Biltog eller inte till livigno?

louisep

Medlem
Hej,

Vi kör från malmö, genom danmark till Livigno snart. Google maps rekommenderar vägen med biltog+tunnel till livigno, men en tidigare tråd rekommenderar turen över fernpass och tunneln. Är den längre färdvägen över fernpass (för oss som inte kör över berlin) värt att slippa klydd och kö till biltoget, eller?

Mvh Louise

Till biltåget kör man via Schweiz/Davos och det kostar nog en del (samt Autobahn Vignette för Schweiz).
Vi körde till Livigno förra året och körde via Österrike och valde tunneln från Engadin till Livigno. Har man otur kan man få vänta över en timme där också (vi råkade ut för det). Du bör i vilket fall som helst förköpa biljett till tunneln på webben innan. Den är också dyr, det schweiziska energibolaget som har byggt den för transporter till dammbygget en gång, tjänar nog mer på den än på elproduktionen idag….🥴
Jag vet inte vilket alternativ som är snabbast, men det är nog dyrare att köra via Davos.
Hoppas det kommer att fungera för er, jag kommer aldrig mer att köra bil till Livigno, det var extremt drygt jmf med att köra till en österrikisk skidort. Hemresan på en lördag med 139 mil utan övernattning var inte heller rolig.

Vill man slippa biltåget (som går från Klosters/Vereina snarare än Davos) kan man köra över Julierpasset som (nästan) alltid är öppet. Men det blir nog en del extra mil då, plus att passvägen nog kan vara intressant om det är dåligt väder... Vignette för Schweiz kostar "bara" CHF 40, så inte extremt. Kan med fördel köpas online, kopplas då till ert reg.-nummer.

Vill man slippa biltåget (som går från Klosters/Vereina snarare än Davos) kan man köra över Julierpasset som (nästan) alltid är öppet. Men det blir nog en del extra mil då, plus att passvägen nog kan vara intressant om det är dåligt väder... Vignette för Schweiz kostar "bara" CHF 40, så inte extremt. Kan med fördel köpas online, kopplas då till ert reg.-nummer.
men vill man slippa biltoget? Eller är det snabbaste och lättaste vägen?

men vill man slippa biltoget? Eller är det snabbaste och lättaste vägen?
Det måste man väl avgöra själv. Jag vet inte vad det kostar, men hör på trafikinformationen på radion att det ibland är viss väntetid. Eftersom det är så populärt antar jag många tycker att det är bästa sättet. Sparar ganska mycket väg, ooch speciellt höjdmeter.
Är väl lite samma som att välja väg från Sverige till kontinenten, bro eller färja, och isf vilken färja? Beror på.

Jag har samma erfarenhet som Pistecarver ovan. valde dock övernattning längs vägen eftersom jag tycker att 1400 km är för långt utan dygnsvila. Instämmer i att just Livigno ligger dåligt till för bil norrifrån men mest pga den lilla enkelriktade tunneln precis före infarten till dalen, där det gäller att passa tiderna för vilken riktning den är öppen. Andra delar av norra Italien är betydligt lättare att köra till.
Valde bort den aktuella biltågs-tunneln eftersom det kändes enklare att bara "köra vidare" utan att ställa sig i nån kö.

Senast ändrad:
Även om man åker via biltågtunneln vid Vereina, så måste man efter det ändå åka igenom Munt la Schera tunneln till Livigno också. Forcola passet söder om Livigno är stängt på vintern.
För resa till Livigno på en lördag gäller det att vara vid Munt la Schera innan kl 18. Mellan klockan 10 och 18 kör den enkelriktat mot Livigno, därefter alternerande trafikriktning och då uppstår det köbildning och personalen visar in alla bilar i rader på stora parkeringsplatser. Vi fastnade där i en och en halv timme på lördagskvällen.
Biltåget kostar CHF 2x39- (plus Autobahnvignette Schweiz CHF 40-) och Munt la Schera tunneln kostar CHF 42- för en förköpt t.o.r. biljett.
OBS! Vid hemresa gäller det att vara förbi rondellen ut ur Livigno före kl 9, sedan stängs den fram till kl 18.
Missar man det så blir det en lång detour på 3-4 extra timmar över Passo Foscagno och sedan vidare genom italienska Alperna öster om Livigno.

EDIT: Biltåget kör tydligen två gånger i timmen. Om där bildas köer vet jag inget om.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp