Köpråd allmountainskidor att växa med (185cm 100kg)

Gälkatown

Medlem
Hej! Som rubriken beskriver så är jag ute efter ett par allmountainskidor som jag jag växa med och utvecklas som skidåkare!

Är 185cm och 100kg tung, är verkligen nybörjare och har kanske åkt totalt 10 gånger, bara åkt pist och kommer nog hålla mig där ett tag framöver då jag är småbarnsförälder och tänker mig att det blir att cruisa runt i uppkörda pister mestadels! Åker just nu på ett par gamla ärvda skidor på 170cm med 76 i midja, tycker inte det är något större fel på skidan men skulle vilja ha ett par nya egna fräscha skidor och tänkte hålla span nu när det reas ut en hel del!

Har försökt göra min research och fastnat för en lekfullare allmountainskida på 90+ i midja skulle jag tro men behöver input och råd!

Har tittat på dessa:
Salomon Qst92
K2 Mindbender 90c
Fischer Ranger 90

Men är rädd att dom kommer vara för mjuka för min kroppshydda? Så har även kollat på skidor med metallkonstruktion;

K2 Mindbender 89ti
Blizzard Rustler 9
Salomon Stance 90

Men kommer dom vara för hårda för mig då jag är amatör?

Och till en million dollar question, vilken längd ska jag våga mig på 180?

Tacksam för svar!

Jag tycker definitivt att du ska våga på dog en skida som är 180+, med tanke på din vikt och längd.
Själv tror jag inte någon av skidorna du listat är något felköp, förutom k2 MB90C Har däremot inte testat allihopa i någon större utsträckning.

Mindbender 90C är en av de absolut sämsta skidorna jag någonsin testat, framförallt för något tyngre åkare.
Har polare som gillar den men då väger de betydligt mindre än vad jag gör, och du har några kilo på mig.

I och med att du skriver att du är nybörjare så fungerar kanske MB90C för dig nu. Men om någon säsong tvivlar jag på det.

Salomon QST, Fischer Ranger och Blizzard Rustler är tre modeller som allihopa står på min lista över eventuella skidköp till nästa vinter.

Jag hade gått på någon av dom mjukare alternativen du föreslår. Ingen av dom skulle jag kategorisera som direkt mjuka. Jag tror du kommer riskera att inte utvecklas med en för hård skida som kräver fart och teknik.

Med så pass lite åk erfarenhet så är det viktigare att hitta grunderna än att ha en skida som ska passa när du blivit mer erfaren. Jag hade därmed också lagt mig på en längd runt 180 av samma anledning.

Extrem Project 91 skulle jag prova om jag vore dig. Väldigt mångsidig och prisvärd.
Extrems Project-serie är utmärkt för svenska förhållanden.

Varför skall du ha en 90+ skida när du bara tänker åka pist?
Blir onödigt jobbigt då det är normala förhållanden i pist.
Är mest de som är på detta forum som alltid förespråkar breda skidor.
Runt 80mm breda skulle jag rekommendera för att åka bara i pist.
Breda blir bara jobbigare och har sämre grepp på hård pist.
Speciellt som du skriver i forumsdelen för pistskidor så är inget av dina alternativ en bra pistskida.

Varför skall du ha en 90+ skida när du bara tänker åka pist?
Blir onödigt jobbigt då det är normala förhållanden i pist.

Håller inte helt med. Under 80 mm är bättre när det är hårt eller isigt i pisten. Men något bredare är bättre när det är uppkört, en solig dag, en dag med töväder, i litet tyngre vårsnö eller nysnö som kommit efter att pisten preparerades. Dvs mycket vanliga förhållanden. Och mestadels alldeles utmärkt i vanlig pistad backe. Sämre på is och betongsnö men då är det trist ändå.
Har man höga krav på perfekt carving utan sladd (vilket inte många medelåkare har) så kan det luta åt en smalare skida. Så det är en tycke/smak/priofråga.

Håller inte helt med. Under 80 mm är bättre när det är hårt eller isigt i pisten. Men något bredare är bättre när det är uppkört, en solig dag, en dag med töväder, i litet tyngre vårsnö eller nysnö som kommit efter att pisten preparerades. Dvs mycket vanliga förhållanden. Och mestadels alldeles utmärkt i vanlig pistad backe. Sämre på is och betongsnö men då är det trist ändå.
Har man höga krav på perfekt carving utan sladd (vilket inte många medelåkare har) så kan det luta åt en smalare skida. Så det är en tycke/smak/priofråga.
Jag har ett par Stöckli Laser AX 78mm breda, funkar utomordentligt i de flesta underlag och är lättsamma att åka på.
Köpte ett par Stöckli Montero AR 84mm breda. Väldigt stor skillnad på skidorna, dom är betydligt mer ”biffiga” än AX, ligger bättre i skär både på is och i slush men kräver mer av föraren. Behöver inga bredare skidor än dom, fast jag så klart ett par 99mm breda. Men de presterar inte på något vis i närheten av de två Stöckliskidorna i pisten.
Dom kör jag på när det är löst och för att det är kul, men kommer inte i närheten av prestandan och mångsidigheten Stöckliskidorna har.
Så jag vidhåller att drygt 90mm breda pistskidor är helt fel.
Men du kanske aldrig har kört på Laser/Montero AX?
Du kan inte jämföra dom med Vökl Deacon 80 som är ”smalare” i sitt användningsområde.

Som nybörjare skulle jag inte vara rädd för lite mjukare skidor, de är lite mer förlåtande vilket är bra för utvecklingskurvan. (Även för oss med en högre koncentration av Higgs-Bosoner än andra).
Salomons QST serie är bra och jag skulle tro att en sådan i smalare laget skulle kunna funka även om jag själv bara kört på bredare varianter.
Sen är Extrems Project serie bra så skulle nog kika på 83:an där.
Min bror (som inte åker lika avancerat som jag) är överförtjust i sina Völkl Deacon så det kanske är ett tips att kolla upp?

Egentligen tycker jag dock du ska köra på de skidorna du har nu hela nästa år också för att utvecklas ännu mer och sen nästa vår kanske köpa en skida att försöka växa med.

Lycka till!

Så jag vidhåller att drygt 90mm breda pistskidor är helt fel.
Men du kanske aldrig har kört på Laser/Montero AX?
Du kan inte jämföra dom med Vökl Deacon 80 som är ”smalare” i sitt användningsområde.

Nej det har jag inte. Och jag instämmer i vad du skriver om den typ av biffiga halvbreda skidor som du jämför med. Det man vill ha är ju en skida som ger ”mer av båda världar” och kanske Montero AX hör dit, i ett smalare segment. Har åkt på några andra av biffigare typen (inkl mina första litet bredare skidor Salomon Sentinel med 96 mm midja) och upplevde dem som istället ”mindre av båda världar”. Men sedan dess har det hänt en del.
Och, som du också är inne på, så handlar det ju inte bara om bredden. Det finns breda skidor som har en helt annan och mer svängvänlig karaktär - visst tar det nån millisekund extra att få dem ”på skär” men som passar utmärkt för medelåkare som bara håller sig i pisten men vill ha en skida för alla väder- och snöförhållanden.

Senast ändrad:
Tacksam för all input, kommer hålla span efter någon av dom mjukare modellerna i 180 ✌️😁. Vad tror ni om bindningar, marker griffon 100? Eller finns det några andra prisvärda modeller?

Tacksam för all input, kommer hålla span efter någon av dom mjukare modellerna i 180 ✌️😁. Vad tror ni om bindningar, marker griffon 100? Eller finns det några andra prisvärda modeller?
Istället för Ranger 90 som är lite mer pistorienterad, varför inte lägga på några mm, och gå upp till Ranger 96? :) Den blir lite roligare. Går fint på kant i hård pist, men klarar även nysnö och slush på våren. Och lite offpist.

Eftersom det är rocker både bak och fram så kan du utan problem välja 180+

Marker griffon, absolut. Prisvärd bindning - kanske Tyrolia Attack ?

Varför blir det roligare om TS åker enbart pist?
Ranger 90 ska vara styvare genom hela skidan, dvs mer som en pistskida. 96:an har metall under foten, men tail och tip flexar bättre eftersom det bara är trä där. Den inbjuder till roligare åkning, och eftersom TS är småbarnsförälder så tenderar barn att vilja köra lite skog och pistade "skogsbanor" som finns på de flesta skidorter.
Dessutom kan man väl ha kul i pist? En 180 från en roller, köra baklänges, små hopp.. Bara fantasin som sätter gränser.

Som jämförelse så har jag inte kul på samma sätt när jag åker pist med mina Rossi GS-skidor. Där är farten, adrenalinpåslaget, och höga kantvinklar det primära, men jag skulle inte göra en nosebutter med dem ;-)

Dessutom kan man väl ha kul i pist? En 180 från en roller, köra baklänges, små hopp.. Bara fantasin som sätter gränser.

Som jämförelse så har jag inte kul på samma sätt när jag åker pist med mina Rossi GS-skidor. Där är farten, adrenalinpåslaget, och höga kantvinklar det primära, men jag skulle inte göra en nosebutter med dem ;-)
Mmmm... TS är total nybörjare, väger 100+ med all utrustning osv. Nosebutter på det.

Mmmm... TS är total nybörjare, väger 100+ med all utrustning osv. Nosebutter på det.

Äsch dra inte alla över samma kam. Jag har åkte med personer som -aldrig- stått på ett par skidor, men däremot spelat hockey, och lärt sig carving på två dagar. Det är väldigt individuellt. Okej nosebutter kanske är överkurs men man måste ha mål ;-)

TS skriver: "Har försökt göra min research och fastnat för en lekfullare allmountainskida på 90+ i midja skulle jag tro men behöver input och råd!"

Tycker det låter som en vettig plan. Den typen av skida är lättare att åka på jämfört med en stenhård GS-skida, så han är inne på rätt spår.
Och den passar även bra om 90% av åkningen sker ihop med kidsen.

Svårt att hitta en skida som passar till allt... men det går ju att utöka "skidgarderoben" allt eftersom :)

Det finns så många betydligt bättre AM pistskidor än +90mm och även mer mångsidiga än GS skidor.
Och jag tror nog inte TS ens har tänkt tanken att köpa ett par långa stenhårda GS skidor.
Optimal bredd för ett par pistlagg som kan användas i alla upptänkliga fören är mellan 75-85 mm
Breda lagg i pist är förvisso lite roligt att kunna åka på, men inte som enda paret. (Har själv haft 7 par mellan 88-105mm för primärt pist)
Bara jobbigare att kanta och greppet på framkastad is är så mycket sämre, om man inte går på ett par styva rackare med dubbla lager titanal, men då mister man lekfullheten och måste stå på som en idiot för att skidorna skall vakna till liv.
Förövrigt behöver väl alla fler än ett par skidor.

Det finns så många betydligt bättre AM pistskidor än +90mm och även mer mångsidiga än GS skidor.
Och jag tror nog inte TS ens har tänkt tanken att köpa ett par långa stenhårda GS skidor.
Optimal bredd för ett par pistlagg som kan användas i alla upptänkliga fören är mellan 75-85 mm
Breda lagg i pist är förvisso lite roligt att kunna åka på, men inte som enda paret. (Har själv haft 7 par mellan 88-105mm för primärt pist)
Bara jobbigare att kanta och greppet på framkastad is är så mycket sämre, om man inte går på ett par styva rackare med dubbla lager titanal, men då mister man lekfullheten och måste stå på som en idiot för att skidorna skall vakna till liv.
Förövrigt behöver väl alla fler än ett par skidor.

Ja det är självklart, det är lättare att kanta smala skidor om det är hårt. Jag tror TS har fått in bra underlag nu för att göra en egen bedömning. Jag skulle rekommendera att åka på en skidtestar-helg som hålls i Sälen, Åre, Vemdalen (dålig koll på övriga skidorter, om det finns liknande).

Men som sagt, jag åker också mest med barnen numera (grönt till svarta backar), men jag offrar hellre lite isgrepp för att få en skida som även fungerar lite utanför pisten eftersom barnen brukar vilja åka där.

Tillbaka
Topp