Kom tillbaka till tråden nu och kliar mig i huvudet över diskussionen. Det finns fördelar med att gå ner en storlek och jobba med skalet och innerskon. Dock har vi en kille här som åker ett par gånger om året och letar begagnade pjäxor. Bara bootfitting för att få det att funka kommer kosta dubbelt mot pjäxorna lätt och slösa många skiddagar. Det förutsätter att han ens får det att funka tillslut, vissa (många) har för känsliga fötter för det om man inte tränat upp dem sedan unga år.
Här kommer mina tankar som icke bootfitter men som jobbat i skidbutik och i uthyrning och stoppat många personer i pjäxor (vissa för afterskidans och andra för seriös åkning).
Normalt är pjäxans dimensioner anpassade för dess längd. Har man inte en oproportionerlig fot brukar samma längd som fotens längd vara bra 28,5 för 28,5 cm fot. Alltså 30,5 cm i ditt fall. Man kan gå upp en storlek vilket ibland blir bekvämare med avkall på prestanda. Ibland blir det dock mindre bekvämt eftersom din fots dimensioner inte längre matchar pjäxans.
Ställ dig i pjäxan rakt upp och knäpp den väldigt lätt. Stortån skall ta i fram utan att böja tån mer än marginellt. Hälen skall inte glappa mer än max lite och överlag ska det kännas som ett fast handslag över hela foten. När du lägger tryck på plösen skall stortån släppa framme, övrigt som ovan beskrivet. Spänn pjäxan som du önskar (skall kunna göras med 1-2 fingrar, annars för hårt). Ordningen är räknat nedifrån (3,4,1,2 för 4-spännespjäxa). Nu skall hälen inte längre glappa vid tryck framåt (helst inte alls), övrigt samma känsla utan specifika tryckpunkter.
Är du osäker på storleken ändå trots ovan så ta ur innerskon, i med foten, nudda i tån fram och kolla så du har cirka 1-1,5 fingrar bakom hälen.
Överlag är mitt tips dock att åka till en riktig bootfitter och köpa pjäxorna. Då ingår allt fix och det blir bättre och ibland även billigare tillslut. Hoppa över några öl och skippa en lunch i backen istället.