Jag tror likt
@P-A att det nära nog alltid är som mest två spännen över foten på dagens pjäxor. Kan inte minnas att jag sett tre någon gång faktiskt.
BOA har fem fästpunkter över foten, dvs. en till jämfört med de flesta pjäxor med spännen. Tror dock det huvudsakliga argumentet är att BOA ska vara bättre på att omsluta foten (som en burrito), istället för att som spännen mest bara trycka ner på foten.
Jag personligen har dock svårt att säga att jag upplever en märkbart bättre tryckfördelning över foten med BOA. Kan faktiskt också sakna möjlighet till att reglera trycket mellan tår och fotrygg, vilket man kan med spännen.
Oavsett tror jag att passform är det viktigaste. Råkar det sitta BOA över foten på de pjäxor som passar bäst är det kanske de man ska köra på. Men finns det en valmöjlighet mellan BOA och spännen på samma pjäxa (som det finns på mina Atomic Hawx Ultra XTD), hade jag själv valt spännen om jag hade fått göra om köpet. Inte för att BOA äver foten är helt kasst, men det kostar mer än vanliga spännen och jag upplever inte att det är bättre.