Två veckor, 2 familjer, alperna 2026

Hej! Jag har inte lyckats hitta någon tråd med råd kring vår fråga.

Vi är två skidälskande par som de senaste åren fått tre barn var och nu vill tillbringa två veckor i alperna 2026. Det kommer bli v 7 och 8 eller 8 och 9 pga skollov. Innan barn har vi åkt en hel del i alperna och föredrar italienska eller österrikiska alperna. Barnen är 1, 4 och 7 år och har åkt några år i Sverige. Nu letar vi efter ort, och gärna tips på specifikt boende, som passar dessa önskemål någorlunda:

- Lätt att ta sig från boende till barnbackar, gärna med skidskola, passandes barn på 4 och 7 år
- Snabbt och smidigt att för vuxna ta sig till och från backen för de vuxna som ska maxa åkning fram till lunch, där vi vill kunna bytas av
- Roligt och hyfsat stort skidsystem
- Passande boende/ort även för 1-2 vuxna och två ettåringar att tillbringa dagarna på
- Körbart från Skåne med någon övernattning längs vägen

Vi kommer alltså ha en del barnfokus med tanke på de små, men vill kunna maxa åkningen så mycket som möjligt utöver det. Vi vill gärna att också de äldre barnen får åka så mycket som möjligt och tror därför ett boende väldigt nära barnbackar är rätt viktigt.

Har någon gjort en liknande resa själv med familjen eller med kompisfamilj och har några tips till oss? Håller tummarna för bra svar!

Har italienska vänner som "växte upp" på skidor vid Kronplatz i Norditalienska sydtyrolen så jag antar att det är ganska barnvänligt. Har själv inte åkt skidor där (men kör förbi på lördag...) Ser trevligt ut. Mycket vackra omgivningar. Nära till det stora Sella Ronda med bil eller skidbuss om man vill prova på det. Lätt att nå med bil norrifrån, inte alls långt söder om Innsbruck/Brennero.

Ser kanske inte så fantasieggande ut men många av de de där gondolliftarna är 4 km långa med god fallhöjd.

Lilla San Vigilio kanske är litet mindre och mysigare att bo på jämfört med Bruneck som är ganska stort.

Senast ändrad:
Har italienska vänner som "växte upp" på skidor vid Kronplatz i Norditalienska sydtyrolen så jag antar att det är ganska barnvänligt. Har själv inte åkt skidor där (men kör förbi på lördag...) Ser trevligt ut. Mycket vackra omgivningar. Nära till det stora Sella Ronda med bil eller skidbuss om man vill prova på det. Lätt att nå med bil norrifrån, inte alls långt söder om Innsbruck/Brennero.
Kronplatz är trevlig men dåligt med boende alldeles bredvid dalstationen på sidan mot Bruneck. Bättre i San Vigilio.

@fredw I see what you did there ;)

Senast ändrad:
Kronplatz är trevlig men dåligt med boende alldeles bredvid dalstationen på sidan mot Bruneck. Bättre i San Vigilio.

@fredw I see what you did there ;)

Du får gärna komplettera, jag har som sagt inte bott/åkt där själv! :) Men tänkte faktiskt ta mig bort mot det hållet nästa vecka. Nu kan man ta sig en längre bit på vägen på skidor norrut (i riktning mot Kronplatz) från La Villa, och vice versa från Kronplatz, de verkar ha utökat liftsystemen. Och boenden är billigare än de som ligger direkt invid Sella Ronda.
Området ger ju ingen högalpin åkning men ser trevligt ut. Litet som Zillertal.

PS Det går att köra hit ner från Skåne utan övernattning, men kanske inte med så små barn. Cirka 3,5 timmar att köra från München.

PS 2 : Finns säkert många liknande skidorter i Österrike.

Senast ändrad:
Du får gärna komplettera, jag har som sagt inte bott/åkt där själv! :) Men tänkte faktiskt ta mig bort mot det hållet nästa vecka. Nu kan man ta sig en längre bit på vägen på skidor norrut (i riktning mot Kronplatz) från La Villa, och vice versa från Kronplatz, de verkar ha utökat liftsystemen. Och boenden är billigare än de som ligger direkt invid Sella Ronda.
Området ger ju ingen högalpin åkning men ser trevligt ut. Litet som Zillertal.
Egentligen har jag inte så mycket att lägga till, jag har åkt där enbart i 2 dagar. Vi bodde i Bruneck och körde bil till dalstation varje morgon. Piståkningen har hög nivå, men saknar lite den variation som man kan hitta i ett större sammankoplat område. Och Bruneck sidan lider av samma problem som tex Nauders där skidområdet ligger lite utanför byn.

San Vigilio verkade jättemysigt och svarta backen #45 lutade fint, typ som Harakiri men med sol och bättre underlag.

Kul tips, tack för det! Jag har rekat lite nu och det låter intressant, framför allt st vigilio. Just att behöva ta bilen varje dag är uteslutet för oss för det blir alldeles för mycket logistik. Så även bra att veta att Bruneck är ett sämre alternativ på det viset!

Hej igen! Nu funderar vi på Zillertal och mer specifikt Königsleiten som verkar vara ganska populärt bland barnfamiljer. Har någon varit där med små barn och har input/tips?

Kul tips, tack för det! Jag har rekat lite nu och det låter intressant, framför allt st vigilio. Just att behöva ta bilen varje dag är uteslutet för oss för det blir alldeles för mycket logistik. Så även bra att veta att Bruneck är ett sämre alternativ på det viset!

Har nu tagit vägarna förbi... Instämmer helt i kommentaren här angående St Vigilio, det är en mysig familjevänlig ort. Se min bild nedan. Det omgivande liftsystemet med Kronplatz bjöd också på varierande åkning och man har Sella Ronda inom räckhåll med skidbuss om man vill. Nej inte bo i Bruneck, inte alls mysig, en större stad i en "vanlig" bred dal med mindre snö.

1742900489941.webp

Hej! Tack för återkoppling! Vi har bokat två veckor i Königsleiten nu, det som lockade oss var att det verkar vara en mysig by med bra solläge, hög höjd och en liten barnbacke bland husen där vi hoppas att barnen kan åka en del samtidigt som bebisarna passas. Vi hoppas det blir bra och jag utlovar återkoppling om ett år när vi kan ge en recension!

Hej! Tack för återkoppling! Vi har bokat två veckor i Königsleiten nu, det som lockade oss var att det verkar vara en mysig by med bra solläge, hög höjd och en liten barnbacke bland husen där vi hoppas att barnen kan åka en del samtidigt som bebisarna passas. Vi hoppas det blir bra och jag utlovar återkoppling om ett år när vi kan ge en recension!

Det blir säkert jättebra! Tror att Pistecarver som är expert på området började sin alpina skidkarriär i närheten och Zillertal Arena är ett jättefint skidområde. Han har skrivit en hel del om detta på andra ställen t ex här:

Svar i tråden 'Tips på boende Zillertal v.8 2026'
https://www.freeride.se/forum/threads/tips-pa-boende-zillertal-v-8-2026.154513/post-1311927

Senast ändrad:
Har varit flera gånger i Königsleiten. Ni kommer att få en jättefin semester. Just barnbacken "mitt i byn" blir jättebra. För de vuxna är området härligt.

Königsleiten har den bästa skidåkningen i hela liftsystemet ”Zillertal Arena” tycker jag. Inte så mycket folk heller som ovanför Gerlos och Zell am Ziller.
OBS! Glöm inte att till lunch prova de färskgrillade kycklingarna på Larmachalms stora terrass - fantastisk utsikt också!🏔️🔭

Tillbaka
Topp