F
fati
Guest
[Artikel] Vad kostar det att åka skidor i Sverige?
.
Senast redigerad av en moderator:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bra val det där med stugan!Japp, det där var nog ingen riktigt fråga, kanske inte rikigt tydligt från min sida. För min del är det stuga som gäller. Då kan jag välja om det är långkallingar eller mjukisbyxorna, beroende om man är duschat eller om man ska ut till kvällsåkning... det är därför jag tycker självhushåll är så mycket mer semester än halvpension, men smaken är nog olika där också!
Helt klart olika smak, och det är helt ok. Ska se om jag förstått det rätt. För att du skall kunna sitta i långrören hela kvällen, är det alltså värt att handla maten, tillaga maten, diska disken ..och kanske till och med få bädda sängarna?Japp, det där var nog ingen riktigt fråga, kanske inte rikigt tydligt från min sida. För min del är det stuga som gäller. Då kan jag välja om det är långkallingar eller mjukisbyxorna, beroende om man är duschat eller om man ska ut till kvällsåkning... det är därför jag tycker självhushåll är så mycket mer semester än halvpension, men smaken är nog olika där också!
Har du kollat med Berliner Schnitzelstugan i Ytterån?Nä, det finns inte Germknödel i Jämtland!
Edit: Eller menade du Republik Österreich?![]()
Ser trevligt ut, och hemlagade specialiteter också.Har du kollat med Berliner Schnitzelstugan i Ytterån?
Skojar inte, den heter så….
Det är få tillfällen man kan nyttja Åres hela system och då blir beräkningen lite annorlunda.![]()
Vad kostar ett dags- eller veckokort i Sveriges bästa skidorter denna säsong? Vi har listan på vad skipass och keycard kostar i svenska fjällen.
Läs hela artikeln:
![]()
Vad kostar det att åka skidor i Sverige 2026? Dyrast och billigast liftkort
Att köpa liftkort kostar en slant. Här listar vi aktuella priser för dags- och veckokort på Sveriges största skidanläggningar säsongen 25/26. Dyraste dagskortet kostar 801 kronor och billigaste 190 kronor.www.freeride.se
560 bagare för en dag i lilla Kappruet kändes magstarkt, så jag blev tvungen att kolla upp. 420 kostar det för ett dagkort för anläggningen, och 560 är för hela Fjällpasset inkl övriga anläggningar i Funäsfjällen.Nu har vi uppdaterat med årets siffror![]()
kappruet.se
Min miss nu är det uppdaterat. Såg inte att Kappruet var den anläggning som gick att köpa utan fjällpasset.560 bagare för en dag i lilla Kappruet kändes magstarkt, så jag blev tvungen att kolla upp. 420 kostar det för ett dagkort för anläggningen, och 560 är för hela Fjällpasset inkl övriga anläggningar i Funäsfjällen.
![]()
Priser
Skipass Skidhyra Stugservice Skipass 2025/2026 Med reservation för prisändringar och felskrivningar Anläggningspass på Kappruetkappruet.se
Åkte du dit eller bara spanade du, hur var det?Så klurigt är det faktiskt inte.
Nedan hittade jag precis en påskvecka i Les Sybelles, mitt i backen, med liftkort för två vuxna+barn samt halvpension för alla. Semester på riktigt för 1706 jurosar, kan Kläppen matcha det?
Visa bilaga 15804
Gjorde bara en snabbspaning - Les Sybelles är kvar på ToDo-listan.Åkte du dit eller bara spanade du, hur var det?
Bra pris även 2023!
Finns nog ingen lista om du inte själv vill göra en, men barn 0-6år åker oftast gratis i alla fall i vuxet sällskap ( även hos Skistar). Ungdomar 7-17år betalar ca. 80% av fullt pris.Var finns listan på liftkortet för barn?
Bra pris! Svedjebacken har vi inte ens med under skidorter så den får vi lägga till. Vad blir priset per fallhöjdsmeter?Svedjebacken Kälarne kostar 70 :- dagskort
Om man ska basera priset på längd på backar, antar liftar och fallhöjd så tror jag det är många svenska anläggningar som inte skulle komma så bra ut.Skistar upphör aldrig att förvåna. Ett liftkort 6 dagar i Åre kostar lika mycket som liftkortet kostar i Cervinia vecka 9. Det är förvisso exklusive Zermatt men jag vågar påstå att Cervinia/Valtournanche smäller något högre än Åre där en stor portion av åkningen ändå aldrig är tillgänglig under sportlovet. Än mer absurt blir priset i Vemdalen - knappt 3200 kronor för 6 dagar!! För drygt 3000 kronor får du 160 km pist och drygt 1000 meters fallhöjd i Spaniens största och bästa skidort Baqueira.
Självklart är det så men jag tycker listan pekar på att det är just en huvudaktör som går i bräschen för att ta ut överpriser av svenska skidåkare och barnfamiljer. Pengar som sedan generöst strösslas ut till aktieägarna. Jag har själv haft aktier i Skistar en gång i tiden och det var aldrig några snålutdelningar där. Istället för att jämföra med alperna/pyreneerna så kan vi titta på just listan över svenska skidorter. Om vi tar Vemdalen som exempel så kan man först fråga sig hur många av barnfamiljerna som semestrar en vecka i Björnrike tar bil eller buss till Skalet eller Klövsjö. Det rimliga vore ju att kunna välja ett billigare liftkort för enbart Björnrike med 14 km pist och 440 m fallhöjd. Men nej, du får slanta upp 3200 kronor. Att jämföra med Bydalen (1975kr/25km pist/420 m fh) eller Lofsdalen (2095kr/27km pist/492 m fh). Näst dyrast är samlingspasset för Funäsfjällen med 5 anläggningar men det passet hamnar ändå nästan 400 kr under Vemdalen/Skistar. För kullarna i Sälen är priset ännu högre. Och då ingår inte anläggningen med bästa skidåkningen - Stöten.Om man ska basera priset på längd på backar, antar liftar och fallhöjd så tror jag det är många svenska anläggningar som inte skulle komma så bra ut.
Skistar driver business och inte social verksamhet, så länge inte besökarantalet sjunker så kommer de att fortsätta höja.Självklart är det så men jag tycker listan pekar på att det är just en huvudaktör som går i bräschen för att ta ut överpriser av svenska skidåkare och barnfamiljer. Pengar som sedan generöst strösslas ut till aktieägarna. Jag har själv haft aktier i Skistar en gång i tiden och det var aldrig några snålutdelningar där. Istället för att jämföra med alperna/pyreneerna så kan vi titta på just listan över svenska skidorter. Om vi tar Vemdalen som exempel så kan man först fråga sig hur många av barnfamiljerna som semestrar en vecka i Björnrike tar bil eller buss till Skalet eller Klövsjö. Det rimliga vore ju att kunna välja ett billigare liftkort för enbart Björnrike med 14 km pist och 440 m fallhöjd. Men nej, du får slanta upp 3200 kronor. Att jämföra med Bydalen (1975kr/25km pist/420 m fh) eller Lofsdalen (2095kr/27km pist/492 m fh). Näst dyrast är samlingspasset för Funäsfjällen med 5 anläggningar men det passet hamnar ändå nästan 400 kr under Vemdalen/Skistar. För kullarna i Sälen är priset ännu högre. Och då ingår inte anläggningen med bästa skidåkningen - Stöten.
Nu försvarar jag inte skistar men du måste jämföra samma sak. Det stämmer att Lofsdalen tar 2095kr för 6 dagar men det är utan längdskidåkning, du får lägga till 550kr för en vecka för det. Skistar kör numera dynamiska priser och de går upp ju närmare man kommer datumet och nu är det så nära sportloven så priserna har väl redan gått upp. Kollar man t ex Vemdalen påskveckan så kostar det just nu 2892kr för bara alpint 6-8 dagar mot Lofsdalen 2095kr för 6 dagar och 8 dagar kostar 2420kr. Fortfarande dyrt men inte lika stor skillnad.Självklart är det så men jag tycker listan pekar på att det är just en huvudaktör som går i bräschen för att ta ut överpriser av svenska skidåkare och barnfamiljer. Pengar som sedan generöst strösslas ut till aktieägarna. Jag har själv haft aktier i Skistar en gång i tiden och det var aldrig några snålutdelningar där. Istället för att jämföra med alperna/pyreneerna så kan vi titta på just listan över svenska skidorter. Om vi tar Vemdalen som exempel så kan man först fråga sig hur många av barnfamiljerna som semestrar en vecka i Björnrike tar bil eller buss till Skalet eller Klövsjö. Det rimliga vore ju att kunna välja ett billigare liftkort för enbart Björnrike med 14 km pist och 440 m fallhöjd. Men nej, du får slanta upp 3200 kronor. Att jämföra med Bydalen (1975kr/25km pist/420 m fh) eller Lofsdalen (2095kr/27km pist/492 m fh). Näst dyrast är samlingspasset för Funäsfjällen med 5 anläggningar men det passet hamnar ändå nästan 400 kr under Vemdalen/Skistar. För kullarna i Sälen är priset ännu högre. Och då ingår inte anläggningen med bästa skidåkningen - Stöten.
Men då vill man ju kunna välja bort längdåkningen och få ett billigare pass i en Skistaranläggning - går det (har inte kollat)? Samma sak som med exemplet Vemdalen, om jag bara vill/kan åka i Björnrike så vill jag inte betala för anläggningar jag inte nyttjar. Hur man än vänder och vrider på saken så står Skistar enligt mitt tycke ut negativt som aktör.Nu försvarar jag inte skistar men du måste jämföra samma sak. Det stämmer att Lofsdalen tar 2095kr för 6 dagar men det är utan längdskidåkning, du får lägga till 550kr för en vecka för det. Skistar kör numera dynamiska priser och de går upp ju närmare man kommer datumet och nu är det så nära sportloven så priserna har väl redan gått upp. Kollar man t ex Vemdalen påskveckan så kostar det just nu 2892kr för bara alpint 6-8 dagar mot Lofsdalen 2095kr för 6 dagar och 8 dagar kostar 2420kr. Fortfarande dyrt men inte lika stor skillnad.
Det är ju precis det du kan göra, bara att skrolla lite nedåt. Välja bort anläggningar däremot går inte, vet inte när de slog ihop allt i Vemdalen och Sälen.Men då vill man ju kunna välja bort längdåkningen och få ett billigare pass i en Skistaranläggning - går det (har inte kollat)? Samma sak som med exemplet Vemdalen, om jag bara vill/kan åka i Björnrike så vill jag inte betala för anläggningar jag inte nyttjar. Hur man än vänder och vrider på saken så står Skistar enligt mitt tycke ut negativt som aktör.
Då blir det underkänt för listan som jämför äpplen och päron. Liftkort där längd ingår blandas med de utan. En uppdatering vore på sin plats här.Det är ju precis det du kan göra, bara att skrolla lite nedåt. Välja bort anläggningar däremot går inte, vet inte när de slog ihop allt i Vemdalen och Sälen. Visa bilaga 37303Visa bilaga 37304
Så är det tyvärr ofta i Alperna också.Samma sak som med exemplet Vemdalen, om jag bara vill/kan åka i Björnrike så vill jag inte betala för anläggningar jag inte nyttjar. Hur man än vänder och vrider på saken så står Skistar enligt mitt tycke ut negativt som aktör.
Helt sant, det borde de uppdatera i listan, kanske ha en till kolumn eller något. Sen blir det ju såklart lite extra komplext i och med att skistar "bjuder" på 2 dagar om man köper 6 dagarskort. Sanningen är väl att de flesta veckogäster åker 6 dagar och om de åker på de 2 andra dagarna är det nog bara någon timma.Då blir det underkänt för listan som jämför äpplen och päron. Liftkort där längd ingår blandas med de utan. En uppdatering vore på sin plats här.
Det är som det är, ska faktiskt till just Vemdalen i påsk (inte åkt där på många år). Ibland får man dock räkna in annat i pris som stugpriser, hittade en lägenhet för 8personer mitt i backen (5m till pist) i påskveckan för 13500kr inkl städ (ej hyrt via skistar dock). Dessutom delar vi det med en annan familj så då gör det inte så mycket om betalar 1500kr/familj mer för liftkort. Vet att du brukar slå ett slag för norge och jag har tittat på t ex på hafjell och kvitfjell men jäklar vad dyra boenden där tyvärrVisa bilaga 37308
Hovde 914 möh och med 300 fhm ser ju ut som rena Zugspitze på den pistkartan.
Det är klart att det kostar!![]()
Jag har bokat en topputrustad rymlig Airbnb villa med tre sovrum hela påskveckan alldeles intill en känd norsk skidort. Pris 10.000-.Det är som det är, ska faktiskt till just Vemdalen i påsk (inte åkt där på många år). Ibland får man dock räkna in annat i pris som stugpriser, hittade en lägenhet för 8personer mitt i backen (5m till pist) i påskveckan för 13500kr inkl städ (ej hyrt via skistar dock). Dessutom delar vi det med en annan familj så då gör det inte så mycket om betalar 1500kr/familj mer för liftkort. Vet att du brukar slå ett slag för norge och jag har tittat på t ex på hafjell och kvitfjell men jäklar vad dyra boenden där tyvärr![]()
77 fhm enligt openskimap så 0.91 kr/fhmBra pris! Svedjebacken har vi inte ens med under skidorter så den får vi lägga till. Vad blir priset per fallhöjdsmeter?Svedjebacken Kälarne kostar 70 :- dagskort
Korten som vi använder i Scandinavian SkiPass är dubbelkompatibla KeyCard (funkar i SkiData och Axess).Jag har fått för mig att det nu finns en korttyp som funkar i både Skidata/keycard-spärrar och i TeamAccess-spärrar….
Något som vet om det stämmer? Eller önsketänker jag bara???
Listan har du ju här, räcker det?Men det intressanta är vilka skidorter som ingår i ditt liftkort![]()
Haha, han ska alltid va värst.Listan har du ju här, räcker det?
![]()
Magic Pass - Over 100 Destinations - C'est Magic!
OVER 100 DESTINATIONS READY TO WELCOME YOUwww.magicpass.ch