Ultimata långtursskidan / nordenskidan / toppturskidan

BigP

Medlem
Att gå på långtur i svenska fjällen är underbart, och alternativen många! Det går att starta lätt med basläger vid en fjällstation hela vägen upp till veckoturer i Sarek, eller varför inte ta alla sveriges 2000 m toppar i ett svep!

En sak de alla har gemensamt är att de ställer höga krav på utrustningen. Den ska både vara tillräckligt lätt för att användas på ett tilltänkt sätt, vara tillräckligt robust för att vara säker samt tillräckligt mångsidig för att klara av det skiftande väder våra nordiska fjäll bjuder på.

Så vad är den ultimata långtursskidan?

Ingen aning! Och det varierar såklart något enormt beroende på vem som ska åka, vad målet med turen är samt, åkstil osv.

Men hur ska man gå till väga för att navigera genom den allt växande topptursdjungeln?

Man kan försöka hitta ett skidtest som har den aktuell utrustning till låns, men ofta blir det bara test i backen då. Man kan läsa sig galen på nätet, vilket jag nu gjort och därför skriver en bibel här. På nätet får man ganska ofta helt olika intryck av samma skida beroende på vilken sida man kikar på. Dessutom är de mer utförligare testerna är ofta gjorda i Nordamerika där snön ofta är mjuk och djup. De nordiska skidtestarna är ofta endast gjord i systemet en fin vinterdag under några få åk vilket inte ger någon djupare inblick.

Internet ger alltså inte något vidare kött på benen. Så vad gör man? Jo man frågar comunityt!

Så vad tar ni med er när äventyret bär av för att gardera sig för så mycket som möjligt? Dela med er! Förhoppningsvis kan vi här skapa ett register för riktigt bra tur-settups för våra nordiska, men kanske framförallt, svenska förhållanden!

Men jag hade såklart inte läst mig galen på nätet om det inte var så att jag själv var vilsen i djungeln! Jag behöver hjälp att hitta den perfekta skidan för en tre veckor lång tur i Sarek till våren. Eller kanske mer hjälp med att sortera bort rötägg i listan som kommer här nedanför. Men först lite om mig!

Jag är 20 år, 188 cm och väger in på 88 kg med det mesta i benen. Är vältränad både styrkemässigt och uthållighets mässigt och gillar att åka fort med få svängar. Är ingen akrobat på skidor utan det är fort, raka dropp och få svängar som gäller.

Jag har hittills kört på följande skidor:
Black diamond boundry pro 100, 188cm, stenhård skida som plöjer allt och går fort som attans men suger i lössnö.
Salomon qst 106, 188 cm, med rotation 14, bra allroundskida, framförallt om det är mjukare före. Lite mycket rocker fram och bak när det är grunt och hårt.
Völkl v-werks katana, 191, med tecton 13. Otroligt lätt skida för prestandan. Bra på allt så länge det går fort och inte är isigt och man försöker sakta ned.

Alla dessa tre har körts på dynafit tigard 130.
Både qst och katanan har varit på längre turer men då baslägers typen där anmarsen inte varit längre än två dagar. Men i och med att vi kommer gå 130 km med pulka och vara ute i tre veckor med en del klättring behöver det lättas lite för att få en fin tur och inte bara fin åkning.

Pjäxan kommer göras störst skillnad. Just nu lutar det åt dyanfit ridge pro då den passar min fot och är hård som fan. Alternativ två är backland xtd men initialt är det på tok för mycket volym. Båda dessa pjäxor är otroligt smidiga med friktionslöa gålägen som erbjuder bra prestanda utför.

Bindningen är given, det blir atk freeraider 15.

Så till skidan där jag resonerar på följande vis:
Vikten är inte högst prio, störst skillnad görs på pjäxbytet när det kommer till gången. Det är inte heller något hastighetsrekord som ska sättas.
Det finns feta åk att göra, dessa kommer åkas, och åkas ordentligt, vid rätt förhållanden. Det ska alltså gå att stå på ordentligt. Men dessa åk kommer inte göras vid dåliga förhållanden så de extra hundra gram som tillförs hos tex qst 106 för att öka ångvälts effekten känns inte aktuella.
Samtidigt är det ofta vindutsatt snö så skidan måste klara av en ficka vindpackad snö utan att balla ur.
Även vid hårdare förhållande kommer vi vilja göra vissa åk och toppar. Man ska alltså kunna åka i hårdare före utan att vara rädd för sitt liv eller att det känns som man har två paddor på fötterna.

Så jag vill alltså ha en skida som klarar av en del lössnö, samtidigt som den är åt det styvare hållet. Lite tail rocker för att kunna sladda och få ned fart, men inte så mycket att man förlorar stabilitet, mer än boundry pro men mindre än qst 106.
Ca 100-108 mm i midjan
Radie gärna över 20m
Kännas trygg i farter upp emot tresiffrigt i bra förhållanden.
Tänker mig mellan 1600-1900g. I min mening finns en stark korrelation mellan vikt och utförsprestanda när det kommer till förutsägbarhet i höga farter. Därav vågar jag initialt inte gå lägre än 1600g. Men jag blir mer än gärna motbevisad på den punkten!

Skidor jag försökt läsa om är följande:

Faction Agent 3
Völkl v-werks rise
Fischer transalp 105
Blizzard Zero g 105
Extrem drifter 102
Stereo Lynx mk 5
Stereo Wolf mk 5
Voile charger ace
QST echo 106

Är det någon som testat dessa? Eller har en annan skida som passar in på mina önskemål? Eller har jag helt enkelt orimliga krav? Dela gärna med er! Och vill ni bara dela med er av eran tursettup till andra är ni som sagt varmt välkomna att gör det också!

Tänk bara på att skriva en kort beskrivning av er själva, vilket typ av åkare ni är, hur er åkning skiljer sig mellan systemet och turer om det är så. Jagar du höjdmeter på tur eller naturupplevelsen eller de fetaste åken? Vad har du för utrustning att jämföra emot? I vilka förhållanden har du testat utrustningen i? Turar du bara om det är garanterat mjukt? Eller någon annan intressant aspekt som ger oss andra en större förståelse och mer nyanserad bild av utrustningen.

Senast ändrad:
Jag kommer bara med en kort input. Jag har ägt lite för mkt skidor de senaste åren, mycket topptursskidor runt 100-110mm med techbindning.
Jag turar mest i Sverige och Norge, ibland i Alperna.
Jag köpte för 2 år sedan en Faction Agent 3 med ATK Evo15, och det var en kul skida absolut, men jag har till 90% lika kul, eller roligare på en något lättare och smalare skida, om det handlar om turer längre än 2-3 timmar.

Det är en sån jäkla skillnad när man turar på en skida som är 106-110 mm, runt 1700-1900 gram, mot en skida som är runt 96-100 mm , under 1500 gram. Bredden på hudar och känslan på skrå är också enligt mig stor skillnad.

Nu snackar vi enbart längre turer, som jag uppfattar det som att du efterfrågar skida för. Det finns absolut plats för en bredare lite tyngre turskida om man vill gå en timme för ett perfekt puderåk.

Jag är 187 cm, 80 kg. Jag har kokat ner mina turskidor nu till följande:
- Armada Locator 96 (185cm) , ATK Evo15, vikt skida+bindning ca. 1800g
- Faction Agent 3 (188cm) med Shift, ca. 2700 g

Du kommer högst troligen inte bry dig lika mkt om vikten som jag, så kanske kan gå upp en bit över 1500 gram på skida runt 100-105mm utan att kämpa för mkt. En bubblare annars till din lista ovan är Locator 104, den är lätt och styv, men du kommer kanske märka av att du inte har något superdämpat på 2000g under foten när du bränner 100 blås i en vindpinad ränna.

Ett varningens tecken bara från någon som har haft otaliga tjuvsläpp på 3 olika ATK bindningar. Jag hade inte bränt 100 blås i slagig terräng på dom. Dom funkar helt underbart att tura med, och i puder och perfekt vårslask löser dom aldrig ut, men för mig kommer jag aldrig lita fullt ut på dom i mer komplicerat före i högre hastigheter. (Det finns såklart dom som har bättre erfarnenheter än mig av dom, och är dom bara helt perfekt monterade och förspänning och allt är perfekt så kommer dom flesta kunna åka på rejält hårt på dom)

Tack för input!
Hundra blås i en slagig ränna finns inte på tal haha. Och något tresiffrigt i Sarek kommer det med största sannolikhet inte heller bli. Men för att våga stå på någorlunda inne på turen kommer man behöva pressa skidan en bit över tilltänkt åkning på hemmaplan under vintern. Annars blir det mer kamikaze än något annat.

Aldrig hört om så pass mycket tjuvsläpp på atk. Kör du samma "din" på alpinbindning som på tech?

En annan sida blir ju kombinationen pjäxa/skida. Ridge pro har beskrivits som ganska stum och oabsorberande, medans backland xtd hamnar på andra sidan det spektrumet i den kategorin. Men när jag flexar backland xtd så är den alldeles för mjuk mot de jag önskar. Kanske har det att göra med passformen, eller avsaknaden av tunga. Hursom så tror jag ridge pro passar bättre. Jag tror också att man kan kompensera vibrationerna från ridgre pro något med en mer dämpad skida. Att ha en alltför lätt skida till den pjäxan tror jag blir en konstig kombo. Då kan jag lika gärna gå ned till en scarpa f1. Och åt andra hållet vill jag inte gå upp till en zero g tour pro då gåläget är så pass mycket sämre än de andra två.

Att hitta en helhetskombo på pjäxa, skida och bindning som ger en bra balans men övervikt mot åkningen blir det viktiga.

Sen är det mycket möjligt att alla ovan nämnda skidor är tillräckligt bra för att klara av den tilltänkta planen. Men när man har för mycket fritid snöar man in sig på små skillnader som i själva verket kanske inte gör så stor skillnad. Jag har ju trots allt aldrig åkt på en renodlad turskida under 1700g.

För min egen hade jag helt givet tagit min Voilé Hyper V6 BC i det läget. I 178. Med HR10 bindsel och Backland Carbon på fötterna. Den skidan är helt klart mer "surfig" och nätt än det du söker dock.

Jag är väger 72-73kg och är lätt på fötterna, speciellt med tursetupen. Ska jag gå lite längre så är det tvivelsutan GULD med BC-versionen. Man blir helt och totalt oslagbar vs nån som går och släpar på hudar. Sen tillkommer det lite luriga beslutet kring när och om man ska dra på hudarna (eller ej), men det brukar vara relativt uppenbart.

Motsvarigheten mer i din stil här i Voiléhyllan är nog precis som du skriver Chargern. Men jag hade ju helt givet valt den i BC-version i så fall.

Intressant med fjäll under fötterna. Har gått en hel del på tur med fjällskidor också och upplever att man ofta drar på stighudar trots fjäll eller valla så fort det blir lite uppför. Iof kommer mycket av pulkadragningen ske på platten när man väl är inne. Men pessimisten i mig säger att det ändå kommer finnas risk för dåligt fäste. Och om hudarna ändå ska med kan man satsa på en lättgliden variant. Slår följe med en splitboard åkare så blir inget vidare tempo ändå...

Ett varningens tecken bara från någon som har haft otaliga tjuvsläpp på 3 olika ATK bindningar. Jag hade inte bränt 100 blås i slagig terräng på dom. Dom funkar helt underbart att tura med, och i puder och perfekt vårslask löser dom aldrig ut, men för mig kommer jag aldrig lita fullt ut på dom i mer komplicerat före i högre hastigheter. (Det finns såklart dom som har bättre erfarnenheter än mig av dom, och är dom bara helt perfekt monterade och förspänning och allt är perfekt så kommer dom flesta kunna åka på rejält hårt på dom)
Efter lite googling verkar fler haft liknande problem. Många säger dock att det verkar lösa sig genom ett snäpp högre ”din” samt lite kortare glapp mot hälen. Känns på något vis tufft att dra på en rotation 14 eller tecton 13 med 200g extra/skida som straff.
Atk får ta och släppa en tech med roterande tådel.

Är också en tjockis som gillar att köra på. Kör på ATK Freerider 15 nu. Hade modellen med stopper i tån innan. Har dragit upp den 2 steg (jämfört med vanlig alpinbindning) och då funkar den som den ska för mig. Min teori är att inte ha kortare glapp i hälen. Bindningens elasticitet ska väl fixa det när skidan flexar? Funkar bra för mig såhär i alla fall och vikten är ju sjukt låg. Testat ut detta genom att bränna på lite i stora svängar i 8 i 8:an. För det du skall göra hade jag valt den bindningen och inte någon tyngre…

Tja! Turar mycket i Norge och går uppför för att få riktigt bra åk utför. Jag tänkte slå ett slag för Välkl Bmt 109. Den enda topptursskida jag haft ( och det börjar vara en del) som jag kan köra likadant som min resortskida. För att gämföra med dina preferenser: Lättare än Katanan. Lättare att variera svängen än Katanan. Bra mycket ståpåigare och styvare än Qst 106, roligare än Zerog95. Tänkte också föreslå lite smalare skurna anmars-skinns för lite mindre motstånd på platten.

Intressant med fjäll under fötterna. Har gått en hel del på tur med fjällskidor också och upplever att man ofta drar på stighudar trots fjäll eller valla så fort det blir lite uppför. Iof kommer mycket av pulkadragningen ske på platten när man väl är inne. Men pessimisten i mig säger att det ändå kommer finnas risk för dåligt fäste. Och om hudarna ändå ska med kan man satsa på en lättgliden variant. Slår följe med en splitboard åkare så blir inget vidare tempo ändå...
För mig kan det bli lite tvärt om. Under en typisk dag i södra fjällen, säg Tänndalen upp från fjällparkeringen och rulla lite Skarvar/Hamra inkl ostsidan, en dag upp på Högevarde/Gråfjell eller lite Sälenslänter etc händer det allt som oftast att jag inte drar på hudarna på hela dan. Transitionen går ju på 10s då också typ. Flippa upp flärpen, tjonga i skon, knäppa pjäxa och iväg.

Tror dock att pulkadragningen kan vara det som fäller konceptet. Blir skillnad på fästeskrav då. Tråkigare att halka och högre krav i sig med vikten bakom.

Blir nätt utan hudar ska sägas. Ca 2600g per fot inkl sko (1340g skida, 1100g skor, 160g bindning). Och då pallar setupen ändå lite åkning. Blöta hudar skulle jag säga adderar uppåt 800g till det, dvs 30%. Plus nollglid i jämförelse. Blir sjuk skillnad på platten och lätt uppför. Jag körde några varv i Skidome med grejerna en gång (dock med en Ross-skida), och jag höll samma varvtider där som med längdskidorna. Nedåt 4min/km eller liknande. Helt väsensskilt mot stighudar, inte ens samma begreppsvärld.

Nackdelen iofs tydlig. På transportsträckelut ned ingen höjdare. Då blir det till att stödstaka lite när övriga glider. Men å andra sidan ligger man oftast nån km före väl där...

Tja! Turar mycket i Norge och går uppför för att få riktigt bra åk utför. Jag tänkte slå ett slag för Välkl Bmt 109. Den enda topptursskida jag haft ( och det börjar vara en del) som jag kan köra likadant som min resortskida. För att gämföra med dina preferenser: Lättare än Katanan. Lättare att variera svängen än Katanan. Bra mycket ståpåigare och styvare än Qst 106, roligare än Zerog95. Tänkte också föreslå lite smalare skurna anmars-skinns för lite mindre motstånd på platten.
Tack! Anmarshudar har vi kikat på, finns ju billigt på löpmeter att pyssla med.
Med tanke p vad som står online och de du skriver låter det mycket intressant. Nackdelarna jag ser är väll framförallt bredden och att det är full rocker. Två kombinationer som gör det mycket jobbigt att gå på skrå. Är dock värd att offra det om utförsprestandan är topp. Den största nackdelen är väll dock att de inte finns att köpa längre:(

Ditt planerade äventyr är förmodligen inget jag skulle ta mig för, men skulle jag göra det ginge nog mina tankar i ungefär samma banor som MarkusO ovan...

Men för din del, och det du frågar efter tycker jag att du borde titta närmare på Down Countdown 104L (försökte dela länk men den pekade fel, googla!)

Jag kommer bara med en kort input. Jag har ägt lite för mkt skidor de senaste åren, mycket topptursskidor runt 100-110mm med techbindning.
Jag turar mest i Sverige och Norge, ibland i Alperna.
Jag köpte för 2 år sedan en Faction Agent 3 med ATK Evo15, och det var en kul skida absolut, men jag har till 90% lika kul, eller roligare på en något lättare och smalare skida, om det handlar om turer längre än 2-3 timmar.

Det är en sån jäkla skillnad när man turar på en skida som är 106-110 mm, runt 1700-1900 gram, mot en skida som är runt 96-100 mm , under 1500 gram. Bredden på hudar och känslan på skrå är också enligt mig stor skillnad.

Nu snackar vi enbart längre turer, som jag uppfattar det som att du efterfrågar skida för. Det finns absolut plats för en bredare lite tyngre turskida om man vill gå en timme för ett perfekt puderåk.

Jag är 187 cm, 80 kg. Jag har kokat ner mina turskidor nu till följande:
- Armada Locator 96 (185cm) , ATK Evo15, vikt skida+bindning ca. 1800g
- Faction Agent 3 (188cm) med Shift, ca. 2700 g

Du kommer högst troligen inte bry dig lika mkt om vikten som jag, så kanske kan gå upp en bit över 1500 gram på skida runt 100-105mm utan att kämpa för mkt. En bubblare annars till din lista ovan är Locator 104, den är lätt och styv, men du kommer kanske märka av att du inte har något superdämpat på 2000g under foten när du bränner 100 blås i en vindpinad ränna.

Senast ändrad:
Har du turat något med katanan? Om så är fallet hur stor skillnad är det på gå-förmågan?

Senast ändrad:
För min egen hade jag helt givet tagit min Voilé Hyper V6 BC i det läget. I 178. Med HR10 bindsel och Backland Carbon på fötterna. Den skidan är helt klart mer "surfig" och nätt än det du söker dock.

Jag är väger 72-73kg och är lätt på fötterna, speciellt med tursetupen. Ska jag gå lite längre så är det tvivelsutan GULD med BC-versionen. Man blir helt och totalt oslagbar vs nån som går och släpar på hudar. Sen tillkommer det lite luriga beslutet kring när och om man ska dra på hudarna (eller ej), men det brukar vara relativt uppenbart.

Motsvarigheten mer i din stil här i Voiléhyllan är nog precis som du skriver Chargern. Men jag hade ju helt givet valt den i BC-version i så fall.
Måste vara kass på att googla idag men vad är det du använder istället för hudar? Låter intressant.

Tack! Jag hade inte fattat att fiskfjällen var permanenta i skidan som på en del turskidor. Intressant! De påstår att glidet kan vara lite bättre än vanliga skidor på vårsnö ( men lite sämre annars) - det låter ju perfekt isf för turer på våren.

Senast ändrad:

Hur är de i daglig bruk? Stör man sig på fiskfjällen?

Armada Locator 96 185cm med ATK Evo 15 kör jag som en väldigt bra setup för långa toppturer. Generellt är det onödigt med mer bredd än så i svenska fjällen. Lättare gå på skrå, lättare gå platt, lättare på ryggen.

Men för att åka puder med bra känsla är en typisk hybridutrustning bestående av tex puderskidor +110 mm bredd, salomon shift och en rejälare hyrbridpjäxa att föredra. Men väldigt sällan puder i sverige.

Hur är de i daglig bruk? Stör man sig på fiskfjällen?
Det beror lite på vad du menar med dagligt bruk. Jag kör den i princip alltid om jag turar. Oavsett om det blir hudar eller ej.
Vilket för mig är det vanligaste scenariot, dvs det jag skulle kalla dagligt bruk. Undantagen är väl mer freeridiga turer i alper dvs i betydelsen att turen eller dagen har uppenbara inslag av liftburen åkning. Alt om jag helt enkelt vill ha mer skida än V6an, typ för mig oftast Final Op Black Ed 108 eller 118 med Shift, men det har inte så mycket med själva fästet att göra.

För en ren liftdag tar jag den inte. Då är det ju bara i vägen. Och dessutom är det dyra grejer, så känns inte bekvämt att "nöta ner den" i släpliftar och pist.

Ett separat case är när jag är ute med sonen på åtta år. Då tar jag den ofta. Man blir så rörlig. Han gillar att turdrälla runt stora delar av dagarna på lite småslänter och sånt. Då är det überbriljant för mig med sån skida, för då kan jag fokusera på hans hudar och grejer medan mitt egna kit inte kräver nån insats alls. Och då går vi aldrig direkt brant heller, så då finns det ingen anledning över huvudtaget för mig att greja med hudar.

Det beror lite på vad du menar med dagligt bruk. Jag kör den i princip alltid om jag turar. Oavsett om det blir hudar eller ej.
Vilket för mig är det vanligaste scenariot, dvs det jag skulle kalla dagligt bruk. Undantagen är väl mer freeridiga turer i alper dvs i betydelsen att turen eller dagen har uppenbara inslag av liftburen åkning. Alt om jag helt enkelt vill ha mer skida än V6an, typ för mig oftast Final Op Black Ed 108 eller 118 med Shift, men det har inte så mycket med själva fästet att göra.

För en ren liftdag tar jag den inte. Då är det ju bara i vägen. Och dessutom är det dyra grejer, så känns inte bekvämt att "nöta ner den" i släpliftar och pist.

Ett separat case är när jag är ute med sonen på åtta år. Då tar jag den ofta. Man blir så rörlig. Han gillar att turdrälla runt stora delar av dagarna på lite småslänter och sånt. Då är det überbriljant för mig med sån skida, för då kan jag fokusera på hans hudar och grejer medan mitt egna kit inte kräver nån insats alls. Och då går vi aldrig direkt brant heller, så då finns det ingen anledning över huvudtaget för mig att greja med hudar.
Låter bra. Just det sista var det jag tänkte på. Åka runt i system med barnen. Hamna lite fel ibland ock behöva gå upp 100 m osv...
Synd att det är såpass dyrt...

BigP, jag har bara haft orginallatanan ( inte wwerks men samma mått) som utförsåkarskida. Däremot har jag turat med Völkl100eight som torde vara nåt liknande. Båda dessa är liksom Bmt:n fullrocker men bmt:n har mycket mindre tydlig rocker och ser nästan helt flat ut vid första ögonkastet. Uppför i djup lössnö kom jag ihåg att 100eight klättrade upp i snön bättre. Jag har i övrigt aldrig på något sått begränsats av Bmt: rocker. Långa skråningar funkar minst lika bra som vilken annan skida som helst i den bredden. Med det sagt kan det ju ändå vara avslappnande och energisparande att ha skarjärnen på om det är stenhårt och slirigt.
Bmt:n är dock ingen direkt lekskida som du åker baklänges med eller gör butters. Den är kvick och lättsladdad och går som tåget när man vill dra på.

Har nu haft backland 107 189cm med shift i flera år som all around tur setup för svenska fjällen, har varit sugen att sätta en atk på dem men skidorna börjar vara så slitna så avvaktar till nästa utrustning, men skidan tycker jag är toppen, hyffsat lätt 1700-1800 gram och förvånansvärt stabil, största nackdelen är väll att den är rätt tråkig, ingen riktig lekfullhet för mer jibbiga åkare. Men en skida som aldrig lämnar en osäker iallafall. har inte tetstat 109an men gissar dem är jämförbara.

Kul att du är intresserad och påläst! Jag går gärna långt och länge på fjället, ibland med fokus på åket, ibland motionen och lika ofta naturupplevelsen. Jag skulle ALDRIG välja att åka med ett alpint system för att göra sådan turer du beskriver. Med telemarkpjäxor får du ett naturligt steg och blir mycket snabbare på anmarscherna. Dessutom kan du tack vare telemarkssvängen välja en längre och smalare skida som blir snabbare på anmarschen, går bättre på skrå och väger mindre än bredare alternativ. Telemarksutrustning väger ofta lite mer än superlätta AT-alternativ men i min mening är det värt det på grund av det lättare steget. Är man lite kreativ och reda att modifiera utrustningen kan man nå samma vikt. Jag åker lika hårt på telemarksgrejor som jag skulle gjort på alpina dito, men droppar aldrig några klippor eller åker rakt ner heller för den delen. Mina nya skidor för i år är Fischer Excursion 88 i 189cm. I fjol gick jag en dagstur på 80km och 2400hm med ett par äldre Fischer E109 som jag hoppas kunna pensionera. Nya skidorna är lite bredare vilket jag hoppas ska ge lite roligare utförsegenskaper i lössnö. Med högre spann blir de förhoppningsvis också snabbare på platten. Båda paren har traction-pattern under fot vilket gör de mycket snabbare att diagonala med på anmarsch och liknande mot för att gå på hudar. Förvisso med liten kompromiss på glid utför... Finns ju breda "fat skis" för alpinister med traction pattern. Voile mfl tillverkar väldigt populära skidor. En annan grej med telemark är att du spar tid med att slippa fippla på bindningar och pjäxor med gålägen osv...

Tillbaka
Topp