Utbyggnad av liftsystemen i Vemdalsfjällen

Plus lite mer.
Sportbar, bowling, shuffleboard, fik, utbyggd SkiStarshop, lekhörna, flipperspel, altan över ICA mm.

De som driver projektet hade en presentation på vägföreningens årsstämma (tyvärr missade jag den). Presentationen finns tillgänglig via länken nedan. Där finns även lite bilder på tilltänkta färger och mattor.

Tack för att du delade länken. Kollar snabbt igenom dokumenten och ser att det även finns en plan för att dra om skidleden till Björnvallen så att den inte slutar i en vägkorsning och en uppförsbacke som man sen måste gå uppför. Det går väl förmodligen inte att trolla bort höjdskillnaden med en ny sträckning, men det borde inte bli sämre i alla fall.

Lite info om Björnrike Ski Club. I en Facebookgrupp berättade Peter lite om vad som är pågång och vad som kommer finnas till vintern i Björnrike Ski Club!
Se bilden nedan.

Utöver detta så hakar även de två BRF som har lägnheterna kopplade till Björnrike Ski Club på och renoverar. Jag har lägenhet i Björnrike Ski County och vi har nu i slutet av sommaren haft extra fixar dagar där vi bla rivit ut alla mattor och målat.
Screenshot_20250811-074239~2.webp

Björnrike Ski Club växer fram med nya solaltaner, i vinter kan ni hänga hos oss när ni inte åker skidor. Vi bygger nu fik, restaurang, nöje med arkad och Duck Pin, bad i pool, varmpool, kallbad, bastu eller IR-bastu. Därtill lyft av sportbutik och ICA-butik. Totalrenoverad byggnad med nya entréer mot skidbacke och solaltaner. Välkomna att njuta i ett av landets soligaste skidområden :) och följ oss gärna på sociala medier #bjornrikeskiclub
/Peter
20250903_182226.webp

Kikade på plankartan och jämförde med bilden ovan.
Liften som byggs i år och syns på bilden ovan är ju den som är markerad i rött.
Backarna ovanför denna är ju de befintliga ink backe 15 slingan som ju går igenom liften.
Visst är det utlovat en röd backe? Kanske att det är rött till höger om liften men annars känns det ju ganska blått.. Vad hittar de på med den stora ytan som viker av bort från liften tror ni? (Den som syns på bilden ovan)
1759429100282.webp

Kikade på plankartan och jämförde med bilden ovan.
Liften som byggs i år och syns på bilden ovan är ju den som är markerad i rött.
Backarna ovanför denna är ju de befintliga ink backe 15 slingan som ju går igenom liften.
Visst är det utlovat en röd backe? Kanske att det är rött till höger om liften men annars känns det ju ganska blått.. Vad hittar de på med den stora ytan som viker av bort från liften tror ni? (Den som syns på bilden ovan)
Visa bilaga 40727
Är det där den nya knappliften byggs i fas två kanske? Min förhoppning är att området avlastar barnområdet ner mot torget som är välfyllt pga av skidskolor och nybörjare.

Destinationschefen svarar idag på alla mina frågor här

På SkiStar Vemdalens Instagram släpptes det också en skiss på pistkarta idag. Där finns även med hur de tänker med ettap två av Hovde Syd. Det gick tyvärr inte att ladda upp en skärminspelning då den var för stor. Länk finns nedan.

Som nämnts innan har SkiStar Vemdalen destinations chef varit lite aktiv de senaste veckorna på deras Facebook med info om Hovde Syd.

Fanns ju en hel del filmklipp där på insta ja!
Men pistkartan och det andra klippet jag länkade till säger ju emot varandra lite avseende röd eller blå backe.. men men man får väl provåka istället 😀

Fanns ju en hel del filmklipp där på insta ja!
Men pistkartan och det andra klippet jag länkade till säger ju emot varandra lite avseende röd eller blå backe.. men men man får väl provåka istället 😀
Jag håller med dig, den röda backen som visas på insta ser ut som Nääs och den är ju inte ny. Jag har tidigare uppfattat det som att det är den översta biten som är röd och blir blå när det inte är så brant längre.
Det ska ju in lite fun ride och park med i området.
Men som du säger, det blir väll först när man åkt där som man på riktigt vet hur bra det blir!

Om jag förstår rätt så kommer alltså Slingan att försvinna då den nya liften går rakt igenom den? Och Nääs kommer ha liften precis bredvid sig, till vänster i åkriktningen?

Om jag förstår rätt så kommer alltså Slingan att försvinna då den nya liften går rakt igenom den? Och Nääs kommer ha liften precis bredvid sig, till vänster i åkriktningen?
Precis så. SkiStar har tidigare gått ut med att blåa slingan kommer försvinna eller bli delar av nya området.

Är det där den nya knappliften byggs i fas två kanske? Min förhoppning är att området avlastar barnområdet ner mot torget som är välfyllt pga av skidskolor och nybörjare.
Ja, det är tänkt att Hovde Syd ska avlasta barnområdet. Rent topografiskt så har ju Hovde sina begränsningar (fallhöjden), så det passar utmärkt för korta blå och gröna backar.

Efter att ha marinerat det ett tag, är det inte lite snålt att köra släplift på Hovde syd?
Det är hyfsat genomtänkt. Det blåser en del på Hovde och tanken är också att när Väst och Passexpress står stilla pga vind ska man kunna ta släplift upp och kunna komma tillbaka torget med lift. Jag har stått i passet när alla stittliftar stod stilla och fick gå tillbaka med skidorna på axeln.

Tittar man på området är det också så att det är ett "runt" område till skiers right som troligen blir park mm. Den ligger halvvägs upp så troligen är det en hel del barn som kommer snurra i halva liften.

Det är hyfsat genomtänkt. Det blåser en del på Hovde och tanken är också att när Väst och Passexpress står stilla pga vind ska man kunna ta släplift upp och kunna komma tillbaka torget med lift. Jag har stått i passet när alla stittliftar stod stilla och fick gå tillbaka med skidorna på axeln.
Ja jag tror också det är genomtänkt. Hovde är ju som en stor rund boll.

Lite info från Lodge och Lya och vad SkiStar berättade samt nya pistkartan!
Skistar byter namn på några pister och liftar nu när de uppdaterar pistkartan, tex släpliften i passet,.
Sista bilden är vad som planeras framåt, utöver Hovde Syd etapp 2. Innan klyftbeget är planen att ny Express lift i Björnrike.
Det som också behövs är att finansieringen ska klubbad av SkiStar årsstämma. Så är ni aktieägare och vill att projekten ska gå igenom, åk på stämman i december.

Bilagor

• PXL_20251101_105837155.webp
    PXL_20251101_105837155.webp
    356.9 KB · Besök: 275
  • PXL_20251101_103644556.MP.webp
    PXL_20251101_103644556.MP.webp
    360.2 KB · Besök: 213
  • PXL_20251101_104850167.MP.webp
    PXL_20251101_104850167.MP.webp
    402.2 KB · Besök: 190
  • PXL_20251101_105138609.MP.webp
    PXL_20251101_105138609.MP.webp
    200.1 KB · Besök: 248
  • PXL_20251101_105245409.MP.webp
    PXL_20251101_105245409.MP.webp
    379.7 KB · Besök: 270
Pistkartor blir verkligen mer och mer som barnanimationer över tid.

Ja det ser iofs snyggt ut för det bygger ju på stil och arbete från tidigare duktiga kreativa illustratörer. Men mycket där AI är inblandat blir allt mer likriktat. Även proffsen använder det fast de försöker lägga till sin personliga touch. Hoppas/tror att det vänder så att mänsklig kreativitet och originalitet tydligare leder vägen igen.

Lite info från Lodge och Lya och vad SkiStar berättade samt nya pistkartan!
Skistar byter namn på några pister och liftar nu när de uppdaterar pistkartan, tex släpliften i passet,.
Sista bilden är vad som planeras framåt, utöver Hovde Syd etapp 2. Innan klyftbeget är planen att ny Express lift i Björnrike.
Det som också behövs är att finansieringen ska klubbad av SkiStar årsstämma. Så är ni aktieägare och vill att projekten ska gå igenom, åk på stämman i december.
Inget mer om expressliften i björnrike?

Tycker för övrigt att nya pistkartan inte riktigt gör Skalet rättvisa på något sätt…

Inget mer om expressliften i björnrike?

Tycker för övrigt att nya pistkartan inte riktigt gör Skalet rättvisa på något sätt…
Björnvallen Express togs upp som nästa projekt efter Hovde Syd etapp 2 och innan utbyggnaden vid klyftbeget. Det behövs ju finansiering från SkiStar centralt för både Hovde Syd etapp 2 och Björnvallen Express. Men går det så inom ett par tre år. Troligen tre då det lät lite som att SkiStar centralt nog ville vänta med Hovde Syd etapp 2 en säsong.

Sa man om det handlar det om en expansion eller ersätta befintlig lift?
Det är ju en annan dragning på björnvallen Express. Upp till där gröna slingan och riket möts.
Men inget sas om att ta bort släpliften i björnvallen. Och jag tänkte inte på att ens fråga.

Klart dom inte river björnvallsliften. Vädersäkring är ju prio ett och det finns ju fortfarande de som föredrar släplift..

Tycker mest att det är konstigt att bygga nya sittliften där om det inte innebär mer åkning.. Riket har ju redan en fin lift, men det kanske bara handlar om liftkapacitet. Har som tur är inte besökt Vemdalen på lov 😆

Klart dom inte river björnvallsliften. Vädersäkring är ju prio ett och det finns ju fortfarande de som föredrar släplift..

Tycker mest att det är konstigt att bygga nya sittliften där om det inte innebär mer åkning.. Riket har ju redan en fin lift, men det kanske bara handlar om liftkapacitet. Har som tur är inte besökt Vemdalen på lov 😆
Det är kapacitet och då speciellt för skidskolan. Det pratas om skid leder ut från liften så man kan nå till flera olika pister inklusive över till Kodiak.
Det är också för att väder säkra då denna lift stannar nedan trädgräns och då kan fortsätta gå fast det blåser.

Om den nya liften går högre upp så blir det blir mer åkyta, då pisten ovanför släpan från Björnvallen är klart underutnyttjad som det är idag. Brukar gå hitta fläckar med manchester där även efter lunch.

Visa bilaga 41320
Ja det blir nog jättebra - gissar att det blir lite större åkytor i samband med liftbygget också. Den gröna är nuvarande släpliften och de två röda är gissningar på var expressen kan gå
De nämnde att de identifierat yta i Björnrike som går att utöka på inom befintligt område. Men inte exakt var. men med tanke på att SkiStar satsar på familjer och att Björnvallen express går där du ritat skulle jag gissa på att det är i detta område som de också kan tänka sig att utöka med fler pister eller bredda befintliga pister.

Snödjup

Tillbaka
Topp