Köer, Trysil veckan efter påskhelgen?

Rastastick

Medlem
Hej!
Funderar på att åka till Trysil veckan EFTER påskhelgen (typ må - fredag). Min tidigare upplevelse av Trysil är att det är ganska mycket köer. Dock är ju detta efter påsklovet för norrmännen.

Hur ser det ut, normal sätt, efter påskhelgen?

Tacksam för svar!

Nog lugnare den här veckan, i Sälen är det i alla fall folktomt mot ifjol, då vi var uppe efter påsken.
Dock ser inte vädret ut att bli så mycket roligare, 5 dagars värmebölja som drar in nu.

Ska till Trysil nu till påsk och det ser ut att bli skitväder och ingen snö. Nån som är där och kan rapportera hur illa det är just nu?

Snön är blöt och mjuk som det brukar vara så här års. Det finns snö att åka på i de flesta pister med konstsnö. Men att det är varmt och enligt prognosen ska regna gör inte susen för skidåkning, tyvärr.
1000027001.webp

Jag förstår inte. Att få kallsnö i april ska man ha lite tur för. Hela poängen med månaden april är att få åka varmare snö i sol. Skulle aldrig dra till en glaciär för att åka blåa backar. Möjligtvis i juni.

Ser fint ut i bilden ovan för Trysil. Går ju dessutom att åka offpist på högfjället.

Tror faktiskt att det finns bra våråkning (pist då...) på många ställen. Ligger påsken sent kan man inte förvänta sig att alla backar är öppna och att man kan åka bottenlös puder.
För en vecka sen var det faktiskt helt OK snö i Åre/ Duved. Vi åkte en del offpist och turade en del. Backarna var fina och offpisten var mycket bättre än förväntat. Blir säkert tunt med snö nere i byn. Men högzonen lär klara sig.
Skulle tror att samma gäller för Trysil? Sälen verkar också ha bra med snö kvar i backarna... Även stöten har alla "intressanta" backar öppen.
Såklart är det ett dåligt år mht till snömängden, men jag tror det kommer absolut går att ha roligt vid påsk, varm väder, mjuk/ blött snö... dags att hänga i parken ;)

Jag förstår inte. Att få kallsnö i april ska man ha lite tur för. Hela poängen med månaden april är att få åka varmare snö i sol. Skulle aldrig dra till en glaciär för att åka blåa backar. Möjligtvis i juni.
Det finns glaciärer som har mer rött (och även svart) än blått.
Och de har minusgrader där nu när det samtidigt töar och regnar i fjällen.
Läs på lite innan du påstår saker, Anzom.

Tillbaka
Topp