.

Boa on the cuff is different however as it really improves performance compared to buckles. I really think the cuff closure system will be what sells boa for people who are looking for the best performance from a boot rather than just getting some more comfort from the boot.

Av de två pjäxmodeller jag provat med både spännen och boa så satt boa bättre i båda fallen. Vet inte varför folk verkar vara emot boa? Vill man inte ha en pjäxa som sitter bättre? Men sen kommer jag på att folk i allmänhet inte vill ha det bättre, de vill ha det likadant :)

Om jag förstår det rätt dessutom så satte väl Cortex på vinnaren av FWT sista året så den verkar ju vara kompetent nog.

Mycket intressant att följa diskussionen på TGR där K2 pjäxdesigner är inne och har förklarat att åkarna får välja helt själva vad de vilka med men alla har valt dubbel boa tydligen.

Edit: Tailgunnar postande ett av de intressanta citaten från han här ovan.

Varför är det en gimmick? Bästa jag har haft på cykelskorna och snowboardskorna än så länge. Jag spänner bägge två likadant hela tiden. Så förstår inte det problemet?

Hmmm. Jag kan tala bara om snowboardskorna. Jag har provat både Nitro Team Boa och Salomon Malamute double Boa -snowboardskorna. De är jätte bra. Mycket bra! Men, jag måste nog säga, jag hittade inga fördelar för boa-systemet, nog inte heller några nackdelar. Eller, jag tycker att vanliga snörsystemet är lika bra. Men, om boa snöret eller systemet går sönder mitt på åkdagen nånstans där uppe, man måste åka ner. Med vanliga snörar behöver man inte göra så.

Hmmm. Jag kan tala bara om snowboardskorna. Jag har provat både Nitro Team Boa och Salomon Malamute double Boa -snowboardskorna. De är jätte bra. Mycket bra! Men, jag måste nog säga, jag hittade inga fördelar för boa-systemet, nog inte heller några nackdelar. Eller, jag tycker att vanliga snörsystemet är lika bra. Men, om boa snöret eller systemet går sönder mitt på åkdagen nånstans där uppe, man måste åka ner. Med vanliga snörar behöver man inte göra så.
Om mitt snöre går av på mitten behöver jag verkligen åka ner för då tappar jag den känslan jag vill ha skon.. Men samma med boa så klart oxå.

Vad? Binda snören ihop och åk bara!
Funkar ibland men inte alltid.

För övrigt känns det som väldigt ovanligt att boa går sönder vad jag har hört av de som har använt det längre än mig.

Och personligen får jag min fot tightare i snowboardskon med boa än snören. Men så är jag oxå van att köra med pjäxor på snowboarden.

Boa på bootsen gillar jag skarpt, smidigt och enkelt. På en pjäxa förstår jag inte vitsen. Det är hyfsat okrångligt med pjäxsspännen.
Polarens vajer gick av på spanstind för många år sen. Lätt ordnat med ett spännband och några buntband, saker som jag utgår från att de flesta har med i packningen.
Hur kommer det sig att några upplevt problem med att knäppa upp boa som beskrivs i början på tråden, jag har aldrig upplevt det under de 15 år jag haft boa på boots. Däremot behöver jag ibland spänna dom efter någon timme, även på lite nyare boots.

Jag tror faktiskt mer på det uppe vid skaften än nere på foten. På foten är det ju mycket passform och det jobbar man sig fram till att det blir rätt. Sen spänner man alltid samma där. Men skaftet kör jag faktiskt i lite olika lägen, beroende på om det är lugn piståkning eller om man blåser nerför uppkört offpist. Står man uppe på ett åk och blir nervös och försöker lugna sig med att knäppa pjäxorna lite tightare är det oftast ett projekt. Boostern lite tightare, ojdå, nu sitter översta spännen rätt löst. ett hack till på den. Nej, nu är ju andra spännen löst. Nåväl, ett hack till där. Nej, nu blev det för trångt. Nja, då får jag skruva lite. Ah, ja, nu känns det väl bra. Vad fan, är solen redan borta nu?... Lite smidigare att bara vrida hjulet några klickar... Systemet fördelar ju trycket över hela skaften då.
Jag ska dock inte köpa nya pjäx för det. Men när det behövs nya om några år (eller några år till då ;), bruka köra slut på pjäx...)...

Senast ändrad:

Just min poäng - BOAs vajrar "makes more sense" när systemet appliceras på en mjuk sko, jämfört med alpinpjäxor.

Citaten ovan från K2 etc är intressanta men man får inse att i bakgrunden finns en rejäl dos av "marketing".

Time will tell, och jag är glad att andra vill prova ut systemet!

Just min poäng - BOAs vajrar "makes more sense" när systemet appliceras på en mjuk sko, jämfört med alpinpjäxor.

Citaten ovan från K2 etc är intressanta men man får inse att i bakgrunden finns en rejäl dos av "marketing".

Time will tell, och jag är glad att andra vill prova ut systemet!
Bara att kolla på FWT i dag och K2:s åkare och se om systemet funkar.

Bara att kolla på FWT i dag och K2:s åkare och se om systemet funkar.

Funkar gör det säkert men detta är ju sponsrade åkare. Iofs skulle de antagligen vägra köra med dem om systemet var sämre än vanliga mekaniska flärp-spännen... Även om det kanske inte vore första gången som en sponsrad idrottsperson blir pressad att använda en utrustning som inte är nr 1 på deras egen önskelista.
Nu säger jag inte att så är fallet här, men att de använder BOA säger kanske inget om systemet är märkbart bättre eller inte, och om förbättringen i så fall är värd en högre prislapp etc
Men visst, att dessa pjäxor funkar för extrem åkning, det kan man väl säga är bekräftat.

Funkar gör det säkert men detta är ju sponsrade åkare. Iofs skulle de antagligen vägra köra med dem om systemet var sämre än vanliga mekaniska flärp-spännen... Även om det kanske inte vore första gången som en sponsrad idrottsperson blir pressad att använda en utrustning som inte är nr 1 på deras egen önskelista.
Nu säger jag inte att så är fallet här, men att de använder BOA säger kanske inget om systemet är märkbart bättre eller inte, och om förbättringen i så fall är värd en högre prislapp etc
Men visst, att dessa pjäxor funkar för extrem åkning, det kan man väl säga är bekräftat.
Som jag skriver här ovan så får de välja helt själva vad för pjäxor de använder. Och enligt Tom så valde alla deras atleter att köra med dubbel boa. FWT handlar om att bli kvar på touren nu från start så är säker på att atleterna väljer det bästa möjliga produkterna för att säkerställa deras överlevnad på touren.

Som jag skriver här ovan så får de välja helt själva vad för pjäxor de använder. Och enligt Tom så valde alla deras atleter att köra med dubbel boa. FWT handlar om att bli kvar på touren nu från start så är säker på att atleterna väljer det bästa möjliga produkterna för att säkerställa deras överlevnad på touren.

Dock intressant att dessa atleter tydligen väljer helt olika skidmärken och pjäxor etc. varav de flesta hittills verkar välja pjäxor utan BOA. Hur tolkar du det?
Tror du att dessa atleter väljer utrustning enbart efter "det bästa möjliga produkterna för att säkerställa deras överlevnad på touren", eller tror du kanske att deras sponsringsavtal och oundvikligt beroende etc kan påverka det hela?
K2 vill förstås få ut denna lösning. Visst kan det som Tom på K2 säger (ni verkar vara på "first name basis"? känner du honom?) vara vettigt och rätt men ska ju ändå tolkas med viss eftertanke, som t ex när Tim på Apple uttalar sig om en viss datorprodukt.

Dock intressant att dessa atleter tydligen väljer helt olika skidmärken och pjäxor etc. varav de flesta hittills verkar välja pjäxor utan BOA. Hur tolkar du det?
Tror du att dessa atleter väljer utrustning enbart efter "det bästa möjliga produkterna för att säkerställa deras överlevnad på touren", eller tror du kanske att deras sponsringsavtal och oundvikligt beroende etc kan påverka det hela?
K2 vill förstås få ut denna lösning. Visst kan det som Tom på K2 säger (ni verkar vara på "first name basis"? känner du honom?) vara vettigt och rätt men ska ju ändå tolkas med viss eftertanke, som t ex när Tim på Apple uttalar sig om en viss datorprodukt.
Tyckte jag såg en atlet med Salomons dubbel boa oxå precis. Så det är flera märken så har de ute på atleter.

Han heter Tom. Han skriver mycket intressant på TGR. Känner inte honom.

Tyckte jag såg en atlet med Salomons dubbel boa oxå precis. Så det är flera märken så har de ute på atleter.

Han heter Tom. Han skriver mycket intressant på TGR. Känner inte honom.

Ok. Nedan en artikel som ger mer kött på benen. En positiv faktor jag inte tänkt på är att vajersystemet, eftersom det är flexibelt och kan omfördela krafterna dynamiskt, kanske minskar deformation av ytterskalet vid tryckpunkterna när pjäxorna pressas rejält.

Jag tror likt @P-A att det nära nog alltid är som mest två spännen över foten på dagens pjäxor. Kan inte minnas att jag sett tre någon gång faktiskt.

BOA har fem fästpunkter över foten, dvs. en till jämfört med de flesta pjäxor med spännen. Tror dock det huvudsakliga argumentet är att BOA ska vara bättre på att omsluta foten (som en burrito), istället för att som spännen mest bara trycka ner på foten.

Jag personligen har dock svårt att säga att jag upplever en märkbart bättre tryckfördelning över foten med BOA. Kan faktiskt också sakna möjlighet till att reglera trycket mellan tår och fotrygg, vilket man kan med spännen.

Oavsett tror jag att passform är det viktigaste. Råkar det sitta BOA över foten på de pjäxor som passar bäst är det kanske de man ska köra på. Men finns det en valmöjlighet mellan BOA och spännen på samma pjäxa (som det finns på mina Atomic Hawx Ultra XTD), hade jag själv valt spännen om jag hade fått göra om köpet. Inte för att BOA äver foten är helt kasst, men det kostar mer än vanliga spännen och jag upplever inte att det är bättre.
Jag provade båda Atomics (med det jättelånga namnet). Tyvärr tror jag att det är lite annan form mellan pjäxan med spännen och den med Boa. Upplevde dock att Boa omslöt foten på ett annat sätt än spännen men att den med spännen satt bättre på min fot. Summa summarum skulle jag köpa den pjäxa med bäst passform oavsett mekanism. 😇

Ok. Nedan en artikel som ger mer kött på benen. En positiv faktor jag inte tänkt på är att vajersystemet, eftersom det är flexibelt och kan omfördela krafterna dynamiskt, kanske minskar deformation av ytterskalet vid tryckpunkterna när pjäxorna pressas rejält.

Jag har ett par enkel BOA och köpte nu dubbel BOA också. Kort och gott så får enkel boan ligga på hyllan ett bra tag framöver :)

Ska vi gissa att nästa års nyhet blir 3 BOA?
Eller tror ni att någon vågar gå direkt till 4-5st?

Tillbaka
Topp