Intuition eller zipfit?

Intuition eller zipfit?
Är det någon som provat hur stor skillnad det är mellan gara hv och lv? Jag har ett par Atomix hawx XTD ultra och utifrån zipfit guide ska jag ha lv men samtidigt har jag smala underben. Jag har dock hög fotrygg och lite bredare framfot. Jag kommer behöva beställa så ingen möjlighet att prova.
Enligt ZipFits guide skall jag ha Gara LV, men har fått fylla på lite för att jag ska känna att det funkar för mig. Att försöka tillpassa ZipFits i butik är inget jag rekomendarar. Bättre att köpa kork och justera dagligen vid använding för att få till det som man önskar. För mig tog det några dagar att få till en bra passform förra året. I år justerade jag lite mer.

Intuition eller zipfit?
Jo Bromma har börjat med ZipFit dock väldigt lite inne och lite dåliga på att svara men är väl kanske bäst att sparka på dom
Har ryktesvägen hört att generalagenten har lite svårt för att svara på frågor om leveransdatum och sådant, vilket om man skulle fråga dem säkert kan gå tillbaka ett led till. För några år sedan hade i alla fall jag knappt hört talas om Zipfit och idag har de ganska snabbt blivit väldigt populära. Då brukar leveranskedjorna ha svårt att hänga med.

Intuition eller zipfit?
Enligt ZipFits guide skall jag ha Gara LV, men har fått fylla på lite för att jag ska känna att det funkar för mig. Att försöka tillpassa ZipFits i butik är inget jag rekomendarar. Bättre att köpa kork och justera dagligen vid använding för att få till det som man önskar. För mig tog det några dagar att få till en bra passform förra året. I år justerade jag lite mer.
Det hade dock varit bra att jämföra LV mot HV i butik i mitt skal. Även en del tips, men gäller ju att dom kan produkten då.
Vad har du för skal och form på foten och var har du fyllt på?

Intuition eller zipfit?
Har ryktesvägen hört att generalagenten har lite svårt för att svara på frågor om leveransdatum och sådant, vilket om man skulle fråga dem säkert kan gå tillbaka ett led till. För några år sedan hade i alla fall jag knappt hört talas om Zipfit och idag har de ganska snabbt blivit väldigt populära. Då brukar leveranskedjorna ha svårt att hänga med.
Så är det säkert. Tycker mest butiken kan bemöda sig med att svara, det gör t.o.m AG :)

Intuition eller zipfit?
Det hade dock varit bra att jämföra LV mot HV i butik i mitt skal. Även en del tips, men gäller ju att dom kan produkten då.
Vad har du för skal och form på foten och var har du fyllt på?
Jag har Nordica Speed Machine3 130S som skal. Mina fötter är breda fram till (har fått trycka skalet lite, dock gjordes det innan jag hade ZipFit) och högt fotvalv. Har alltid varit en brottningsmatch att ta på och av pjäxorna innan mina zipfit.

Har fyllt på ca 2/3-tub i plösen samt lite i anklarna för att få till ett bra hälgrepp. Har idag inga problem med tryckpunkter eller annan smärta under en hel dag och behöver inte släppa på spännen under dagen. Dock tog det ett tag innan jag fick till min passform.

Håller på att tillpassa ett par av Fischers ZipFit pjäxor med BOA. Har inte behövt göra något med skalet. Dock är Fischers ZipFit mycket tjockare i plösen och upplever liner något hårdare (kan dock vara pga att det är nya)

Intuition eller zipfit?
Stämmer säkert, Är livslängden dubbelt så lång?
Har hört uppgifter om att de håller i 600, 800 och 1500 dagar and counting. Korkmassan kan tydligen packa ihop en del, men då är det bara att fylla på med mer. Sen kommer det säkert något annat latjolajbans om några år som man vill byta till.

Intuition eller zipfit?
Jag fyllde i mina uppgifter på Zipfit sida och blev rekommenderad att köpa Gara HV. Sounds reasonable, mina pjäxor Dynafit Tigard har en fet original liner utan att bli för trånga och jag kan köra dom med en tjock Garmont Liner jag haft liggande som inte funkat i något annat.
Men hur funkar Gara att gå med? Ok eller totalt kass? Enligt Zipfit själva ska den funka, men det är ju reklam.

Intuition eller zipfit?
Jag fyllde i mina uppgifter på Zipfit sida och blev rekommenderad att köpa Gara HV. Sounds reasonable, mina pjäxor Dynafit Tigard har en fet original liner utan att bli för trånga och jag kan köra dom med en tjock Garmont Liner jag haft liggande som inte funkat i något annat.
Men hur funkar Gara att gå med? Ok eller totalt kass? Enligt Zipfit själva ska den funka, men det är ju reklam.
Skrivit lite här om det https://www.freeride.se/forum/threads/zipfit-innersko-for-bra-for-att-vara-sant.56609/#post-1318833
För liftbaserat tycker jag det funkar helt ok, speciellt med tanke på att det är en styv och tung innersko utan flexzoner. För rörelsen framåt funkar det bara man öppnar skaftet, så inga problem uppåt. Bakåt begränsad så långa sträckor på platten blir nog sådär. Jag körde en tur på ca 4h med flera kortare åk blandat med hudande och tycker det funkade bra.

Intuition eller zipfit?
Fasen, man blir nästan lite störd och förundrad över att ZipFit är så mycket bättre än en standard liner. Varför får man inte till det hos Atomic, Nordica etc? På Blister så påstår de nästan att om man ska få till en konsekvent passform som är samma varje dag så måste man ha en ZipFit.

Intuition eller zipfit?
Fasen, man blir nästan lite störd och förundrad över att ZipFit är så mycket bättre än en standard liner. Varför får man inte till det hos Atomic, Nordica etc? På Blister så påstår de nästan att om man ska få till en konsekvent passform som är samma varje dag så måste man ha en ZipFit.
Jag är kan bara vara enig med de på Blister. Samma känsla i mina ZipFit som jag hade i mina sprutade inneskor från Stroltz som var betydligt dyrare.

Intuition eller zipfit?

Fischer har den i den här pjäxan. Nu på rea :) Kostar 5 papp annars för bara zipfit.

Intuition eller zipfit?
För mer renodlad turåkning kan jag tänka mig att överväga Intuition, ca halva vikten och drar inte åt sig fukt. Har turat mycket med intuition och är väl egentligen nöjd. Bara dom är nog trånga när man börjar och man värmer i ugn och inte med ris brukar det bli bra.
Men dom verkar vara väldigt svåra att få tag i. Finns i UK och USA, typ. Tull, moms och skit, och inte kul om man behöver returnera. Finns det ingen i EU eller Sverige som har fullt sortiment?

Nåväl, Gara HV beställda. Blir spännande att prova nånting nytt som är så hajpat. Får väl se hur det känns med gåvinkel innan jag börjar customisera. GFT kanske funkat, men när Zipfit själva tycker att jag borde ha Gara HV eller Freerider så har dom antagligen rätt. Jag har turat rätt mycket med telispjäxor, fram till i år när nya Scarpa kom var bakåtvinkeln på alla rejälare telisar inget att skryta med, men det gick ju ändå. Huvudsaken är att det sitter bra, det är till min lift-setup. Duke PT osv. Jag vill ändå ha möjligheten att gå.

Intuition eller zipfit?
För mer renodlad turåkning kan jag tänka mig att överväga Intuition, ca halva vikten och drar inte åt sig fukt. Har turat mycket med intuition och är väl egentligen nöjd. Bara dom är nog trånga när man börjar och man värmer i ugn och inte med ris brukar det bli bra.
Men dom verkar vara väldigt svåra att få tag i. Finns i UK och USA, typ. Tull, moms och skit, och inte kul om man behöver returnera. Finns det ingen i EU eller Sverige som har fullt sortiment?

Nåväl, Gara HV beställda. Blir spännande att prova nånting nytt som är så hajpat. Får väl se hur det känns med gåvinkel innan jag börjar customisera. GFT kanske funkat, men när Zipfit själva tycker att jag borde ha Gara HV eller Freerider så har dom antagligen rätt. Jag har turat rätt mycket med telispjäxor, fram till i år när nya Scarpa kom var bakåtvinkeln på alla rejälare telisar inget att skryta med, men det gick ju ändå. Huvudsaken är att det sitter bra, det är till min lift-setup. Duke PT osv. Jag vill ändå ha möjligheten att gå.
Har själv Gara HV (nytt för mig iår). Om jag skulle gå en längre tur med fokus på uppför skulle jag ta mina gamla intuition. Mina zipfits känns klumpigare på nåt sätt. De är lite högre. Och de saknar ju rörligheten som mina Intuition har (original liner till Cochise).
Men, Zipfiten är helt överlegsen i allt annat. Mina intuition känns helt mjuk och allt för stora om man har gått uppför eller åkt en dag. Jag får spänna hårdare och hårdare under dagen. Svettas man lite på vägen upp blir saken bara sämre. Mina zipfit sitter helt perfekt på morgonen och även när de var helt genomblöta efter en tur uppför i + 15 grader och slask. Så zipfit är helt fantastiskt, tycker jag.
Går man mycket på tur borde man väl ha GFT då. Men de är tydligen mycket svårt att hitta. Tydligen producerar de lite för få eller blev för poppis eller nåt.

Intuition eller zipfit?
Najs. Här är lite text om samma sak https://www.powder.com/gear/heres-what-we-know-about-zipfits-new-espresso-ski-touring-liner

318 gram i storlek 25.5 dvs ca 50-100 g tyngre än en vanlig thermoliner (intuition etc) och mer än 200 g lättare än en GFT. Enligt videon är GFT ändå zipfit-valet för en 50/50-pjäxa och 200g extra är ju en litet viktstraff jämfört med en shiftbindning vs ATK. Blir intressant att se vad vanliga o-sponsrade användare säger, men den verkar ju lovande.

Intuition eller zipfit?
Blir det styvare flex med en Gara LV jämfört med originalliner? Står i valet och kvalet mellan Gara LV och GFT och Zipfit's quiz säger Gara LV (i ett par Atomic Hawk Ultra XTD 115). Jag vill ju kunna gå med pjäxorna men då inga längre turer och är också orolig att pjäxan blir för styv med ett par Gara LV.
Så det talar ju för GFT, men å andra sidan verkar det krångligt med att behöva ta på sig innerskon först och sedan pjäxan? Men det kanske man behöver göra med alla modeller?

Intuition eller zipfit?
Blir det styvare flex med en Gara LV jämfört med originalliner? Står i valet och kvalet mellan Gara LV och GFT och Zipfit's quiz säger Gara LV (i ett par Atomic Hawk Ultra XTD 115). Jag vill ju kunna gå med pjäxorna men då inga längre turer och är också orolig att pjäxan blir för styv med ett par Gara LV.
Så det talar ju för GFT, men å andra sidan verkar det krångligt med att behöva ta på sig innerskon först och sedan pjäxan? Men det kanske man behöver göra med alla modeller?
Det kommer du nog behöva med alla Zipfits, jag ser inte det som ett problem, gör det med alla mina pjäxor.
Jag tänker att om du vill kunna utnyttja gåläget maximalt på dina pjäxor, alltså hela ROM och kanske framförallt bakåt, så ska du gå på GFT'n, kommer det vara kortare turer uppför så funkar Gara

Intuition eller zipfit?
Det kommer du nog behöva med alla Zipfits, jag ser inte det som ett problem, gör det med alla mina pjäxor.
Jag tänker att om du vill kunna utnyttja gåläget maximalt på dina pjäxor, alltså hela ROM och kanske framförallt bakåt, så ska du gå på GFT'n, kommer det vara kortare turer uppför så funkar Gara
Jag vet inte hur GFT och andra jämförs, men redan GFT är rejält uppstyvande jämfört med en foamliner, även i gårörelsen. Jag hade inte velat ha en styvare liner än GFTn till ett par turskor. Enligt Arvid/Skibootguy i Tromsø är det främst på liners med snörning där rekommendationen är att ta på sig den först. Det är segt de dagarna man börjar i approach-skor, men i övrigt helt oproblematiskt tycker jag. Sen, om jag ska vara ärlig, så tror jag inte att jag hade kommit in i pjäxan med innerskon redan på plats ändå, passformen är så klockren.

Intuition eller zipfit?
Ok ja det kanske inte är något problem, bara köpa ett dedikerat skohorn för ändamålet, typ boot bib. Ja det är ju svårt att veta vad man saknar innan man förlorat det så att säga men det talar väl för GFT.
Jag tror ändå den uppfyller mina önskemål med en bättre passform, tydligare hälgrepp och varmare innersko.
Jag vet inte hur GFT och andra jämförs, men redan GFT är rejält uppstyvande jämfört med en foamliner, även i gårörelsen. Jag hade inte velat ha en styvare liner än GFTn till ett par turskor. Enligt Arvid/Skibootguy i Tromsø är det främst på liners med snörning där rekommendationen är att ta på sig den först. Det är segt de dagarna man börjar i approach-skor, men i övrigt helt oproblematiskt tycker jag. Sen, om jag ska vara ärlig, så tror jag inte att jag hade kommit in i pjäxan med innerskon redan på plats ändå, passformen är så klockren.
Ok talar också för GFT. En approach kommer jag ha de flesta dagar, men det gäller att gå ca 800m till tågstationen eller bussen, såvida jag inte väljer att gå i pjäxorna.

Intuition eller zipfit?
Det blev ett par GFT som landade i brevlådan idag så ser fram emot ett första test i Saas-Fee imorgon.
Jag har nu åkt i dem två dagar. Kanske inte förvånande med tanke på vikten men det första som slog mig var är hur mycket tjockare de är än vanliga liners, även Atomic Mimic som jag har. Räckte med att jag knäppte ett steg över foten och två steg över vristen och smalbenet, där jag annars knäppt 4-5 steg. Kanske säger detta något om hur otillräckliga vanliga liners är om man har lite smalare vrister och smalben, att man faktiskt behöver spänna så pass hårt för att få tight passform. Och då har jag ändå pjäxor med smal läst och precis enligt fotmått (om det nu påverkar passform vid smalben).

Sedan instämmer jag i hyllningskören, de är väldigt bekväma, med mycket bra passform och starkt hälgrepp. Då har jag endast värmt dem hemma med hårtorken innan. Fick knäppa upp mellan åken första dagen och lite smärta första timmarna men det försvann rätt snabbt under dagen.

Intuition eller zipfit?
Kan du låta den vara kvar i pjäxan när du tar av och på?
Jag har bara provat att ta på innerskon först och sedan skalet. Det har gått ganska smidigt, speciellt med gå-läget öppet och en boot bib.
Hur menar du med "precis enligt fotmått"?
Det är väl egentligen givet när det gäller pjäxor, men jag har alltid mondostorlek precis under mitt fotmått. Var mest förvånad att det så smidigt gick att få plats med en mer voluminös innersko i en redan tight pjäxa för min fot.

Intuition eller zipfit?
Det är väl egentligen givet när det gäller pjäxor, men jag har alltid mondostorlek precis under mitt fotmått. Var mest förvånad att det så smidigt gick att få plats med en mer voluminös innersko i en redan tight pjäxa för min fot.
Ack (y) Jag mäter 28,3 - 28,5 cm (mondo) på Brannock, men jag åker alltid i pjäxstorlek 27,5 (vissa toppturspjäxor i storlek 28,5).

Intuition eller zipfit?
Jag har Gara LV i ett par Tecnica Firebird R130 och har åkt två dagar, väldigt bra so far men fortfarande lite tighta men det ger sig
Sen tänker jag ha GFT till mina Cochise men Garan kommer nog funka i den också till att börja med

Senast ändrad:
Intuition eller zipfit?
Även jag föll till föga och har nu gjort totalt kaos med färgmatchningen på mina mossgröna Roxa. Förutom att alpinsulorna är röda så har jag numera stoppat i ett par GFT med 80-talslila ovandel. Det skär sig nåt kopiöst, men men. Jag har inte hunnit provåka ännu men Så här långt har processen iaf varit mer komplex än den var med Intuition. När mina Intuition var nya körde jag en bakning och sen var det perfekt i dåvarande pjäxor. När jag nu försökt ta med mig mina Intuition till nya skal har det aldrig blivit riktigt bra. Tydligen förlorar Intuition sin förmåga att återgå till ursprungsfyllnad när de blir lite äldre så det kan helt klart förklara det.

Det stora problemet med GFT var dock sömmarna på ovansidan vid plösen. Det gick åt ett gäng timmar innan det blev bra och det behövdes ta ur material i undersulan i skalet osv innan det löste sig. Dock känns det som att det är betydligt bättre grepp nu än förr men jag får återkomma efter åkning.

Tillbaka
Topp