[Artikel] Häng med upp på Städjan – Dalarnas högsta topp

Redaktionen

Aktiv medlem
DSC03421-1000x667.jpg

Topptur i Dalarna...? tänker säkert vissa av er. Är det något att skriva hem om? Ja men verkligen! Är du ute efter en enkel och fin topptur nära Idre, fortsätt läsa och häng med på äventyr upp på Städjan.

Kebnekaise, Sylarna, Helags, listan kan gö

Läs hela artikeln:

Hej! Jag är inte så aktiv här på forumet men nu var jag tvungen att leta upp mitt gamla konto för att kommentera.

Förra påsken bestämde även jag mig för att traska upp för städjan för att testa min nya turutrustning. Efter en mardrömslik anmarsch från parkeringen vid Nipfjället/Nipstugan och en, för mig iaf, relativt tung bestigning av nordväst-sidan så hittar jag till min stora förvåning och glädje TVÅ LÅNGBURKAR ÖL🍻ståendes på toppen. Alkoholfria och av något polskt(?) märke.

Efter en del funderingar kring vad som var det moraliskt rätta i situationen (tänk om någon lämnat dessa för att dricka senare under dagen?), så tog jag iaf med mig en av burkarna ner och drack den på parkeringen. Mycket uppskattad. Pantad blev den också, av Kringelfjorden Skid & Friluftsföreningen som man kan skänka sin pant till 😇

Jag tänker att det rimligtvis måste röra sig om samma burkar öl och det känns skönt att veta att jag inte stal någons eftermiddagsöl. Förhoppningsvis hittade även den andra burken fram till någon annan :cool:

Själva åket var bedrövligt, hårt och ojämnt. Ni verkar haft bättre tur förutom det aningen snöpliga slutet!

Är det någon som har info om aktuella snöförhållanden på Städjan?
Finns det någon mjuk snö, eller är det stenhårt överallt?
Är i Stöten och har funderingar på att åka till Städjan och göra en topptur.
Här i Stöten är det stenhårt utanför pisterna.

Är det någon som har info om aktuella snöförhållanden på Städjan?
Finns det någon mjuk snö, eller är det stenhårt överallt?
Är i Stöten och har funderingar på att åka till Städjan och göra en topptur.
Här i Stöten är det stenhårt utanför pisterna.
Hej! Var du upp till Städjan eller har någon annan uppdaterad info om snöläget vid Städjan och eller Nipfjället?

Hej! Var du upp till Städjan eller har någon annan uppdaterad info om snöläget vid Städjan och eller Nipfjället?
Nej, det blev inte av. Kändes som låg sannolikhet för hyfsad utförsåkning.
I lördags blåste det kraftig nordost i dalafjällen samtidigt som det snöade. Eventuellt kan det ha samlat snö på sydväst-sidor, men det finns ju en risk att det blev renblåst även där.

Samma fråga som förra året.
Någon som har aktuell info om snöläget på Städjan?
Gav förra veckans snöfall någon bra bas efter mildvädret?

Det finns ju några raviner på baksidan av Nipfjället som kanske är intressanta. Inte själv varit där men studerat kartan. Kanske samlas mer snö där vid västlig vind. Mer anmarch dock :)

Samma fråga som förra året.
Någon som har aktuell info om snöläget på Städjan?
Gav förra veckans snöfall någon bra bas efter mildvädret?
Jag var upp i lördags, den 25e, och det var kladdigt på vägen upp, fluffigt i gränslandet mellan skog och fjäll och vindpackat på fjället. Gick inte ända upp pga såg väldigt stenigt ut.
Bor du i området? Jag bor i Särna över vintern och tar gärna skidsällskap någon dag.
Det har ju snöat en del nu så jag måste nog ta en sväng snart igen.
1000026260.webp

Jag var upp i lördags, den 25e, och det var kladdigt på vägen upp, fluffigt i gränslandet mellan skog och fjäll och vindpackat på fjället. Gick inte ända upp pga såg väldigt stenigt ut.
Bor du i området? Jag bor i Särna över vintern och tar gärna skidsällskap någon dag.
Det har ju snöat en del nu så jag måste nog ta en sväng snart igen.Visa bilaga 37159
Tack för svar.
Jag är i Stöten och åker den här veckan och tänkte det kunde vara kul att topptura en dag på Städjan och/eller Nipfjället. Är ju inte så långt bort.
Din beskrivning och bild stämmer ganska väl överens med hur det är i Stöten. Finns en del lössnö i skogen och i skogsgränsen även om det mesta är uppkört nu. Men ovanför så är det väldigt mycket sten framme.
Vill nog åka från toppen så en tur till Städjan får nog bli en annan gång.

Tack för svar.
Jag är i Stöten och åker den här veckan och tänkte det kunde vara kul att topptura en dag på Städjan och/eller Nipfjället. Är ju inte så långt bort.
Din beskrivning och bild stämmer ganska väl överens med hur det är i Stöten. Finns en del lössnö i skogen och i skogsgränsen även om det mesta är uppkört nu. Men ovanför så är det väldigt mycket sten framme.
Vill nog åka från toppen så en tur till Städjan får nog bli en annan gång.
Du får en ny rapport i eftermiddag, hoppas det är bättre idag. Ska förresten till Stöten i nästa vecka. Ska bli kul, har inte varit där sen jag var liten pöjk.

Tänkte fara upp imorgon, söndag, och stanna vecka 9. Har någon en rapport om snöläget? Värt att gå upp?

Undrar också. Bor i Särna tisdag-fredag och hoppas att sonen på 15 ska få prova sin splitboard för första gången. Tänker mig inom max 1,5h från Särna och då känns ju Städjan som ett givet alternativ.

Min rapport som skulle kommit den 30 januari kommer nu istället. Den blir kort: Det var faktiskt riktigt fint då. Inte Japansnö men bra åkning.

Har inte varit där sen dess och vädret har ju varit lite växlande så jag har tyvärr ingen färsk rapport om snön nu.

Undrar också. Bor i Särna tisdag-fredag och hoppas att sonen på 15 ska få prova sin splitboard för första gången. Tänker mig inom max 1,5h från Särna och då känns ju Städjan som ett givet alternativ.
Fulufjället och Grövelsjön bjuder på skogsåkning. Vet inte hur snön är men det ska vara ca 60cm på båda platserna.
Jag tycker även Nipfjället har roligare åkning än Städjan.

Fulufjället och Grövelsjön bjuder på skogsåkning. Vet inte hur snön är men det ska vara ca 60cm på båda platserna.
Jag tycker även Nipfjället har roligare åkning än Städjan.
Tack! Går man från Nipfjällets vinterparkering och via sommarparkeringen upp till toppen, eller finns det någon annan slug väg? Jag har aldrig varit där.

Tack! Går man från Nipfjällets vinterparkering och via sommarparkeringen upp till toppen, eller finns det någon annan slug väg? Jag har aldrig varit där.
Från vinterparkeringen kan du ta sikte på lillnipen och gå vid sjön.
Gult är som jag går upp och sen åker jag oftast ner mellan sträcken på någon av de två sidorna. Du hinner lätt åka båda sidor på en dag.
Edit: ser nu att uppvägen ( gula) är inte riktigt exakt men du kommer se vart du går upp när du närmar dig lillnipen. Det går att gå upp sommarleden också som går direkt från sommarparkeringen.

Bilagor

• IMG_3927.webp
    IMG_3927.webp
    280.9 KB · Besök: 97
Gult är som jag går upp och sen åker jag oftast ner mellan sträcken på någon av de två sidorna. Du hinner lätt åka båda sidor på en dag.
Edit: ser nu att uppvägen ( gula) är inte riktigt exakt men du kommer se vart du går upp när du närmar dig lillnipen. Det går att gå upp sommarleden också som går direkt från sommarparkeringen.
Stort tack!

Din rutt ser bra ut. Hur lång anmarsch? Fick rådet att gå sydvästra leden som syns på bilden. Ca 2,5-3km. Inte riktigt värt åket.

Bilagor

• Skärmavbild 2025-02-24 kl. 06.52.40.webp
    Skärmavbild 2025-02-24 kl. 06.52.40.webp
    238.6 KB · Besök: 70
Anmarschen i avstånd har jag aldrig tänkt på. Jag tycker inte den tar lång tid 😁
Har du möjlighet att åka till Grövelsjön så har du Storvättershogna där, Dalarnas högsta berg. Inte vart att gå upp på bortsett från att det är kul att varit där.
Där finns även Jakobshöjden med skog och sjöhöjden, och Elgåhogna.
Hoppas du får trevlig tur!

Traskade upp med dottern (10år) idag, jag på hudar och hon på snöskor (hennes skidor på min ryggsäck). Tunt snötäcke men ingen fara för genomslag (även om det fanns en del hajfenor här och var. Bra med snö i skogen men riktigt blött/tungt före så det är kanske inte för åkningen en skall gå upp.

Någon som har koll på förhållandet på Städjan nu? Är i Idre den här veckan och tänkte ta en tur upp nu på torsdag fm (19/2).

Ja, var helt ok, fin lössnö upp till lite ovan trädgränsen. Sen mer vindpåverkat högre upp. Men tillräckligt med snö hela vägen förutom närmast toppen.

Går att gå direkt från nordliftens dalstation och upp genom stugbyn till vinterleden.

Tillbaka
Topp