Vart hittar man stora pjäxor?

axeljibb

Medlem
Är på jakt efter nya pjäxor, gärna hybridpjäxor. "Problemet" verkar vara att det är väldigt svårt att hitta i stora storlekar (31,5) som inte kostar 5-6 tusen och uppåt. Så tänkte höra om det är någon som har koll på någon hemsida som har väl tilltagna storlekar. Behöver inte vara nya prylar.

Tacksam för svar.

Kanske en dum fråga men hur långa är dina fötter i cm?

Många som inte blivit bootfittade professionellt har ofta för stora pjäxor.

Skälet till att dessa pjäxor inte görs så stora är att nästan ingen har så stora fötter. Exempelvis har jag 45-46 i skor och kör 28,5 i turpjäxorna.

Så kanske det kan vara.. mina fötter är ca 30,5cm. Jag testade ett par Dalbello ”freestyle” pjäxor och dom var för små, tårna låg emot trots i princip Max åtdragna pjäxor.

31,5 i mondo blir definitivt för stora. Lite oklart öht vad du förväntar dig om pjäxorna inte ska kosta 5 lax 🤔

När jag dessutom skriver att jag kan tänka mig begagnat så trodde jag verkligen att det skulle gå att hitta billigare än så?
Begagnade hittar man billigare så klart. Men då måste man oftast veta exakt vilken pjäxa sitter bra i din fot.

En rolig anekdot: Mitt i pandemin sålde jag många prylar och en kille kontaktade mig över FB. Jag hade ingen annons ute för pjäxor men han frågade iaf om jag även har pjäxor till salu. "Jo, tjena, kanske". Han kom över samma dag, drog på sig mina gamla Scarpa Maestrale, och efter bara tre sekunder bestämde han sig för att köpa dem! :D

Begagnade hittar man billigare så klart. Men då måste man oftast veta exakt vilken pjäxa sitter bra i din fot.

En rolig anekdot: Mitt i pandemin sålde jag många prylar och en kille kontaktade mig över FB. Jag hade ingen annons ute för pjäxor men han frågade iaf om jag även har pjäxor till salu. "Jo, tjena, kanske". Han kom över samma dag, drog på sig mina gamla Scarpa Maestrale, och efter bara tre sekunder bestämde han sig för att köpa dem! :D
Därför jag först och främst ville höra om någon hade tips på vart dom har brett utbud på större, eftersom jag måste testa lite för att se vad som passar. Har en ganska bred fot, men verkar finnas mått på bredden också ;-)

Men du är alltså övertygad om att jag ska ha 30,5 istället för 31,5 om mina fötter är 30,5?

Längden på pjäxorna anges i Mondo 29,5/30,5/31,5.
Lästbredden anges i mm.
Så i mitt fall är måtten Mondo 26,5/98mm vilket är en tajt/smal läst.
Du ska ha en pjäxa som är så liten som möjligt bredd och längd.
På samma sätt som du mäter längden på foten mäter du bredden.
Då får du ett hum om vilken lästbredd du ska titta efter.
Lycka till!

Men du är alltså övertygad om att jag ska ha 30,5 istället för 31,5 om mina fötter är 30,5?
Med en vettig tillpassning är 29,5 den storlek du ska ha.

Du måste göra allt för att få hälen tillbaks så långt in i hälfickan som det går. Testa t.ex. med de två översta spännena lätt knäppta, tryck smalbenen fram mot plösen i en åkposition så känner du hur hälen åker bakåt och trycket på tårna försvinner.

Om du bara står rätt upp och ner i pjuxen, som om du håller på att välja chokladkaka på mataffärens övre hylla, kommer tårna att klämma i vilka pjäxor som helst!

Lycka till...

Längden på pjäxorna anges i Mondo 29,5/30,5/31,5.
Lästbredden anges i mm.
Så i mitt fall är måtten Mondo 26,5/98mm vilket är en tajt/smal läst.
Du ska ha en pjäxa som är så liten som möjligt bredd och längd.
På samma sätt som du mäter längden på foten mäter du bredden.
Då får du ett hum om vilken lästbredd du ska titta efter.
Lycka till!
Tack för info, hur tänker man med läst bredden? Verkar ligga någonstans mellan 108-110 vilket verkar vara väldigt brett. Hur mycket kan man ”gå ner” i bredd på pjäxan?

Jag är dock av den åsikten att om du skall ha hybridpjäxor av anledningen att du tänkt att gå och tura så skall du i ditt fall välja 31.5 då ingen vill gå i tight knäppta pjäxor i timmar och det är sjukt jobbigt om tårna ständigt ligger i där framme för att inte tala om hur ont det gör om du behöver sparka fotsteg för att ta dig upp med eller utan stegjärn.
Men jagar du tiondelar eller hundradelar i pisten under ett åk på några minuter så givet så tighta pjäxor som möjligt

Tack för info, hur tänker man med läst bredden? Verkar ligga någonstans mellan 108-110 vilket verkar vara väldigt brett. Hur mycket kan man ”gå ner” i bredd på pjäxan?
108-110 är inte särskilt brett för din fotstorlek.

Den läst som anges för en pjäxmodell (t.ex. "100 mm") är en referensstorlek som endast stämmer storlek 26,5 (MP). Den faktiska bredden på pjäxan skalar sedan upp eller ner i millimeter för större eller mindre skalstorlekar.

Screenshot 2025-11-23 at 20.46.58.webp

Källa: https://theskimonster.com/blogs/posts/how-ski-boot-last-changes-with-size

Jag kan åka utan större problem i en pjäxa med 98 mm läst i storlek 27,5, även om brannock visar närmare 110 mm för mina 28,2 - 28,4 långa fötter.

Jag är dock av den åsikten att om du skall ha hybridpjäxor av anledningen att du tänkt att gå och tura så skall du i ditt fall välja 31.5 då ingen vill gå i tight knäppta pjäxor i timmar och det är sjukt jobbigt om tårna ständigt ligger i där framme för att inte tala om hur ont det gör om du behöver sparka fotsteg för att ta dig upp med eller utan stegjärn.
Men jagar du tiondelar eller hundradelar i pisten under ett åk på några minuter så givet så tighta pjäxor som möjligt
Lite så jag tänker också. Tack för input 👍

108-110 är inte särskilt brett för din fotstorlek.

Den läst som anges för en pjäxmodell (t.ex. "100 mm") är en referensstorlek som endast stämmer storlek 26,5 (MP). Den faktiska bredden på pjäxan skalar sedan upp eller ner i millimeter för större eller mindre skalstorlekar.

Visa bilaga 41824
Källa: https://theskimonster.com/blogs/posts/how-ski-boot-last-changes-with-size

Jag kan åka utan större problem i en pjäxa med 98 mm läst i storlek 27,5, även om brannock visar närmare 110 mm för mina 28,2 - 28,4 långa fötter.
Tack för mycket hjälp 👍

Ja, i demokratins namn böjer jag mig för majoriteten. Låt snubben skaffa för stora, glappande, pjux på komfortens altare....

Geeez. Vilken anledning finns det att gå upp plus en cm på fotlängden om man ska tura? Ja, okej då, det är rimligt att välja bort performance fit om knatande finns med i bilden. Men över 30,5 i TS fall; aldrig!!

Hur mycket längre än faktiskt fotlängd rekommenderas skolängden vara på vandringsskor och pjäxor?
Om du inte orkar eller kan googla eller kolla upp det själv så 15mm

Jo förvisso, men att välja en pjäxa utifrån lift/pist kriterier kan (och blir en) riktigt smärtsam historia om det ska turas ordentligt.
Det måste bli en kompromiss med en pjäxa till allt.
Även då jag har tech på mina pistpjäxor vill jag absolut inte tura med dom.
Lika lite som jag vill driva mina SL-lagg i pisten med några av mina turpjux.

Hur mycket längre än faktiskt fotlängd rekommenderas skolängden vara på vandringsskor och pjäxor?
Om du inte orkar eller kan googla eller kolla upp det själv så 15mm
Jo, men så är ju faktiskt alpinpjux två skor. Innersko och skal.

Så en bra grundregel för den inre längden för foten är att rycka ur innerskon och stoppa i den nakna foten i skalet. För fram foten så att längsta tån tar emot skalets insida. Kolla hur stort mellanrummet är mellan hälen och skalets insida där bakom. Allt över två cm är alltid för mycket.

Så du påstår att jag med mina 27,5 resp 27,7 cm fotlängd ska välja 29-29,5 i pjäxstorlek?

Fjöl av för faan. Nu börjar det här bli löjligt. Dax för dig att googla lite, eller börja skilja på hajkingskor och alpinpjux...

Dina råd är härmed stendöda för mig...

Oj, nu börjar det hetta till här tror jag.
Jag poppar lite popcorn och häller upp lite läskeblask och följer det hela från soffan.
Bring it on!

Oj, nu börjar det hetta till här tror jag.
Jag poppar lite popcorn och häller upp lite läskeblask och följer det hela från soffan.
Bring it on!
Jag tänker snarare att det är dax att avregistrera mig härifrån... blir ingen fajt från min sida, jag resignerar hellre mot dumhet, än att stånga min panna blodig.

Hoppas läsk och corn smakar! 👍

Min poäng är inte att man skall ha förstora eller för små pjäxor.
Bara att tån inte skall kunna gå i när man går med pjäxan uppknäppt och det oavsett vad det står på pjäxan eller fotens faktiska mått.
Vore kul om någon tog fram tidtagaruret och ser hur mkt sämre eller långsammare det skulle gå ner för en backe med sina väl sittande pjäxor och sedan ta samma pjäxor och helt enkelt värm och tryck ut vid tån och innerskon så tån inte kan gå i mot. Eller helt enkelt såga av pjäxan med innersko i framkant så det är fritt framåt.
Bortsätt från kallt om tårna.
Hur många tror att de pjäxorna blir helt oåkbara?
Hur många tror att pjäxans prestandan ens i jakt på tiondelar sitter i huvudet än att tån inte kan tryckas mot pjäxan?
Det är ju inte en klättersko som skall användas i jakten på sin första 8:a

Nu uppfattade jag inte att axeljibb inte försöker kvala till WC utan vill ha ett bra och fungerande pjäxor för några dagar eller veckor om året.
Å då är komfort det viktigast
Bonus är att det blir varmare om tårna om han nu åker i kyla.

Kom tillbaka till tråden nu och kliar mig i huvudet över diskussionen. Det finns fördelar med att gå ner en storlek och jobba med skalet och innerskon. Dock har vi en kille här som åker ett par gånger om året och letar begagnade pjäxor. Bara bootfitting för att få det att funka kommer kosta dubbelt mot pjäxorna lätt och slösa många skiddagar. Det förutsätter att han ens får det att funka tillslut, vissa (många) har för känsliga fötter för det om man inte tränat upp dem sedan unga år.

Här kommer mina tankar som icke bootfitter men som jobbat i skidbutik och i uthyrning och stoppat många personer i pjäxor (vissa för afterskidans och andra för seriös åkning).

Normalt är pjäxans dimensioner anpassade för dess längd. Har man inte en oproportionerlig fot brukar samma längd som fotens längd vara bra 28,5 för 28,5 cm fot. Alltså 30,5 cm i ditt fall. Man kan gå upp en storlek vilket ibland blir bekvämare med avkall på prestanda. Ibland blir det dock mindre bekvämt eftersom din fots dimensioner inte längre matchar pjäxans.

Ställ dig i pjäxan rakt upp och knäpp den väldigt lätt. Stortån skall ta i fram utan att böja tån mer än marginellt. Hälen skall inte glappa mer än max lite och överlag ska det kännas som ett fast handslag över hela foten. När du lägger tryck på plösen skall stortån släppa framme, övrigt som ovan beskrivet. Spänn pjäxan som du önskar (skall kunna göras med 1-2 fingrar, annars för hårt). Ordningen är räknat nedifrån (3,4,1,2 för 4-spännespjäxa). Nu skall hälen inte längre glappa vid tryck framåt (helst inte alls), övrigt samma känsla utan specifika tryckpunkter.

Är du osäker på storleken ändå trots ovan så ta ur innerskon, i med foten, nudda i tån fram och kolla så du har cirka 1-1,5 fingrar bakom hälen.

Överlag är mitt tips dock att åka till en riktig bootfitter och köpa pjäxorna. Då ingår allt fix och det blir bättre och ibland även billigare tillslut. Hoppa över några öl och skippa en lunch i backen istället.

Kom tillbaka till tråden nu och kliar mig i huvudet över diskussionen. Det finns fördelar med att gå ner en storlek och jobba med skalet och innerskon. Dock har vi en kille här som åker ett par gånger om året och letar begagnade pjäxor. Bara bootfitting för att få det att funka kommer kosta dubbelt mot pjäxorna lätt och slösa många skiddagar. Det förutsätter att han ens får det att funka tillslut, vissa (många) har för känsliga fötter för det om man inte tränat upp dem sedan unga år.

Här kommer mina tankar som icke bootfitter men som jobbat i skidbutik och i uthyrning och stoppat många personer i pjäxor (vissa för afterskidans och andra för seriös åkning).

Normalt är pjäxans dimensioner anpassade för dess längd. Har man inte en oproportionerlig fot brukar samma längd som fotens längd vara bra 28,5 för 28,5 cm fot. Alltså 30,5 cm i ditt fall. Man kan gå upp en storlek vilket ibland blir bekvämare med avkall på prestanda. Ibland blir det dock mindre bekvämt eftersom din fots dimensioner inte längre matchar pjäxans.

Ställ dig i pjäxan rakt upp och knäpp den väldigt lätt. Stortån skall ta i fram utan att böja tån mer än marginellt. Hälen skall inte glappa mer än max lite och överlag ska det kännas som ett fast handslag över hela foten. När du lägger tryck på plösen skall stortån släppa framme, övrigt som ovan beskrivet. Spänn pjäxan som du önskar (skall kunna göras med 1-2 fingrar, annars för hårt). Ordningen är räknat nedifrån (3,4,1,2 för 4-spännespjäxa). Nu skall hälen inte längre glappa vid tryck framåt (helst inte alls), övrigt samma känsla utan specifika tryckpunkter.

Är du osäker på storleken ändå trots ovan så ta ur innerskon, i med foten, nudda i tån fram och kolla så du har cirka 1-1,5 fingrar bakom hälen.

Överlag är mitt tips dock att åka till en riktig bootfitter och köpa pjäxorna. Då ingår allt fix och det blir bättre och ibland även billigare tillslut. Hoppa över några öl och skippa en lunch i backen istället.
Tack för utförligt svar.

Lånar tråden lite. Någon som har tips på var man kan hitta pjäxor med tech-inserts i storlek 32.5? Både nytt och begagnat är intressant.

Har tidigare kört med ett par technica Cochise i strl 30.5 och varit nöjd förutom att dom är för små då mina fötter är 32cm... Om jag hittar ett par ersättare kan jag sälja dom ifall du är intresserad @axeljibb

Lånar tråden lite. Någon som har tips på var man kan hitta pjäxor med tech-inserts i storlek 32.5? Både nytt och begagnat är intressant.

Har tidigare kört med ett par technica Cochise i strl 30.5 och varit nöjd förutom att dom är för små då mina fötter är 32cm... Om jag hittar ett par ersättare kan jag sälja dom ifall du är intresserad @axeljibb
https://www.sport-conrad.com/en/products/scarpa/4-quattro-xt-sc.html

Har för mig den är smal/låg om det nu passar. Maestrale kanske sitter bättre annars.

Tillbaka
Topp