Telemarksutrustning för nybörjare

OliverAa

Aktiv medlem
Tjenare,

Har nu efter att åkt med ett par duktiga telisåkare senaste dagarna att jag måste prova detta nästa säsong, och helst bli bra på det. Tillräckligt bra så att man kan åka det istället för vanliga alpinskidor när man åker med snowboardtöntar så man slipper vänta.

Jag har tittat runt här i byn och finns ingen aktör som jag hittat som hyr ut telemarksutrustning tyvärr. Nästa vintersäsong lär inte bli på samma ort, men kan tänka mig att det ser likadant ut på de flesta orter. Är det någon som vet något ställe som hyr ut telemarksutrustning i alperna?

Alternativt måste jag ju köpa, det är jag villig att göra också. Ska jag gå upp en storlek i telispjäxor då jag aldrig provat och man inte sätter samma tryck framåt i den åkningen. Båda mina fötter är 264 mm långa. Är det 27.5 som gäller då?

Alla andra tips på utrustning får ni gärna dela med er av. Väger 88 kilogram, är 182 cm lång. Mycket bra skidåkare men aldrig provat telemark.

Tack på förhand.

Jag köpte telisar för några år sedan på Alpingaraget i Sthlm; pjäxor, bindningar och hela rubbet. Väldigt hjälpsamt.

Tjenare,

Har nu efter att åkt med ett par duktiga telisåkare senaste dagarna att jag måste prova detta nästa säsong, och helst bli bra på det.
...
Ska jag gå upp en storlek i telispjäxor då jag aldrig provat och man inte sätter samma tryck framåt i den åkningen.
...
Fråga dina duktiga telisåkarekompisar?

Jag tycker verkligen inte att man skall gå upp en storlek på pjäxorna. Det kommer bara att tvinga fram hänga-i-pjäxskaftet-teknik och den fällan är tillräckligt lätt att fastna i även med pjäxor i rätt storlek.
Personligen tycker jag illa om NTN eftersom man tvingas upp på tå och inte kan sätta tryck på skidan meddelst 'Ball-Of-Foot', något som ytterligare fostrar "hänga-i-pjäxskaftet", men de flesta verkar ha gett upp och använder NTN för att de köpt upp sig på reklamen och tror att det är det 'nya och bättre'. :D

Det viktiga är att ha kul så...
1. Köp pjäxor i rätt storlek.
2. Montera ett par skidor du tycker om, möjligen i en snäppet lättare version, med...
3. De bindningar du fått tag på som passar din ekonomi och accepteras av polarna.
Voila!
#fwiw #snö #fred

Fråga dina duktiga telisåkarekompisar?

Jag tycker verkligen inte att man skall gå upp en storlek på pjäxorna. Det kommer bara att tvinga fram hänga-i-pjäxskaftet-teknik och den fällan är tillräckligt lätt att fastna i även med pjäxor i rätt storlek.
Personligen tycker jag illa om NTN eftersom man tvingas upp på tå och inte kan sätta tryck på skidan meddelst 'Ball-Of-Foot', något som ytterligare fostrar "hänga-i-pjäxskaftet", men de flesta verkar ha gett upp och använder NTN för att de köpt upp sig på reklamen och tror att det är det 'nya och bättre'. :D

Det viktiga är att ha kul så...
1. Köp pjäxor i rätt storlek.
2. Montera ett par skidor du tycker om, möjligen i en snäppet lättare version, med...
3. De bindningar du fått tag på som passar din ekonomi och accepteras av polarna.
Voila!
#fwiw #snö #fred
Tack för input.

När jag var nybörjare köpte jag ett par Scarpa TX pro, rottefella ntn freeride och ett par Fischer ranger 84. För mig har det funkat bra.

Jag var i samma läge som OP i vintras, sugen på att testa telemark och inställd på att hyra. Tyckte dock hyrutbudet (i Åre) var för dåligt så valde att chansa och köpa direkt istället. Fick väldigt bra hjälp på Åre Skidsport även om det i princip bara fanns ett alternativ för pjäxor och bindningar.

Det blev Scarpa TX Pro-pjäxor och 22designs Outlaw X-bindningar (NTN) monterade på ett par Extrem Project 83. Kör uteslutande i eller bredvid pist. Väldigt nöjd även om det krävdes lite svordomar innan jag blev vän med bindningarna (inte så ”easy step-in” som annonserats). Har dock inget att jämföra med och hade förmodligen varit lika nöjd med en annan set-up. Blev inte direkt det billigaste alternativet heller.

Tog mig som duktig alpinåkare ca. en veckas dedikerad träning att bli bekväm och hjälpligt ta mig ner för brantare partier med någon slags teknik. Blev sedan bara roligare för varje dag, rörde knappt mina andra skidor resten av säsongen. Nu vill jag inte åka något annat, så sinnessjukt härlig känsla när man väl fått till det.

Målbild:

I mitt garage står ett par Völkl Gotama med Rottefälla-bindning. Från 2012 kanske.
Vill du ha nåt brett och billigt kan du få dem gratis mot upphäntning i Sundsvall.
Har också ett par Scarpa T2 modell äldre. De kan ingå. Gissar att de ör 27,5, jag har liknande fotstorlek som dig.
Allt har samlat damm de senaste 7-8 säsongerna.

Tillbaka
Topp