Går det att justera längden på dessa bindningar, och hur mycket?

j-h-n

Medlem
Är sugen på att köpa detta kit till min son. Men han växer något och får säkert nått nummer större fötter om nått år. Kan man justera längden på alla bindningar? jag är intresserad av detta kit https://www.sport-conrad.com/en/products/fischer/ranger-84-x-tpr-rsw-10-pr.html. Fischer Ranger 84 X TPR + RSW 10 PR. Det verkar vara en binding som bara ingår i kit och jag hittar inte mycket om den. Skulle behöva kanske 2 cm justeringsmån. Går det?

De bindningarna sitter på en power rail vilket möjliggör stor justermån. Utan verktyg dessutom. Har liknade till barnen i I Tyrolia, jag tror de kör samma system. Det har ju lite spel i bindningen jämfört en skruvad men är ju åh så smidigt när fötter växer.

De bindningarna sitter på en power rail vilket möjliggör stor justermån. Utan verktyg dessutom. Har liknade till barnen i I Tyrolia, jag tror de kör samma system. Det har ju lite spel i bindningen jämfört en skruvad men är ju åh så smidigt när fötter växer.

Tack så mycket 🙏 vid beställning vill dom att man anger sin ”sole length”. Min son behöver nya pjäxor så jag vet inte vad jag ska fylla i där ännu? Ska jag leta upp några pjäxor på internet med en storlek som jag tror passa honom och ta längden i från dom? Kommer bindningen då gå att justera både upp och ner i storlek sen?

Lite svårt att säga hur de kommer montera railen utifrån angiven storlek. Det är möjligt att den är fabriksmonterad och de bara sätter bindningen på railen, dvs nåt du kan gör själv på 30 sekunder. Prova leta info om hur bara skidan ser ut om man köper "blank". Kanske den har rail på. Många har det. Då har de liksom bestämt vilket intervall av pjäxa som kan åka på en skida av en viss längd.

Sen angående sullängd: det är inte samma som pjäxstorlek i "Mondopoint". Mondopoint är centimeter inuti innerskon dvs det ska matcha fotens längd ganska väl. Jag kör tex strl 28,5 och har 28,7 cm långa fötter.

Sullängd anges i millimeter från tåklack till hälklack på utsidan av skalet. Det står alltid i skalet på utsidan. Det finns säkert små variationer mellan märken men troligen är det inget som ska påverka hur du anger storlek om det sen blir en annan pjäxa. Så mitt råd är att mäta hans fot, översätta till Mondopoint sen kolla upp en pjäxa ni tror på och se vad den har för sulmått vid angiven Mondopoint.

Texten tagen från länken du angav:

Twin Powerrail
New two-piece power rail system with reduced weight and better power transmission.

Är troligt en rälsbindning som är två delad. (en räls för tådel en räls för häldel).
Rälsbindning kallas lite olika head kallar det powerrail, Look kallar det connect, marker kallar det demo. I folkmun kallas det ofta hyrbindning då dessa bindningar alltid sitter på hyrskidor. Med andra ord passar de flesta pjäxstorlekar.

Jag föredrar köpa skidor med rälsbindning. Går på någon minut ändra pjäxstorlek, kul prova kompisens skidor. Är lättare sälja vidare, barnen kan ärva. Bindningen justeras efter sulmåttet på pjäxan.

Tack så mycket 🙏 vid beställning vill dom att man anger sin ”sole length”. Min son behöver nya pjäxor så jag vet inte vad jag ska fylla i där ännu? Ska jag leta upp några pjäxor på internet med en storlek som jag tror passa honom och ta längden i från dom? Kommer bindningen då gå att justera både upp och ner i storlek sen?
Skriv dagens sullängd och justera sedan ni har köpt nya pjäxor. Dessa är ju hyrbindningar som går å justera i princip alla sullängder.

Tillbaka
Topp