Lanolin eller inte för ullunderställ? Undvika hål!

la_grave

Aktiv medlem
Vad är er uppfattning, och vad grundar ni den på, om lanolin i tvättmedel för ullunderställ, ull-t-skjortor och andra plagg man har direkt mot kroppen?

Jag köpte mina första ullunderställ 2003 (Janus) men hade stora problem med att det uppstod små hål i dem. På den tiden förklarades det med att pulvertvättmedel mekaniskt skadade ullfibrerna. Rekommendationen blev att använda flytande tvåltvättmedel (tror jag det kallades), med (utan?) enzymer (minns inte om det var med eller utan men man skulle i alla fall ta enzymerna i beaktande). Jag prövade även detta (Y3 hette det), men problemen med hål kvarstod. När jag läste på igen för några år sedan kom lanolin upp - och hävdades att lanolin skyddade ullfibrer mekaniskt. Jag testade aldrig lanolin men nu tänkte jag till slut ta tag i saken och läste på igen, och då hittade jag bla detta:

"Along with making it difficult to dye, lanolin also counteracts one of wool’s most important properties: the ability to wick moisture away from the skin."

"As a natural protein fiber, wool is also wonderful at wicking away moisture and helping to regulate body temperature; merino wool, for example, is a favorite material for technical and outdoor gear, especially base layers, because it is temperature regulating; breathable; moisture wicking; soft; and comfortable. These are essential properties for the comfort and feel of any wool garment that sits next to your skin, including sweaters, socks, lingerie, long underwear, or loungewear. Using a detergent with lanolin for these items would recoat the wool fiber and hamper the breathable, moisture-wicking properties that make wool so comfortable and cozy."

(och flera andra ställen som kom med liknande påståenden)

Nu är jag förvirrad!

Detta väcker en mängd frågor:

1. Vill man ens att ett underställ SKA absorbera fukt? Se precisering/följdfrågor nedan. En poäng med polyester/superunderställ är att de INTE absorberar fukt.

2. Lanolintvättmedel säljs ju i stor utsträckning i friluftsbutiker som typiskt kanske INTE har stickade ulltröjor à la fiskare i sortimentet. I friluftssammanhang har man ju oftast en mer eller mindre vattentät skaljacka ytterst. Det finns liksom inget behov av att ull ska vara vattenavstötande om man har en sådan jacka utanpå.

Min högsta prioritet är att undvika hål!

Jag har en mängd ull-t-skjortor vars främsta användning INTE är underställ (i underställ kan man väl tolerera ett och annat hål) utan bara vanlig t-skjorte-användning till vardags. Ska man då använda lanolintvättmedel eller inte? Om svaret är nej, vad ska man använda istället? Vad baserar du din åsikt på? Jag är ute efter systematiskt gjorda tester, inte anekdoter och privata erfarenheter.

Angående (1) ovan så kanske det beror på sammanhanget? Tänk er dessa tre scenarier:

a. Man är ute och springer en sommardag och har bara på sig en ull-t-skjorta
b. Skidåkning i -15 ℃, med underställ, mellanlager och en skaljacka som "andas"
c. Segling i hårt väder utomskärs, där man gång på gång blir översköljd av stora mängder 10-gradigt vatten. Här har man ett sjöställ ytterst.

I (a) så är det ju optimala förhållanden för avdunstning. Varm, torr luft och inget skallager som bromsar. I (b) är det torrt på utsidan men flera lager kläder som bromsar avdunstning. Stor skillnad på fuktighet på in- och utsidan. I (c) hjälper ev andningsförmåga hos ytterlagret knappast pga det är högre luftfuktighet på utsidan än insidan.

Påverkar dessa scenarier nyttan/bruket av lanolin?

Det är inte mal?
Även silverfiskar kan orsaka hål i ull- kläder tror jag?
Jag tvättar aldrig ull-kläder, hänger dom på vädring istället.
Vad säger AI?

Blir nog svårt att få många svar i detta forum som inte är anekdotiska eller självupplevda. Vet inte hur många här i gruppen som jobbat med evidensbaserad forskning om ullfibrernas fukthållande egenskaper eller lanonilns förmåga att förstärka alternativt förändra ullfibrernas egenskaper.

Det kan verka som att du vill att någon ska googla åt dig, men det är min högst personliga reflektion.

Eftersom jag inte kan hålla mig kommer här mina totalt egenupplevda intryck, samt saker jag snappat upp här och där. Så kallad hörsägen.

Jag TROR att enzymer i tvättmedel kan orsaka hål. Jag har HÖRT att enzymerna bryter ner ullfiber. Jag har UPPLEVT att ullunderställ blivit håliga innan jag bytte till tvättmedel för ull.

Efter många år som boende i Norge kan jag bara meddela att ett POPULÄRT ulltvättmedel har varumärket Lano. KANSKE har detta varumärke något med uttrycket ”lanolin” att göra. Men det är bara SPEKULATION från min sida.

Vidare har jag LÄST (sannolikt inte i Nature) om olika textilfibers förmågor. Bomull är en fiber som binder mycket fukt. En polyplastfiber (PÅHITTAT ord) binder inte alls fukt. Dessa båda materials förmåga att binda vatten (som är polärt) har SANNOLIKT med fiberns kemiska sammansättning att göra. Många oljebaserade fibrer har inga polära egenskaper och verkar därmed hydrofoba. Bomull, som är en sammansättning av olika sockerarter, har flera hydrofila molekyler i sin struktur. Detta kan EVENTUELLT förklara ytterligheterna i dessa fibers förmåga att binda vatten.

Ull då? Jo nu ska ni få höra vad jag hört när jag besökte Tossa-Maja borta i Kröshult - ull har en förmåga att fortfarande verka värmande, trots dess relativt hydrofila egenskaper. Det är detta hokuspokus som gör att ull ändock lämpar sig för aktiviteter där man vill undvika nedkylning. Fråga mig aldrig om varför, för då måste jag HITTA PÅ något.

Joråseatt…

Jag skickade ungefär samma frågor till tillverkade av ullkläder, tvättmedel resp butiker och har fått två svar än så länge. Det första är från en tillverkade av tvättmedel med lanolin.

Stort tack för ditt mycket välformulerade och initierade mejl – det är precis den typen av reflektioner som gör ull så intressant att arbeta med.

Vi har valt att tillsätta lanolin i vårt ulltvättmedel, och det är ett medvetet beslut som grundar sig på ullens naturliga struktur, behovet av vård – och inte minst på de vanligaste problemen som användare av moderna ullplagg upplever, precis som du beskriver: små hål och kort livslängd.

Varför lanolin?

Lanolin är det naturliga fettet som finns i ull när den sitter på fåret. Under produktion och tvätt tas det mesta bort, vilket gör att många moderna ullplagg – särskilt tunna merinoplagg – tappar det naturliga skyddet som lanolin ger. När vi tillsätter en mycket låg dos lanolin i vårt tvättmedel sker tre saker:

1. Ullen får tillbaka en del av sitt naturliga skydd
    – Det hjälper till att bevara elasticitet och minska slitage i fibrerna över tid, vilket i sin tur motverkar hålbildning.
  2. Plaggen blir mjukare och mer följsamma
    – Särskilt efter många tvättar. Lanolinet motverkar att fibrerna blir torra och spröda.
  3. Lanolin lägger sig inte som en tät beläggning
    – Den mängd vi tillsätter är mycket liten och är inte tillräcklig för att "täppa till" fibern eller blockera ullens andningsförmåga. Vi har valt en balans där plaggen fortfarande bibehåller sina fukttransporterande egenskaper, men samtidigt får ökad hållbarhet.

Angående dina scenarier (a–c):

Du har helt rätt i att behovet varierar beroende på hur plagget används:

• (a) Sommartur i t-shirt: Här är fukttransport viktigt. Men vår dos lanolin är så låg att det inte påverkar plaggets förmåga att andas – samtidigt som det skyddar fibrerna mot friktion och svett.
  • (b) Skidåkning med flera lager: Här uppstår ofta nötning och fukt från kroppen som stannar kvar länge. Då är lanolinet till nytta för att skydda plagget och minska luktbindning.
  • (c) Segling i hårt väder: Ytterlagret står för väderskyddet – ullens uppgift är att hålla dig varm även om den blir fuktig. Lanolin ger en lätt vattenavvisande yta som förstärker ullens naturliga funktion.

Och viktigast av allt: hålen

Att undvika hål i tunna ullplagg är en av de främsta orsakerna till att vi har valt att inkludera lanolin. Med ett enzymfritt, pH-balanserat tvättmedel med låg dos lanolin får du ett plagg som håller längre, utan att förlora sina tekniska egenskaper.

Vi har utvecklat vårt tvättmedel för moderna kroppsnära plagg i ull, just med balans mellan funktion, komfort och hållbarhet i fokus.

Tillverkare av ullkläder:

Tack för en riktigt välformulerad och intressant fråga – du har verkligen gjort ett grundligt jobb i att utforska ämnet. Jag uppskattar att du nyanserar användningsområdena också – det är helt centralt i den här diskussionen.

Här kommer en sammanfattad och balanserad genomgång, inklusive vad forskningen och branschpraxis säger, och vad som rimligen bör vägleda dina val:

1. Vad är lanolin och varför används det i ulltvättmedel?

Lanolin är ett naturligt fett (ullfett) som fåret själv producerar för att skydda sina fibrer. Det:

• Återfettar fibrerna vilket kan minska friktion och slitning (potentiellt förebygga hål).
  • Gör fibrerna mer vattenavvisande.
  • Kan ge en mjukare känsla.
Det säljs ofta som "vård" för ull och är standard i tvättmedel för exempelvis ylleplagg som tröjor, filtar, stickade kläder och ullblöjbyxor.

2. Risker med lanolin för funktionsplagg?

Det du hittade från Heritage Park Laundry är inte taget ur luften. Många källor – och jag håller med – menar att för plagg som bärs nära kroppen med syftet att reglera fukt och temperatur, särskilt i aktivt bruk, är lanolin troligen en nackdel.
Det kan:

• Minska fukttransporten (wicking-effekten) eftersom fett återställer ullens naturliga vattenavstötande egenskaper, vilket är motsatt den eftersträvade effekten i baslager och aktivt bruk.
  • Göra att plagget känns varmare men mindre andningsaktivt.
  • I vissa fall påverka lukthanteringen negativt eftersom fukt (och därmed bakterier) inte transporteras bort lika effektivt.
Det är därför många ulltvättmedel för funktionskläder (t.ex. Nikwax Wool Wash, Granger’s Active Wash) INTE innehåller lanolin. De fokuserar på att rengöra utan att lämna efter sig fett eller film.

3. Vad är viktigast om du vill undvika hål?

Hålen i ullplagg kommer oftast av:

• Mekanisk nötning.
  • Mottaglighet för skadedjur (mal), om plagget förvaras otvättat.
  • Felaktig tvätt (t.ex. enzymbaserade tvättmedel som bryter ner proteinfibrer).
Viktiga åtgärder:

• Använd tvättmedel utan enzymer (specifikt proteas) eftersom de kan angripa ullfibrer.
  • Undvik kraftiga mekaniska tvättprogram och höga varvtal.
  • Undvik för mycket slitage från t.ex. bälten, ryggsäckar, byxlinningar.
  • Förvara plaggen rent och torrt (smutsiga ullplagg lockar mal).
Lanolin kan teoretiskt minska friktion och göra plagget mindre känsligt för nötning, men det är inte någon garanti, och det kan påverka funktionen negativt.

4. Svar på dina scenarier och huvudfrågan:

Vill du använda lanolin för vardagsplagg och t-shirts?

Nej, inte om plaggen ska ha sin fukttransporterande funktion och kännas svala.

För dina t-shirts som används till vardags (utan hård nötning från t.ex. ryggsäck) är det bättre att:

• Använda ett ulltvättmedel utan lanolin och utan enzymer.
  • Tvätta skonsamt.
  • Torka plant.
Om ditt största mål är att undvika hål:

Det är viktigare att ha rätt tvättmedel (utan enzymer) och skonsam tvätt än att tillföra lanolin. Du kan överväga lanolin om du har ett specifikt plagg som får mycket nötning (t.ex. ryggsäck eller bärselar), men det är inte nödvändigt för vardags-t-shirts.

5. Vattentransport vs. absorption – spelar det någon roll?

Det är helt korrekt att det beror på användningen:

• a. Sommar, löpning: Du vill ha maximal fukttransport och snabb torkning. Lanolin motverkar detta → använd tvättmedel utan lanolin.
  • b. Skidåkning, kallt väder: Fukttransport är fortfarande viktig, men plagget kommer inte att torka snabbt ändå pga lagersystemet. Här är lanolin varken nödvändigt eller katastrofalt, men troligen inte till hjälp.
  • c. Segling, våta miljöer: Här är vattentransport mindre relevant, men ullen används för sin isolerande förmåga även när den är fuktig. Om du skulle vilja öka vattenavstötningen, då kan lanolin ha en marginell positiv effekt, men eftersom du ändå har sjöställ ytterst är det troligen irrelevant.

Sammanfattning av rekommendation:

• Undvik lanolin i tvättmedel för:
    • Ull-t-shirts som används till vardags och vid träning.
    • Underställ för aktiv användning.
  • Eventuellt använd lanolin:
    • För stickade plagg, ylletröjor, eller ull som används i extrem nötning (t.ex. vid tung ryggsäck).
  • Viktigast:
    • Tvätta med ulltvättmedel utan enzymer och utan lanolin.
    • Skonsamt tvättprogram.
    • Ingen sköljmedel.
    • Låg centrifugering.

Svar från en friluftsbutik som säljer både ullkläder och tvättmedel.

Jag är rädd att jag inte kan svara på samtliga frågor men lite kort om lanolin är att Det är ett ämne som finns naturligt i ull det har en skyddande och återfuktande effekt för ull-fibern. Om man tvättar sina ull-plagg med ett vanligt flytande tvätt medel så tvättar man bort lanolinet och det bidrar till att ull-fibern torkar ut och slits snabbare. Mnn bör tvätta sina ull-plagg med ett ull-tvättmedel som innehåller lanolin.

Ullen har fina fukttransporterande egenskaper. Den absorberar inte fukt som exempelvis bomull gör. Ullen är dessutom naturligt antibakteriell och kommer inte att lukta illa som syntetiska underställ lätt gör.

Alle dess fina egenskapar bevaras med lanolin.

Du är välkommen att återkomma till mig om du har ytterligare frågor, annars önskar jag dig en fortsatt trevlig dag.

Svar från en friluftsbutik 2 som säljer både ullkläder och tvättmedel.

Du ställer ganska många lite olika frågor, men jag försöker besvara den som jag uppfattar mest centrala: hur undviker man hål i ullplagg.

Ull har väldigt många fördelar som material att ha nära kroppen, som att det håller en varm även i fuktigt tillstånd och att det sällan börjar lukta illa ens efter längre tids användning. Men ull har också nackdelar, det är inte det lättaste materialet, det töjer sig lätt och tappar formen och – det är inte så hållbart mot mekanisk nötning. Kort sagt, det blir lätt hål i det, i synnerhet i tunna ullplagg som underställ eller t-shirts.

Bland oss som jobbar här och som gärna använder ullplagg så upplever vi att det oftast blir hål av två skäl: 1) mekanisk nötning, typ på axlarna på en t-shirt när man går med ryggsäck eller 2) under tvätt eftersom många tvättmaskiner är onödigt hårdhänta.

Om man mest haft ullplagg på sig utan att tydligt smutsat ned dem så räcker det ofta bra med att bara skölja ullplagg i ljummet vatten, man behöver förvånansvärt sällan tvätta dem i maskin.

Det vi har hört som argument för lanolin i tvättmedel för ull är att det delvis hjälper till att återställa ullens helt naturliga fett vilket gör fibrerna mindre spröda. Plus att det hjälper ullens naturliga förmåga att stöta bort bakterier, det som gör att ullplagg tenderar att lukta mindre.

Från tillverkade 2 av ullkläder

Lanolin är ett naturligt vax som finns i råull och som ofta tillsätts i ulltvättmedel för att hjälpa till att återställa fibrerna. Det kan minska friktion, förbättra mjukheten och potentiellt skydda mot mekaniskt slitage – vilket kan bidra till att förhindra de små hål som tenderar att uppstå med tiden, särskilt i fina merinotyger.

Detta har dock en nackdel. Lanolin kan belägga ullfibrerna på ett sätt som minskar deras naturliga fukttransporterande och andningsbara egenskaper – just de egenskaper som gör ull så effektiv för underställ och träningskläder. Detta är särskilt relevant när plagget används under svettiga aktiviteter eller i varmare förhållanden.

Eftersom din högsta prioritet är att undvika hål – särskilt i ull-t-shirts som används till vardags – kommer jag att använda ett lanolinhaltigt tvättmedel då och då, kanske var tredje eller fjärde tvätt. För regelbunden tvätt råder jag dig att använda ett särskilt ulltvättmedel utan lanolin eller enzymer, för att bibehålla ullens fukthanteringsegenskaper utan att kompromissa med dess hållbarhet.

Detta ger en bra balans att bibehålla tygets tekniska prestanda vid behov, samtidigt som fibrerna förstärks regelbundet för att förlänga plaggets livslängd.

Kort sammanfattning per användningsfall:

- Sommaraktiviteter (t.ex. löpning i en t-shirt i ull): Undvik lanolin; prioritera fukttransporterande egenskaper.

- Lager på lager i kallt väder (t.ex. skidåkning): Sporadisk användning av lanolin är okej.

- Våt förhållanden (t.ex. offshore-segling): Lanolin kan vara fördelaktigt för ytterligare vattenresistens och fiberstyrka.

Väldigt mycket information här i tråden så kan nog inte bidra med mycket mer än att säga att jag kör väldigt mycket kläder för både skidåkning och vardag i ull, tvättar med vanligt flytande Grumme och har inga problem med hål.

Jag tror själv på att tvätta så sällan som möjligt, vädra istället för att tvätta, inte tvätta tillsammans med saker som har blixtlås osv och allmänt vara försiktig.

Unilever (eftersom de ändå nämner sina produktnamn i sitt svar)

Vi har ett tvättmedel som heter Neutral Wool & Fine som är ett enzym- och lanolinfritt tvättmedel som rekommenderas till fintvätt såsom
t ex ull, dun, siden och andra ömtåliga textilier.

För tvättning av t-skjortor som används till vardags kan vi rekommendera Neutral Colour eller om du önskar för vita plagg Neutral White, du kan läsa mer här: https://www.neutral.se.

Litet OT, men en del plagg slits mer av att tvättas för sällan än att tvättas ofta. Åtminstone om man tvättar försiktigt. Damm och andra små partiklar som kommer utifrån (liksom torra hudflagor på insidan) nöter på plagget vid användning och bör knappast få ligga kvar och gnaga på fibrerna en hel säsong.

Grumme/Orkla

Ull och siden är textilier som består av fibrer gjorda av proteiner. I de flesta tvättmedel som inte är speciellt anpassade för känsliga textilier som tex ull och siden används ett enzym som kallas proteas som tvättar bort proteinhaltiga fläckar som ägg, mjölk och blod.

Proteas är däremot ett enzym som bör undvikas när man tvättar ull och siden då det även kan bryta ner de proteinhaltiga fibrerna och sedan göra små hål. Det är alltså vanligt att säga att man inte ska använda tvättmedel som innehåller enzymer på textilier som ull och siden, utan det är egentligen bara enzymet proteas att undvika.

Det finns dock andra enzymer som också ofta används i tvättmedel. Detta är till exempel lipas som tar bort fettfläckar, pektatlyas som tar bort fläckar från t.ex. frukt och bär och amylas som tar bort stärkelsefläckar. Dessa enzymer är helt säkra att använda vid tvätt av proteinhaltiga fibrer som ull och siden då dessa inte påverkar proteinerna i fibrerna.

Enzymer är effektiva för att ta bort fläckar vid låga temperaturer, lättnedbrytbara och kommer från en förnybar källa, så vi vill använda dem i våra produkter. I Grumme Fintvätt (https://www.grumme.se/produkt/fintvatt/) har vi alltså använt enzymer, men givetvis inte enzymet proteas som skadar ull- och sidenfibrerna. Grumme Fintvätt är därför anpassat till ömtåligare textilier.
De butiker som har möjlighet att ta hem fintvätten är: Willys, Hemköp och City Gross. Så kika gärna i en sådan butik om de har det inne, om de inte har det kan man fråga i butiken om de kan ta hem produkten.

Det här är förvirrande! Men om jag skulle försöka mig på att summera så verkar inte lanolin vara så viktigt som en del hävdar om man talar om vävda fina textiler som t-skjortor och liknande? Lanolin verkar mer för grova stickade ytterplagg? Fast hur ofta tvättar man en stickad tröja?

Viktigare verkar vara att undvika proteas?

På denna kommentar får ni gärna kommentera personliga uppfattningar, erfarenheter och tolkningar, dvs ni behöver inte hänvisa till studier mm!

i mitten på 90-talet flyttade jag till en lägenhet där vi hade en separat centrifug i tvättstugan. Den var fantastisk tills jag upptäckte att. Om jag inte var ytterst noggrann vid ilägg av tvätt så rev den Micro-hål i känsliga kläder. Dessa hål blev sen vid användnings av plaggen större och liksom utdragna. Idag när jag tvättar känsliga kläder typ merino tischor etc centrifugerar jag på väldigt låga varvtal eller inte alls. Har inga problem med hål längre.

Tillverkade 3 av ullkläder

Precis som du skriver så är min bedömning efter diverse dialoger med experter inom branschen att anledningen till att man ska använda ett pH neutralt tvättmedel också innehållandes en liten % lanolin (ullens naturliga fett) är för att:

• Bevara ullens naturliga fett
    • Ull från får innehåller naturligt lanolin, ett fett som skyddar ullfibern, gör den smuts- och vattenavvisande samt håller plagget mjukt och elastiskt. Vanliga tvättmedel avlägsnar lanolinet, vilket gör att ullen blir torr, spröd och tappar sin naturliga skyddsfunktion. Lanolintvättmedel innehåller lanolin som återfettar ullen vid tvätt, vilket hjälper till att bevara dess egenskaper och därmed håller plaggen längre.
  • Skonsam rengöring:
    • Lanolintvättmedel är pH-neutralt och ofta fritt från enzymer (särskilt proteas), som annars kan bryta ner ullens proteinstruktur (keratin) (kan vara orsaken till hålbildning du får). Detta är viktigt eftersom ull är ett animaliskt proteinfiber, känsligt för både höga temperaturer och felaktiga kemikalier.
  • Förebygger krympning och tovning:
    • Enzymfria och återfettande tvättmedel minskar risken för att ullen krymper eller tovar sig vid tvätt. Tovning uppstår ofta när ull utsätts för mekanisk bearbetning tillsammans med vatten och värme – vilket förvärras om rätt tvättmedel inte används.

Hålbildningen skulle också kunna komma ifrån hur du använder produkten, om du har bälte som skaver, eller jacka med innerficka eller någon vassare detalj som kan göra hål på plagget.

Det skulle också kunna komma ifrån något vasst i trumman i tvättmaskinen.

Så svårt att bedöma varifrån hålen i dina plagg uppstår, men dessa kan vara orsaker.

När det gäller att absorbera fukt eller inte, så arbetar Syntetiska material och ull lite olika. När det gäller ullens egenskaper så absorberar ullfibern upp överskottsfukt från kroppen i sin fiber i sig, för att sedan avdunsta den från kroppen (utsidan). En form av värmereglering. Det vill man ha för att inte känna sig blöt/fuktig och därmed eventuellt börja frysa. Ullen värmer också även om materialet är fuktigt, till skillnad från syntetiska material.

Underställ av syntetiska material fungerar är lite annorlunda. Polyesterfibrer tex är hydrofoba (vattenavvisande), vilket innebär att de inte absorberar vatten. Istället transporterar de fukten bort från huden genom kapillärverkan, där svetten "dras" genom små kanaler mellan fibrerna till utsidan av plagget. Eftersom polyester inte suger åt sig vätska, utan bara flyttar den, torkar materialet snabbt.

Vet inte om dessa svar hjälper dig vidare, men som sagt, hålen kan bero på lite olika orsaker, men jag skulle rekommendera att undvika vanliga enzym tvättmedel och köpa något specifikt ulltvättmedel som bevarar rätt pH och ullens egenskaper för att plaggen ska hålla så länge som möjligt.

Se även tråden om att programmera tvättmaskiner!

Tillbaka
Topp