Tips om skidort i Österrike februari 2026,

ArneBlyfot

Medlem
Vi är en familj som tänker köra till alperna i februari.
Det har blivit många resor till skidorter dit även många charter går och nu vill vi ha något annat.
  • Snösäkert såklart
  • Mysig by
  • Inte för jäkla dyrt
  • Vi behöver inte after ski länge
  • Jag gillar stora berg
  • Min fru har pajat knät och vill inte ha branta och smala backar och åker skidor
  • Jag har åkt bräda i 36 år och har på sistonde börjat gilla breda carvingsvängar men även off pist
  • Gärna långa breda pister
  • Bra ställen i backen att äta och dricka
Italien i närheten av olympiska spelen går bort och det får ju inte vara för långt att köra.
Vi bor gärna i lägenhet eller pension.

Så ‐ vart åker vi?

Der Bengen

För att sätta ett ”tick in all boxes” som du har radat upp där, då skulle jag vilja säga att Neustift im Stubaital är ett givet val.
Så här fint är det där:
1747132679187.webp

EDIT:
Boendetips i Neustift by, prisvärda 3* Hotel Hoferwirt med halvpension. Ligger mitt i mysiga Neustift centrum och drivs av en trevlig värdfamilj. Ena sonen är kökschef och maten är mycket bra.

Senast ändrad:
Vi är en familj som tänker köra till alperna i februari.
Det har blivit många resor till skidorter dit även många charter går och nu vill vi ha något annat.
  • Snösäkert såklart
  • Mysig by
  • Inte för jäkla dyrt
  • Vi behöver inte after ski länge
  • Jag gillar stora berg
  • Min fru har pajat knät och vill inte ha branta och smala backar och åker skidor
  • Jag har åkt bräda i 36 år och har på sistonde börjat gilla breda carvingsvängar men även off pist
  • Gärna långa breda pister
  • Bra ställen i backen att äta och dricka
Italien i närheten av olympiska spelen går bort och det får ju inte vara för långt att köra.
Vi bor gärna i lägenhet eller pension.

Så ‐ vart åker vi?

Der Bengen
Serfaus Fiss Ladis… ligger högt upp så rätt så snösäkert, mysiga byar. Går också att bo i Prutz och åka Kaunertal.

För att sätta ett ”tick in all boxes” som du har radat upp där, då skulle jag vilja säga att Neustift im Stubaital är ett givet val.
Så här fint är det där:
Visa bilaga 39219
EDIT:
Boendetips i Neustift by, prisvärda 3* Hotel Hoferwirt med halvpension. Ligger mitt i mysiga Neustift centrum och drivs av en trevlig värdfamilj. Ena sonen är kökschef och maten är mycket bra.
Vet inte om jag skulle kalla Neustift snösäkert. (Jag antar du tänker på Elfer?) Tänker du på schlick 2000 kan jag hålla med men den ligger ju i Fulpmes.

Stubai gletcher går ju alltid eftersom den är högt upp och har fin fina offpist möjligheter. Men då får man ju åka buss en halvtimme varje dag.

Men jag håller med om att Neustift är en mysig by :)

Vet inte om jag skulle kalla Neustift snösäkert. (Jag antar du tänker på Elfer?) Tänker du på schlick 2000 kan jag hålla med men den ligger ju i Fulpmes.

Stubai gletcher går ju alltid eftersom den är högt upp och har fin fina offpist möjligheter. Men då får man ju åka buss en halvtimme varje dag.

Men jag håller med om att Neustift är en mysig by :)
Med Neustift menar man Stubai Gletscher (min bild är därifrån också) och det är ett av de mest snösäkra skidområdena i Alperna. Neustift är skidorten man bor i när man åker på Stubai Gletscher.
Vacker och ganska oexploaterad dal (inget charter alp-mallis).
Elfer eller Schlick åker man i de dagar det är dålig sikt, väder mm.

Senast ändrad:
Serfaus Fiss Ladis… ligger högt upp så rätt så snösäkert, mysiga byar. Går också att bo i Prutz och åka Kaunertal.

Jo men det stod "Inte för jäkla dyrt". Möjligen är Zürs och Lech ännu dyrare i Österrike men Serfaus kommer nog inte långt efter. Många mörka stora BMW med fyra avgasrör på parkeringarna där senast jag passerade (plus en del fattigare tillresande i typ Skoda Fabia - Innsbruck ligger ganska nära). Men man kan kanske ha tur och hitta något överkomligt.
Det finns nåns sorts billigare boende en bit upp i backen, men det är tydligen litet logement-artat. Inte så "wife-friendly" med andra ord. ;)

Med Neustift menar man Stubai Gletscher och det är ett av de mest snösäkra skidområdena i Alperna. Neustift är skidorten man bor i när man åker på Stubai Gletscher.
Vacker och ganska oexploaterad dal (inget charter alp-mallis).
Elfer eller Schlick åker man i de dagar det är dålig sikt, väder mm.

Liften i Neustift heter Elfter så ursäkta att jag inte fattade att du menade Stubai. Jag har bara bott här i Tirol i 5 år. Och Elfer funkar sällan.

Schlick däremot har bra offpist och funkar ofta men då kan man ju lika gärna bo i Fulpmes.

Liften i Neustift heter Elfter så ursäkta att jag inte fattade att du menade Stubai. Jag har bara bott här i Tirol i 5 år. Och Elfer funkar sällan.

Schlick däremot har bra offpist och funkar ofta men då kan man ju lika gärna bo i Fulpmes.
Det är väl ganska självklart att jag inte menar att de två släpliftarna på Elfer som ett skidresmål för en svensk familj, du såg väl min bild också? Är väl självklart även för en som bor i Tirol vad jag menar?!

Jag är väl bekant med både Elfer och Schlick.

Det är väl ganska självklart att jag inte menar att de två släpliftarna på Elfer som ett skidresmål för en svensk familj, du såg väl min bild också? Är väl självklart även för en som bor i Tirol vad jag menar?!

Jag är väl bekant med både Elfer och Schlick.
Vi kallar sällan Stubai för Neustift.

Min poäng är bara att om det inte är viktigt att bo i den by man åker i, då kan man ju boka boende lite var som helst i småbyarna för att få ner priset och sen köra mellan olika orter. Då finns hur mkt som helst. Typ bo i Telfs och åka i Kühtai. Eller bo i Obermieming och åka i Sölden.

Det finns en massa fin skidåkning och mysiga byar mer österut i Österrike också, som nog passar in på allt utom "snösäkert". Fast i februari bör det ju vara ok där också. Om någon har tips därifrån så varsågod.

En del brukar tipsa om Silvretta/Montafon i västra Österrike. Har ej varit där, står på min bucketlist. Någon?

En del brukar tipsa om Silvretta/Montafon i västra Österrike. Har ej varit där, står på min bucketlist. Någon?
Ja, där är fint (har varit där tre gånger).
Det är dessutom mycket lätt att ta sig till med bil norrifrån, inga pass att köra över, bara A7:an ner genom Tyskland och Autobahn ända fram till Bludenz, och sen 10-15 km landsväg.
Får mycket nederbörd vid Nordstau typ Arlberg.
Nackdelar:
- Ligger ganska lågt vilken har sina nackdelar med vintrarna nuförtiden.
- Ganska dyrt också, köpstarka schweiziska gäster har drivit upp priserna.

Det finns en massa fin skidåkning och mysiga byar mer österut i Österrike också, som nog passar in på allt utom "snösäkert". Fast i februari bör det ju vara ok där också. Om någon har tips därifrån så varsågod.
Obertauern är snösäkert, får nästan lika mycket nederbörd som Arlberg. Byn ligger på 1740 möh.
Men jag har aldrig varit där så kan inte ge något eget omdöme. Hade planer i mars i år på att testa en dag eller två där, men väderprognosen satte stopp för det.
Obertauern är tyvärr ganska dyrt.

Har varit där flertalet gånger men aldrig för att åka i liftsystemet. Har bara åkt igenom med lift och skidor på väg in mot Silvretta för mountaineering/randonee grejor men det lilla jag sett verkar det rätt mediokert. Många liftar är under 2000 -> inte speciellt snösäkert. Finns ju lift vid Bielerhöhe iof som ligger högre (mer snösäkert) men inte värt att åka dit från Sverige för att åka i liften bara. Gör man randonee däremot så kan jag varmt rekommendera Silvretta!

Obergurgel kanske kan vara något att kolla in. Lite mindre skidort men rätt så ok pist. Ligger högre upp så rätt så snösäkert skulle jag säga.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp