[Artikel] Till salu – köp en egen skidort nära Sälen

Redaktionen

Aktiv medlem
Johan-Akesson-1000x750.jpg

Drömmer du också om en egen skidanläggning? Nu har du chansen att köpa ditt egna paradis norr om Sälen.

Läs hela artikeln:

Näsfjället finns inte med under "skidorter" för på Freeride. Varför?

Om jag räknar rätt, så går släpliften blygsamma 170 höjdmeter.
Med en "rätt" placerad lift på östra sidan av berget så skulle det gå att få ut ca 300 fhm och därmed kunna ha viss potential

Låga priser på liftkort, inga köer, charmiga snarare än flådiga boenden och perfekt för att åka med barnen i lugn fjällmiljö. Funkar ju såklart inte. Nej, smäll upp ett äventyrsbad där det kostar 450kr att bada i två timmar, lite svindyra designerbagerier med orimligt stora kanelbullar och byt ut den riktiga skidverkstan mot en opersonlig megastore, så ska vi nog se att de ickeskidfokuserande fjällturisterna kan köra förbi stororterna med den fyrhjulsdrivna EV9:an och börja spendera. Och vi får innerligt hoppas att den nya ägaren bygger riktigt rejält med turistbäddar i förhållande till liftkapaciteten, så att även Näsfjälletgästen kan få uppleva den gemytliga sociala känslan att stå en timme i liftkö på sportlovet. Det kan bli bra det här.

Jag tror faktiskt att efterfrågan efter sådant här kommer att öka. Eftersom fjällen aldrig kommer att kunna konkurrera med alpernas fallhöjd och pister etc så finns det ju kvaliteter i fjällen som ingen annanstans, särskilt på många mindre orter. Stugmys, fin längdskidåkning i vackert orört landskap, frisk natur, lugn och ro mm. Sådant drar även oss som bor söder om Jönköping och jag känner ett ökat intresse bland bekanta här i södern för t.ex. längdskidåkning.

Näsfjället finns inte med under "skidorter" för på Freeride. Varför?

Om jag räknar rätt, så går släpliften blygsamma 170 höjdmeter.
Med en "rätt" placerad lift på östra sidan av berget så skulle det gå att få ut ca 300 fhm och därmed kunna ha viss potential
Ja tittar man på toppografin så ser det bättre ut än Stöten.

Problemt att få det att gå runt är väl att gillar man inte skistar, så hamnar man i Stöten, varför fortsätta 30min?
Eller väljer Kläppen och sparar massor av restid!

Låga priser på liftkort, inga köer, charmiga snarare än flådiga boenden och perfekt för att åka med barnen i lugn fjällmiljö. Funkar ju såklart inte. Nej, smäll upp ett äventyrsbad där det kostar 450kr att bada i två timmar, lite svindyra designerbagerier med orimligt stora kanelbullar och byt ut den riktiga skidverkstan mot en opersonlig megastore, så ska vi nog se att de ickeskidfokuserande fjällturisterna kan köra förbi stororterna med den fyrhjulsdrivna EV9:an och börja spendera. Och vi får innerligt hoppas att den nya ägaren bygger riktigt rejält med turistbäddar i förhållande till liftkapaciteten, så att även Näsfjälletgästen kan få uppleva den gemytliga sociala känslan att stå en timme i liftkö på sportlovet. Det kan bli bra det här.
Göra en Stoghogna helt enkelt.

Tillbaka
Topp