Från Livigno till St Moritz

Arin

Medlem
Hej,

Tänkte åka till Livigno för att se OS och Big Air finalen. Dock endast ta bussen dit över dagen och förövrigt bo och åka i St Moritz. Någon som har erfarenhet att ta sig tbx till St Moritz på kvällen runt 22? Taxi?

/Karin

Hej. Det pass (Passo Forcola) som kortast väg tar dig mellan Engadina i Schweiz och Livigno är normalt inte öppet vintertid (såvitt jag vet). Så att åka över dagen är hyfsat långt då du måste köra ner till Zernez och sen via tunneln Munt la Schera, alternativt via Tirano.

Observera att tunneln vid Munt La Schera (dvs närmaste norra infarten till Livigno vintertid) är privatägd och består av en enkel körbana som är reglerad och bara går ett håll åt gången, med schemalagda tider. Se länkar nedan.

Om samma gäller under tiden för OS är nog helt oklart.

Länk till bussbolag som trafikerar Schweiz - Livigno, kanske de vet mer:

Senast ändrad:
Som jag förstår det går den norra vägen på strax 1h och 5-6 mil, vilket def som vintervägen. Sommarvägen går på den södra sidan och är typ 1,5-2 mil och tar 20 min.
1739978150238.webp

På sidan Rome2Rio ser det ut att det går 5 bussar med varienda tid att ta sig denna sträcka men de ser ut att gå norra vägen över.

Som sagt, högst oklart hur allt detta fungerar samma dag som en OS-final går av stapeln i Livigno. Även en normal vinterdag är det en krånglig väg genom denna #%& tunnel.
Vi fick vänta nästan två timmar vid tunnelns infart norrifrån en lördagkväll i mars, för att inte tala om stressen om man ska hem igen på lördag morgon då tunneln stänger för norrgående trafik kl 9 (och resten av dagen).

Ok, I see... Får dra några mejl.

Då kommer min nästa fråga. Finns det någon annan skidområde/ort i "närheten", tänker mig isf St Moritz, som ni skulle kunna tipsa om?

Ok, I see... Får dra några mejl.

Då kommer min nästa fråga. Finns det någon annan skidområde/ort i "närheten", tänker mig isf St Moritz, som ni skulle kunna tipsa om?
Närmast Livigno hittar du Bormio, och där är det bara vanlig väg emellan. Men också Bormio kommer arrangera vissa grenar så boende etc. lär vara lika svårt och dyrt som Livigno. Lite mindre ställen som ligger på köravstånd från Livigno finns dock i närheten. Via kartfunktionen här på Freeride kan du se vad som finns i krokarna.

Närmast Livigno hittar du Bormio, och där är det bara vanlig väg emellan. Men också Bormio kommer arrangera vissa grenar så boende etc. lär vara lika svårt och dyrt som Livigno. Lite mindre ställen som ligger på köravstånd från Livigno finns dock i närheten. Via kartfunktionen här på Freeride kan du se vad som finns i krokarna.
Toppen! Tack för tipset

Snödjup

Tillbaka
Topp