Nya skidor till frun, tips tack

Sanerik

Medlem
Hej,
Frun är intresserad av nya skidor. Hon har idag ett par långa, hårda och tunga Völkl från det att hon var 16 år. Idag är hon 40....
Skidorna är väldigt fartstabila och kör igenom kockor och liknande utan problem men kanske inte lika kul i kortsväng eller när barnen släpar ut en på kortsväng.
Möjligheterna att åka på skidprovarhelg är begränsat.
Jag uppfattar henne som en duktig piståkare (åkt i expertgrupp med UCPA) och har även åkt en del offpist med guide i alperna.
Hon vill ha ett par skidor som är mer lättdrivna i kortsväng utan att tappa alltför mycket fartstabilitet. De kommer gå 90 % i pist de närmaste åren.
De modeller som vi tänkt på själva är Rtm (finns den kvar?) och Deacon. Har ni några förslag?

Väldigt svårt att rekommendera skidor till andra, speciellt när man inte vet vikt och längd. Baserat på beskrivningen så kan man ändå känna sig trygg med Salomon addikt PRO. Finns i två olika midjemått baserat på hur livlig skida man vill ha. Smalare är kvickare och bredare är lite stabilare över hela berget.

Lycka till!

Hej! Åker på Deacons som är 80mm i midjan. Superbra skida som jag tycker funkar i alla fören i pist, även om så klart riktiga SL och GS skidor klarar is bättre. En annan skida som jag provat och egentligen gillar ännu bättre är Stance 84. Båda skidorna har tillräckligt med stuns för bra rebound i carvingsvängar men är inte på något sätt jättestyva. Funkar bra att sladda puckel med och är också toppen i offpist och puder om man har tekniken!

PS vilken längd bör hon satsa på? Salomon demo stance 84 verkar finnas i 169 eller 177 cm.
Skulle helt klart välja 169 om det mest blir pist och hon gillar kortsväng!

PS. Antar att du hittat ett par på rea? Finns det kvar i 169 efter ni köpt så får du hemskt gärna posta länk för jag själv är sugen på just sådana!

PS vilken längd bör hon satsa på? Salomon demo stance 84 verkar finnas i 169 eller 177 cm.
169 är mer lättmanövrerad och enklare i tex skogen. 177 mer fartstabil och lugnare men blir lite ”trögare”. Erfaren/tyngre brukar känna sig mer bekväm med längre men generellt är kortare skönare och boostar självförtroendet!

Skulle helt klart välja 169 om det mest blir pist och hon gillar kortsväng!

PS. Antar att du hittat ett par på rea? Finns det kvar i 169 efter ni köpt så får du hemskt gärna posta länk för jag själv är sugen på just sådana!

423 euro monterat, inkl frakt. Bindningarna bör vara ok för skidtypen om man väger under 80 kg annars kanske man får gå upp ett steg.

1754901215717.webp

Hej,
Frun är intresserad av nya skidor. Hon har idag ett par långa, hårda och tunga Völkl från det att hon var 16 år. Idag är hon 40....
Skidorna är väldigt fartstabila och kör igenom kockor och liknande utan problem men kanske inte lika kul i kortsväng eller när barnen släpar ut en på kortsväng.
Möjligheterna att åka på skidprovarhelg är begränsat.
Jag uppfattar henne som en duktig piståkare (åkt i expertgrupp med UCPA) och har även åkt en del offpist med guide i alperna.
Hon vill ha ett par skidor som är mer lättdrivna i kortsväng utan att tappa alltför mycket fartstabilitet. De kommer gå 90 % i pist de närmaste åren.
De modeller som vi tänkt på själva är Rtm (finns den kvar?) och Deacon. Har ni några förslag?
Det är alltså 24 år gamla skidor vi pratar om, det har hänt mycket sen dess. Jag skulle nog starkt rekommendera att hyra först lite mer avancerad kategori och där hon kan byta skidmodell, för att se vad hon gillar.

Det är alltså 24 år gamla skidor vi pratar om, det har hänt mycket sen dess. Jag skulle nog starkt rekommendera att hyra först lite mer avancerad kategori och där hon kan byta skidmodell, för att se vad hon gillar.

Helt klart ett gott råd. Det är dock ett problem att mer avancerade skidor kan vara orimligt dyra att hyra. Skidor i ett segment där man på online rea kan hitta ett par för 4000 kr kan kosta uppåt 1800 kr att hyra en vecka, ofta ännu mer om man vill kunna byta modell från dag till dag. Visst finns det billigare men i detta fall är det ju inga turistskidor som ska provas.

Men det finns absolut även en psykologisk fördel med att ha testat och gillat ett par nya skidor och sedan köpa exakt den modellen.

Shoppade precis ett par Sheeva 9 (blizzard) damen. Blir perfekt i Kittelfjälls halvuppåkta raviner. Ärligt talat är det svårt att köpa även till sig själv när man tror sig veta vad man vill ha. Sen dam är ännu svårare då det finns färre reviews.

Här är två reviewer för damer i bredden du kikar på

Senast ändrad:
Dags att återuppta grubblerierna. Vad tror ni om Nordica Sankt Anna 97?

Kan bli bra. Iofs en ganska ”high-end” skida som väl inte är förstahandsval val för att sladda runt med barnen i kort sväng och lägre fart. Men det finns ännu mer krävande damskidor och en duktig åkare som din fru kan säkert hantera dessa. Alla skidor utvecklas och blir allt mer förlåtande och lätthanterliga utan att egentligen förlora något på det.
Och så gott som samtliga skidor marknaden idag är nog mer ”mer lättdrivna i kortsväng” än hennes kvartssekel gamla Völkl.
En del skulle kanske säga 97 mm är onödigt brett för 90% pist men jag håller inte med dem. Såvida man inte vill prioritera perfekt carving och grepp i hårdare pister.

Behövs inte demodagar. Nästa gång ni åker så hyr en dag och prova genom modelerna hyran har. Ger bra utgångsläge för titta vad hon gillar. Och prova inte bara ett segment, utan skidor med olika bredder och egenskaper.

40% rabatt på Extrem Mothertree 95:

Förresten, jag är också ute efter nya lagg. Kommer från ett par Head Xrc (börjar väl närma sig 20 år) med pinnsmal midja som inte är så roliga när det blir uppåkt. Jag funderar på Völkl peregrine 80.
Funderar dock på längd. Är 173 cm, vikt ca 75 kg i bara mässingen.
Borde man gå på 172 eller 177 cm?

peregrine 80 är ju en skida med metal. Blir nog för styv till 75kg i längd 177 och kanske även 172. Jag 85kg håller mig i dessa längder. 167 eller kanske 172 skulle jag säga.

Kanske völke blaze 82 som är utan metal i längd 173 är bättre. Mycket trevlig skida blaze.

Senast ändrad:
Hur är Blaze när det blir uppkört eller börjar gå lite fortare? Jag stör mig mycket på att min nuvarande skida kör fast så fort det blir uppkört. Ingen/dålig förmåga att "plöja igenom"

Jag har ett par gamla Völkl RTM 84, bästa skida för pisten jag någonsin åkt på. Använder dem inte längre utan kör andra typer av skidor. RTM görs inte längre utan Deacon är följaren. Och jag ogillar de Deacons jag har provat. Däremot körde jag ett par Peregrine 82 i 182cm ett par dagar förra året. Även jag som väger 88 kg på 182 cm hade nog valt 177cm om jag hade köpt, så blir nog som tidigare sagt i tråden lite långt. Den är väldigt styv och ganska tung.

Ska du ha en riktig skida (90+ mm under fot ;)) som kan plöja igenom grejor är Nordica Enforcer klockren. Riktig tuffing och önskar att jag inte sålde av dem jag hade för ett par år sedan. Jag tror att Fischer Nightstick 97 kan vara åt det hållet, om något lite snällare skida, om jag ska tro det jag har läst mig till. Annars är ju sköningen Ranger schysst också.

Förra säsongen köre jag mycket bent 100. Ingen skida att plöja igenom, utan snarare att hoppa över. Riktigt skojig skida och har kvar pudervarianten bent 110 som jag tycker fungerar lite som allmountainskida också. Nu har jag precis införskaffat Völkl Revolt 96 billigt från stadium, aldrig provat men tror kan bli riktigt bra som någon slags hybrid på bent och enforcer. Där den är tyngre precis som enforcer men lekfull som bent. Den kan vara värd att tänka på.

Till frugan tror jag inte att Santa Ana är helt fel, har någon tjejkompis hit och dit som diggar den. Men tror kanske att det är värt att fundera på 87 enner 92 istället om det är 90% pist som gäller. Även hört positivt om Black Crows Captis Birdie.

Hur är Blaze när det blir uppkört eller börjar gå lite fortare? Jag stör mig mycket på att min nuvarande skida kör fast så fort det blir uppkört. Ingen/dålig förmåga att "plöja igenom"
Jag väljer blaze över mantra som har metal. Mantra var för styv. Blaze mer följsam och kul i både fart och uppkört. Jag har även provat decon 80. Skida med bra bett och ändå lätt åkt, men provad enbart i bra pist förhållanden.

Endast provat Declivity 92. Riktigt rolig skida. Tillräckligt styv för att stå på men lätt för lekfullheten. Så liknar mer en lekfull "flyta på"skida än en plöja igenom-skida. 82.an borde vara ännu mer anpassad för carving med bättre grepp.

Är man ute efter en skida som klarar lite stök så tror jag just 82 är fel skida. 92 eller 102 passar nog bättre som allmountainskida. Jag rör mig sällan under 90 nuförtiden.

Dags att återuppta grubblerierna. Vad tror ni om Nordica Sankt Anna 97?
Om det är pistskida hon är ute efter skulle jag köra en Stöckli Laser SC. Jäkligt kul skida, i länge längderna fartstabil, lite kortare så går de som tåget i kortsväng. Jag har dessa i 162 och de går som en dröm i det mesta, även när det blir mer uppkört. Åker fort och trycker på.
Om man vill ha bra prestanda i pisten men lite lättsammare är Extrems Project 83 väldigt trevlig!

Tillbaka
Topp