Vad har hänt med airbnb i alperna?

sy7robc

Medlem
Halloj! Brukar boka boende ungefär i området Chamonix, La Thuile, Cervinia, Visp, Martigny för 7 pers o 4-5 sovrum. Priserna har ju gått upp ordentligt senaste tio åren men i år får jag bara någon enstaka träff långt bort i skogen, utan att filtrera på pris. Har något dramatiskt hänt som gör att folk inte använder airbnb i alperna längre eller vad händer? 🤯

Halloj! Brukar boka boende ungefär i området Chamonix, La Thuile, Cervinia, Visp, Martigny för 7 pers o 4-5 sovrum. Priserna har ju gått upp ordentligt senaste tio åren men i år får jag bara någon enstaka träff långt bort i skogen, utan att filtrera på pris. Har något dramatiskt hänt som gör att folk inte använder airbnb i alperna längre eller vad händer? 🤯
Vilka datum tittar du på?
(Kring Mardi Gras kanske allt är fullt? I år kring 17 feb)

Just AirBnb har ju fått dåligt rykte på kontinenten med lokalbor som protesterar mot korttidsuthyrning av lägenheter. Kanske en anledning? Borde iofs knappast vara relevant på skidorter.
Det som jag själv märkt är att boenden blir uppbokade allt tidigare för varje år. Redan ganska fullt på många ställen, åtminstone för de bästa lägena, även utanför OS-regionen.

Just AirBnb har ju fått dåligt rykte på kontinenten med lokalbor som protesterar mot korttidsuthyrning av lägenheter. Kanske en anledning? Borde iofs knappast vara relevant på skidorter.
Vissa kommuner eller regioner försöker ju också reglera det eller helt förbjuda det. Inte heller något om att någon alport tagit det steget dock. Kan möjligen vara så som du är inne på att airbnbs rykte blivit lite försämrat och många hyr ut via andra sidor/företag istället?

Kan man ha lite is i magen kommer dock det ofta ut en del närmare inpå. Antingen för att nån bestämmer sig sent att hyra ut en extra vecka, men ofta för att det går att avboka kostnadsfritt fram till någon månad innan (varierar). Vissa bokar ju flera boenden och sen avbokar alla utom ett när man bestämt vart man ska. Nära inpå kan det också gå att få rätt stor rabatt är min erfarenhet. Fast man riskerar ju också att stå utan eller få ta det som erbjuds oavsett standard.

Jag upplever att det är mycket lättare att hyra via orternas egna hemsidor. Väldigt bra i Meribel, Val d isere etc. Där är utbudet mycket större än på Airbnb. Tror just att kravet på så många personer kan ställa till det kostnadsmässigt. I Frankrike har dom "demokratiserat" bostäderna genom att göra standardiserade studiolådor som dom sedan trycker in så många sängar dom kan i. Oftast ryms 4 personer i en dubbelsäng+bäddsoffa.

Det som jag själv märkt är att boenden blir uppbokade allt tidigare för varje år. Redan ganska fullt på många ställen, åtminstone för de bästa lägena, även utanför OS-regionen.
Du menar utanför norra Italien, för OS avgörs ju på flera orter utspridda över i stort sett hela norra Italien.

Kollade precis på Chamonix i mitten av februari för skoj skull, och det finns ju massor av boende med 5+ sovrum att hyra på Airbnb. Inget för priset av en campinghytta i obygden precis kanske, men det kanske man inte förväntar sig heller.

1759401437315.webp

Något har hänt! Samma sökning resulterar i klart mer "vanliga" antal resultat. Måste vara jag som gjorde ngt knas tidigare, men märkligt då det var olika dagar jag gjorde de olika sökningarna med samma nedslående resultat. Hopp om livet igen!

Tillbaka
Topp