Gälkatown
Medlem
Köpråd allmountainskidor att växa med (185cm 100kg)
Hej! Som rubriken beskriver så är jag ute efter ett par allmountainskidor som jag jag växa med och utvecklas som skidåkare!
Är 185cm och 100kg tung, är verkligen nybörjare och har kanske åkt totalt 10 gånger, bara åkt pist och kommer nog hålla mig där ett tag framöver då jag är småbarnsförälder och tänker mig att det blir att cruisa runt i uppkörda pister mestadels! Åker just nu på ett par gamla ärvda skidor på 170cm med 76 i midja, tycker inte det är något större fel på skidan men skulle vilja ha ett par nya egna fräscha skidor och tänkte hålla span nu när det reas ut en hel del!
Har försökt göra min research och fastnat för en lekfullare allmountainskida på 90+ i midja skulle jag tro men behöver input och råd!
Har tittat på dessa:
Salomon Qst92
K2 Mindbender 90c
Fischer Ranger 90
Men är rädd att dom kommer vara för mjuka för min kroppshydda? Så har även kollat på skidor med metallkonstruktion;
K2 Mindbender 89ti
Blizzard Rustler 9
Salomon Stance 90
Men kommer dom vara för hårda för mig då jag är amatör?
Och till en million dollar question, vilken längd ska jag våga mig på 180?
Tacksam för svar!
Är 185cm och 100kg tung, är verkligen nybörjare och har kanske åkt totalt 10 gånger, bara åkt pist och kommer nog hålla mig där ett tag framöver då jag är småbarnsförälder och tänker mig att det blir att cruisa runt i uppkörda pister mestadels! Åker just nu på ett par gamla ärvda skidor på 170cm med 76 i midja, tycker inte det är något större fel på skidan men skulle vilja ha ett par nya egna fräscha skidor och tänkte hålla span nu när det reas ut en hel del!
Har försökt göra min research och fastnat för en lekfullare allmountainskida på 90+ i midja skulle jag tro men behöver input och råd!
Har tittat på dessa:
Salomon Qst92
K2 Mindbender 90c
Fischer Ranger 90
Men är rädd att dom kommer vara för mjuka för min kroppshydda? Så har även kollat på skidor med metallkonstruktion;
K2 Mindbender 89ti
Blizzard Rustler 9
Salomon Stance 90
Men kommer dom vara för hårda för mig då jag är amatör?
Och till en million dollar question, vilken längd ska jag våga mig på 180?
Tacksam för svar!