Nybörjarfrågor kring resa till alperna

Kostar det 18.000 kr för en tågkupé Malmö-Österrike t.o.r.?
Och sen tillkommer måltider under resan också?
Det gör det hela ointressant, som vi har skrivit här tidigare så kostar bilresa samma sträcka med färjor, broavgift, bränsle, hotellövernattning och alla måltider längs resan på restaurang ca 10.000.
Om vi sedan jämför med flyg så går det från Kastrup direktflyg till Salzburg och München för ca 3-4.000 kr.

Kostar det 18.000 kr för en tågkupé Malmö-Österrike t.o.r.?
Och sen tillkommer måltider under resan också?
Det gör det hela ointressant, som vi har skrivit här tidigare så kostar bilresa samma sträcka med färjor, broavgift, bränsle, hotellövernattning och alla måltider längs resan på restaurang ca 10.000.
Om vi sedan jämför med flyg så går det från Kastrup direktflyg till Salzburg och München för ca 3-4.000 kr.
18.000 kr vissa veckor ja, billigast jag sett är 14.000 kr. Det blir ju 2300 kr per man.

Nu är det ju inte hela sanningen, men om man jämför charterpriserna på motsvarande resor så är det ju oftast en till två tusen billigare med tågresorna än flygresorna.

Senast ändrad:
18.000 kr vissa veckor ja, billigast jag sett är 14.000 kr. Det blir ju 2300 kr per man. Det är ju verkligen inte dyrt.
Är ni 8 personer i din familj som delar på en kupé?

18.000 lär det ju kosta vecka 8.
Svindyrt i förhållande till vad man får för pengarna. Och vad kostar maten i restaurangvagnen totalt för alla måltider fram och tillbaka?

Är ni 8 personer i din familj som delar på en kupé?

18.000 lär det ju kosta vecka 8.
Svindyrt i förhållande till vad man får för pengarna. Och vad kostar maten i restaurangvagnen totalt för alla måltider fram och tillbaka?
Nä vi är sex stycken som åker :) varmrätt, efterrätt och en öl går på 250 kr. Frukosten runt en hundring om man tar ”brunch”-varianten. Lunch kan man lösa när man är framme. Återigen, jag säger inte att det är den ultimata lösningen för alla. Men det är ett bra alternativ till att köra ner i alla fall.

Nä vi är sex stycken som åker :) varmrätt, efterrätt och en öl går på 250 kr. Frukosten runt en hundring om man tar ”brunch”-varianten. Lunch kan man lösa när man är framme. Återigen, jag säger inte att det är den ultimata lösningen för alla. Men det är ett bra alternativ till att köra ner i alla fall.
Då går er transport på 24-25.000 fram och tillbaka inkl. mat.
Det hade nog blivit billigare att flyga eller hyra en minibuss (eller ni kanske har en?) och köra till Österrike (jag vet inte om ni bor i södra Sverige).

EDIT:
Vi är numera bara två personer som åker, och tåget blir då ur både bekvämlighet och kostnadssynpunkt ointressant.

Då går er transport på 24-25.000 fram och tillbaka inkl. mat.
Det hade nog blivit billigare att flyga eller hyra en minibuss (eller ni kanske har en?) och köra till Österrike (jag vet inte om ni bor i södra Sverige).

EDIT:
Vi är numera bara två personer som åker, och tåget blir då ur både bekvämlighet och kostnadssynpunkt ointressant.

Ja är man två så är ju såklart annorlunda.

Sen kan jag inte få ihop hur 2100 kr (middag + frukost för 6 pers) plus 14000 kr blir 24-25000 kr…

Ja är man två så är ju såklart annorlunda.

Sen kan jag inte få ihop hur 2100 kr (middag + frukost för 6 pers) plus 14000 kr blir 24-25000 kr…
Jag utgick från 18.000 och antog att ni åker på skollov.
Och ni äter väl mat på båda hållen.

Senast ändrad:
Båda vägarna finns, direkttåg eller eget pusslande. Byte enbart i Malmö om man kommer norrifrån och reser vidare med snälltåget. Just Österrike och Schweiz är duktiga på järnvägsstationer och skidområden nära. Kitzbuhel har många fina områden man hoppar av snälltåget där. Typ tåg till Westendorf statiom 10 minuter bort eller annat gött.

Kan man ta taxi från flygplats kan man väl ta taxi från tågstation?

Annars direkttåg. Österrike med St Anton, Mayrhofen, Schladming. Tåg mellan Innsbruck till Schlick/Fulpmes.

Schweiz med Davos, Engelberg, St Moritz, Andermatt, Disentis, Zermatt,Murren, Gstaad,

Vill man ha lite längre tågresa som till Frankrike.
Området kring Les Arc har sitt Bourg- går fint att ta lift från dalatstionen (eller taxi/buss in till Valdisere/Val T) Hela området kring Chamonix. St Gervais invigde ny lift från jvg station i år. Briancon har. Mauriannedalen har ett Tgv stopp.
Oj, lite att bena i här. Ämnet i detta var ju att tåget skulle gå ända in i byn/skidorten. För att slippa byten till buss/taxi/lift från närbelägen ort, vilken ofta är belägen i dalgången nedanför.
Av dina nämnda orter går då dessa bort.
Murren, Les Arcs, Valdi ValT, samtliga orter i Mauriennedalen och St Gervais. Det är ju tex fint att kunna ta liften upp till St Gervais, men huvuddelen av byn ligger på andra sidan ravinen, och det är ingen jätteliten by, så antingen kan det bli en låång promenad eller återigen byte till taxi/buss.

För övrigt åker vi aldrig taxi, utan tar hyrbil då vi oftast besöker fler orter under samma resa. Och att åka runt med tåg till olika orter under en begränsad tid, nej du tackar så mycket.

Jag utgick från 18.000 och antog att ni åker på skollov.
Och ni äter väl mat på båda hållen.

Åker inte skolov, ingen i sällskapet har någon form av skolplikt ;)

Visst det blir mat på hemvägen också :) men frukost plus lunch istället. Så något billigare. Så 18.000 kr totalt med mat och resa för 6 personer. Det går givetvis att hitta både billigare och dyrare resalternativ än detta. Men som sagt, det är ett trevligt sätt att resa tycker vi.

Om man skippar nattåg, står ut med några byten och är beredd att lägga två heldagar på tågresan, är det väldigt överkomliga priser att boka via Deutsche Bahn och åka på de sträckor som DB och ÖBB trafikerar. T ex åker vi två vuxna och en 12-åring Köpenhamn-Bad Gastein ToR i 1:a klass för knappa 400 € nu till sportlovet. Nedresan ska då ta ca 17 timmar totalt.

Sen är får man ju dessvärre leva med risken för förseningar och i värsta fall en missad skiddag (eller åtminstone en halv), men det gick åtminstone bra på nedvägen för oss förra året.

Ganska många orter i Österrike går att nå på detta sätt.

Tillbaka
Topp