Fallhöjd Ramundberget, 250m eller 300m?

Från Ramundbergets hemsida:
"Högsta åkning sker på 1000 meter över havet och som mest får du ihop hela 300 fallhöjdsmeter."

En justering skulle ge följande:
"Högsta åkning sker på 955 meter över havet och som mest får du ihop hela 250 fallhöjdsmeter."

Det är inte riktigt samma pondus i det senare påståendet, eller vad säger ni?

Från Ramundbergets hemsida:
"Högsta åkning sker på 1000 meter över havet och som mest får du ihop hela 300 fallhöjdsmeter."

En justering skulle ge följande:
"Högsta åkning sker på 955 meter över havet och som mest får du ihop hela 250 fallhöjdsmeter."

Det är inte riktigt samma pondus i det senare påståendet, eller vad säger ni?
De får väl fokusera på andra marknadsföringsbegrepp eller schakta upp en 45 meters jordhög ovanför Fjällgårdsbanan och förlänga liften.

De får väl fokusera på andra marknadsföringsbegrepp eller schakta upp en 45 meters jordhög ovanför Fjällgårdsbanan och förlänga liften.
Eller man får önska att den eminenta snön som faller bara där, punktfaller på toppen och toppar upp fallhöjden som går att pista ihop lite så att den inte blåser bort innan april eller i alla fall innan man mäter fallhöjden.

Senast ändrad:

Eller om pengar är ett problem så kan de gräva en 25 meter djup grop nedtill och lägga överskottet på toppen så har de åtminstone åtgärdat fallhöjden...

De kan ju annars avrunda de 47 liftarna uppåt till 50, eller hur? Man åker ju ändå bara i en lift i taget så vad spelar det för roll. Och som sagt, deras kunder borde på motsvarande sätt få avrunda liftkortspriset nedåt.

Man får nog anta att de själva tycker att fallhöjd och högsta höjd är viktig eftersom båda begreppen nämns i ingressen på sidan.

Lite dålig analogi när det finns flera fall när biltillverkarna har kompenserat kunderna och betalat böter för vilseledande bränsleförbrukning.
Också en dålig analogi då bilens förbrukning beror på hur du kör.
Backens fallhöjd beror inte hur du åker.
(Och till saken hör att undertecknad Kepsgubbe har kört flertalet bilar på lägre förbrukning än vad tillverkaren angett)

Fjällen(S) eller Fjällen(N)?
Det är roligare med mer fallhöjd.🏔️
By the way… Ramundberget skulle utan fusk kvala in på ca plats 40 i Sverige.
Plats 17 i Norge kvalar in före 3:an i Sverige.
1736774675100.png

1736774855815.png

Jag tror dock inte Ramundberget är ensam om att fuska med fallhöjden, i alla fall vet jag flera småområden som ligger långt från vad så som står i freerides databas. Det är dock rätt osnyggt att uppge så fel.

Håller med om fallhöjd; oavsett andras åsikter så är fallhöjd en av de viktigaste parametrarna för mig.

Allt handlar om värdesiffror. 250 m ÄR 300 m med en värdesiffra. 955 m ÄR 1000 m med en, ja t.o.m. två värdesiffror. Visst? Visst? 😅

Kan bli svårt att sälja in en fallhöjd på 0 m...

Precis. Dock inget problem för dem som anser att fallhöjden inte är intressant, se t.ex. en del tidigare inlägg här.

Så kanske bättre att de slutar runda av alls. Begreppet "meter" är ju faktiskt ganska väl definierat och inom +/- 10 meter kan ju vem som helst mäta fallhöjden på Lantmäteriets karta.

Om de inte själva använder en rimlig avrundning så varför ska vi andra göra det? Tills dess föreslår jag att vi andra börjar runda av Ramis fallhöjd till närmaste tusental.

"Vi tar det vidare...", jo tjena. Det är fortfarande 300 meters fallhöjd och högsta åkhöjd 1000 möh på ramundberget.se. De hoppas nog att det här snart faller i glömska.
Nej, än så länge har jag inte fått något mer utförligt svar på mailet jag skickade. Troligen hoppas de på att tiga ihjäl frågan och få den att rinna ut i sanden. Det är dags att skicka en påminnelse till dem och fråga hur det går.
Allt handlar om värdesiffror. 250 m ÄR 300 m med en värdesiffra. 955 m ÄR 1000 m med en, ja t.o.m. två värdesiffror. Visst? Visst? 😅
Jag brukar predika för mina studenter att en värdesiffra alltid är för lite och om jag avrundar 955 till två värdesiffror väljer jag 960 och inte 1000. ;):coffee:

"Jag fick otur när jag tänkte", den ska jag komma ihåg när jag har fel... :)

En barndomskompis jag minns hade aldrig fel, men när han blev överbevisad så blev kommentaren "Jag hade inte fel, jag ljög!"
Idag heter det inte lögn eller osanning utan "alternativ fakta" och när det gäller just Ramis så är det ett utmärkt ställe för längdåkning.

haha,
tyvärr bara min namne IVO (inspektionen för vård och omsorg) som har befogenhet att stänga ner verksamheter 🤭

(men jag har faktiskt lyft frågan om fallhöjdsfusk med förre Slaobossen - men hon tordes inte ta den bollen. Kanske Noppa vågar göra nåt?)
Fallhöjdsfusk, haha aldrig hört det ordet förut. Kanske något för nästa års utgåva av SAOL :)

En klar majoritet av orterna verkar ju faktiskt fuska om man baserar på de 10-15 skidorter jag tittat närmare på, men 50 meter är det nog ingen annan som kommer upp i..?! Det är lite svårt att på terrängkartan se exakt var man ska dra gränserna men det verkar frekvent fuskas från några meter till 20-30 m är min bild.

Visa bilaga 36692
Visa bilaga 36693
Det slog mig just i Åre-tråden; om nya Tusenmetarn blir av och ser ut att gå mer i nordostlig riktning, då kan man helt plötsligt öka Åres officiella fallhöjd. :)

Bilagor

• 1000metarn.webp
    1000metarn.webp
    268.6 KB · Besök: 91
Tillbaka
Topp