VARNING! Skistar blåser er i påsk

De som gnäller mest har oftast svårast att läsa avtalen de godkänner när de köper liftkort :).
Skistar Sälens snögaranti är inget vidare, jmf med Kläppen och Stöten, det instämmer jag. Men i avtalet står det rätt tydligt vad som gäller. Och där står det också att det är full pris, så länge 15 backar är öppet. Från den sida inget konstigt. Att det inte är bra villkor är en annan grej. Men det vet man innan man bokar eller köper liftkort. Att köpa nåt och sen gnälla att det var ett dåligt köp känns alltid lite sådär, eller? Att Skistar har dåliga villkor är inget nytt och inget man inte kan veta innan man köper nåt av de.
I Åre gjorde de ett jättebra jobb, den veckan vi var där för 2 veckor sen. Tar snön slut tar den slut. Skriver de att de betalar tillbaka pengarna när de har mindre än 15 backar öppna lär de göra det. Är 15 backar i hela sälen mycket? Nej, helt säkert inte...

Det är inte det jag förväntar mig - det jag förväntar mig är att man sänker priserna när det knappt finns snö.

Jag förväntade mig även - de två föregående åren att de kunde ha backarna öppna längre när det fanns 1,5 meter snö. Men de hade de inte heller.
Nu är det ju lite väl mycket direktör Jönsson över det hela. Du kan ju inte förvänta dig att SkiStar och alla säsongsanställda är flexibla med kostnader och livsplanering/anställningsvillkor på grund av dig. Det är ju inte heller SkiStars fel att du inte orkar köra upp till Gränsen och istället väljer deras produkt till deras pris.

Förstår om du gillar stugan och den kanske har ett stort affektionsvärde för dig, men SkiStars strategi är utländska gäster som är mer lönsamma. Så SkiStar kommer framförallt rikta sig till dem med högre trängsel och priser som följd. Kanske dags att hyra ut/sälja stugan och öka valfriheten till så bra skidåkning som möjligt?

Så denna vintern blev dålig men när man läser många av inläggen så verkar det som att det är något som sker ofta. Vilket det inte gör.

Är nog inte heller helt lätt för ett bolag att hålla öppet längre de åren det finns mycket snö. De flesta som jobbar där måste kunna planera.

Ja, de kunde ha billigare liftkort men med tanke på vad priset är hela vintern på många små anlägg så tycker jag inte det är uppenbart att man måste gå ned en massa i pris.
Det är ändå lite lustigt att Kläppen lyckas planera och kompensera trots alla sina säsongsarbetare etc? Eller också kanske man tar smällen för att ha goodwill till nästa år? 🤷‍♂️

Det är intressant ur ett affärsperspektiv särskilt som vi troligtvis kommer att se mer av det här framöver? Hur många vågar boka påsken till nästa år när man kör på grus i backarna? Som många vet är det ju betydligt dyrare att rekrytera en ny kund än en gammal.

Nu är det ju lite väl mycket direktör Jönsson över det hela. Du kan ju inte förvänta dig att SkiStar och alla säsongsanställda är flexibla med kostnader och livsplanering/anställningsvillkor på grund av dig. Det är ju inte heller SkiStars fel att du inte orkar köra upp till Gränsen och istället väljer deras produkt till deras pris.

Förstår om du gillar stugan och den kanske har ett stort affektionsvärde för dig, men SkiStars strategi är utländska gäster som är mer lönsamma. Så SkiStar kommer framförallt rikta sig till dem med högre trängsel och priser som följd. Kanske dags att hyra ut/sälja stugan och öka valfriheten till så bra skidåkning som möjligt?
Förväntar mig inte att "alla" säsongsanställda är flexibla. Jag förväntar mig att ett bolag som sysslar med skidåkning visar skidåkningen lite kärlek.

Stugan har inte bara ett affektionsvärde, men jag kommer i framtiden spendera mina tiotusentals kronor i Stöten alt Kläppen. Där de verkar bry sig mer om sina kunder.

För övrigt finns det ingen företagare häruppe som har en positiv bild av Skistar - de har gjort en folksport till ett överklass-tivoli.

Björnrike idag. Jag åkte ju upp frivilligt så jag ska väl inte gnälla. Men förhållandena här och i Vemdalsskalet är verkligen bedrövliga. Det hade varit snyggt om de tex halverade priset på liftkortet. Inte för att de måste men för att det hade känts lite trevligt (och ökat chansen att man bokar nästa år, just nu känns det inte så).

Bilagor

• IMG_5831.webp
    IMG_5831.webp
    514.8 KB · Besök: 310
Björnrike idag. Jag åkte ju upp frivilligt så jag ska väl inte gnälla. Men förhållandena här och i Vemdalsskalet är verkligen bedrövliga. Det hade varit snyggt om de tex halverade priset på liftkortet. Inte för att de måste men för att det hade känts lite trevligt (och ökat chansen att man bokar nästa år, just nu känns det inte så).
Otroligt!

Har varit i Björnrike sedan i lördags, tyckte de gjorde bra jobb med tanke på hur milt det varit tills idag. Är det där ifrån liften Björnvallen för vi åkte den för 2 dagar sen och den liften var skit redan då imorse upptäckte vi att de stängt ned Grizzlyexpress och tog björnliften en gång, vilket skämt de hade lagt ut snö i backen bredvid men inte i liften så vi gav upp. Blev en promenad och sen åkte vi hemåt. Kändes som ett sista minuten beslut. Fick några fina dagar tidigare i veckan iaf.

Har varit i Björnrike sedan i lördags, tyckte de gjorde bra jobb med tanke på hur milt det varit tills idag. Är det där ifrån liften Björnvallen för vi åkte den för 2 dagar sen och den liften var skit redan då imorse upptäckte vi att de stängt ned Grizzlyexpress och tog björnliften en gång, vilket skämt de hade lagt ut snö i backen bredvid men inte i liften så vi gav upp. Blev en promenad och sen åkte vi hemåt. Kändes som ett sista minuten beslut. Fick några fina dagar tidigare i veckan iaf.
Nu har de givit upp känns det som. Det skulle inte behövas jättemycket skottande för att ändå få liftspåret ok. Rätt slappt kan jag tycka. Att pisterna är som de är är ju lite svårare att fixa (även om de givetvis borde lagt så mycket konstsnö i jan/feb högre upp så det kunde funkat en vecka till.)

Hundfjället stänger lite tidigare än planerat.

Information om Hundfjället
Utifrån rådande snöläge stänger Hundfjället efter helgen. Sista öppna dagen för säsongen blir måndag 21 april.

Lindvallen är öppet som planerat till och med 27 april.

Hundfjället stänger lite tidigare än planerat.

Information om Hundfjället
Utifrån rådande snöläge stänger Hundfjället efter helgen. Sista öppna dagen för säsongen blir måndag 21 april.

Lindvallen är öppet som planerat till och med 27 april.
Mer hederligt än att göra som i Björnrike åtminstone som har ”öppet” men ej funkar att åka i.

Nu har de givit upp känns det som. Det skulle inte behövas jättemycket skottande för att ändå få liftspåret ok. Rätt slappt kan jag tycka. Att pisterna är som de är är ju lite svårare att fixa (även om de givetvis borde lagt så mycket konstsnö i jan/feb högre upp så det kunde funkat en vecka till.)
Ja det kändes märkligt för transporten mellan björnidet och torget hade de lagt en massa snö på. Som sagt så var den där liftbädden dålig för 2 dagar sen så de borde haft tid att fixa den.

Måste säga att det var den gnälligaste tråden jag läst på det här forumet. Är det lite snö ska skistar ha gratis eller halva priset även om dom har samma kostnader oavsett snöläge. Är det mycket snö ska som på ett magiskt vis styra om all personal och resurser och hålla öppet ett par veckor längre än planerat. Väldigt många som lever i en fantasivärld i den här tråden.

Att låta gästerna byta till Åre från övriga destinationer kostar ju inte något större belopp. Sedan borde ju Sälens gäster också erbjudas liftkort i Trysil, inte mycket bättre där men backarna vid Fageråsen ser bättre ut än i Sälen åtminstone. Även där kostar det inte skistar en krona att låna sälens gäster få åka till Trysil, men de får gladare gäster.
Jag var i Trysil idag - kasst överallt. Slask hade jag förväntat mig, men kanske inte riktigt så mycket folk i backen. Det har gått ett mummel om mycket avbokningar, men det märktes inte.

Måste säga att det var den gnälligaste tråden jag läst på det här forumet. Är det lite snö ska skistar ha gratis eller halva priset även om dom har samma kostnader oavsett snöläge. Är det mycket snö ska som på ett magiskt vis styra om all personal och resurser och hålla öppet ett par veckor längre än planerat. Väldigt många som lever i en fantasivärld i den här tråden.
De kallar det snögaranti när femton liftar är öppna, samtidigt som det inte finns snö i backen. Det är ju en blåsning!

Och är det mycket begärt att Skistar har en-två backar öppna extra länge om det finns massa snö? Omfattar knappast hela personalstyrkan, och ger goodwill.

Finns det något gott Skistar gjort för skidåkare de senaste åren? De skinnar oss på pengar - klart som fan vi ska kunna ställa krav.

Att det är dåligt med snö är ju svårt för dem att göra nåt åt. Åtminstone nu. Som sagt kan man ju tycka (som lekman) att de borde sprutat mer tidigare.
Men, jag gnäller inte som sagt, jag tänker dock att de ur ett rent företagsekonomiskt perspektiv skulle tjäna på att sköta detta bättre och folk skulle nog bli väldigt glada (och mer lojala kunder) om de tex sänkte priset åtminstone symboliskt.

Har varit i Lindvallen sen i söndags & det är ett otroligt jobb de gör efter väderförutsättningarna. Kör hårt med pistmaskiner och handskottning & annat som krävs. Och med tanke på vädret är det inte det minsta konstigt att skicket varierar i backarna. All credd till personalen inom SkiStar.

Och är det mycket begärt att Skistar har en-två backar öppna extra länge om det finns massa snö? Omfattar knappast hela personalstyrkan, och ger goodwill.

Finns det något gott Skistar gjort för skidåkare de senaste åren? De skinnar oss på pengar - klart som fan vi ska kunna ställa krav.
Ja, det är ganska mycket begärt att hålla öppet längre. Finns ju inga bokningar, ingen som planerat åka, inga semester osv. Kundunderlaget är mycket tunt om man håller öppet lite längre. Finns ingen mening med det.

Skistar är ju ett bolag, de gör vad de tycker är bäst för att tjäna pengar. Sättet hur man kan påverkar är att åka i skistars anläggning eller inte. Åker ingen där lär de ändra nåt. Är väl ganska enkelt egentligen. Annars kan du inte ställa krav, förutom om du är delägare...

Jag tycker det är väldigt imponerande att de ens har nån snö kvar. Tror de har sprutat mycket när det gick.
Japp! Var uppe med familjen i Sälen för några veckor sedan och då sprutade SkiStar istället för att pista i Tandådalen de få nätterna det var tillräckligt kallt, uttalat för påskbesökarna. Så nog anstränger de sig under förutsättningarna.

Du vet att den är stängd inför väggen tävlingen?? så vi får vackert titta på den enda backen med ordentligt med snö i.. Hoppas den öppnar i eftermiddag.

Skistar har haft chansen att bättra på snölagret under säsongen när dom såg var det höll på att ta vägen.. Det har inte sprutats alls mkt snö i år..

Jag har postat det förut men här är skistars satsning i Tandådalen hundfjället senaste åren...

20250415_092657.webp
20250414_135849.webp
Cross country arena!! Så de kan ta betalt för längdåkning oxå! Man kan ju tycka det iaf borde ingå i det vanliga liftkortet..

Jag trodde ändå att byggbarackerna och toaletterna var en tifällig lösning men nu har det gått 3 säsonger...

Senast ändrad:
Dom har medvetet sparat på snötillvärkning när chansen funnits tidigt på säsongen. Med tanke på priset man betalar kan jag tycka att kritiken är befogad oavsett om dom gör sitt bästa för att fixa varje dag just nu..

Japp! Var uppe med familjen i Sälen för några veckor sedan och då sprutade SkiStar istället för att pista i Tandådalen de få nätterna det var tillräckligt kallt, uttalat för påskbesökarna. Så nog anstränger de sig under förutsättningarna.
Dom har inte sprutat alls mkt tidigare när chansen funnits. Dom har avvaktat med att öppna backar istället. Hanget till exempel som det sprutats flitigt i tidigare år har inte fått en sekund konstsnö i år. Öppnades knappt innan den behövde stänga igen.

Kläppen och Stöten gör ett kanonjobb! Kommer rekommendera alla att köra där i framtiden.
Om man väljer att åka skidor i April, den sämsta vintern på +10 år och dessutom i Dalarna, så kanske man får räkna med lite sämre förhållanden?

Men med det sagt, jag vet inte om Stöten är så värst bättre. Köpte 3-dagars liftkort där förra vintern, men det blåste storm 2 av 3 dagar så alla liftar var stängda förutom knappliftarna längst ned (finns många). Jag hoppades få någon slags kompensation för 2 missade skiddagar, men det blev blankt nej. De hänvisade till deras liftgaranti: "vi har massor med liftar igång, så du får väl åka i barnbackarna, och vi kan inte styra över vädret".

Var runt lite i nordvästra Dalarna och Även lite på norska sidan igår.

Gördalen!!! T ex Såg riktigt nice ut. Med flera nordsidor och raviner som hade kvar några veckor gammal snö. Visserligen med anmarsch. Cristiam t ex kan nog mer om vad som är åkbart.

Skistar!! Piss och helvete att de inte ger rabatter, buketter och kindpussar till de tappra människor som åker dit under rådande omständigheter. Ett skitbolag som sabbar mer än de möjliggör?? Eller? Ja vad vet jag. En enkel reflektion är att de bygger sönder varenda ort de belägrar. En grundtanke är då att det skistar lyckas göra. Alltså att få fjällen att kännas som canarieholmarna med en bild av en lycklig familj i snö istället för 27 gradigt vatten. (Ja nu när jag skriver det, vad faan är deras syfte?) att locka hit folk som egentligen inte vill vara här? Hmm svårt att lyckas sälja in en fjällvecka, en 40-50 tusen kronors investering för en familj som egentligen inte är särskilt outdoorsy. Men skistar kämpar på. Fjällen är kul och enkel. Alla har kul i fjällen. Bowling bio o s v. Vädret sviker aldrig i skistar värld. Det är ju en produkt som levereras som vi pratar om. Även om produkten allt som oftast är en polerad bajskorv så får folk det de vill ha. Det är iallafall skistars bild av sin egen uppgift. Jesus gjorde vin av vatten och skistar ehhh ja ni fattar.

Men på riktigt! I det här forumet där funslopes. Valleland och annat nipponpippon är högst sekundärt, irrelevant och mest i vägen. Varför måste allt byggas sönder och försöka vara något det inte är? Varför är diskursen att vi är beroende av de här girigbukarna? Är vi verkligen det? Vi som inte behöver ha 500 liftar på tvären. Nya ”pister” flacka som en ikeaparkering.

Hur beroende är vi som gillar att ha kul på snö av det nödvändigt onda?
Av skistar t ex?

Hur beroende är vi egentligen av att barnfamiljer som egentligen mest är intresserade av någon form av all inclusive upplevelse med bowling, bad och perfekta instagramflöden där det ser ut som att de är lyckliga och världsvana i en miljö de egentligen inte behärskar. Att de är nöjda och glada med sin bild av vad ”fjällen” är, oavsett väder och förutsättningar. Vad ska vi kalla det där för? Turister? Eller som min dotter säger ”terrorister”? Lite hårt kanske. Men är det bara fler och fler bäddar som gör det möjligt för oss att åka skidor/ bräda?

Kan man vara banal och säga att det är en elefant i rummet? Vi som inte kan leva utan snö är naturligtvis livrädda för att jorden blir varmare, att trädgränsen kryper högre, att vintrar har mer regn än snö. Vi vet Att fjällen är något mer långsiktigt än en inbokad vecka (helst med sol och metervis med gnistrande vit snö). Och vi vet att fjällen försvinner lite lite mer varje gång ett av de här jättebolagen smackar upp en ny lift och bygger hus ta mig faan överallt. Men vi blundar och gillar läget.

Är vi som älskar snö verkligen beroende av massturism? Skulle alla liftar stå stilla om inte familjen Svensson fick sin all inclusive upplevelse? Blir jorden ett bättre ställe att bo på om skistar slår rekord i år igen?

Ja jag vill inte påstå att jag är någon form av geni på området. Men allvarligt. Är svenska fjällen verkligen något för varenda människa i landet? Och grannland? Och nu snart britter också?

Liftar har skötts av eldsjälar och kommuner i hundra år. Vi som älskar fjällen som den är har alltid funnits utan att tänka att det är en produkt.

Visst är det kanon att de kör snökanoner osv. Och visst gillar vi roliga parker. Men är massturismen verkligen en förutsättning?

Det verkar inte finnas någon som helst form av tipping point där resenärerna fattar att de lika gärna kunde ha åkt till en betongförort! Föräldrar som springer runt i långkallingar och dricker Jäger till frukost. Ungar som käkar socker och hellre kollar skärm än snövidd. Trängs och klagar samtidigt som de gladeligen betalar nästa shotsbricka med klarna appen. Serverad av någon säsongare från Bromölla som knappt märker om de är i fjällen eller på Böda.

Men. Vad vet jag???

Pissvinter iallafall. Det borde svida i plånböckerna för bolagen. Men det blir nog rekordvinst ändå på något sätt!!!

Gnäll gnäll gnäll…

Gördalen!!! T ex Såg riktigt nice ut. Med flera nordsidor och raviner som hade kvar några veckor gammal snö. Visserligen med anmarsch. Cristiam t ex kan nog mer om vad som är åkbart.

Skistar!! Piss och helvete att de inte ger rabatter, buketter och kindpussar till de tappra människor som åker dit under rådande omständigheter. Ett skitbolag som sabbar mer än de möjliggör?? Eller? Ja vad vet jag. En enkel reflektion är att de bygger sönder varenda ort de belägrar. En grundtanke är då att det skistar lyckas göra. Alltså att få fjällen att kännas som canarieholmarna med en bild av en lycklig familj i snö istället för 27 gradigt vatten. (Ja nu när jag skriver det, vad faan är deras syfte?) att locka hit folk som egentligen inte vill vara här? Hmm svårt att lyckas sälja in en fjällvecka, en 40-50 tusen kronors investering för en familj som egentligen inte är särskilt outdoorsy. Men skistar kämpar på. Fjällen är kul och enkel. Alla har kul i fjällen. Bowling bio o s v. Vädret sviker aldrig i skistar värld. Det är ju en produkt som levereras som vi pratar om. Även om produkten allt som oftast är en polerad bajskorv så får folk det de vill ha. Det är iallafall skistars bild av sin egen uppgift. Jesus gjorde vin av vatten och skistar ehhh ja ni fattar.

Men på riktigt! I det här forumet där funslopes. Valleland och annat nipponpippon är högst sekundärt, irrelevant och mest i vägen. Varför måste allt byggas sönder och försöka vara något det inte är? Varför är diskursen att vi är beroende av de här girigbukarna? Är vi verkligen det? Vi som inte behöver ha 500 liftar på tvären. Nya ”pister” flacka som en ikeaparkering.

Av skistar t ex?

Hur beroende är vi egentligen av att barnfamiljer som egentligen mest är intresserade av någon form av all inclusive upplevelse med bowling, bad och perfekta instagramflöden där det ser ut som att de är lyckliga och världsvana i en miljö de egentligen inte behärskar. Att de är nöjda och glada med sin bild av vad ”fjällen” är, oavsett väder och förutsättningar. Vad ska vi kalla det där för? Turister? Eller som min dotter säger ”terrorister”? Lite hårt kanske. Men är det bara fler och fler bäddar som gör det möjligt för oss att åka skidor/ bräda?

Kan man vara banal och säga att det är en elefant i rummet? Vi som inte kan leva utan snö är naturligtvis livrädda för att jorden blir varmare, att trädgränsen kryper högre, att vintrar har mer regn än snö. Vi vet Att fjällen är något mer långsiktigt än en inbokad vecka (helst med sol och metervis med gnistrande vit snö). Och vi vet att fjällen försvinner lite lite mer varje gång ett av de här jättebolagen smackar upp en ny lift och bygger hus ta mig faan överallt. Men vi blundar och gillar läget.

Är vi som älskar snö verkligen beroende av massturism? Skulle alla liftar stå stilla om inte familjen Svensson fick sin all inclusive upplevelse? Blir jorden ett bättre ställe att bo på om skistar slår rekord i år igen?

Ja jag vill inte påstå att jag är någon form av geni på området. Men allvarligt. Är svenska fjällen verkligen något för varenda människa i landet? Och grannland? Och nu snart britter också?

Liftar har skötts av eldsjälar och kommuner i hundra år. Vi som älskar fjällen som den är har alltid funnits utan att tänka att det är en produkt.

Visst är det kanon att de kör snökanoner osv. Och visst gillar vi roliga parker. Men är massturismen verkligen en förutsättning?

Det verkar inte finnas någon som helst form av tipping point där resenärerna fattar att de lika gärna kunde ha åkt till en betongförort! Föräldrar som springer runt i långkallingar och dricker Jäger till frukost. Ungar som käkar socker och hellre kollar skärm än snövidd. Trängs och klagar samtidigt som de gladeligen betalar nästa shotsbricka med klarna appen. Serverad av någon säsongare från Bromölla som knappt märker om de är i fjällen eller på Böda.

Men. Vad vet jag???

Pissvinter iallafall. Det borde svida i plånböckerna för bolagen. Men det blir nog rekordvinst ändå på något sätt!!!

Gnäll gnäll gnäll…
Apropå det här så såg jag att man slår rekord i Alperna trots den sämsta vintern på länge. Generellt så verkar människor gilla sol, värme och konstgjord snö helt enkelt.
Har även lyssnat på ett föredrag av Skistars hållbarhetschef där hon glatt utropade att Skistar minsann skulle fixa konstsnö oavsett hur varmt det blir. Man kanske inte räknade med 15 plusgrader då och att även konstsnö blir till en bottenlös sörja när det är så varmt?

Jag är en av idioterna som frivilligt åkt till Lindvallen över påsk med familjen och betalat fullpris för liftkort. Vi har haft en jättefin vecka tillsammans även om det varit skitåkning istället för skidåkning. Jag förstår att det är ett eget val och så vidare... Det går ändå inte att komma ifrån att Skistar fular ordentligt för att inte behöva göra återbetalningar. Flera av pisterna som står som öppna är bara öpnna till hälften, antingen på längden eller bredden. Andra pister hade vilken annan tid som helst på vintern varit avstängda på grund av snöbrist och av säkerhetsskäl. Här är det otroligt tydligt att man sätter ekonomin före allt annat. Hade Skistar följt sunda riktlinjer så hade samtliga orter i Skistars regi i Sälen varit stängda vid det här laget.

Köpte 3-dagars liftkort där förra vintern, men det blåste storm 2 av 3 dagar så alla liftar var stängda förutom knappliftarna längst ned (finns många). Jag hoppades få någon slags kompensation för 2 missade skiddagar, men det blev blankt nej. De hänvisade till deras liftgaranti: "vi har massor med liftar igång, så du får väl åka i barnbackarna, och vi kan inte styra över vädret".
Jag förstår inte logiken med att köpa flerdagars kort? Det är endast marginellt billigare än lösa dagkort och då slipper man risken att hamna i din situation.🤷
Alltid bättre att köpa Dagkort eller ännu hellre: säsongskort (som gäller på många skidanläggningar)

Av skistar t ex?

Men. Vad vet jag???

Gnäll gnäll gnäll…
underbart kåseri 🏆

Det är väl rätt uppenbart att SkiStars modell med ”tvångsköp” av liftkort (vid stughyra), ligger bakom haveriet. SkiStar vill helt enkelt inte behöva betala tillbaka.

Alla andra anläggningar skulle sänka priset (eller gratis som Kläppen som vinner massor av goodwill) med dessa förutsättningar.

Men som tur är, måste man inte åka till SkiStar , det finns bättre och billigare alternativ

Lite OT, men även Branäs är gratis just nu. Gav upp Sälen/Trysil och stack till dit för att hämta hem grejer för min dotter. Det visade sig vara bättre åkning här. Backarna är kassa - men nästan tomma så man kan utnyttja det slask som finns. Bra fallhöjd också

Men som tur är, måste man inte åka till SkiStar , det finns bättre och billigare alternativ
Precis!
Det måste man verkligen inte.
Men du ska se, nästa år är där fullbokat hos Skistar igen, och folk gnäller igen för att de måste betala P-avgift fastän de har hyrt stuga, och vädret suger igen (gör det tyvärr ofta i Fjällen, jag åker bara dit på väderprognos med kort varsel, annars har man oddsen emot sig).
Det tråkigaste med Skistar tycker jag är att de förvandlar Fjällen till en tivoli verksamhet. Om man som familj behöver Valle, Nintendo-Land, bowling- och simhallar på sin ”skidsemester”, då har man egentligen faktiskt varken intresse eller behov av en skidsemester (tror jag).
Nu måste väl ändå alla veta vad som gäller och har möjligheter att tänka igenom sina val inför nästa vintersäsong?

By the way… jag har varit på sex stycken fjällsemestrar (i mars och april) och de har alla varit jättebra med fin snö och soligt väder (planera sent).
Och glöm inte att Norge har massor av skidorter som inte är invaderade av Skistar (och skidåkningen är oftast bättre där än i svenska fjällen).

Screenshot_20250420_093628_Chrome.webp

Det var samma under covidåret när hela samhället började stänga ner. Många anklagade skidfolket och hetsade att de minsann skulle ta ansvar och stanna hemma. Men Skistar vägrade låta folk avboka när andra orter/resebolag lät folk avboka p.g.a. omständigheterna.

Jag surnade till på Skistars attityd och skrev till dom om det, trots att jag själv inte hade nån resa med dom inbokad. Jag menade att dom redan hade redovisat miljardvinst för säsongen och borde ta hand om sina stamkunder bättre, så de kommer tillbaka till Skistar efter pandemin. Istället för att kortsiktigt stiffa gästerna/privatpersoner på alla stålar vid avbokning. Till slut gav Skistar med sig (lär ha varit många som klagat på det då), men det satt långt inne.

Samma sak i början av den här vintern när andra skidorter gav rabatterade liftkort p.g.a. uselt med snö. Inte Skistar, så jag avstod då jag inte tyckte det var värt trippen och fullt pris för ett system med endast 3-4 av 20 backar öppna (och det var inkluderat skidskolebackar). Då väntar jag hellre.

Screenshot_20250420_093917_Chrome.webp

Det är bara att konstatera att Skistar inte har lärt sig ett dugg, och struntar fullkomligt i allt annat än sin egen kortsiktiga vinst. Korttänkt så det föreslår, dom behöver ju inte agera giriga svin, dom gör ju faktiskt rekordvinst varje år. Jösses!

Jag sällar mig nu till de som helt tappat förtroende för den koncernen, deras PR-avdelning verkar ju helt tappade bakom en vagn. Aldrig hört talas om goodwill? Hur kan man utmåla sig som Scrooge McDuck på detta sätt i ett så litet land? Monopol, mjo... men det finns ändå alternativ.

Senast ändrad:
Är just nu i Sälen och det finns knappt någon snö.

Skistars snögaranti säger att om femton liftar är öppna kan de ta fullt pris. Visst femton liftar är öppna, men halva backarna är fulla med gräs och grus.

Samtidigt vill Skistar ha 630 kr för ett dagskort.

Till alla som är uppe i fjällen - ge inte Skistar en krona till!

//Glad Påsk!
Skistar fokuserar på veckoturismen och försöker få så många som möjligt att boka boende, liftkort, skidhyra med mera långt långt i förväg. Och det har de lyckats riktigt bra med.

Konsekvensen om de skulle sänka liftkortspriserna för att snön håller på att smälta bort och de flesta pisterna är stängda är att de som bokat och betalt sina liftkort i förväg skulle begära tillbaka pengar, och här rör det sig sannolikt om stora belopp.

Skistar inser sannolikt även att sänkta liftkortspriser skulle kunna tolkas som att de erkänner att de inte kan erbjuda en ”premiumprodukt” och att gästerna skulle ifrågasätta deras ”snögaranti”.

Tyvärr tycks inte ordet ”Goodwill” existera i Skistars interna policydokument, min personliga gissning är att det handlar mest om tillväxt och lönsamhet …

That’s all kids,
MM

Av skistar t ex?

Men. Vad vet jag???

Gnäll gnäll gnäll…
I var och varannan tråd klagas det ju på att SkiStar och andra anläggningar investerar för lite i liftar osv…

Nej, skidåkning är ingen mänsklig rättighet men samtidigt ett nöje och en tradition för många. Och visst påverkar det klimatet när vi introducerar våra barn, det vill säga nästa generations skidåkare till denna hobby.

Och, nej, skidåkning är inte för alla och kommer framöver vara det för ännu färre människor eftersom det kommer bli dyrare och mer svårtillgängligt. Nere i Alperna stängs anläggningar på lägre höjd ner på löpande band för de inte får ekonomin att gå ihop i klimatförändringarnas tider. Samtidigt blir semestrarna på snösäkrare höjder dyrare pga utbud/efterfrågan-principen. Mindre bemedlade människor har också en tendens att vara mindre flexibla i sin möjlighet att resa och likaså barnfamiljer, så det är många som inte kan jaga snö i tider det behövs som mest. Så kostnaden, tillgängligheten och snöosäkerheten kommer minska intresset hos vissa grupper… Tyvärr, eftersom det är en ganska otrevlig vattendelare.

Själv åker jag inte till SkiStars anläggningar i högsäsong. Tycker inte liftköerna är värt besväret för den låga fallhöjden och de korta nerfarterna. Nu har jag och min familj turen att kunna åka skidor flera veckor om året i princip vart vi vill i världen (nej, vi åker ändå inte till Nordamerika eller Japan pga viss flygskam plus att resa långt med barn är en utmaning, och ja vi åker en vårvecka i Sälen eftersom barnen tycker om stället), men det sagt tycker jag det är väldigt hjärtskärande att skidåkning kommer bli en ännu större klassfråga framöver.

Så nej, fjällen i allmänhet och skidåkning i synnerhet kommer definitivt inte vara något för alla framöver…

Hej !

Ok, verkligt beslut på G.

Vi (jag plus två barn/ungdom) ska till Åre och åka park till veckan. Vi åker dit idag. Jag tar med ett par storslalomskidor också. Det kanske blir kallt på nättern och kan bjudas på litet rejsing också. Jag har sett webbkamerorna och nyheterna.

Men är inte det här ett rabbaterat liftkortspris?
Gäller priset "endast idag" som den lilla gula varningstriangeln säger?

Har för mig att jag nästan räknat med 9000kr för vuxen + 2barn när jag kollade priset för några veckor sedan.
I så fall ska jag väl slå till nu direkt, göra tjejjmatte och ha flera tusen över till en bilservice?

Så,
1 hur är skicket i parken ?
2 Kommer liftkortspriset bestå även i morgon ?
3 kommer jag ha kul eller börja hata Åre/Skistar/Jämtlänningar/Pocholmare

IMG_5820.webp

Hej !

Ok, verkligt beslut på G.

Vi (jag plus två barn/ungdom) ska till Åre och åka park till veckan. Vi åker dit idag. Jag tar med ett par storslalomskidor också. Det kanske blir kallt på nättern och kan bjudas på litet rejsing också. Jag har sett webbkamerorna och nyheterna.

Men är inte det här ett rabbaterat liftkortspris?
Gäller priset "endast idag" som den lilla gula varningstriangeln säger?

Har för mig att jag nästan räknat med 9000kr för vuxen + 2barn när jag kollade priset för några veckor sedan.
I så fall ska jag väl slå till nu direkt, göra tjejjmatte och ha flera tusen över till en bilservice?

Så,
1 hur är skicket i parken ?
2 Kommer liftkortspriset bestå även i morgon ?
3 kommer jag ha kul eller börja hata Åre/Skistar/Jämtlänningar/Pocholmare

Visa bilaga 38977
Jomen, ser ut som priser är låga i nästa vecka. Mycket intressant! Eftersom det inte kan vara ”Goodwill” (eller kan det det?). Måste det bero på att Skistar har dåligt med bokningar efter påskhelgen. Går det att hitta ”billigt” boende också? Kommer priserna att höjas om det kommer snö?

/MM

Ingen som kollar på webcams innan man ger sig iväg...?
Det gör folk säkert, sedan ringer de Skistars kundtjänst som inte ger en spänn tillbaka vid avbokning och säger att det finns snö enligt garantin. Så åker dom upp iallafall. Nej, de här rubrikerna ligger huvudsakligen på Skistar, inte "dumma" gäster. Det är inte så att hemsidan tipsar om snöbrist heller innan resan.

Missförstå mig rätt. Det är inte så att jag skyller snöbrist på skistar, även om man kan ha åsikter om snötillverkningen. Det är inte välgörenhet företagen bedriver. Däremot behöver man inte vara ett svin och ta fullt pris när man faktiskt misslyckas erbjuda det man gjort reklam för. Sånt skadar bara förtroende och badwill, vilket man inte behöver om man redan gör jättevinst varje år. Skistar sitter ju inte i sjön lönsamhetsmässigt precis.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp