Gör ni ren kanterna efter vallning?

skidkalle

Medlem
Har funderat på om man egentligen behöver göra detta? Står väldigt litet om detta på nätet. Läste nåt om att torka kanterna med citronbaserad rengöring. Hur gör ni?

Efter sickling och borstning så bör det inte vara valla kvar, annat än möjligen på sidan av stålkanten. Men det tas bort enkelt med ett drag av sickeln, mest för att det är så lätt gjort och ser mer städat ut än med valla-rinningar på sidan av skidan.

Prestanda-mässigt lär det bara vara relevant inom tävling där hundradelar räknas och de första metrarna kommer ha försämrat glid om det är valla på kanterna. För en heldag i backen kommer du åka bort det på några meter, som tidigare nämnts. Och generellt kommer inte vallan sitta en hel dag heller, i alla fall inte nära kanterna där du har trycket. Mitten av skidan behåller vallan längre vilket mest känns i liftkön, vilket iofs kan vara nog så viktigt för upplevelsen.

Har funderat på om man egentligen behöver göra detta? Står väldigt litet om detta på nätet. Läste nåt om att torka kanterna med citronbaserad rengöring. Hur gör ni?
Kan du inte testa att torka av kanterna på ena skidan och hoppa över det på andra när du har vallat, och sedan skriver du en rad här i tråden om hur skillnaden kändes….? Och hur många timmar eller dagar skillnaden höll i sig? 🤔
Men var medveten att det då är helt olika preparerat under skidorna innan du börjar åka på skidorna, så du inte råkar ut för en större vurpa med tillhörande sjukhusbesök…🚑 Och den typen av experiment utför du naturligt vis på egen risk! ⚠️
Till alla andra som också funderar på just denna fråga kanske det är säkrast att skriva: ”Don’t try this at home!!”☠️☠️☠️

Senast ändrad:
Nästan som vallan under själva belagen som försvinner på 0,2 sekunder... :LOL:Eller på ett par timmars åkning. Jag har i princip slutat valla och börjat lära mig kantvård istället.
Håller med, ev. valla på kanterna ryker nog väldigt fort vid åkning!
Av gammal vana brukar jag dock sickla av kanterna med en vinklad plastskrapa.

Tillbaka
Topp