"En riktigt bra deal!" – Eller cykeln på köpet!

Det finns flera trådar om hudar här i forumet.
Men jag skulle nog säga att det inte finns några riktigt dåliga hudar längre.
Mkt troligen så är det inte många som tillverkar sin egna hudar utan köper in med eget märke.
Jag märker mer skillnad på om hudarna är bra vallade än mellan märken.
Även om jag har Pomoca som favorit pga av den är mjuk å följsam samt att den trots ett klister som käns som en PosIt lapp sitter kvar.
Men om den är så mkt bättre att den är värd 3 ggr priset är jag tveksam till

Har völkl sina hudar som kohla har tillverkat. De fungerar bra. Om det är samma som mina i en mohair/syntet blandning så är de nog likvärdiga med de flesta andra i samma blandning. Mina är dock i en annan färg.

De har lim som inte klistrar så mycket men som trots det sitter tillräckligt bra.

Har för mig att jag har sätt att Kohlas syntet hudar inte glider speciellt bra. Har också läst att de för några år sen hade lim som satt VÄLDIGT bra, kanske lite väl bra alltså.

Ni som beställt hudar. Vad tror ni om prestandan? Jag har bara haft ett par hudar innan och det var ett par standard Kohla. Sen fick jag låna ett par "Rossi" på UCPA en gång och det var ändå en rätt stor skillnad i glid mot mina gamla. Rossin gled rejält mycket bättre. Kohlan krånglade aldrig med klistret utan satt alltid bra, även när andras krånglade. Jag sålde dock de hudarna med ett par skidor så nu behöver jag nya. Jag har köpt de där HEAD-hudarna men utifrån spec-jämförelse borde Pomoca Free Pro vara strået vassare. Vad tror ni som hudat betydligt mer, är det värt merkostnaden för Pomoca? (Går att hitta för 1600:-)

Jag kommer inte att gå så mycket sett över tid så slitstyrka är inte hela världen. Men jag vill ha låg vikt, bra glid och bra grepp. Eftersom jag inte har nån lysande teknik så antar jag att grepp är mer prioriterat än glid dock.
Enligt en annan tråd på forumet är det samma som Kohla Vertical. Mixen är 65% mohair och 35% nylon. Här är en recension där de verkar vara lite mitt I smeten så att säga. https://blisterreview.com/gear-reviews/climbing-skins-a-guide-comparisons

Bra klipp på parkskidor hos XXL också. Finns inte kvar online men finns i några butiker
1760539637234.webp

Ni som beställt hudar. Vad tror ni om prestandan? Jag har bara haft ett par hudar innan och det var ett par standard Kohla. Sen fick jag låna ett par "Rossi" på UCPA en gång och det var ändå en rätt stor skillnad i glid mot mina gamla. Rossin gled rejält mycket bättre. Kohlan krånglade aldrig med klistret utan satt alltid bra, även när andras krånglade. Jag sålde dock de hudarna med ett par skidor så nu behöver jag nya. Jag har köpt de där HEAD-hudarna men utifrån spec-jämförelse borde Pomoca Free Pro vara strået vassare. Vad tror ni som hudat betydligt mer, är det värt merkostnaden för Pomoca? (Går att hitta för 1600:-)

Jag kommer inte att gå så mycket sett över tid så slitstyrka är inte hela världen. Men jag vill ha låg vikt, bra glid och bra grepp. Eftersom jag inte har nån lysande teknik så antar jag att grepp är mer prioriterat än glid dock.
Tycker också att största skillnaden ändå är limmet. Har ett par gamla BD hudar som är helt omöjligt att få isär när de är varma. Även sambons Kohla är mycket svårare att få isär än mina Pomoca. Tycker inte det är skillnad i hur bra de sitter. Inte haft problem med mina Pomoca, inte heller i -20 när man varvade korta åk.

Det finns flera trådar om hudar här i forumet.
Men jag skulle nog säga att det inte finns några riktigt dåliga hudar längre.
Mkt troligen så är det inte många som tillverkar sin egna hudar utan köper in med eget märke.
Jag märker mer skillnad på om hudarna är bra vallade än mellan märken.
Även om jag har Pomoca som favorit pga av den är mjuk å följsam samt att den trots ett klister som käns som en PosIt lapp sitter kvar.
Men om den är så mkt bättre att den är värd 3 ggr priset är jag tveksam till
Pomocca gör hudar till de flesta skidmärken med egna hudar och många andra (hittade en bild på de märken de gjorde år och det var omkring 20-40 st). Vet exempelvis att silvrettas hudar som säljs på xxl göra av pomocca. Även de hudar som tidigare såldes på Decathlon i Sverige var pomocca då de inte hade tagit bort deras logotyp överallt på hudarna.

Nypade precis dom sista L online, hade tänkt köpa 2st L och 1st M men sen på bollen. Men det löste hudar till mina rockskis 10,5*185.
Hoppas det är Hot Melt varianten, gillar dom. Sitter bra och lämnar aldrig klister.
Men det är inte hela världen, rocksis åks ju ändå bara för och eftersäsong.
En snabb inventering av beståndet gav vid handen att fyra par lagg måste säljas till vintern.
Samma visa varje höst 😲
IMG_0427.webp

Förtydligande: det är kanske lätt att tro att det är mina RS på bilden men icke.
Dom där ”custom made” ska smulan få i julklapp 🎅
Om hon är snäll alltså!

Samma här! Då får jag se till att lära mig att montera tech-bindning 😬
Vilken tech-bindning har du köpt? Såg sedan att man kunde köpa skidan i paket med marker alpinist för 3500kr, alltså 1500kr för bindningen det hade varit nice. Får se om jag skramlar ihop till en shift eller försöker få tag på en billig rambindning.

Vilken tech-bindning har du köpt? Såg sedan att man kunde köpa skidan i paket med marker alpinist för 3500kr, alltså 1500kr för bindningen det hade varit nice. Får se om jag skramlar ihop till en shift eller försöker få tag på en billig rambindning.
Inte köpt men lutar starkt åt någon ATK. Missade också det paketet, men blev liksom lite brådis innan alla lagg försvann...

Kanske lite OT men vilken skin trim cutter rekommenderas? Den som kom med kohla/head var billig brytbladskniv så då kan jag lika gärna använda min ifrån Anza (målarverktyg). Men BD, Pomoca, Contour och G3 har ju såna som har offset trim "inbyggt", G3 verkar omöjlig att beställa löst till Sverige medan de andra 3 går att beställa. Men är de likvärdiga eller är G3s bäst? Någon som har en över?

Jag skär med mattkniv med krokblad.
Dels för de är vassa och lätt att byta efter ett skär eller i vissa fall en skida.
Kostar nästan ingenting.
Sedan tycker jag att de andra engångs knivarna som kommer med är lite fladdriga, mjuka och inte ger den stabilitet som en riktig kniv.
Sedan så tycker jag att de släpper ut för lite kant för min smak

Kanske lite OT men vilken skin trim cutter rekommenderas? Den som kom med kohla/head var billig brytbladskniv så då kan jag lika gärna använda min ifrån Anza (målarverktyg). Men BD, Pomoca, Contour och G3 har ju såna som har offset trim "inbyggt", G3 verkar omöjlig att beställa löst till Sverige medan de andra 3 går att beställa. Men är de likvärdiga eller är G3s bäst? Någon som har en över?
Du kan väldigt väl använda din egen kniv om kniven som kom med hundarna inte duger.

Som jag skrev skulle jag vilja ha en med offset då risken att göra fel blir typ 0%
Har haft 3G's och Pomoca's knivar med å göra och bägge är likvärdiga. Der går att göra fel med dem också för dem går inte att styra med handen/handleden lika enkelt som man styr en kniv. Lycka till med skärandet.

Finns billiga 10or här också med 12mm stoppers, men du sparar några 100-lappar kanske om du bara behöver 10or
Den där sidan verkar tveksam om man kollar recensionerna.

Precis, står det MNC så är det de gamla med säkerhet, Står endast ”MN” på de nya oftast men har sett de gamla benämnas MN i nåt fall också. En 2a efter Shift så är man mer säker.
Misstänkte att det var skillnad.

Men vad är det för skillnad "full heel rotation" ?

Köpte alltså version 1 till grabben i våras. Men vad anser ni som haft den versionen? Är den OK !

Jag har haft den i ett par år.
Märk väl: inga problem när den är rätt inställd.
Men den är känslig.
Man lär sig bla att inte slå ihop stoppers när man ska vända, för då löser dom ut. Och då blir det väldigt tungt att gå.

Jag har haft den i ett par år.
Märk väl: inga problem när den är rätt inställd.
Men den är känslig.
Man lär sig bla att inte slå ihop stoppers när man ska vända, för då löser dom ut. Och då blir det väldigt tungt att gå.
Ok, kul att höra att du verkar nöjd. En kompis kör även på shift och säger att de funkar bra.
Det blir i allafall premiär att få ta med grabben på första toppturen i vinter.
En stor dag för mig 🙂

148 Euro för ett par Superlite 150.
Lite nischad bindning kanske, men lite sugen på att slänga på dom på ett par lätta breda puderlagg jag har över. Men hade gärna haft justeringsplattan monterad också, och då blir de ju inte så billigt längre.

Tack för tips! An offer I couldn't refuse... 😎

De hamnar på "bra-att-ha-hyllan" tills lämpligt skidobjekt har identifierats 🤩

Down skis kör numera en Garage sale med andrasorteringar och lätt körda men uppfräschade lagg. Priserna sänks med 5% varje dag så länge laggen är kvar. Sortimentet växlar vecka för vecka.

Just nu är det ett magert sortiment, men det finns ett par som borde tilltala nån av er som är en, eller har en, parkråtta i huset. Eller vad sägs om ett par nya, andrasorterade, symmetriska TD89 för typ femtonhundra bagis?

Down TD89

Eller denna! ser ut som en intressant skida

148 Euro för ett par Superlite 150.
Lite nischad bindning kanske, men lite sugen på att slänga på dom på ett par lätta breda puderlagg jag har över. Men hade gärna haft justeringsplattan monterad också, och då blir de ju inte så billigt längre.

Var det verkligen någon här som trodde att jag skulle kunna låta bli köpknappen här.Haha
Så nu blev det ändrade planer, det här blir säsongens rockskis.
1643gr med bindning + Backland carbon = underkant 3kg totalt.
Det borde även jag orka släpa på en bit.
Dessutom håller jag liv i ett stycke svensk skidhistoria ett tag till.
Bra va!
IMG_0606.webp

Eller denna! ser ut som en intressant skida
Det är nog en lös och ledig skida. Hörde jag skogsåkning? Hyfsad kurs också, fast minus 5% imorgon..... 😎

Tillbaka
Topp