Nya pjäxor i gamla bindningar hjälp

Jos93

Medlem
Hejsan hoppsan!

Köpt mig ett par nya pjäxor med grip Walk, ett par Salomon Shift PRO 80, åker inte alls offpist egentligen eller turar för den delen men tanken är att jag vill börja, så jag tänkte att en sk hybrid pjäxa då kanske är värd investera i.

1. Någon som har erfarenhet av dessa exakta pjäxor och kan dela nåt?

2. Misstänker att mina gamla begagnade Volkl aura skidor från 2014 och dess bindningar inte är kompatibla med dessa nya pjäxor. Går det att rädda på nåt sätt? Kan nya bindningar monteras på skidorna må tro eller är dessa för gamla också?
Gillar ju själva skidan i sig.!!
Vad kostar sålt ungefär?

3. Gör jag bäst i att byta bindningar eller returnera pjäxor till en vanlig alpin pjäxa?

Hjälp 🙏🏼

Köp vanliga sulor till pläxorna bara. Aå kan du byta tillbaka tipp grippwalken den dag du byter skidor. Ett par hundralappar bara.

Köp vanliga sulor till pläxorna bara. Aå kan du byta tillbaka tipp grippwalken den dag du byter skidor. Ett par hundralappar bara.
Ah okej, är det svårt att göra själv? Och om de är avmonterade, gör det själva gå läget sämre? Förutom greppet då.🙈
Ett par vanliga sulor borde alltså gå in i mina gamla bindningar? Marker Griffon.
Hm, jag kanske ska se över mina bindningar först då, för sist jag åkte var min vänster bindning förskjuten och fick slås på plats superhårt av service, så jag tänker att de kanske snart gjort sitt..

Är du säker på att "vanliga sulor" finns som utbyte till pjäxorna i fråga. Tycker inte att jag hittar detta när jag sökte lite snabbt.

Ajdå, så mitt alternativ då är att byta bindningarna? Funderar på vad som är mest lönsamt att byta🙈 Jag får kolla med Salomon om såna sulor finns först då

Ajdå, så mitt alternativ då är att byta bindningarna? Funderar på vad som är mest lönsamt att byta🙈 Jag får kolla med Salomon om såna sulor finns först då
Om pjäxorna sitter bra hade jag 100% bytt bindning. Inte svårt att göra själv om man är noggrann och händig. Annars kan skidbutiker lösa det lätt. Begagnade bindningar är ganska billigt. Finns många som säljer nya bindningar på andrahandsmarknaden

På en del griffon går det att skruva om höjden på stödplattan.

Det är dock bara de nyare, exakt vilket år vet jag inte, som passar till GW-sulor. Jag har två olika årgångar av Griffons och GW-pjäxor. De är bara de nyare som lirar.
Mina äldre skulle jag tro är från 2013-2015 någonstans, så om bindningarna i detta fall är av samma årsmodell som skidor a är det nog inte möjligt.

Dina Aura är ju jättefina skidor men litet till åren. Hur mycket pengar vil du lägga ner på dem? Eller på att "nedgradera" dina sulor (om det ens går)?

Efterföljaren (typ) Völkl Secret 96 går att få för 370 euro just nu inkl bindningar och frakt, åtminstone upp till 156 cm längd.

Om du vill ha en något längre skida så är denna mycket populär i samma klass:

Om pjäxorna sitter bra hade jag 100% bytt bindning. Inte svårt att göra själv om man är noggrann och händig. Annars kan skidbutiker lösa det lätt. Begagnade bindningar är ganska billigt. Finns många som säljer nya bindningar på andrahandsmarknaden
Ja kanske får bli så då. Jag fick själva pjäxorna för otroligt bra pris, så tänkte kanske värt investera i ett par som den funkar för både upp och ner..

Det är dock bara de nyare, exakt vilket år vet jag inte, som passar till GW-sulor. Jag har två olika årgångar av Griffons och GW-pjäxor. De är bara de nyare som lirar.
Mina äldre skulle jag tro är från 2013-2015 någonstans, så om bindningarna i detta fall är av samma årsmodell som skidor a är det nog inte möjligt.
Jag misstänker att de är typ samma som skida, 2014 typ. Hittar inte märke eller annan info om modell/typ, bara massa siffror…🙈

Dina Aura är ju jättefina skidor men litet till åren. Hur mycket pengar vil du lägga ner på dem? Eller på att "nedgradera" dina sulor (om det ens går)?

Efterföljaren (typ) Völkl Secret 96 går att få för 370 euro just nu inkl bindningar och frakt, åtminstone upp till 156 cm längd.

Om du vill ha en något längre skida så är denna mycket populär i samma klass:
Ja det är ju sant, det roliga är att jag har lärt mig åka på en skida som egentligen är för mer avancerade åkare vilket jag inte är😂 men jag gillar de, hade egentligen iår bara tänkt lägga pengarna på pjäxor och en ny hjälm så hade helst använt skidorna ett tag till, åker bara få ggr per år .. skulle nog vilja ha lite längre, iaf runt 163 som nuvarande är. Kanske köper nya om 2 år typ..
Tack för tips ska kolla in!

Ja det är ju sant, det roliga är att jag har lärt mig åka på en skida som egentligen är för mer avancerade åkare vilket jag inte är😂 men jag gillar de, hade egentligen iår bara tänkt lägga pengarna på pjäxor och en ny hjälm så hade helst använt skidorna ett tag till, åker bara få ggr per år .. skulle nog vilja ha lite längre, iaf runt 163 som nuvarande är. Kanske köper nya om 2 år typ..
Tack för tips ska kolla in!

Förstår , min partner började åka på Auras något smalare "systerskida" Kenja innan hon egentligen var "mogen" för en så kraftfull skida, men de har verkligen lyft hennes åkning. Redan från första åken, "Mamma, vad har hänt?" sa sonen..! Det är skidor som man verkligen kan utvecklas på. Premierar skärande sväng. Nu åker hon på sista generationen Kenja och hon vill inte lämna dem ifrån sig. :)

Inte alla gillar Völkls skidor och vice versa så eftersom du gilar dina kan det vara en bra idé att "hålla sig inom familjen" om/när det blir dags för uppgradering. Tyvärr börjar de bli ganska dyra för oss i peseta-land.

Senast ändrad:
Tack alla för svar, så bra forum!
Lutar åt att se över bindningarna och byta, de måste ändå in på service så lika bra 👍🏽

Är du säker på att "vanliga sulor" finns som utbyte till pjäxorna i fråga. Tycker inte att jag hittar detta när jag sökte lite snabbt.
Sök lite mer. :) Ofta är det samma utbytessulor på en hel modellinje av pjäxorna. Både original och eftermarknads brukar finnas.
Jag köpte precis sådana till mina nya Nordica Speedmachine, enkelt bytt med en stjärnmejsel. (Fanns till Salomon S-serien åxå.)
Har kvar de oanvända grupwalksulorna förstås, till den dagen alla mina bindningar har bytts ut. Men det är inte dags för det än.

Sök lite mer. :) Ofta är det samma utbytessulor på en hel modellinje av pjäxorna. Både original och eftermarknads brukar finnas.
Jag köpte precis sådana till mina nya Nordica Speedmachine, enkelt bytt med en stjärnmejsel. (Fanns till Salomon S-serien åxå.)
Har kvar de oanvända grupwalksulorna förstås, till den dagen alla mina bindningar har bytts ut. Men det är inte dags för det än.
Kan du länka? Jag kan verkligen inte hitta och blev nyfiken. Drog en vända till och kollade kompatibilitetslistan på de jag hittade och kammade noll. Enda jag hittade var en reddit-tråd som sa at det inte fanns till shift pro serien. Men den tråden var ett par år gammal.

Verkar tyvärr som om det inte finns alpina sulor (ISO 5355) till Shift Pro-serien.
Kolla på tråden från ”Ski Talk” nedan:

Har ett par ca 8år gamla Salomon Xmax 120 utan grip walk. Glappar en del i mina nya bindningar och hade gärna bytt till grip walk sulor som passar bättre och mindre hala. Kan man köpa dessa och byta ut på min gamla pjäxor?

Tillbaka
Topp